Kollektivtrafikchef chattade

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Kollektivtrafikchef chattade

Inlägg av alex87 »

Läste precis svaren på Jörn Engströms chatt som han hade idag på gp.se och blev lite förbryllad och till och med lite smått arg ibland. Men en som jag blev förvånad är över detta.

"Oscar: Finns det inom en rimlig framtid planer på att köra endast eldrivna fordon, såsom hybrider och spårvagnar, i de centrala delarna av Göteborg?
Jörn Engström: Hej, elhybrid är "på väg in" på bussidan, några går redan idag på linje 60. Spårvagnarna är redan eldrivna (grön el dessutom) :)"

Jörn svarar med att det finns "några" som går på linje 60, har det kommit fler än den hyrbridbussen som går nu?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.562 ... -losta-nu-
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafikchef chattade

Inlägg av M_M »

Hybridbussar är inte mer eldrivna än ett dieselelektriskt lok är eldrivet...
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafikchef chattade

Inlägg av Zawaq »

Vilka busslinjer i Göteborg hade passat att köra med trådbuss? Linje 60 tycker jag verkar passa, någon mer?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafikchef chattade

Inlägg av M_M »

Zawaq skrev:Vilka busslinjer i Göteborg hade passat att köra med trådbuss? Linje 60 tycker jag verkar passa, någon mer?
Om man enbart tittar på turtätheten utan att titta på sånt som backar/accelerationsbehov så borde väl stombusslinjerna ligga bra till.

(Å andra sidan så tycker jag att södra delen av linje 16 snarare borde konverteras till spårväg, det är "bara" de två sista hållplatserna som viker av från Marklandsgatan som behöver spårläggas så kan man ersätta hela delen från Göta Älvbron och söderut med spårvagnar. Frågan är då vad man lämpligtvis kopplar norra delen av 16 mot, det torde gå att finna några bra linjer som idag vänder vid centralen eller invid centralen, typ 43, 143, 513 o.s.v.).
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Kollektivtrafikchef chattade

Inlägg av JAgr »

Om du tittar på hur Chalmers har sina lokaler fördelade så finner du en förklaring till varför 16 inte kan delas på detta sätt.
Varför inte lägga spår på den norra delen (norra Älvstranden) som den ändå är planerad för?
/JAgr
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafikchef chattade

Inlägg av M_M »

Hur många resor görs verkligen "Chalmers - Chalmers"?

(Jag vet att Västtrafik till och med har ett "Chalmerskort" som bara gäller på linje 16 samt älvsnabben eller nåt sånt).

Jag håller med - bygg spår vid Lindholmen. Så rackarns omöjligt kan det väl inte vara att ansluta på befintliga spår - en korsning i plan borde faktiskt störa trafiken mindre än dagens bussar eftersom spårvagnstågen borde klara fler resenärer.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafikchef chattade

Inlägg av Zawaq »

M_M skrev:
Zawaq skrev:Vilka busslinjer i Göteborg hade passat att köra med trådbuss? Linje 60 tycker jag verkar passa, någon mer?
Om man enbart tittar på turtätheten utan att titta på sånt som backar/accelerationsbehov så borde väl stombusslinjerna ligga bra till.
Stombusslinjerna borde la snarare konverteras till spårväg.
Skriv svar