Reklamen i och på SL:s fordon o stationer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Reklamen i och på SL:s fordon o stationer
Kom att fundera på en sak i dag. Vem får intäkterna från reklamen på SL-fordonen och stationerna? SL eller operatörerna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reklamen i och på SL:s fordon o stationer
SL.LÅ1 skrev:Kom att fundera på en sak i dag. Vem får intäkterna från reklamen på SL-fordonen och stationerna? SL eller operatörerna?
/Ted
Det är SL som äger vagnarna och stationerna.
Äger SL även bussarna? Har fått för mig att bussar flyttas runt en del mellan olika områden. Å andra sidan så måste ju bussarna vara utrustade på speciellt sätt för SL-trafiken. Och målade. (Om de håller på att ramla i bitar tycks ha mindre betydelse!Utacka skrev:Det är SL som äger vagnarna och stationerna.

SL äger inga bussar, annat än museifordonen hos Spårvägsmuseet. Det finns dock olika finansieringsformer och avtal om nyttjandet, som begränsar entreprenörens rätt att disponera bussarna. Det har blivit alltmer komplicerat vartefter nya bränslen tillkommit, då bussarnas andrahandsmarknad är begränsad.LÅ1 skrev:Äger SL även bussarna? Har fått för mig att bussar flyttas runt en del mellan olika områden. Å andra sidan så måste ju bussarna vara utrustade på speciellt sätt för SL-trafiken. Och målade. (Om de håller på att ramla i bitar tycks ha mindre betydelse!Utacka skrev:Det är SL som äger vagnarna och stationerna.)
/Ted
Är det inte så att i t.ex. Solna får JCDecaux reklamintäkterna mot att de bygger vindskydd vid busshållplatserna?
Jag minns inte om det var Solna eller nån annan kommun men det var väl en del "bråk" om hållplatskurerna där kommunen och SL inte var riktigt överens...
Det var Solna. Här beskrivs en del av historien, men det är lite oklart vad SL hade för argument, vilket kanske kan förklaras med att författarna arbetade med frågan på SL:s sida. Jag antar att kommunerna, i egenskap av väghållare, kan utrusta sina egna busshållplatser precis som de vill, men att de flesta kommuner av bekvämlighetsskäl m m låtit SL göra detta. Solna ville väl ha reklamintäkterna självaM_M skrev:Jag minns inte om det var Solna eller nån annan kommun men det var väl en del "bråk" om hållplatskurerna där kommunen och SL inte var riktigt överens...

Ett tag fanns det dubbla regnskydd vid några hållplatser i Solna. Kommunens och SL:s.daniel_s skrev:Det var Solna. Här beskrivs en del av historien, men det är lite oklart vad SL hade för argument, vilket kanske kan förklaras med att författarna arbetade med frågan på SL:s sida. Jag antar att kommunerna, i egenskap av väghållare, kan utrusta sina egna busshållplatser precis som de vill, men att de flesta kommuner av bekvämlighetsskäl m m låtit SL göra detta. Solna ville väl ha reklamintäkterna självaM_M skrev:Jag minns inte om det var Solna eller nån annan kommun men det var väl en del "bråk" om hållplatskurerna där kommunen och SL inte var riktigt överens...