Såhär skriver P A Fogelström i Sommaren med Monika från början av femtiotalet:
"De kunde höra spårvagnarnas skärande ljud när vagnarna bogserades på de hårt krökta spåren in mot hallarna intill Ringvägen."
Bogserades? Varför gick de inte för egen maskin?
Litterär bogsering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Litterär bogsering
Inte släpvagnarna i alla fall, de hade ju inga motorer. Det var ju mycket vanligt att man använde kopplingsvagnar för att dra in och ut släpvagnar allteftersom trafikbelastningen skiftade.
Men kanske har Fogelström bara råkat skriva fel när han egentligen menade "rangerades".
Men kanske har Fogelström bara råkat skriva fel när han egentligen menade "rangerades".
Just i de böckerna har hr Fogelström blivit beskylld för många sakfel - som vid senare blick visade sig vara kuriosa, sanna dylika. Att han skriver bogserades i stället för rangerades kanske var för att det var det ordet som folk i gemen använde. Rangera ingår inte - tro det eller ej - i en "vanlig" människas (=icke tåg-insatt) vokabulär.
Professionell tyckare
Haft för mig att Fogelström kom med vederhäftiga faktauppgifter samt var en auktoritet inom stockholmiana, därför reagerade jag och undrade om det kunde röra sig om några specialarrangemang under en viss tid. Men där ser man. Eller du kanske menar att det eventuellt var ett medvetet "fel".Kantorn skrev:Just i de böckerna har hr Fogelström blivit beskylld för många sakfel - som vid senare blick visade sig vara kuriosa, sanna dylika. Att han skriver bogserades i stället för rangerades kanske var för att det var det ordet som folk i gemen använde. Rangera ingår inte - tro det eller ej - i en "vanlig" människas (=icke tåg-insatt) vokabulär.
Vilka är "Just de böckerna"? Någon särskild serie, eller hans böcker från femtiotalet?
Förlåt: jag förutsatte att du menade "stadserien"..., men nu ser jag att det är en annan bok...joal skrev:Haft för mig att Fogelström kom med vederhäftiga faktauppgifter samt var en auktoritet inom stockholmiana, därför reagerade jag och undrade om det kunde röra sig om några specialarrangemang under en viss tid. Men där ser man. Eller du kanske menar att det eventuellt var ett medvetet "fel".Kantorn skrev:Just i de böckerna har hr Fogelström blivit beskylld för många sakfel - som vid senare blick visade sig vara kuriosa, sanna dylika. Att han skriver bogserades i stället för rangerades kanske var för att det var det ordet som folk i gemen använde. Rangera ingår inte - tro det eller ej - i en "vanlig" människas (=icke tåg-insatt) vokabulär.
Vilka är "Just de böckerna"? Någon särskild serie, eller hans böcker från femtiotalet?

Professionell tyckare