Precis vad vi inte behöver! (Ola Andersson i SvD 26/3)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Precis vad vi inte behöver! (Ola Andersson i SvD 26/3)

Inlägg av TKO »

Sven Blomberg skrev:Det får vi nog leva med. Det går ju inte att få direktlinjer från hemmet till arbetet/fritidsaktiviteten över allt.
Nej det bara om det ska byggas nya bostadsrätter med sjöutsikt som det är viktigt att få en direktförbindelse med Stureplan kanske? För det är ju motivet till att bygga Cityspårvägen...

Jag tror att alla förstår att vissa resor med kollektivtrafiken måste innehålla byten. Men varför Roslagsbanan inte kan gå in till city och/eller varför tunnebanan inte kan gå till Täby är lite svårare att förstå. Och om det nödvändigtvis måste vara ett byte vid Östra station/tekniska Högskolan kunde det utformas på ett bättre sätt!

Med argumentet "det får vi nog leva med" kan man avfärda dom flesta förslag till förbättring. "Fullsatta bussar till djurgården några dagar om året, borde vi inte bygga spårväg?" - Nä det får vi nog leva med!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Sven Blomberg skrev:
Mick Dundee skrev: Fråga de boende i norrort om de hellre vill ha Roslagsbana in till city för att slippa det förhatliga bytet på undermåliga Tekniska högskolan/Sthlms östra eller cityspårväg. Fråga de boende i Tyresö om de vill ha t-bana/pendel eller cityspårväg. Fråga de boende i Nacka om de hellre vill ha t-bana eller cityspårväg. Bara några exempel.
De frågorna är nog onödigt att ställa, det är givet att DE vill att man satsar på den kollektivtrafiklösning som gynnar DERAS område. Men det jag inte förstår är varför det skulle vara "förhatligt" att åka tunnelbana som du skriver. Alla de områden du tar upp har ju en kollektivtrafiklösning som innebär att man har matarlinjer till tunnelbanan.
Det är nog bytet som är "förhatligt" - inte tunnelbanefärden!

/TKO
Byten generellt är ju alltid icke önskvärda. Men just bytet mellan Roslagsbanan och tunnelbanan är verkligen inget vidare med några helt omotiverade meter utomhus. När tunnelbanan byggdes (1973) fanns det nog en outtalad tanke att Roslagsbanan skulle bort och man ansträngde sig inte mer än så. Det är åtminstone min tolkning.

Dessutom ansluter Roslagsbanan till endast en tunnelbanelinje. Jämför detta med till exempel Gullmarsplan (tre linjer) eller Slussen (fem linjer).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:
Sven Blomberg skrev:
De frågorna är nog onödigt att ställa, det är givet att DE vill att man satsar på den kollektivtrafiklösning som gynnar DERAS område. Men det jag inte förstår är varför det skulle vara "förhatligt" att åka tunnelbana som du skriver. Alla de områden du tar upp har ju en kollektivtrafiklösning som innebär att man har matarlinjer till tunnelbanan.
Det är nog bytet som är "förhatligt" - inte tunnelbanefärden!

/TKO
Byten generellt är ju alltid icke önskvärda. Men just bytet mellan Roslagsbanan och tunnelbanan är verkligen inget vidare med några helt omotiverade meter utomhus. När tunnelbanan byggdes (1973) fanns det nog en outtalad tanke att Roslagsbanan skulle bort och man ansträngde sig inte mer än så. Det är åtminstone min tolkning.

Dessutom ansluter Roslagsbanan till endast en tunnelbanelinje. Jämför detta med till exempel Gullmarsplan (tre linjer) eller Slussen (fem linjer).
När tunnelbanan byggdes till Tekniska Högskolan hoppades säkert SL att Roslagsbanan skulle försvinna på sikt. Men Östra station är ombyggd sedan dess - det blev bättre men inte bra... (Det var visst ett bankvalv som var i vägen eller nåt - det har diskuterats här eller på postvagnen).

