Motorhaveri
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Motorhaveri
Felmeddelande Västtrafiks hemsida:
"På grund av ett motorhaveri vid Brunnsgatan går linje 2 via Järntorget, Hagakyrkan, Grönsakstorget och vidare till Brunnsparken. det är alltså ingen spårvagnstrafik mellan Seminariegatan och Handelshögsskolan."
Det var en ny variant.
"På grund av ett motorhaveri vid Brunnsgatan går linje 2 via Järntorget, Hagakyrkan, Grönsakstorget och vidare till Brunnsparken. det är alltså ingen spårvagnstrafik mellan Seminariegatan och Handelshögsskolan."
Det var en ny variant.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Motorhaveri
Motorhaveri, är extra knepigt i vissa fall, eftersom det inte bara är att bogsera bort den trasiga vagnen, antingen måste man skruva bort kopplingen till motorn, eller lyfta upp på en tralla (jag vet inte om en axel kan sättas på tralla, eller om man måste ta två, eller om det ens går)
Detta problem uppstår fall motorn inte längre går att dra runt.
HS
Detta problem uppstår fall motorn inte längre går att dra runt.
HS
Re: Motorhaveri
Enklaste är väl att göra en urkoppling av mekaniska bromsen för att kunna koppla ihop med en vagn och bogsera bort, för bogsera gjorde de också, en m31 hade lagt av, vet inte vilken dock.Henrik Schütz skrev:Motorhaveri, är extra knepigt i vissa fall, eftersom det inte bara är att bogsera bort den trasiga vagnen, antingen måste man skruva bort kopplingen till motorn, eller lyfta upp på en tralla (jag vet inte om en axel kan sättas på tralla, eller om man måste ta två, eller om det ens går)
Detta problem uppstår fall motorn inte längre går att dra runt.
HS
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Motorhaveri
Har man otur är motorn så skadad att axeln inte går runt, då skall man inte bogsera, även om det nog går, hjulet blir platt väldigt fort.
HS
HS
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Motorhaveri
Det har jag en viss erfarenhet av Henrik. En kall vinterdagsmorgon körde jag ut ett tåg på L18 från Spångahallen över Råcksta till FaS. Väl där bytte jag till norra hytten, inväntade avgångstid och drog iväg till ihöjd med växlarna där jag stannade tåget. Orsak: jag hoppade uppochner i förarhytten, begärde tillstånd att gå tillbaka till plattformen där tåget togs ur trafik. En TM skickades ut som efter provkörning av tåget, beslutades att det var Hammarbyverkstadens problem. Dom fick använda tralla för att få tåget dit, ett hjulpar hade en plattor på 300 mm. Lång efteråt fick jag reda på att motorn hade låst sig åt ena hållet, orsakat att hjulparet hade kanat med hela vägen från Sph till FaS.
Gick det inte att förbikoppla motorgruppen i det aktuella fallet, när jag körde 12:an gjorde jag det någon gång. Även X1 (RIP) samt X10 hade den möjligheten.
Gick det inte att förbikoppla motorgruppen i det aktuella fallet, när jag körde 12:an gjorde jag det någon gång. Även X1 (RIP) samt X10 hade den möjligheten.
Re: Motorhaveri
Ja men FORTFARANDE är det så att en axel som är låst pga skuret lager är låst. Det spelar ingen roll vad du kopplar ur. Möjligen kan det, på vissa konstruktioner, gå att koppla loss motorn rent mekaniskt från hjulaxeln och på så sätt få hjulen att gå runt, om axellagren är felfria alltså.C12C3C3C12 skrev:Gick det inte att förbikoppla motorgruppen i det aktuella fallet, när jag körde 12:an gjorde jag det någon gång. Även X1 (RIP) samt X10 hade den möjligheten.
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Motorhaveri
Försökte att citera alex87 här:
"Enklaste är väl att göra en urkoppling av mekaniska bromsen för att kunna koppla ihop med en vagn och bogsera bort, för bogsera gjorde de också, en m31 hade lagt av, vet inte vilken dock."
I Göteborgsfallet bogserade man bort trasan tydligen. I mitt fall fick man använda tralla, det tog lite tid att få den till Hammarby...
"Enklaste är väl att göra en urkoppling av mekaniska bromsen för att kunna koppla ihop med en vagn och bogsera bort, för bogsera gjorde de också, en m31 hade lagt av, vet inte vilken dock."
I Göteborgsfallet bogserade man bort trasan tydligen. I mitt fall fick man använda tralla, det tog lite tid att få den till Hammarby...
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Motorhaveri
"Alla kan Tralla" som Lena Ackebo skrev.
På en X1 lossar man 14 bultar (cirka), och sedan snurrar inte motorn med växellådan längre, "ute i fält" får du loss tio, högst, sedan måste du hämta trallan ändå, detta hände mig på min uppkörning som lokförare, Upplands Väsby var det, tåget stod kvar resten av dagen, det var helg, så en bogsering i tio till Älvsjö kunde anståtil trafiken glesat ut sig.
HS
På en X1 lossar man 14 bultar (cirka), och sedan snurrar inte motorn med växellådan längre, "ute i fält" får du loss tio, högst, sedan måste du hämta trallan ändå, detta hände mig på min uppkörning som lokförare, Upplands Väsby var det, tåget stod kvar resten av dagen, det var helg, så en bogsering i tio till Älvsjö kunde anståtil trafiken glesat ut sig.
HS
Re: Motorhaveri
Och inget av ovan nämnda hjälper om motorn ligger på backen under vagnen.
Vilket är ett alternativ som ingen nämt.
/JAgr
Vilket är ett alternativ som ingen nämt.
/JAgr
Re: Motorhaveri

