Aha okej, spännande! Det skulle ju kunna vara ett bra alternativ för Lidingöbanan så länge man tror att man kan köra dem inne i stan!Hans Wibacke skrev:Det finns - som jag förstått saken - en option på en typ 10 meter lång förlängning av A35. De första vagnarna, till Tvärbanan, kommer att vara 31 meter långa men till andra banor skulle det kunna bli ett längre utförande. Vad SL tänkt sig beträffande Lidingöbanan har jag ingen aning om.Traesk skrev:Om vagnen nu är dryga 30 meter, hur har SL tänkt sig att det ska räcka med samma turtäthet på Lidingöbanan som idag?
caf "nyheter" (A35)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: caf "nyheter" (A35)
Re: caf "nyheter" (A35)
Trots sin längd blir väl vagnarna rymligare än de nuvarande eftersom de hänger ihop utan "mellanrum" som äter upp utrymme? Kanske kan svälja lika många på 30 meter i en enhet som 45 meter i tre enheter?
Och när jag nu ändå idiotförklarat mig själv; var tog beteckningen A33 vägen?
Och när jag nu ändå idiotförklarat mig själv; var tog beteckningen A33 vägen?
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Re: caf "nyheter" (A35)
VägenReddan skrev:Och när jag nu ändå idiotförklarat mig själv; var tog beteckningen A33 vägen?
Re: caf "nyheter" (A35)
Vilket fusk! Då kom A33 alltså före A32.
Jag tycker att vi kan lägga ner hela A3x-numreringen nu och fokusera på framtiden genom att döpa den nya vagnen till i1 (litet Apple-i, såklart!) för att markera en ny generation inom kollektiv mobilitet.
Jag tycker att vi kan lägga ner hela A3x-numreringen nu och fokusera på framtiden genom att döpa den nya vagnen till i1 (litet Apple-i, såklart!) för att markera en ny generation inom kollektiv mobilitet.
Re: caf "nyheter" (A35)
Nej, den ska heta iTram1 isåfall. Och nästa Tunnelbanevagn iMetro1. Bussar iBuss1 osv.
Alla anställda får vidare heta iMänniska098765432 och alla hållplatser ska naturligtvis heta iHållplats34567890 så de kan skiljas åt med sitt enkla nummer
Alla anställda får vidare heta iMänniska098765432 och alla hållplatser ska naturligtvis heta iHållplats34567890 så de kan skiljas åt med sitt enkla nummer
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: caf "nyheter" (A35)
Och vad gör vi när nästa generation kommer?
Kommer alla framtida nya serier att heta 1?
-Per
Kommer alla framtida nya serier att heta 1?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: caf "nyheter" (A35)
Enklast vore väl att fortsätta på samma linje som nuvarande A/B/C-system = i12, i13, i14 för modellvariationer och i2, i21, i3 för vidareutvecklingar.Per Lind skrev:Och vad gör vi när nästa generation kommer?
Kommer alla framtida nya serier att heta 1?
-Per
Re: caf "nyheter" (A35)
Och vad är det då för fel på att fortsätta med det beprövade A32, A33, A34 ... ?
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: caf "nyheter" (A35)
Det är ju för logiskt och begripligt. Är det SL måste saker krånglas till det obegripliga.Per Lind skrev:Och vad är det då för fel på att fortsätta med det beprövade A32, A33, A34 ... ?
-Per

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: caf "nyheter" (A35)
Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? (vet man på centimetern när hur lång den är så kanske man vet lite till...)
En tiometers förlängning ordnas vär lättast så att man sätter in en sektion till mellan mittdelen och ena änden, med en boggie, symmetriskt placerade mittdörrar, och 16 sittplatser i en låggolvsdel, dvs som änddelen fast med ett dörrpar per sida och ingen hytt?
HS
En tiometers förlängning ordnas vär lättast så att man sätter in en sektion till mellan mittdelen och ena änden, med en boggie, symmetriskt placerade mittdörrar, och 16 sittplatser i en låggolvsdel, dvs som änddelen fast med ett dörrpar per sida och ingen hytt?
HS
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: caf "nyheter" (A35)
Är Björn Ehnberg fortfarande lika säker på att det blir A32 på Lidingöbanan?
HS

HS
Re: caf "nyheter" (A35)
Jag misstänker att det kommer att ordnas genom att lägga till en identisk mellandel med två (motor)boggier. Annars bli boggiavståndet för långt mellan mellandelen och änddelen.Henrik Schütz skrev: En tiometers förlängning ordnas vär lättast så att man sätter in en sektion till mellan mittdelen och ena änden, med en boggie, symmetriskt placerade mittdörrar, och 16 sittplatser i en låggolvsdel, dvs som änddelen fast med ett dörrpar per sida och ingen hytt?
I Helsingfors är det också meningen att eventuella förlängningar av Transtechvagnen ska gå till på detta sätt (antalet mellandelar är inte begränsat till två, utan de kan vara även tre eller ännu fler).
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: caf "nyheter" (A35)
bruse skrev:Det är ju för logiskt och begripligt. Är det SL måste saker krånglas till det obegripliga.Per Lind skrev:Och vad är det då för fel på att fortsätta med det beprövade A32, A33, A34 ... ?
-Per
SL har redan gjort det när det gäller Littera. Det finns en spårvagn som har ett avvikande littera. Frågan har vart upp till diskusion i någon tidigare tråd. Det blir alltwså till att leta. Först med rätt svar får va med och slutputsa, på en förhoppningsvis färdig, vagn 24 inför spårvagnens dag.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: caf "nyheter" (A35)
A51? Eller vad menar du?Stefan Widén skrev:bruse skrev:Det är ju för logiskt och begripligt. Är det SL måste saker krånglas till det obegripliga.Per Lind skrev:Och vad är det då för fel på att fortsätta med det beprövade A32, A33, A34 ... ?
-Per
SL har redan gjort det när det gäller Littera. Det finns en spårvagn som har ett avvikande littera. Frågan har vart upp till diskusion i någon tidigare tråd. Det blir alltwså till att leta. Först med rätt svar får va med och slutputsa, på en förhoppningsvis färdig, vagn 24 inför spårvagnens dag.
Stefan
Och vad gillar du mitt förslag med i1?

- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: caf "nyheter" (A35)
A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)Henrik Schütz skrev:Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? [...]
Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på.

Re: caf "nyheter" (A35)
Finns det någon plan på att förlänga Lidingöbanans hållplatser så att de rymmer två A35 på rad? (Jag utgår från att A35 går att multa eftersom de också är tänkta till Tvärbanan).Traesk skrev:Om vagnen nu är dryga 30 meter, hur har SL tänkt sig att det ska räcka med samma turtäthet på Lidingöbanan som idag?
Behöver de ens förlängas om man tänker att det räcker att (passagerar)dörrarna behöver år plats men resten av vagnarna kan sticka ut utanför?
Det verkar väl för övrigt gå att öka turtätheten på västra delen, det har ju provats att köra extratåg Ropsten-Skarsätra mellan ordinarie tåg i rusningen. Jag antar att banan har flest resande på västra delen, så det vore kanske ekonomiskt bäst att köra vissa turer till Gåshaga brygga och vissa till t.ex. Skarsätra?
bruse skrev:Nej, den ska heta iTram1 isåfall. Och nästa Tunnelbanevagn iMetro1. Bussar iBuss1 osv.
Alla anställda får vidare heta iMänniska098765432 och alla hållplatser ska naturligtvis heta iHållplats34567890 så de kan skiljas åt med sitt enkla nummer
Ärligt talat så skulle jag vilja ha nummer förutom namn på hållplatserna... Om man åker på en "ny" sträcka så är det klart lättare att minnas att man ska av på hållplats 12 och räkna ut att man ska plinga när man sett 11 eller 13, än att minnas att man ska av på knäckebrödhultsvägen och man ska plinga när man sett öxölklöfförgatan...
Väck inte den Björn som soverHenrik Schütz skrev:Är Björn Ehnberg fortfarande lika säker på att det blir A32 på Lidingöbanan?![]()

Jämförelse:Hans Wibacke skrev:A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)
A30 sittande: 48 stående: 52
A30B sittande: 46 stående: 54
B30 sittande: 52 stående: 48
B30B sittande: 51 stående: 49
(alla 15,15m långa)
Vad är det för skämtare som drömmer om cirka 50 stående i A30/B30?

A30/B30 har alltså fler sittplatser per längdmeter än A35 kommer ha. Å andra sidan kanske andra än de med anorexia kan sitta även om alla sittplatser används samtidigt...
Fast det verkar bli klart bättre symetri mellan dörrarna på vänster/höger sida än på A32, d.v.s. det dörrpar som inte har ett mostående dörrpar på andra sidan ligger närmare nästa dörrpar än på A32. Eller tolkar jag bilderna fel?Hans Wibacke skrev:Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på.
OM det blir en förlängning av vagnarna just för Lidingöbruk så kan man väl hoppas att de förlängda vagnarna också får fler sittplatser och färre ståplatser, eller?
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: caf "nyheter" (A35)
Inget dörrpar på A35 saknar en kompis på andra sidan, vilket förstås är en fördel jämfört med A32. Dörrparen på A35 är tämligen jämt fördelade längs vagnssidan likt M06/A34. Nu återstår bara att fördela resenärerna jämt vid hållplatserna också.M_M skrev:Fast det verkar bli klart bättre symetri mellan dörrarna på vänster/höger sida än på A32, d.v.s. det dörrpar som inte har ett mostående dörrpar på andra sidan ligger närmare nästa dörrpar än på A32. [...]Hans Wibacke skrev:Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på.
Re: caf "nyheter" (A35)
En viktig förbättring är att alla dörrarna på en sida är lika långt från varandra. På A32 var man i värsta fall tvungen att gå typ 15 meter till nästa dörrpar, nu är det väl max 11 meter eller så.Hans Wibacke skrev:A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)Henrik Schütz skrev:Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? [...]
Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: caf "nyheter" (A35)
Aha!Hans Wibacke skrev:Inget dörrpar på A35 saknar en kompis på andra sidan, vilket förstås är en fördel jämfört med A32. Dörrparen på A35 är tämligen jämt fördelade längs vagnssidan likt M06/A34. Nu återstår bara att fördela resenärerna jämt vid hållplatserna också.M_M skrev:Fast det verkar bli klart bättre symetri mellan dörrarna på vänster/höger sida än på A32, d.v.s. det dörrpar som inte har ett mostående dörrpar på andra sidan ligger närmare nästa dörrpar än på A32. [...]Hans Wibacke skrev:Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på.
Så bilden som Reddan länkade till stämmer inte riktigt med hur A35 kommer se ut?
På en bana där alla turer körs med samma fordonstyp så borde det inte vara så svårt att göra lite markeringar på plattformen, typ "du blir besviken om du står här" fast bättre formulerat...Odd skrev:En viktig förbättring är att alla dörrarna på en sida är lika långt från varandra. På A32 var man i värsta fall tvungen att gå typ 15 meter till nästa dörrpar, nu är det väl max 11 meter eller så.Hans Wibacke skrev:A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)Henrik Schütz skrev:Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? [...]
Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på.
Re: caf "nyheter" (A35)
A33 är om jag inte glömt vagn 700 höka och A51 vagn 210
MVH Lagerbrax
MVH Lagerbrax