Kvarvarande Cx-vagnar (utom C14-C15)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kvarvarande Cx-vagnar (utom C14-C15)
Det är nog dags att summera vad som finns kvar av dessa.
Vid besök utanför staketet i Hammarby idag kunde konstateras att följande Cx väntade på begravning i Gladö:
C4: 2487, 2597
C13: 1179, 1203, 1207, 1233, 1235
C13H: 1190, 1222, 1254
Finns 1198 kvar?
C13 verkar vara på väg ut i samma takt som C4 rensades ut!
Sen är ju C7 på tur och därefter C6 (utom de 80 bästa enl. vad jag hört)
Överlever C8?
/Micke
Vid besök utanför staketet i Hammarby idag kunde konstateras att följande Cx väntade på begravning i Gladö:
C4: 2487, 2597
C13: 1179, 1203, 1207, 1233, 1235
C13H: 1190, 1222, 1254
Finns 1198 kvar?
C13 verkar vara på väg ut i samma takt som C4 rensades ut!
Sen är ju C7 på tur och därefter C6 (utom de 80 bästa enl. vad jag hört)
Överlever C8?
/Micke
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Dagens staketbilder...
Tog också några bilder idag på några av de vagnar jag rapporterade ovan.
Detta inlägg tillhör det första inlägget ovan jag skrev så det är inget "visa bilder"-inlägg. Satt på jobbet då jag startade tråden.
/MN
C13 1235

C13 1203

C13H 1190, C13 1233, C4 2597

Detta inlägg tillhör det första inlägget ovan jag skrev så det är inget "visa bilder"-inlägg. Satt på jobbet då jag startade tråden.
/MN
C13 1235

C13 1203

C13H 1190, C13 1233, C4 2597

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Vad har detta Saltsjöbanan med skrotningen och vilka Cx som är kvar?
Frågan gällde vilka Cx som finns kvar i trafik idag.
MN
Frågan gällde vilka Cx som finns kvar i trafik idag.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Re: Cx-vagnar i trafik
Hmm, vad tror du det är för vagnar som går på Saltsjöbanan? De heter ju C10, C11 och C16, och det av en anledning....Bussmicke skrev:Vad har detta Saltsjöbanan med skrotningen och vilka Cx som är kvar?
Frågan gällde vilka Cx som finns kvar i trafik idag.
MN
Mvh Tim
Aha, då hänger jag med.
Misstolkade tyvärr ditt inlägg.
Hoppas någon vet nåt om kvarvarande Cx vagnar upp till C13
MN
Misstolkade tyvärr ditt inlägg.
Hoppas någon vet nåt om kvarvarande Cx vagnar upp till C13
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Nej... missade nog det...´var stod/står det? På http://www.saltsjobanan.tk kan man se när C16 2919 försvinner för att bli arbetsvagn (?) i tuben...TimK skrev:Tack, ska uppdatera min hemsida då. (Såg du inte det när du tittade på min hemsida?Jonas M. Bobjörk skrev:Och Tim: C16 finns inte på SB längre...)
Mvh Tim
Det är lugnt... jag var lite otydlig också...Bussmicke skrev:Aha, då hänger jag med.
Misstolkade tyvärr ditt inlägg.
Hoppas någon vet nåt om kvarvarande Cx vagnar upp till C13
MN
Bantekniker
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Inte hundra på det, men jag tror att jag nämner vagntyperna någonstans under avdelningen Saltis och då nämner även C16. Ska rätta det vid nästa uppdatering, där jag också tänker lägga in en länk till http://www.saltsjobanan.tk, tack för adressen!Jonas M. Bobjörk skrev:Nej... missade nog det...´var stod/står det? På http://www.saltsjobanan.tk kan man se när C16 2919 försvinner för att bli arbetsvagn (?) i tuben...TimK skrev:Tack, ska uppdatera min hemsida då. (Såg du inte det när du tittade på min hemsida?Jonas M. Bobjörk skrev:Och Tim: C16 finns inte på SB längre...)
Mvh Tim
Mvh Tim
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Den tillhör i alla fall Wansölin...TimK skrev: ...
Ska rätta det vid nästa uppdatering, där jag också tänker lägga in en länk till http://www.saltsjobanan.tk, tack för adressen!
Mvh Tim
Bantekniker
Någon som vet nå´t om C16-vagnarna? Om och när de blir arbetsvagnar. Kanske ett projekt som får vänta medan utskrotning av Cx pågår.
MN
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Kvarvarande C10,C11
Ja just det... detta är ju en summering av kvarvarande Cx-vagnar...
Så, här har vi Saltsjöbanans...
C10: 2819, 2821, 2883, 2885, 2887, 2889, 2891, 2893, 2895, 2897, 2899, 2909, 2911, 2913, 2915
C11: 2820, 2822, 2884, 2886, 2888, 2890, 2892, 2894, 2896, 2898, 2900, 2910, 2912, 2914, 2916
Observera att 2819-22 är ombyggda från C8:or... dessa måste väl ändå ha haft motorer i båda vagnarna, varför tog man bort dom i 2820 och 22?
Så, här har vi Saltsjöbanans...
C10: 2819, 2821, 2883, 2885, 2887, 2889, 2891, 2893, 2895, 2897, 2899, 2909, 2911, 2913, 2915
C11: 2820, 2822, 2884, 2886, 2888, 2890, 2892, 2894, 2896, 2898, 2900, 2910, 2912, 2914, 2916
Observera att 2819-22 är ombyggda från C8:or... dessa måste väl ändå ha haft motorer i båda vagnarna, varför tog man bort dom i 2820 och 22?
Bantekniker
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27
Re: Kvarvarande C10,C11
Glöm inte att också övriga vagnar är "ombyggda" C8, även om de aldrig fick vara C8 ;-)Jonas M. Bobjörk skrev:Ja just det... detta är ju en summering av kvarvarande Cx-vagnar...
Så, här har vi Saltsjöbanans...
C10: 2819, 2821, 2883, 2885, 2887, 2889, 2891, 2893, 2895, 2897, 2899, 2909, 2911, 2913, 2915
C11: 2820, 2822, 2884, 2886, 2888, 2890, 2892, 2894, 2896, 2898, 2900, 2910, 2912, 2914, 2916
Observera att 2819-22 är ombyggda från C8:or... dessa måste väl ändå ha haft motorer i båda vagnarna, varför tog man bort dom i 2820 och 22?
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Dom var väl aldrig C8:or?
Dom hann väl aldrig vara C8, alltså kan de inte vara ombyggda C8:or... dom gick ju aldrig i tunnelbanan, vilket 2819-22 fick...
Men min fråga var varför... beror det på att det redan nu är svårt att köra sexvagnståg (= 3 motorvagnar), beroende på den dåliga matningen?
Men min fråga var varför... beror det på att det redan nu är svårt att köra sexvagnståg (= 3 motorvagnar), beroende på den dåliga matningen?
Bantekniker
Re: Kvarvarande C10,C11
Varför skulle man haft kvar demJonas M. Bobjörk skrev:Observera att 2819-22 är ombyggda från C8:or... dessa måste väl ändå ha haft motorer i båda vagnarna, varför tog man bort dom i 2820 och 22?

