Era spårtrafikvisioner.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev:Sabbatsbergs station - det vore nåt under skoltiden! Då hade jag kunnat åka till skolan med enbart ett byte, i Åkersberga station.
Trodde väl att du skulle gilla den delen av mitt förslag. :wink:
Men det är ju inte bara vår gamla skola som ligger där, det har ju byggts mycket nytt i området de senaste åren, och så skulle LO-borgen få en station i grannskapet om man bygger en uppgång mot Norra Bantorget.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Har många liknande visioner med andra angående spårdragningen i Stockholm och övriga delar av länet, men dock så tycker jag att det saknas en järnvägsförbindelse (Pendeltåg elr Roslagsbanan) till Norrtälje. Tyvärr så är ju antalet resenärer alldeles för lågt för att kunna möjliggöra en sådan sträcka med tanke på att det mellan Norrtälje och övriga delen av Stockholm bara finns små byar (och skog förstås :P). Sträckan är väl även idag inte heller ekonomiskt möjlig att bygga.

Får väl tills vidare åtminstone hoppas på en förlängning av RB till Rimbo inom en snar framtid :)
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev: Fantastiskt förslag! Du har sannerligen inte legat av dig, trots utvandringen.
Med det djupet som det ändå blir på stationerna så kan ju RB ligga under Citybanan redan i Odenplan. Sabbatsbergs station - det vore nåt under skoltiden! Då hade jag kunnat åka till skolan med enbart ett byte, i Åkersberga station.

Man får tänka sig snabbhissar (såna som på Pub förr i tiden) med kompletterande rulltrappor. Stora hissar som i Londons tunnelbana - 40-50 pers om jag minns rätt - kan de komma upp ( :) ) i höga hastigheter?
Jag instämmer i att det är ett mycket bra förslag. :D På vägen (norrifrån) måste man korsa över eller under tunnlar för Citybanan, Gröna linjen, Blå linjen, Röda linjen, Citybanan igen (vid Södra station), Gröna linjen igen (vid Medborgarplatsen) och säkert en massa andra tunnlar av olika slag. Men det går väl att lösa?

När det gäller diskussionen kring linjer får vi inte glömma Roslagsbanan till Arlanda! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev: Och när man kommit så långt så kan ju någon - dock inte jag - få komma med ett visionärt förslag om att koppla ihop Hemmesta med Österskär via Rindö - Vaxholm - Resarö - Svinninge, och vips har man skapat sig en ringlinje... Men så galet visionär är inte ens jag, så det skulle inte falla mig in att komma med sådana förslag. :roll:
Kristofer skrev:Att spika ut RB till normalspår är ett betydligt större projekt än att spika in SB. Dels är det en längre sträcka, och dels måste man antagligen bredda banvallen på många ställen (gissar jag). Dessutom blir Saltsjöroslagsbanan ett så stort trafiksystem i sig att jag inte tror att behovet av att koppla den till andra befintliga banor är så stort (och om man ska bygga nytt ser jag ingen nackdel i att bygga smalt).
:D
Kristofer skrev:Däremot kan det säkert vara klokt att tunneln Universitetet - Sickla dimensioneras för treskensspår, om man i framtiden vill koppla fler banor till den.
Är det klokt med treskensspår? Då kommer ju bara en massa andra tåg och går i den tunneln. Jag tror nog att det fylls på med smalspårståg rätt snart - om man bara vågar bygga. Bättre då förbereda för fyrspårstunnel (obs inte fyrskens-).
twr skrev:Jag instämmer i att det är ett mycket bra förslag. På vägen (norrifrån) måste man korsa över eller under tunnlar för Citybanan, Gröna linjen, Blå linjen, Röda linjen, Citybanan igen (vid Södra station), Gröna linjen igen (vid Medborgarplatsen) och säkert en massa andra tunnlar av olika slag. Men det går väl att lösa?
Allt går att lösa med lite silvertejp. Nej, men gräv djupt så går det bra.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Kristofer, jag vet inte vad du ser som huvudpoängen med det här förslaget, utgångspunkten verkar vara att banorna skulle kopplas ihop?

Varför då följa citybanan och T-grön så nära? En dragning Karolinska eller hellre Odenplan-Fridhemsplan-Zinkensdamm-Medborgarplatsen faller sig bättre tycker jag. Och oavsett spårvidd och matning skall det ses som en fjärde tunnelbana, med kapacitet därefter. Dvs dras till Orminge eller något, längs Nacka Värmdö-bussstråket. Hur gärna det vills här så kommer aldrig Solsidan/Saltsjöbaden vara något att matcha sådana här ideer mot, det kommer förbli en matarbana, frågan är bara var den ansluter.