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Motorhaveri
Hur löser man något sådant om nu detta inträffade i Annedal, där finns ju inte mycket plats för att leka med mobilkran?JAgr skrev:Och inget av ovan nämnda hjälper om motorn ligger på backen under vagnen.
Vilket är ett alternativ som ingen nämt.
/JAgr
Re: Motorhaveri
Troligt kompressorhaveri på vagn 304, bogsering med urkopplad mekanisk broms.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Motorhaveri
Allt går att lösa med en skärbrännare och tillräckligt stor slägga.Nupski skrev:Hur löser man något sådant om nu detta inträffade i Annedal, där finns ju inte mycket plats för att leka med mobilkran?JAgr skrev:Och inget av ovan nämnda hjälper om motorn ligger på backen under vagnen.
Vilket är ett alternativ som ingen nämt.
/JAgr

- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Re: Motorhaveri
Visst, man kan ju alltid spränga bort vagnen också. Speciellt i Annedal som ändå borde få ett rejält face-liftDaniel R skrev:Allt går att lösa med en skärbrännare och tillräckligt stor slägga.Nupski skrev:Hur löser man något sådant om nu detta inträffade i Annedal, där finns ju inte mycket plats för att leka med mobilkran?JAgr skrev:Och inget av ovan nämnda hjälper om motorn ligger på backen under vagnen.
Vilket är ett alternativ som ingen nämt.
/JAgr

(Hur var det nu med att vara seriös?)
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Motorhaveri
Nu pekade jag bara på ett alternativ som det inte spekulerats om ovan.
Det går alltid att lyfta vagnen med andra verktyg än mobilkran, tex domkrafter, för att få bort det som hindrar förflyttning.
Är inte rullning på egen axel möjlig kan trallor användas. Denna metod är inte helt ovanlig även om den, tack och lov, är sällan förekommande.
/JAgr
Det går alltid att lyfta vagnen med andra verktyg än mobilkran, tex domkrafter, för att få bort det som hindrar förflyttning.
Är inte rullning på egen axel möjlig kan trallor användas. Denna metod är inte helt ovanlig även om den, tack och lov, är sällan förekommande.
/JAgr