Nu är SL:s planer att flytta stationen några hundra meter norrut och ansluta till tunnelbanestationens norra ingång - förhoppningsvis blir det smidigare att byta då. På sikt kanske man tänka sej att förlänga Roslagsbanan till Odenplan...

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev:
Sven Blomberg skrev:Det får vi nog leva med. Det går ju inte att få direktlinjer från hemmet till arbetet/fritidsaktiviteten över allt.
Nej det bara om det ska byggas nya bostadsrätter med sjöutsikt som det är viktigt att få en direktförbindelse med Stureplan kanske? För det är ju motivet till att bygga Cityspårvägen...
Kul. Du tycks ha fått tag i material som vi andra inte fått sett, förutom dom på Stockholms Handelskammare då. Skall dom bygga spåret till Stureplan från Nybroplan via Norrmalmstorg? Hur långt framskridna är dessa planer? har dom tänkt att ha säckvändning eller slinga? Jag har inte sett några än men det är ju lätt att missa sådant i mediabruset.
TKO skrev: Jag tror att alla förstår att vissa resor med kollektivtrafiken måste innehålla byten. Men varför Roslagsbanan inte kan gå in till city och/eller varför tunnebanan inte kan gå till Täby är lite svårare att förstå. Och om det nödvändigtvis måste vara ett byte vid Östra station/tekniska Högskolan kunde det utformas på ett bättre sätt!
Näe, jag undrar också varför inte Roslagsbanan kan gå in till City. Jag ser två framkomliga vägar; endär RB viker av och går via Norra Stationsområdet och in på (snart f d pendeltågsstationen) Karlberg och vidare in på pendeltågens gamla spår till Centralen. Borde inte vara särskilt dyrt eller svårt att genomföra. Andra alternativet är helt sonika att bygga en tunnel från Östra Station till Centralen (eller Stureplan kanske). Båda dessa alternativ skulle troligen bli betydligt billigare än att bygga ut T-banan till Täby, därmed inte sagt att inte T-banealternativet skulle vara intressant. Man kan ju faktiskt ha båda varianterna.
TKO skrev: Med argumentet "det får vi nog leva med" kan man avfärda dom flesta förslag till förbättring. "Fullsatta bussar till djurgården några dagar om året, borde vi inte bygga spårväg?" - Nä det får vi nog leva med!

/TKO
Du låter ju som f d trafiklandstingsrådet Elwe Nilsson och hans uttalande om varför man inte behövde luftkonditionering i C20-vagnarna. Vad sägs om fullsatta bussar ut till Djurgården tre somarmånader, ett antal helger på våren och hösten och under julmarknaderna och nyår? Och t-banan utnyttjas ju bara till max ett par timmar per dygn. Borde vi inte lägga ner den då?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev:
Kul. Du tycks ha fått tag i material som vi andra inte fått sett, förutom dom på Stockholms Handelskammare då. Skall dom bygga spåret till Stureplan från Nybroplan via Norrmalmstorg? Hur långt framskridna är dessa planer? har dom tänkt att ha säckvändning eller slinga? Jag har inte sett några än men det är ju lätt att missa sådant i mediabruset
Okejdå - dom får gå ända från Nybroplan. Men då hinner dom ju slinka in på Riche också - så det är ingen större nackdel!
Odd skrev:
TKO skrev: Jag tror att alla förstår att vissa resor med kollektivtrafiken måste innehålla byten. Men varför Roslagsbanan inte kan gå in till city och/eller varför tunnebanan inte kan gå till Täby är lite svårare att förstå. Och om det nödvändigtvis måste vara ett byte vid Östra station/tekniska Högskolan kunde det utformas på ett bättre sätt!
Näe, jag undrar också varför inte Roslagsbanan kan gå in till City. Jag ser två framkomliga vägar; endär RB viker av och går via Norra Stationsområdet och in på (snart f d pendeltågsstationen) Karlberg och vidare in på pendeltågens gamla spår till Centralen. Borde inte vara särskilt dyrt eller svårt att genomföra. Andra alternativet är helt sonika att bygga en tunnel från Östra Station till Centralen (eller Stureplan kanske). Båda dessa alternativ skulle troligen bli betydligt billigare än att bygga ut T-banan till Täby, därmed inte sagt att inte T-banealternativet skulle vara intressant. Man kan ju faktiskt ha båda varianterna.
Ett visionärt förslag är att spåra om Roslagsbanan och börja köra tunnelbanetåg där. Hur svårt kan det va?
Odd skrev:
TKO skrev: Med argumentet "det får vi nog leva med" kan man avfärda dom flesta förslag till förbättring. "Fullsatta bussar till djurgården några dagar om året, borde vi inte bygga spårväg?" - Nä det får vi nog leva med!

