micke b skrev:Kristofer, jag vet inte vad du ser som huvudpoängen med det här förslaget, utgångspunkten verkar vara att banorna skulle kopplas ihop?
Varför då följa citybanan och T-grön så nära? En dragning Karolinska eller hellre Odenplan-Fridhemsplan-Zinkensdamm-Medborgarplatsen faller sig bättre tycker jag. Och oavsett spårvidd och matning skall det ses som en fjärde tunnelbana, med kapacitet därefter. Dvs dras till Orminge eller något, längs Nacka Värmdö-bussstråket. Hur gärna det vills här så kommer aldrig Solsidan/Saltsjöbaden vara något att matcha sådana här ideer mot, det kommer förbli en matarbana, frågan är bara var den ansluter.
Ska vi vara lite mer realistiska så är nog vad vi kan hoppas på för Roslagsbanan en ny tunneldel med station i omedelbar anslutning till Tekniskas perrong och slutstation Odenplan. Med mera kulor en gren på pendeltågsnätet från Solnabanan mot nordöst, med övertagna Roslagsbanedelar eller inte. Saltsjöbanan ska vi nog vara glada om den överlever som en del av spårvägsnätet...
Min idé var i första hand att kombinera behovet av spårtrafik till Karolinska med önskemålet att dra Roslagsbanan in till centrum och därigenom avlasta T-Röd. Därför dragningen via Karolinska och Centralen. Och ska RB ensamt försörja Karolinska krävs bra koppling både till pendeltågen och T-Grön, varför sträckningen via Odenplan faller sig naturlig.
I andra hand ville jag slippa en stor säckstation i centrum. När jag läste igenom SL:s utredning (förstudie?) om RB:s förlängning till Arlanda så skisserade man med 10-minuterstrafik både på grenen mot Vallentuna - Kårsta/Arlanda och på Österskärsgrenen. Alltså minst 5-minuterstrafik på den gemensamma sträckan. Så tillkommer Näsbyparksgrenen, om man inte gör om den till spårväg, förstås. Ska man vända så pass många tåg på en enda station så bör den åtminstone ha 4 spår för att trafiken ska löpa smidigt och om man ska ha reservkapacitet för framtida trafikökningar. (Jo, jag vet att det går bra att vända var 3:e minut i Kungsträdgården...) Det var då idén att knyta ihop banorna dök upp.
I tredje hand ville jag lösa östra Söders behov, och samtidigt lösa problemet med Saltsjöbanan och Tvärbanan in till Slussen (ytterligare en säckstation). Mitt mål här var delvis att göra en trafikstark (läs dubbelspårig) och snabb (läs ganska rak väg in till centrum) Saltsjöbana som därför kan byggas på med en gren mot Orminge och eventuellt vidare ut på Värmdölandet. Dessutom fick man på köpet en koppling till pendeltågen vid Södra station också.
Dessa mål hade inte uppnåtts om jag låtit bli Karolinska, eller om jag valt en dragning via Fridhemsplan. Jag tror inte att den av dig föreslagna dragningen hade blivit lika attraktiv.
Och ja, jag betraktar detta som en fjärde tunnelbanegren, om än trafikerad av smalspårståg med kontaktledning. Den ska ha samma kapacitet som övriga tunnelbanelinjer.
Och ja, den går parallellt med både Citybanan och T-Grön. Observera dock att T-Grön uppnått sitt kapacitetstak, och att trafiken ständigt ökar, varför den kan behöva avlastas. Med mitt förslag försvinner en del av resandet på Karolinska från T-Grön, och även en del av upptagningsområdet runt Sabbatsberg och Medborgarplatsen. Citybanan kommer aldrig att bli ett lika självklart alternativ för innerstadsresorna, även i fortsättningen så kommer pendeltågens tunga uppgift vara att forsla massorna mellan staden och förorten, inte mellan Södra station och Odenplan.
Däremot skulle man mycket väl kunna tänka sig att slippa dragningen under Nationalstadsparken genom en dragning Djursholms Ösby - Danderyds sjukhus - (Kungshamra) - Frösunda - Solna station - Karolinska. Men då blir det
ännu dyrare...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)