Alby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Alby har använts i olika omgångar för att vända tåg regelmässigt. Dock har det endast varit högtrafiktåg och stationen har inte använts lika regelbundet som exempelvis Sätra eller Telefonplan, vilka även vänt "egna" linjer. Vill minnas att jag sett enstaka tåg med destination Alby så sent som förra eller förrförra året. Tror dock inte det finns några i nuvarande tidtabell då man börjat använda Sätra mer frekvent igen, men det finns nog någon här som sitter inne med den kunskapen också.
/Cero
/Cero
När E4:an rasade in och var nära att begrava tunneln mellan Alby och Hallunda sommaren 2001, så vände alla tåg vid Alby under ca 1 månads tid. Den används även ofta vid ev trafikförseningar för att knappa in tid, har även sett 13 Alby sena kvällar ganska frekvent, men det verkar numera ha ersatts med 13 Sätra.
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: onsdag 03 september 2003 7:54
- Ort: Uttran
Alby
Linjer som jag vet har vänt i Alby är följande:
Slutet på 70-talet och början på 80-talet vände linje 13E tur 51 och 52 som trafikerade sträckan Vårberg-Gärdet, det var 2 tåg under morgonrusningen som gick i vagntransport Nybodahallen-Alby-Vårberg.
Senare förlängdes linje 13E och trafikerde sträckan Fittja-Gärdet.
Därefter ersattes linje 13E tur 51 av linje 15E tur 51 som trafikerde sträckan Fittja-Mörby centrum.
1986 upphörde trafiken på linje 13E tur 52 och linje 15E tur 51, då började linje 13X tur 52 trafikera sträckan Alby-Gärdet.
1987 upphörde vändningarna i Alby.
1990(tror jag) började linje 25 att trafikera sträckan Alby-Mörby centrum under högtrafik.
1991 ändrades linje 25 till linje 23E som trafikerade samma sträcka fram till 1993 då linje 23 fick 4-6 minuters trafik.
Mvh Anders.
Slutet på 70-talet och början på 80-talet vände linje 13E tur 51 och 52 som trafikerade sträckan Vårberg-Gärdet, det var 2 tåg under morgonrusningen som gick i vagntransport Nybodahallen-Alby-Vårberg.
Senare förlängdes linje 13E och trafikerde sträckan Fittja-Gärdet.
Därefter ersattes linje 13E tur 51 av linje 15E tur 51 som trafikerde sträckan Fittja-Mörby centrum.
1986 upphörde trafiken på linje 13E tur 52 och linje 15E tur 51, då började linje 13X tur 52 trafikera sträckan Alby-Gärdet.
1987 upphörde vändningarna i Alby.
1990(tror jag) började linje 25 att trafikera sträckan Alby-Mörby centrum under högtrafik.
1991 ändrades linje 25 till linje 23E som trafikerade samma sträcka fram till 1993 då linje 23 fick 4-6 minuters trafik.
Mvh Anders.
Re: Alby
Väljer att bumpa den här tråden, efter att inte ha varit aktiv på detta forum på många år.
Det tredje spåret, är det bara till för vändningar? Fanns det verkligen inga andra sträckor mellan Sätra och Norsborg som man kunde fixa vändspår på?
Jag tänker att trespårslösningar annars ju brukar förekomma vid förgreningar. Har det funnits några planer på och/eller idéer om förgreningar i höjd med Alby? Till exempel till Tumba?
Det tredje spåret, är det bara till för vändningar? Fanns det verkligen inga andra sträckor mellan Sätra och Norsborg som man kunde fixa vändspår på?
Jag tänker att trespårslösningar annars ju brukar förekomma vid förgreningar. Har det funnits några planer på och/eller idéer om förgreningar i höjd med Alby? Till exempel till Tumba?
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Re: Alby
Förgreningar så långt ut? Hur lång tid skulle det ta från Tumba till Stockholm den vägen? Låter otroligt i mina öron...Nima skrev:Väljer att bumpa den här tråden, efter att inte ha varit aktiv på detta forum på många år.
Det tredje spåret, är det bara till för vändningar? Fanns det verkligen inga andra sträckor mellan Sätra och Norsborg som man kunde fixa vändspår på?
Jag tänker att trespårslösningar annars ju brukar förekomma vid förgreningar. Har det funnits några planer på och/eller idéer om förgreningar i höjd med Alby? Till exempel till Tumba?