Ska vi vara lite mer realistiska så är nog vad vi kan hoppas på för Roslagsbanan en ny tunneldel med station i omedelbar anslutning till Tekniskas perrong och slutstation Odenplan. Med mera kulor en gren på pendeltågsnätet från Solnabanan mot nordöst, med övertagna Roslagsbanedelar eller inte. Saltsjöbanan ska vi nog vara glada om den överlever som en del av spårvägsnätet...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kristofer skrev:
spårlasse skrev:Men en sak som nog kan vara vettig att fråga sig är väl om det inte är Roslagsbanan man i sådana fall bör spika ut? Att bygga en helt ny bana där allt som sedan kopplas dit - måste gå på en spårbredd som i stort sett övriga världen har övergivit - och som ju ofta skapar lite trängre vagnar - är kanske dumt när det ändå handlar om en sådan stor investering? Saltsjöbanan är förstås inte lika omfattande som Roslagsbanan (om man nu ska se ekonomiskt på detta) - men fördelen att kunna koppla andra dragningar till nätet på normalspår borde nog ändå överväga på sikt?
Att spika ut RB till normalspår är ett betydligt större projekt än att spika in SB. Dels är det en längre sträcka, och dels måste man antagligen bredda banvallen på många ställen (gissar jag). Dessutom blir Saltsjöroslagsbanan ett så stort trafiksystem i sig att jag inte tror att behovet av att koppla den till andra befintliga banor är så stort (och om man ska bygga nytt ser jag ingen nackdel i att bygga smalt). Däremot kan det säkert vara klokt att tunneln Universitetet - Sickla dimensioneras för treskensspår, om man i framtiden vill koppla fler banor till den.

Smalspår är inte i sig något problem för en lokalbana, som jag ser det.
Om man ska köra "järnvägståg" så måste man bredda Roslagsbanan (men bara söder om Stocksund, tror jag, resten klarar överföringsvagnar med normalspårsvagnar om inget ändrats på hundra år och om jag inte minns fel).

Tunnelbanevagnarna som används idag är inte mycket bredare än Roslagsbanans vagnar. Spårvagnarna på t.ex. Tvärbanan har ungefär samma bredd som Roslagsbanan.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

micke b skrev:Kristofer, jag vet inte vad du ser som huvudpoängen med det här förslaget, utgångspunkten verkar vara att banorna skulle kopplas ihop?

Varför då följa citybanan och T-grön så nära? En dragning Karolinska eller hellre Odenplan-Fridhemsplan-Zinkensdamm-Medborgarplatsen faller sig bättre tycker jag. Och oavsett spårvidd och matning skall det ses som en fjärde tunnelbana, med kapacitet därefter. Dvs dras till Orminge eller något, längs Nacka Värmdö-bussstråket. Hur gärna det vills här så kommer aldrig Solsidan/Saltsjöbaden vara något att matcha sådana här ideer mot, det kommer förbli en matarbana, frågan är bara var den ansluter.

Ska vi vara lite mer realistiska så är nog vad vi kan hoppas på för Roslagsbanan en ny tunneldel med station i omedelbar anslutning till Tekniskas perrong och slutstation Odenplan. Med mera kulor en gren på pendeltågsnätet från Solnabanan mot nordöst, med övertagna Roslagsbanedelar eller inte. Saltsjöbanan ska vi nog vara glada om den överlever som en del av spårvägsnätet...
Min idé var i första hand att kombinera behovet av spårtrafik till Karolinska med önskemålet att dra Roslagsbanan in till centrum och därigenom avlasta T-Röd. Därför dragningen via Karolinska och Centralen. Och ska RB ensamt försörja Karolinska krävs bra koppling både till pendeltågen och T-Grön, varför sträckningen via Odenplan faller sig naturlig.

I andra hand ville jag slippa en stor säckstation i centrum. När jag läste igenom SL:s utredning (förstudie?) om RB:s förlängning till Arlanda så skisserade man med 10-minuterstrafik både på grenen mot Vallentuna - Kårsta/Arlanda och på Österskärsgrenen. Alltså minst 5-minuterstrafik på den gemensamma sträckan. Så tillkommer Näsbyparksgrenen, om man inte gör om den till spårväg, förstås. Ska man vända så pass många tåg på en enda station så bör den åtminstone ha 4 spår för att trafiken ska löpa smidigt och om man ska ha reservkapacitet för framtida trafikökningar. (Jo, jag vet att det går bra att vända var 3:e minut i Kungsträdgården...) Det var då idén att knyta ihop banorna dök upp.