/TKO
Du låter ju som f d trafiklandstingsrådet Elwe Nilsson och hans uttalande om varför man inte behövde luftkonditionering i C20-vagnarna. Vad sägs om fullsatta bussar ut till Djurgården tre somarmånader, ett antal helger på våren och hösten och under julmarknaderna och nyår? Och t-banan utnyttjas ju bara till max ett par timmar per dygn. Borde vi inte lägga ner den då?
Den dagen jag börjar låta som Elwe på riktigt ber jag någon slå nåt hårt i huvet på mej!
Annars är ju risken att jag blir landstingsrevisor...

gomidda
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

När vi diskuterar kolektivtrafiksituationen i nordostsektorn - både tunnelbanans och Roslagsbanans tillkortakommanden - bör vi ha i minnet att tunnelbanan var avsedd att förlängas till Täby. Jag kommer i skrivande stund inte ihåg detaljerna men vill minnas att Täby Centrum omtalades som slutstation. Tanken var att Roslagsbanan och Tunnelbanan skulle knytas samman med mycket bra omstigningsmöjligheter ungefär vid Galoppfältet. Det fanns en helhetstanke för kollektivtrafikförsörjningen som bara blev halvfärdig med tunnelbana till Mörby Centrum.

Det var Täbyborna, deras politiker och tjänstemän som motarbetade tunnelbanan och som sade nej till den i skarven mellan 70- och 80-talen. Dagens Täbybor har alltså till stor del dåtidens politiker, tjänstemän och allmänhet i den egna kommunen att "tacka" för dagens kollektivtrafiksituation.

mvh /Jörgen G
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Jörgen_G skrev:När vi diskuterar kolektivtrafiksituationen i nordostsektorn - både tunnelbanans och Roslagsbanans tillkortakommanden - bör vi ha i minnet att tunnelbanan var avsedd att förlängas till Täby. Jag kommer i skrivande stund inte ihåg detaljerna men vill minnas att Täby Centrum omtalades som slutstation. Tanken var att Roslagsbanan och Tunnelbanan skulle knytas samman med mycket bra omstigningsmöjligheter ungefär vid Galoppfältet. Det fanns en helhetstanke för kollektivtrafikförsörjningen som bara blev halvfärdig med tunnelbana till Mörby Centrum.

Det var Täbyborna, deras politiker och tjänstemän som motarbetade tunnelbanan och som sade nej till den i skarven mellan 70- och 80-talen. Dagens Täbybor har alltså till stor del dåtidens politiker, tjänstemän och allmänhet i den egna kommunen att "tacka" för dagens kollektivtrafiksituation.

mvh /Jörgen G
Visst var det så, men det är inte så idag därute. Tvärtom råder det en ganska stor enighet om behovet av t-bana. F ö tror jag att omstigningsstationen planerades till Roslags Näsby så att båda grenarna nådde t-banan. En moddning av RB till t-bana är säkert möjlig men i praktiken är det ju en total nybyggnad vi talar om, så det blir nog tunnellösning från Roslags Näsby och inåt i så fall. Och då kan den lika gärna ansluta i Mörby så återuppstår Täbybanan! Plus en avgrening från uni mot KS, Vanadisplan-Odenplan-N Bant.-Rådhuset etc ...

Cheers
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

TKO skrev:Dessutom - det är inte riktigt så många som du tror som tycker att vi skulle struntat i att ställa om språvägsnätet till ett effektivt tunnelbanenät. Även om DU påstår att det inte finns ett motsatsförhållade finns det inget som visar att så inte var fallet på 40, 50 och 60-talen.
Huvudanledningen till att dessa debatter inte funkar är för att du i nästan varje inlägg pådyvlar mig åsikter jag inte har och som du inte ens orkar fråga om jag har!

Jag tycker du sysslar med ren personförföljelse och mobbing och säger nu till dig på skarpen: Skärp dig eller så kontaktar jag jourmaster för du är inte vuxen nog att följa reglerna här gång på gång på gång på gång.....!
TKO skrev:Men framförallt Johan - sluta gnäll över att inte alla tycker som du!
Driver du med mig? -Det är ju du som sedan den första dan du började skriva här har gnällt äver hur knäppa alla vi andra är som inte fattar hur korkat det är med modern Spårväg City/innerstadsspårväg utan att kalla oss "alliansens nyttiga idioter"!

Dötrött på din självfixerade buffliga Göran Persson-stil men jag varnar dig att jag inte tänker låta det fortgå i all evighet utan du får ta och lära dig lite netikket först innan du idiotförklarar oss i allmänhet och mig i synnerhet!
TKO

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:
TKO skrev:Dessutom - det är inte riktigt så många som du tror som tycker att vi skulle struntat i att ställa om språvägsnätet till ett effektivt tunnelbanenät. Även om DU påstår att det inte finns ett motsatsförhållade finns det inget som visar att så inte var fallet på 40, 50 och 60-talen.
Huvudanledningen till att dessa debatter inte funkar är för att du i nästan varje inlägg pådyvlar mig åsikter jag inte har och som du inte ens orkar fråga om jag har!

Jag tycker du sysslar med ren personförföljelse och mobbing och säger nu till dig på skarpen: Skärp dig eller så kontaktar jag jourmaster för du är inte vuxen nog att följa reglerna här gång på gång på gång på gång.....!
TKO skrev:Men framförallt Johan - sluta gnäll över att inte alla tycker som du!
Driver du med mig? -Det är ju du som sedan den första dan du började skriva här har gnällt äver hur knäppa alla vi andra är som inte fattar hur korkat det är med modern Spårväg City/innerstadsspårväg utan att kalla oss "alliansens nyttiga idioter"!

Dötrött på din självfixerade buffliga Göran Persson-stil men jag varnar dig att jag inte tänker låta det fortgå i all evighet utan du får ta och lära dig lite netikket först innan du idiotförklarar oss i allmänhet och mig i synnerhet!
Under flera timmar var diskussionerna i den här tråden riktigt sansande... undrar vad det kan bero på?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Johan Eriksson

Så du tycker inte jag ska reagera på att du lägger ord i munnen på mig och sedan utifrån de felaktiga slutsatserna skriver dina nedlåtande epitet om mig ständigt och jämnt för då stör man "din" debatt?

Du saknar helt självkritik om du inte kan tillstå ditt fulspel!
TKO

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:Så du tycker inte jag ska reagera på att du lägger ord i munnen på mig och sedan utifrån de felaktiga slutsatserna skriver dina nedlåtande epitet om mig ständigt och jämnt för då stör man "din" debatt?

Du saknar helt självkritik om du inte kan tillstå ditt fulspel!
Precis här

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 1&start=20

spårade den här tråden ur första gången.

(Sedan dess har du återkommit med några inlägg där du anklagar personer och partier för att vara lögnare... )

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Johan Eriksson

Svara på mina frågor kan du inte heller, saknar helt självkritik och bara öser på med mer!

Det funkar att inte att bara slå mot mig men aldrig vara det minsta självkritisk, då är det en debatt helt på dina villkor utan något ge-o-ta som såna här forum går ut på. Men det är en del av din väldigt (s)-liknande härskar retorik vilket är det jag finner mest upprörande och kanske allra mest att du inte inser det själv! :idea:
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Sättet att föra denna diskussion mellan åsiktsmotständarna lämnar mycket övrigt att önska. Debatten avslutas därför i och med dessa inlägg.
Jourhavande forummoderator.
Låst