Professionell tyckare
Re: Alby
Vet inte hur man planerade "förr i tiden" men det finns ju en del stationer med tre spår där mittenspåret används just för att vända tåg. Ganska enkelt och smidigt. Släpp av passagerarna på ena sidan. Släpp på på andra.
Vändtiden blir kortare än om tåget skall köra ut till ett vändspår bakom stationen.
Sätra och Åkeshov har den lösningen.
Kommer inte ihåg hur många spår det är vid Vällingby? 3 eller 4.
Det normala vid förgreningsstationer är väl 4 spår.
Men det finns stationer där tågen regelmässigt vänder bakom stationen. T.ex. Alvik och Odenplan.
Kanske finns det någon här som kan säga om det är någon skillnad på hur vändningen stör övrig trafik när tågen vänder som vid Odenplan jämfört med vändning som vid Sätra.
Vändtiden blir kortare än om tåget skall köra ut till ett vändspår bakom stationen.
Sätra och Åkeshov har den lösningen.
Kommer inte ihåg hur många spår det är vid Vällingby? 3 eller 4.
Det normala vid förgreningsstationer är väl 4 spår.
Men det finns stationer där tågen regelmässigt vänder bakom stationen. T.ex. Alvik och Odenplan.
Kanske finns det någon här som kan säga om det är någon skillnad på hur vändningen stör övrig trafik när tågen vänder som vid Odenplan jämfört med vändning som vid Sätra.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Alby
Vällingby har tre spår liksom Högdalen. Vad gäller störningar för de andra tågen så anses det väl omöjligt att vända vid Odenplan i högtrafik numera.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Alby
Efter införandet av Siemens-systemet blev det väl i princip omöjligt att vända tåg vid Odenplan utan allvarliga störningar i trafiken. Jag har för mig att man senare ändrat på signaleringen för att göra det lättare men några planlagda vändningar görs väl inte där - rätta mig om jag har fel.Harald skrev:Vällingby har tre spår liksom Högdalen. Vad gäller störningar för de andra tågen så anses det väl omöjligt att vända vid Odenplan i högtrafik numera.
Men när vi var ute och provkörde Museitunneltåget 2005-11-25 fick vi faktiskt vända vid Odenplan trots begynnande fredagseftermidddagshögtrafik.
//Lars S
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Alby
Det var inte Tumba som var målet utan Salemstaden. Men Några insåg väl att körsträckan skulle bli lite väl lång och därför skrotades tanken....men stationen var väl som vanligt redan projad och hade kostat mer att ändra än att bygga.Kantorn skrev:Förgreningar så långt ut? Hur lång tid skulle det ta från Tumba till Stockholm den vägen? Låter otroligt i mina öron...Nima skrev:Väljer att bumpa den här tråden, efter att inte ha varit aktiv på detta forum på många år.
Det tredje spåret, är det bara till för vändningar? Fanns det verkligen inga andra sträckor mellan Sätra och Norsborg som man kunde fixa vändspår på?
Jag tänker att trespårslösningar annars ju brukar förekomma vid förgreningar. Har det funnits några planer på och/eller idéer om förgreningar i höjd med Alby? Till exempel till Tumba?
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Alby
Ja, linje 17 vänder ju där i lågtrafik men jag utgår från att du menar i högtrafik och då har du givetvis rätt.Lars Stegenius skrev:Efter införandet av Siemens-systemet blev det väl i princip omöjligt att vända tåg vid Odenplan utan allvarliga störningar i trafiken. Jag har för mig att man senare ändrat på signaleringen för att göra det lättare men några planlagda vändningar görs väl inte där - rätta mig om jag har fel.
Re:
Även nattuppställning har förekommit, detta är från 2002Cero skrev:Alby har använts i olika omgångar för att vända tåg regelmässigt. Dock har det endast varit högtrafiktåg och stationen har inte använts lika regelbundet som exempelvis Sätra eller Telefonplan, vilka även vänt "egna" linjer. Vill minnas att jag sett enstaka tåg med destination Alby så sent som förra eller förrförra året. Tror dock inte det finns några i nuvarande tidtabell då man börjat använda Sätra mer frekvent igen, men det finns nog någon här som sitter inne med den kunskapen också.
/Cero

Rusningstid 1992...

