E - X linjer i SL-området

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

E - X linjer i SL-området

Inlägg av Bussmicke »

Ska vi sammanställa vilka linjer med E och X som har funnits?
Var de gick och ungefär när de fanns!

/Micke
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

E-skyltning på spårvagn började såvitt jag kunnat utröna användas 1922 när vissa "regelbundna extratåg" insattes vardagar på bl.a. linje 3 och 10. Tidigare hande man endast satt ut en skylt "extratåg" i takkanten.

Dock hade E = Enskede förekommit på SSB linje III redan under 1910-talet för att markera vilka vagnar som gick längre än Skanstull.

Från 1922 var principen i Stockholm att alla vagnar som inte var ordinarietåg skulle utmärkas med E efter linjenumret för att markera för trafikanten att detta tåg inte var ett försenat/förtidigt ordinarietåg. Detta alltså oavsett om extratåget gick hela linjens sträckning eller på del av den.

De enda spårvägslinjenummer som aldrig haft E-skyltning som jag kan komma på bör vara 14 (lje 7 var ju förstärkningslinjen under innerstadstiden, lje 17 under förortstiden!) samt 20-21 (Lidingöbanorna använde inte systemet) och 22 (Utställningslinjen). 23-27 fanns ju bara före 1922 och räknas inte. Tveksamt dock om linje 9 eller 18 någonsin hade E-vagnar? Någon som vet?

X-skyltning på spårvagn förekom ju på 1X, 4X, 6X och 9X, vilket man kan läsa om i "Stockholm På Spåret".

SB
Skriv svar