Läste precis svaren på Jörn Engströms chatt som han hade idag på gp.se och blev lite förbryllad och till och med lite smått arg ibland. Men en som jag blev förvånad är över detta.
"Oscar: Finns det inom en rimlig framtid planer på att köra endast eldrivna fordon, såsom hybrider och spårvagnar, i de centrala delarna av Göteborg?
Jörn Engström: Hej, elhybrid är "på väg in" på bussidan, några går redan idag på linje 60. Spårvagnarna är redan eldrivna (grön el dessutom) "
Jörn svarar med att det finns "några" som går på linje 60, har det kommit fler än den hyrbridbussen som går nu?
Zawaq skrev:Vilka busslinjer i Göteborg hade passat att köra med trådbuss? Linje 60 tycker jag verkar passa, någon mer?
Om man enbart tittar på turtätheten utan att titta på sånt som backar/accelerationsbehov så borde väl stombusslinjerna ligga bra till.
(Å andra sidan så tycker jag att södra delen av linje 16 snarare borde konverteras till spårväg, det är "bara" de två sista hållplatserna som viker av från Marklandsgatan som behöver spårläggas så kan man ersätta hela delen från Göta Älvbron och söderut med spårvagnar. Frågan är då vad man lämpligtvis kopplar norra delen av 16 mot, det torde gå att finna några bra linjer som idag vänder vid centralen eller invid centralen, typ 43, 143, 513 o.s.v.).
Om du tittar på hur Chalmers har sina lokaler fördelade så finner du en förklaring till varför 16 inte kan delas på detta sätt.
Varför inte lägga spår på den norra delen (norra Älvstranden) som den ändå är planerad för?
/JAgr
Hur många resor görs verkligen "Chalmers - Chalmers"?
(Jag vet att Västtrafik till och med har ett "Chalmerskort" som bara gäller på linje 16 samt älvsnabben eller nåt sånt).
Jag håller med - bygg spår vid Lindholmen. Så rackarns omöjligt kan det väl inte vara att ansluta på befintliga spår - en korsning i plan borde faktiskt störa trafiken mindre än dagens bussar eftersom spårvagnstågen borde klara fler resenärer.