ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
ABC kvällsnyheter säger att att SL betalat extra till MTR för att öka kvalitet och punktlighet men under 2010 har blivit sämre än året innan.
Det jag undrar är ifall arbetet med citybanan som är orsaken till sämre punktlighet eller vad kan det bero på tro ni? Vad gjorde Veolia som inte MTR gör?
Obs! Nu undrar jag bara lite, är lite nyfiken ifall någon skulle veta lite mer.
Källa: http://svtplay.se/v/2376697/abc/29_3_22 ... 2%2Cf%2C-1
Det jag undrar är ifall arbetet med citybanan som är orsaken till sämre punktlighet eller vad kan det bero på tro ni? Vad gjorde Veolia som inte MTR gör?
Obs! Nu undrar jag bara lite, är lite nyfiken ifall någon skulle veta lite mer.
Källa: http://svtplay.se/v/2376697/abc/29_3_22 ... 2%2Cf%2C-1
Re: ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
Nja, knappast citybanan - det lär ju inte MTR får betala för de gånger man blir tvungen att stoppa blå linjen - och det är ju också den linje som i regel fungerar bäst.Utacka skrev:ABC kvällsnyheter säger att att SL betalat extra till MTR för att öka kvalitet och punktlighet men under 2010 har blivit sämre än året innan.
Det jag undrar är ifall arbetet med citybanan som är orsaken till sämre punktlighet eller vad kan det bero på tro ni? Vad gjorde Veolia som inte MTR gör?
Obs! Nu undrar jag bara lite, är lite nyfiken ifall någon skulle veta lite mer.
Källa: http://svtplay.se/v/2376697/abc/29_3_22 ... 2%2Cf%2C-1
Främst skulle jag nog säga att ökningen beror på att det varit lite sämre väder. Och underhållet av vagnparken är väl också för den delen snarare sämre än bättre. Antalet resande har väl också ökat något med åren - men just tunnelbanan hade ju en rätt måttlig ökning 2010 - oavsett ger förstås varje procent på marginalen att det blir svårare att passa tiderna.
Sedan har vi ju påtalat rätt många gånger i olika trådar att MTR har för korta vändtider. Men detta hade ju förvisso Veolia också - så det är väl tveksamt om det haft så stor effekt egentligen. Det beror nog också lite på var man mäter tiden (har cirkulerat lite olika uppgifter om det). Kan också vara så att tågen går för tidigt i större utsträckning - eftersom körtiderna utökats - men det är lite svårt egentligen att ha några mer faktamässiga belägg för detta. Man lyckades nästan komma upp i Veolias nivå och något över innan det kraftiga vintervädret började redan i november - så jag skulle nog ändå tro att det faktiskt är den stora faktorn.
Vill man öka punktligheten är egentligen enda möjligheten att ha flera vagnsätt ute - någon annan "smart" lösning finns inte. Problemen på alla linjer i rusningstrafiken är egentligen där man har omkring 4-5 minuters vändtid på någon gren. Tyvärr räcker det ju i högtrafik att det finns en sådan vändning inlagd på någon sträcka för att det ska sprida sig till förseningar även på de andra grenarnas trafik.
Re: ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
Tydligen finns en tidtabell fast man inte vill delge allmänheten innehållet i den. Utan tidtabell kan man ju inte mäta punktligheten. Det kanske finns ett sätt att skaffa sig en tidtabell för tunnelbanan. En tidtabell som finns hos SL är allmän handling. Alltså kan man bege sig till SL:s kontor och begära att få ta del av den allmänna handlingen. 

-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: måndag 12 juli 2010 15:09
Re: ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
Tidtabellen är i allra högsta grad offentlig, den sitter ju på anslagstavlor på alla stationer.
Som någon skriver hade Veolia vändtider på 4-5 min i rusningen, men med den turlista vi fått på bana 1 sedan Hagsätraavstängingen så har MTR kapat vändtiderna ännu mer, 3min på flera ställen i rusningen. Därför har vi dagligen förseningar i rusningen, enbart på grund av en orealistisk turlista.
Som någon skriver hade Veolia vändtider på 4-5 min i rusningen, men med den turlista vi fått på bana 1 sedan Hagsätraavstängingen så har MTR kapat vändtiderna ännu mer, 3min på flera ställen i rusningen. Därför har vi dagligen förseningar i rusningen, enbart på grund av en orealistisk turlista.
Re: ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
Undrar om SL ger sig /ändrar sig ifall nån startar en "sl-info"-webbsida med avfotograferade tidtabeller från alla tunnelbanestationer, och annan användbar info som saknas på sl.se?TUBFöraren skrev:Tidtabellen är i allra högsta grad offentlig, den sitter ju på anslagstavlor på alla stationer.

Re: ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
Testa, men jag ser inte hur SL skulle känna sig "hotade" av att någon publicerade avfotograferade tidtabeller?M_M skrev:Undrar om SL ger sig /ändrar sig ifall nån startar en "sl-info"-webbsida med avfotograferade tidtabeller från alla tunnelbanestationer, och annan användbar info som saknas på sl.se?TUBFöraren skrev:Tidtabellen är i allra högsta grad offentlig, den sitter ju på anslagstavlor på alla stationer.
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
Snacka med MTR, det är dom som har ansvaret för det hela, eftersom det ingick i upphandlingen att man ska hålla på med tidtabellen.
SL är det inte mycket med nu för tiden, svaret blir nog närmast vadå?
SL är det inte mycket med nu för tiden, svaret blir nog närmast vadå?
ännu en dag
Re: ABC 29/3 22:15 - Tunnelbanan
Oavsett vilka SL lagt ut ansvaret på är det fortfarande SL som står som huvudman för trafiken. Jämför med att du får problem med din Nokiatelefon. Då reklamerar du felet till återförsäljaren eller till Nokia inte till tillverkaren/tillverkarna i Asien.Micke Asklander skrev:Snacka med MTR, det är dom som har ansvaret för det hela, eftersom det ingick i upphandlingen att man ska hålla på med tidtabellen.
SL är det inte mycket med nu för tiden, svaret blir nog närmast vadå?