Ska vi sammanställa vilka linjer med E och X som har funnits?
Var de gick och ungefär när de fanns!
/Micke
E - X linjer i SL-området
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
E - X linjer i SL-området
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
E-skyltning på spårvagn började såvitt jag kunnat utröna användas 1922 när vissa "regelbundna extratåg" insattes vardagar på bl.a. linje 3 och 10. Tidigare hande man endast satt ut en skylt "extratåg" i takkanten.
Dock hade E = Enskede förekommit på SSB linje III redan under 1910-talet för att markera vilka vagnar som gick längre än Skanstull.
Från 1922 var principen i Stockholm att alla vagnar som inte var ordinarietåg skulle utmärkas med E efter linjenumret för att markera för trafikanten att detta tåg inte var ett försenat/förtidigt ordinarietåg. Detta alltså oavsett om extratåget gick hela linjens sträckning eller på del av den.
De enda spårvägslinjenummer som aldrig haft E-skyltning som jag kan komma på bör vara 14 (lje 7 var ju förstärkningslinjen under innerstadstiden, lje 17 under förortstiden!) samt 20-21 (Lidingöbanorna använde inte systemet) och 22 (Utställningslinjen). 23-27 fanns ju bara före 1922 och räknas inte. Tveksamt dock om linje 9 eller 18 någonsin hade E-vagnar? Någon som vet?
X-skyltning på spårvagn förekom ju på 1X, 4X, 6X och 9X, vilket man kan läsa om i "Stockholm På Spåret".
SB
Dock hade E = Enskede förekommit på SSB linje III redan under 1910-talet för att markera vilka vagnar som gick längre än Skanstull.
Från 1922 var principen i Stockholm att alla vagnar som inte var ordinarietåg skulle utmärkas med E efter linjenumret för att markera för trafikanten att detta tåg inte var ett försenat/förtidigt ordinarietåg. Detta alltså oavsett om extratåget gick hela linjens sträckning eller på del av den.
De enda spårvägslinjenummer som aldrig haft E-skyltning som jag kan komma på bör vara 14 (lje 7 var ju förstärkningslinjen under innerstadstiden, lje 17 under förortstiden!) samt 20-21 (Lidingöbanorna använde inte systemet) och 22 (Utställningslinjen). 23-27 fanns ju bara före 1922 och räknas inte. Tveksamt dock om linje 9 eller 18 någonsin hade E-vagnar? Någon som vet?
X-skyltning på spårvagn förekom ju på 1X, 4X, 6X och 9X, vilket man kan läsa om i "Stockholm På Spåret".
SB