I tredje hand ville jag lösa östra Söders behov, och samtidigt lösa problemet med Saltsjöbanan och Tvärbanan in till Slussen (ytterligare en säckstation). Mitt mål här var delvis att göra en trafikstark (läs dubbelspårig) och snabb (läs ganska rak väg in till centrum) Saltsjöbana som därför kan byggas på med en gren mot Orminge och eventuellt vidare ut på Värmdölandet. Dessutom fick man på köpet en koppling till pendeltågen vid Södra station också.

Dessa mål hade inte uppnåtts om jag låtit bli Karolinska, eller om jag valt en dragning via Fridhemsplan. Jag tror inte att den av dig föreslagna dragningen hade blivit lika attraktiv.
Och ja, jag betraktar detta som en fjärde tunnelbanegren, om än trafikerad av smalspårståg med kontaktledning. Den ska ha samma kapacitet som övriga tunnelbanelinjer.
Och ja, den går parallellt med både Citybanan och T-Grön. Observera dock att T-Grön uppnått sitt kapacitetstak, och att trafiken ständigt ökar, varför den kan behöva avlastas. Med mitt förslag försvinner en del av resandet på Karolinska från T-Grön, och även en del av upptagningsområdet runt Sabbatsberg och Medborgarplatsen. Citybanan kommer aldrig att bli ett lika självklart alternativ för innerstadsresorna, även i fortsättningen så kommer pendeltågens tunga uppgift vara att forsla massorna mellan staden och förorten, inte mellan Södra station och Odenplan.

Däremot skulle man mycket väl kunna tänka sig att slippa dragningen under Nationalstadsparken genom en dragning Djursholms Ösby - Danderyds sjukhus - (Kungshamra) - Frösunda - Solna station - Karolinska. Men då blir det ännu dyrare...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

Samhällsbyggandet har ju under lång tid präglats av förortsbebyggelse bestående av flerfamiljshus och villor / radhus utspridda över relativt stora områden. Detta har inneburit att det fördyrat en effektiv och kapacitetstark kollektivtrafikförsörjning och att behovet av bil ökat. Hur det framtida bostadsbyggande och inrättandet av handel och arbetsplatser är avgörande för hur kollektivtrafikförsörjningen ska se ut. Sen några år tillbaka har man insett att bilåkandet måste minska inte minst ur ett miljöperspektiv och att det är dyrt att tillhandahålla vägar som räcker till alla, i varje fall inom storstadsområdena. För att lösa bristen på bostäder och samtidigt effektisera kolletivtrafiken borde samhällsplanerarna ta nya djärva grepp i planeringen. Stockholms innerstad borde följaktligen tillåtas expandera utåt, med dels kvartersbebyggelse och med 30-40 vånings höghus utmed huvudstråken. Jag tänker mig att helt enkelt riva stora delar av småhusbebyggelse som nu finns i Gamla Enskede och Ängby. Det kommer givetvis inte att vara så poppis kanske men med största sannolikhet nödvändigt i framtiden. T-Banan är självklart inte färdigbyggd på långa vägar, vi har redan idag nästan nått taket för vad T-banan klarar vissa tider på dygnet. Ett komplett spårvägssytem för Stockholms innerstad med närförorter kommer att bli ett måste som komplement till T-banan och för mindre belastade linjer helst trådbuss.

Det som omgående kan göras är att planera för ett bättre underhåll av de system vi har idag för att i möjligaste mån undvika driftstörningar. Privatbilismen står för ca hälften av resorna under rusningstid och för att klara av att erbjuda bilåkarna en bättre och snabbare kollektivtrafik måste den byggas ut. Det kommer att erfordras, tror jag, fler snabba tvärförbindelser längre ut från innerstaden för att snabba upp resandet för dem som inte har innerstaden som resmål.

Till detta kommer givetvis utökningar av pendeltågstrafiken och när citybanan är klar kommer fler spår att kunna disponeras av fjärrtrafiken, men planering för ytterligare en fjärrtågsstation lär säkerligen bli nödvändig. För att fortsätta visionerna kan man exempelvis anlägga en ny underjordisk station under ladugårdsgärdet mellan Greve von Essens väg och Valhallavägens förlängning ner mot Gärdesgatan. Ovanpå byggs en ny stadsdel upp, kanske Sveriges nya finasiella centrum. Från denna station förslagsvis Stockholm Öst kan med fördel de planerade höghastighetstågen gå. En gren av den föreslagna T-banan från Nacka / Värmdö kan passera denna nya stadsdel på väg mot KTH-Odenplan-Karolinska-Solna. En gren kan eventuellt gå från Östermalmstorg via Stockholm Öst till Nacka / Värmdö. Pendeltågsförsörjning ska självklart erbjudas. Spårväg City lär ju vara klar vid det laget i den norra delen av området. Linje 4 som konverteras till spårväg låter man gå ned i tunnel vid Hakberget för att dyka upp igen vid Ringvägen / Renstiärnas Gata och så har vi en ringlinje i innerstaden med ändstation vid gullmarsplan. Från Strandvägen kan en linje gå ut mot Kaknästornet via Dag Hammarskjölds väg-Djurgårdsbrunnsvägen.
Roslagsbanan inte att förglömma som med fördel kan få sin slutstation vid Stockholm Öst.

mvh
/Kjell L
yared94

Inlägg av yared94 »

Du får jättegärna rita det på en karta :)
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

yared94 skrev:Du får jättegärna rita det på en karta :)
Om du menar mina idder så skulle jag gärna vilja åskådliggöra det hela på kartor. Dock är mina kunskaper i ritande på dator synnerligen begränsade så jag kan dessvärre inte göra det. Kanske det finns någon här på forumet som skulle ha tid och intresse att göra det?

mvh
/Kjell L
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Inspirerad av tråden "Kapacitetsproblem på Gröna linjen" kommer här en ny vision, sannolikt helt orealistisk:
Bild
Skarpnäcksbanan leds ner i tunnel efter station Hammarbyhöjden. Ny station under Skärmarbrink för anslutning till Farstabanan. Ny station under Globen för anslutning till Vantörsbanan. Station Årsta torg avlastar linje 160. Hornstull ger anslutning med T-röd. Rådhuset med T-blå. Hötorget, ena stationsänden har kontakt med T-grön och den andra med Citybanan. Östermalmstorg med T-röd. Mellan Östermalmstorg och Karlaplan kopplas den nya linjen till Ropstensbanan.
Om man vill kan man bygga en gren från Skärmarbrink via Sickla och vidare mot valfri del av Nacka.

Fördelar:
+ T-grön får bara två grenar i söder, vilket ger tätare trafik på linje 18 och 19 och lägre belastning norr om Gullmarsplan.
+ T-röd får bara en ändstation i norr, vilket torde leda till att kapaciteten mot Mörby räcker och blir över.
+ Årsta får tunnelbana.
+ Ny tvärförbindelse mellan Söder och Kungsholmen.

Nackdelar:
- Ingen direktförbindelse mellan denna nya tunnelbanelinje och fjärrtågen vid Stockholms central. Det blir en bra bit att gå
- Fridhemsplan hade varit bättre än Rådhuset som station på Kungsholmen, men det kändes som att det blir väl lång omväg. Men det kan övervägas.
- Linjen missar bussterminalen vid Gullmarsplan. Detta skulle dock kunna lösas med en något nordligare dragning där stationerna vid Skärmarbrink och Globen ersätts med en station med en utgång mot Skärmarbrink (Farstabanans stations norra ände) och en i bussterminalens södra ände. Det skulle istället ge sämre koppling till Vantörsbanan, med relativt lång gångväg antingen till Gullmarsplan eller Globen.

Sen är det kanske så att Skarpnäcks- och Ropstensbanorna inte i sig har tillräckligt trafikunderlag för att motivera en tillräckligt tät trafik på den nya banan. Det överlåter jag åt andra att analysera. Men bygger man en gren mot Orminge så har vi nog löst det problemet.

Och nej, jag har inte baserat min vision på en massa faktaunderlag. Och nej, jag tror inte att den är realistisk. Däremot att den kan vara intressant som debattunderlag.

Edit: Rättat Björkhagen till Hammarbyhöjden
Senast redigerad av Kristofer den onsdag 01 juni 2011 12:27, redigerad totalt 1 gånger.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Kristofer skrev:Skarpnäcksbanan leds ner i tunnel efter station Björkhagen.
Ska alltså Hammarbyhöjden läggas i tunnel?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

AdrianLangemar skrev:
Kristofer skrev:Skarpnäcksbanan leds ner i tunnel efter station Björkhagen.
Ska alltså Hammarbyhöjden läggas i tunnel?
Alls icke, det var ett slarvfel. Har rättat i ursprungsinlägget. Tack för påpekandet!
Skriv svar