Question of Lidingöbanan works car 202 (Text pa Engelska)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Christoph Heuer
Kontakt:

Question of Lidingöbanan works car 202 (Text pa Engelska)

Inlägg av Christoph Heuer »

Hej and Hello,

please accept my apologies for writing in English again.

Mike Taplin has shown a picture of Lidingöbanan "Dragvagn" 202 taken in 1967 on the "Eurotrams" Yahoo group. Group members started to discuss the origin of that car. One theory was, that the car is from the city system, possibly an A11 or A12. The other theory is, that it was one of the original Lidingöbanan cars. Could anyone please help us here?

I am not able to repost the picture here, but I have asked Mike for the permission to do so.

Hälsningar

Christoph
Aktiv medlem i Hannovers Spårvägsmuseiförening, Wehmingen, Tyskland http://www.tram-museum.de

I can read Swedish (well, sort of) but I can neither write nor speak Swedish. Please accept my apologies for that.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Question of Lidingöbanan works car 202 (Text pa Engelska

Inlägg av Sven Blomberg »

Hi Christoph

I think you meant this tram. It has had the designation SSLidJ (Stockholm Södra Lidingö Järnväg) nr 202 for a period. If it is there it preserved. I think it is in Malmkoping now.

http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... b3303d10ed
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

"Dragvagn" means that it's a motorised car.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

The car started its life as Stockholms Spårvägar (SS) class A12 number 342, became later work car (dragvagn, used to pull faulty cars) class A205 9342 and was sold to SSLidJ in 1967 as work car 202. It was equipped with large snowplows and the interior taken out.

It was later kept by SL Spårvägsmuseet and restored as SS A12 342. The interior had luckily been kept by SSS. It is now assigned under contract to Djurgårdslinjen and is servicable.

//Lars S
Användarens profilbild
Christoph Heuer
Kontakt:

Inlägg av Christoph Heuer »

Hej,

thank you for the information on the car. I'm please to learn that is still exists.

Mike Taplin kindly allowed me to show the photo in question. It was taken around "Dagen H", i.e. in late August/early September 1967. The location is AGA.

Bild

Hälsningar

Christoph
Aktiv medlem i Hannovers Spårvägsmuseiförening, Wehmingen, Tyskland http://www.tram-museum.de

I can read Swedish (well, sort of) but I can neither write nor speak Swedish. Please accept my apologies for that.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hm, intressant att vagnen redan då hade knaster för linjeskyltning i alla fyra hörnen. När kan den ha fått det och varför?
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Hur då "redan då"? Vagnen fick väl det när den var trafikvagn. Eller är det jag som "snappat" något fel eftersom jag inte förstår vad som är så konstigt med dessa "knaster". (varifrån kommer detta ord, förresten?)
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

daniel_s har rökt på igen, fniss, :D Han kan inte skilja på långskyltshållare och knaster:
https://www.flashback.org/t1092262
Nu visar sig svagheterna, inte undra på att han alltid har rätt.

Nä, knaster är ett jäkligt dåligt ord, skylthållare är den enda rätta benämningen...

Trodde diskussioner om droger var förbjudet!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Anders Hanquist

Jaha, så "knaster" är också något helt annat. En brist i ens allmänbildning har därmed försvunnit. Men i den här frågan trodde jag att det handlade om de små "vahetterenu" som syns på vagnens sida invid dörrarna. Men avses i stället fästen för långskyltar på taket? Även dessa kan ha suttit sedan tiden som trafikvagn eller kommit på i samband med någon utfärd.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Självklart menar jag fästena för linjenummerskyltar och "linjenamns-skyltar" på plåtarna under fönstren, och ingenting annat. Jag vet inte riktigt vad roggek vill yra om, men långskyltar är något man sätter uppe på taket och det är inte dem jag syftar på.
Anders Hanquist

Ja det var dem jag också trodde det var.

När de kom dit: Förmodligen samtidigt med förstärkningsplåtarna på vagnens sida. Alltså någon gång på 1950-talet. Finns det något som talar emot det?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag har hört folk säga knaster om låsringar.

För mig är knaster momentana störningar i ljud...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Ja det var dem jag också trodde det var.

När de kom dit: Förmodligen samtidigt med förstärkningsplåtarna på vagnens sida. Alltså någon gång på 1950-talet. Finns det något som talar emot det?
Ja... Se t ex Stockholm på spåret (Lange [red.], 1998), s. 156. Där avbildas bl a 331, 340 och 341, och de vagnarna tycks bara ha dem i ena änden på den synliga sidan. Likadant är det på 335. Därför tycker jag att det inte verkar helt logiskt att 342 skulle ha fått en annan lösning vid förstärkningen, såvida inte den var bland de första som byggdes om och senare vagnar förenklades?
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Men 288 har dessa i båda ändarna på bilderna från utfärden oktober 1966.

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=32385
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:Men 288 har dessa i båda ändarna på bilderna från utfärden oktober 1966.

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=32385
Javisst, men 288 är inte förstärkt och de saknades som sagt på flera av de förstärkta vagnarna. Jag kan tänka mig att de fanns där för att användas på linjer med mittplattform. De sista åren (d v s då vagnarna förstärktes) gick de väl bara på linje 15, som inte hade några mittplattformar (inte så många i alla fall) och då behövdes de väl inte, om det nu kan ha något med saken att göra.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Vad bestod förstärkningen av?
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:Vad bestod förstärkningen av?
Det syns ganska bra om man jämför bilden ovan med den länkade bilden på vagn 288. Man skruvade på U-balkar på fönsterstolparna, från långbalken och upp. Detta föranledde även ett ändrat utförande på sidoplåtarna - ganska snyggt och lite modernare, tycker jag. Huruvida det verkligen gjorde korgen så mycket starkare eller om det mest var en psykologisk åtgärd för att visa att spårvägen "gjorde något" efter olyckan ska jag däremot låta vara osagt!
Skriv svar