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Re:
Precis. Vid första anblicken så märker man inte det, men det var precis det jag syftade på.daniel_s skrev:Syftar du på hyttdörren på 2536 som verkar höra hemma på en C12?roggek skrev:Det finns ett fel i den här bilden, vilket? (Så får vi en bildgåta också!)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Alby
Får först komplettera Anders noggranna uppgifter. Vändningarna upphörde inte 1987 - däremot ändrades ju trafikupplägget när snabbtågen permanentades 1987. De utgående tågen på linje 25 fram till ca 7.30 utgick även enligt tidtabell från Alby, (därefter från Sätra)Anders Ericson skrev:Linjer som jag vet har vänt i Alby är följande:
Slutet på 70-talet och början på 80-talet vände linje 13E tur 51 och 52 som trafikerade sträckan Vårberg-Gärdet, det var 2 tåg under morgonrusningen som gick i vagntransport Nybodahallen-Alby-Vårberg.
Senare förlängdes linje 13E och trafikerde sträckan Fittja-Gärdet.
Därefter ersattes linje 13E tur 51 av linje 15E tur 51 som trafikerde sträckan Fittja-Mörby centrum.
1986 upphörde trafiken på linje 13E tur 52 och linje 15E tur 51, då började linje 13X tur 52 trafikera sträckan Alby-Gärdet.
1987 upphörde vändningarna i Alby.
1990(tror jag) började linje 25 att trafikera sträckan Alby-Mörby centrum under högtrafik.
1991 ändrades linje 25 till linje 23E som trafikerade samma sträcka fram till 1993 då linje 23 fick 4-6 minuters trafik.
Mvh Anders.
Bra också att få en förklaring till den märkliga konstruktionen vid Alby - problemet där är ju att det bara går att stiga på till/från mittenspåret i riktning mot stan - vilket ju är en vanlig lösning när tågen ska gå samman från en förgrening. Men detta ställer ju också en följdfråga. Vinner man något på att bara ha ett spår i andra riktningen i stabilitet? Ur passagerarsynpunkt och vid olika former av trafikhändelser, tycker man ju annars att det vore praktiskt att ha en fyrspårslösning...
Re: Alby
En fyrspårslösning hade ju bara gjort stationen dyrare utan att göra den mer användbar. De vänd/grenstationer som konstruerades vid den här tiden utfördes ju trespåriga. (Redan när Liljeholmen konstruerades valde man ju i stort sett en sådan lösning.)spårlasse skrev:Bra också att få en förklaring till den märkliga konstruktionen vid Alby - problemet där är ju att det bara går att stiga på till/från mittenspåret i riktning mot stan - vilket ju är en vanlig lösning när tågen ska gå samman från en förgrening. Men detta ställer ju också en följdfråga. Vinner man något på att bara ha ett spår i andra riktningen i stabilitet? Ur passagerarsynpunkt och vid olika former av trafikhändelser, tycker man ju annars att det vore praktiskt att ha en fyrspårslösning...
Härmed framkastar jag hypotesen att Alby ser ut som den gör därför att man ville kunna vända tåg där, och att mittspåret bara har kontakt med den ena plattformen är för att man tyckte att det räckte så

Re: Alby
Nä så kan det inte vara. Det låter alldeles för förnuftigt.daniel_s skrev:Härmed framkastar jag hypotesen att Alby ser ut som den gör därför att man ville kunna vända tåg där, och att mittspåret bara har kontakt med den ena plattformen är för att man tyckte att det räckte så

Professionell tyckare
Re: Alby
Det här börjar påminna om en diskussion på postvagnen.
Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation. Ett tredje spår är mest bara användbar om man vill vända tåg, och i det läget är det såklart bäst om det spåret har plattform på båda sidor, för att dels ha en plattform som alltid gäller för alla tåg in mot centrum, och dels få byte över plattform om nån glömt att byta vid stationen innan om denne åkt med ett insatståg men avser att ta sig längre ut. Det sistnämnda skulle dock gå bra att lösa med bra skyltning, förutsatt att icke-insatstågen inte går smitfulla hela vägen till vändstationen (vilket de iofs helst ska göra om man valt rätt plats att ha vändstation för insatståg)...
Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation. Ett tredje spår är mest bara användbar om man vill vända tåg, och i det läget är det såklart bäst om det spåret har plattform på båda sidor, för att dels ha en plattform som alltid gäller för alla tåg in mot centrum, och dels få byte över plattform om nån glömt att byta vid stationen innan om denne åkt med ett insatståg men avser att ta sig längre ut. Det sistnämnda skulle dock gå bra att lösa med bra skyltning, förutsatt att icke-insatstågen inte går smitfulla hela vägen till vändstationen (vilket de iofs helst ska göra om man valt rätt plats att ha vändstation för insatståg)...
Re: Alby
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen
