En vandring till Ringdansen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle L

En vandring till Ringdansen

Inlägg av Olle L »

När man ändå är i Hageby, kan man ta en forvandring till Navestad/Ringdansen, och se hur bygget fortskrider där.

Bild
Ändhållplatsen vid Trumpetaregatan. Spåren fortsätter!

Bild
Blivande hållplats Atriumhusen.

Bild
Vi närmar oss Navestad!

Bild
Spår i Navestad! Äntligen - efter alla år som detta diskuterats!

Bild
Träsliprar köps från Trafikverket.

Bild
Vid Ringdansens centrum.

Bild
Silverringen. När jag bodde i Navestad på 70-talet var husen grå.

Bild
Skärning mellan Silverringen och Kvarnberget.

Bild
Blivande hållplats Kvarnberget.

Bild
Blivande vändslinga vid Kvarnberget.

Bild
Guldringen. Här har jag bott.

Bild
Slipersupplag vid Atriumhusen.

Bild
På väg tillbaka mot Hageby: Kontaktledningsstolpe med inbyggda spännvikter.
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
Martin

Re: En vandring till Ringdansen

Inlägg av Martin »

Kul att se bilder från utbyggnaden, det var ett tag sedan man såg bilder från detta bygge. Tack!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Jag var i Norrköping igår, men det blev inte av att ta vägen över de södra förstäderna. Men nu slipper jag ha dåligt samvete för det, tackar!
Användarens profilbild
Olle L

Inlägg av Olle L »

En sak som jag undrat över som gammal Navestadsbo är varför området numera kallas Ringdansen.
Ett skäl till "namnbytet" är nog att få bort en gammal stämpel som området haft.
Man har ju också gjort en grundlig renovering av de båda ringarna med bl a ommålning av de grå betonghusen och rivning av övervåningar på en del höghus (!).

Men om man ska vara petnoga så är Ringdansen ett kvartersnamn i stadsdelen Navestad.
Stadsdelen har fått sitt namn efter Navestad gård på vars f d ägor den ligger.
Namnet har alltså inget med hjulnav e d att göra.

Navestad består av tre bostadsområden:
- Atriumhusen, som är en sorts "kvadratiska radhus", alltså boende i markplan.
- Ringdansen, alltså de två cirkelformiga gatorna Guldringen och Silverringen.
- Kvarnberget, ett villaområde som är relativt nybyggt och inte fanns på "min" tid (70-talet).

Navestad har förändrats mycket till det bättre sen jag bodde där.
Och nu när det blir spårväg dit, får jag nästan lust att flytta dit igen!
Lagt spår ligger!
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

Olle L skrev:En sak som jag undrat över som gammal Navestadsbo är varför området numera kallas Ringdansen.
Ett skäl till "namnbytet" är nog att få bort en gammal stämpel som området haft.
Man har ju också gjort en grundlig renovering av de båda ringarna med bl a ommålning av de grå betonghusen och rivning av övervåningar på en del höghus (!).
Är det mer än Guldringen och Silverringen som numera kallas Ringdansen?

Irriterar mig att man verkar tänka skylta spårvagnarna med "Ringdansen" när ändhållplatsen heter Kvarnberget. Har inte buss 113, som vänt (och ännu vänder) på ungefär samma ställe som spårvägen, skyltats Kvarnberget?
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

20581000184197 skrev:
Olle L skrev:En sak som jag undrat över som gammal Navestadsbo är varför området numera kallas Ringdansen.
Är det mer än Guldringen och Silverringen som numera kallas Ringdansen?

Irriterar mig att man verkar tänka skylta spårvagnarna med "Ringdansen" när ändhållplatsen heter Kvarnberget. Har inte buss 113, som vänt (och ännu vänder) på ungefär samma ställe som spårvägen, skyltats Kvarnberget?

Linje 113 skyltar Kvarnberget. Och jag håller med om att det är fel att skylta Ringdansen på spårvagnarna om man nu planerar för det.

Dock har linje 113 slutat vid Ringdansen Centrum (Navestad) under lågtrafik. Men efter 2:ans förlängning lär väl alla turer gå till Kvarnberget med tanke på enriktningsvagnarna som fortfarande kommer krävas för trafiken. Någon vändslinga är väl inte aktuell vid centrumet. Däremot kanske det blir några växlar som kan tvåriktningsvagnar kan begagna sig av. Men någon större tidsvinst blir det inte för spårvagnarna att vända vid Ringdansen C. Då kan de lika gärna köra bort till Kvarnberget!
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Jag skulle tro att vagnarna kommer att skyltas med Navestad som destination, på samma sätt som de nu skyltas med Hageby.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Om jag förstått det rätt så är Ringdansen ett kvartersnamn, hade väl funkat om spårvagnarna skulle vända där. Tippar på att vagnarna kommer att skyltas antingen Navestad eller Kvarnberget.
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

Linje 113 har skyltat Ringdansen C för de turer som vände där. Och Kvarnberget för de turer som forsätter dit. Så det bästa är väl om 2:an också får skylta Kvarnberget för att inte förvilla resenärerna.
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Nu har Östgötatrafiken lagt ut tidtabellerna för den nya spårvägstrafiken till Kvarnberget. Enligt dessa ska spårvägstrafiken sättas igång den 15 november, vad det nu är värt. Däremot ser vi att restiden från Söder tull till Kvarnberget är beräknad till 13 minuter. Detta är imponerade med tanke på att det idag - enligt tidtabell - tar 11 minuter bara till Trumpetaregatan. Och då är det ju ändå nästan 2 km till att avverka innan man är framme vid den nya ändhållplatsen. Kanske någon här kan förklara hur det kommer sig att det nu plötsligt verkar gå att köra 2 km på 2 minuter ...