/Michael
Var det inte så att man beställde för många C8?Jonas M. Bobjörk skrev:Dom hann väl aldrig vara C8, alltså kan de inte vara ombyggda C8:or... dom gick ju aldrig i tunnelbanan, vilket 2819-22 fick...
Man kanske hade tänkt sig en trafik men som sen ändrats efter beställning gjort och då kommit på; Vi kan ju använda dessa på Saltis så får vi användning för dessa ändå!?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Så kan det ju vara... sen kom jag på: Att ha motorer i alla på ett sexvagnståg, borde får linjespänningen att gå ner i 0 direkt... den går ju ner i 400 och sen 0 med ett sexvagnståg med en turbo... eller om två tåg drar på in mot Duvnäs...Bussmicke skrev:
Var det inte så att man beställde för många C8?
Man kanske hade tänkt sig en trafik men som sen ändrats efter beställning gjort och då kommit på; Vi kan ju använda dessa på Saltis så får vi användning för dessa ändå!?
Men: 4 vagnar och en trasig motorvagn = segt!
Bantekniker
kort liv
I det gamla saligen avsomnade forumet skrev jag långa utläggningar om alla turer kring dessa vagnar. Men så är det med inlägg i olika forum. De lever ett kort liv, sedan är de bortglömda och ingen kommer längre ihåg vad som skrevs, inte ens flitiga forumläsare. Jag orkar inte skriva allt igen, men för att göra en lång historia kort: Det gick åt färre vagnar än man beräknat för att köra trafiken på röda linjen ut till Botkyrka. Sedan ledde detta till en lång kedja av olika händelser och rockader med vagnar som utmynnnade i detta. Det får räcka med att jag skrivit om detta en gång i forum.Var det inte så att man beställde för många C8?
Man kanske hade tänkt sig en trafik men som sen ändrats efter beställning gjort och då kommit på; Vi kan ju använda dessa på Saltis så får vi användning för dessa ändå!?
Hälsningar
Gunnar Eriksson