Nu var det iofs bara nykonstruktion av generatorfäste och fastsättning av en remskiva. Om man räknar på att det gäller en femårsperiod så borde generatorerna nog bli billigast om man från buss/lastbilsskrotar begär in offert på X antal 24V-generatorer med tillräckliga prestanda, likadana fäste och garanterad tillgänglighet i framtiden...daniel_s skrev:En ny statisk omriktare är förmodligen en mer prisvärd investering än en nykonstruerad axelgenerator i alla fall
En annan variant vore kanske att växla linje 6 och 8 vid Gamlestadstorget dagtid, så att man får en tämligen "utomsocknesbefriad" linje Frölunda-Skånegatan-Kortedala och tursätta tåg med M28+M28 där i rusningen, och helt enkelt tydligt skylta att man inte kan köpa ombord med mynt på den linjen.
Jag erkänner att jag inte vet hur många vagnar som behövs i rusningen på de olika linjerna, men en såndär linje skulle få i stort sett samma körtid som dagens linje 8, det verkar gå ungefär sex turer per timme i varje riktning, enkel resa mellan ändhållplatserna är cirka 45 minuter. Om man lägger på ställtid så går det kanske åt 12 tåg för den linjen, fel/rätt räknat? I så fall skulle man åtminstone "göra av med" 24 av de ursprungligen 70 M28-vagnarna. Hur många M28 är kvar idag, och har någon av dessa myntautomat?
Jag inser också att en sådan linje skulle vara en försämring jämfört med idag, eftersom man skulle ta bort direktlinjen Frölunda-Angered utan att tillföra någon fördel för några resenärer (Kortedala-SKF har redan linje 7 till Frölunda-Tynnered, och jag tvivlar på att någon på Hisingen åker via Linnéplatsen-Korsvägen till nordost.