Att det blir en radikal förbättring för boende i Navestad råder det dock ingen som helst tvekan om. Med bytestiden inräknad tar det idag 21 minuter från Kvarnberget till Söder tull. När spårvägen är helt utbyggd kortas resan med 9 minuter, eller hela 43 %. Plus att bytet försvinner! Jag minns inte nu vad bussen tog till Kvarnberget, men nog var det väl en 16-17 minuter i alla fall. Det kanske någon här kan rätta om jag har fel.

Man kan också notera att Ljura spårvägshållplats(!) står upptagen som hållplats i tidtabellen. Varför man valt just denna hållplats och inte den mer logiska Ljura centrum övergår mitt förstånd. Särskild som hållplatsen överallt är förkryssad och det aldrig står någon tid angiven.

Hur som helst märks det att det börjar närma sig.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
20581000184197

"Ljura spårvägshållplats" som hållplatsnamn? Det låter i så fall väldigt dumt, eftersom det finns två hållplatser i Ljura. Är inte "Ljura centrum" vad kommunen har bestämt att den skall heta och det som därmed skall gälla?
Användarens profilbild
Olle L

Inlägg av Olle L »

20581000184197 skrev:"Ljura spårvägshållplats" som hållplatsnamn? Det låter i så fall väldigt dumt, eftersom det finns två hållplatser i Ljura. Är inte "Ljura centrum" vad kommunen har bestämt att den skall heta och det som därmed skall gälla?
De två spårvägshållplatserna i Ljura heter Ljura Centrum och Ljura Spårvägsbro (enligt Östgötatrafiken).
Lagt spår ligger!
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

Ljura Spårvägsbro som hållplats namn kan jag tycka låter lite dumt. Men samtidigt ska vi komma ihåg att innan bron fanns, låg det en gångtunnel där. Och då hade busslinje 115 (senare 116) en hållplats vid namn, Ljura gångtunnel. Så man kanske fortsätter i samma spår. Efter Ljura gångtunnel låg hållplatsen, Ljura radhusen då det begav sig.

Men hade allt gått som det var tänkt kanske "Ljura Spårvägsbro" hade kallats för "Vasastan/Vasastaden". Det var väl så det nya bostadsområdet skulle ha hetat. En ny bebyggelse mellan Stjärnhusen och Ljura. Och på tal om konstiga namn. Hållplats Kv Niten känns också lite dumt. Jag tror de flesta Norrköpingsbor hellre hade föredragit "Falukorven". Eller rättare sagt vetat vilket plats det då hade handlat om :wink:
20581000184197

Men hållplatsen heter inte Kvarteret Niten, utan Hyvlaregatan. Se http://www.nt.se/norrkoping/artikel.asp ... id=6384446 . Irriterande att de aldrig får någon riktig ordning på det där.
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

20581000184197 skrev:Men hållplatsen heter inte Kvarteret Niten, utan Hyvlaregatan. Se http://www.nt.se/norrkoping/artikel.asp ... id=6384446 . Irriterande att de aldrig får någon riktig ordning på det där.
Hehe, det var något jag hade missat :) Jag tyckte Kv Niten verkade dumt och hade då hellre föredragit Falukorven. Men heter den Hyvlaregatan så är det helt enkelt som på gamla 113:s tid.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

I måndags kväll tog jag mig ut till Ringdansen för att kolla läget för första gången sedan i vintras.

Bild

Bild

Bild

Fler bilder på min hemsida.
Användarens profilbild
lagerbrax

Inlägg av lagerbrax »

Vagnarna kommer att skyltas Ringdansen ligger redan på destrullen
MVH Lagerbrax
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

lagerbrax skrev:Vagnarna kommer att skyltas Ringdansen ligger redan på destrullen
MVH Lagerbrax
Lite intressant att 113 verkar ha ”Ringdansen” som konstant destination. I alla fall hade bussarna som jag såg i måndags det.
20581000184197

bark skrev:
lagerbrax skrev:Vagnarna kommer att skyltas Ringdansen ligger redan på destrullen
MVH Lagerbrax
Lite intressant att 113 verkar ha ”Ringdansen” som konstant destination. I alla fall hade bussarna som jag såg i måndags det.
När jag har varit där har de haft Kvarnberget och Hageby som destinationer. Om man skyltar spårvagnarna med "Ringdansen" i stället för "Kvarnberget", trots att ändhållplatsen har det senare namnet, är det säkert av larviga prestigeskäl, eftersom Kvarnberget är ett välmående villaområde, medan Ringdansen är det stackars miljonprogramsområdet som ska knytas närmare innerstaden genom bättre kommunikationer,
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

MVH Lagerbrax
Enbart som linje 2 eller?
Skriv svar