Kvarvarande Cx-vagnar (utom C14-C15)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Kvarvarande Cx-vagnar (utom C14-C15)

Inlägg av Bussmicke »

Det är nog dags att summera vad som finns kvar av dessa.
Vid besök utanför staketet i Hammarby idag kunde konstateras att följande Cx väntade på begravning i Gladö:

C4: 2487, 2597
C13: 1179, 1203, 1207, 1233, 1235
C13H: 1190, 1222, 1254

Finns 1198 kvar?

C13 verkar vara på väg ut i samma takt som C4 rensades ut!
Sen är ju C7 på tur och därefter C6 (utom de 80 bästa enl. vad jag hört)
Överlever C8?
/Micke
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
TomB
Inlägg: 8
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:01
Ort: Alvik

Inlägg av TomB »

1222 lämnade Hammarby på trailer kl. 9 imorse.
/Tom Bengtsson
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Dagens staketbilder...

Inlägg av Bussmicke »

Tog också några bilder idag på några av de vagnar jag rapporterade ovan.
Detta inlägg tillhör det första inlägget ovan jag skrev så det är inget "visa bilder"-inlägg. Satt på jobbet då jag startade tråden.
/MN

C13 1235
Bild
C13 1203
Bild
C13H 1190, C13 1233, C4 2597
Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

En bra sak med skrotningen är att Saltsjöbanans vagnar kan få nya genomgångsdörrar. Vilket dom kommer att få. De gamla är lite slitna efter att ofta ha öppnats. Detta sker inte på Tuben, som ni kanske vet :)
Bantekniker
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Vad har detta Saltsjöbanan med skrotningen och vilka Cx som är kvar?
Frågan gällde vilka Cx som finns kvar i trafik idag.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Cx-vagnar i trafik

Inlägg av TimK »

Bussmicke skrev:Vad har detta Saltsjöbanan med skrotningen och vilka Cx som är kvar?
Frågan gällde vilka Cx som finns kvar i trafik idag.
MN
Hmm, vad tror du det är för vagnar som går på Saltsjöbanan? De heter ju C10, C11 och C16, och det av en anledning....

Mvh Tim
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Bussmicke skrev:Vad har detta Saltsjöbanan med skrotningen och vilka Cx som är kvar?
Frågan gällde vilka Cx som finns kvar i trafik idag.
MN
Ja, jag pratade om att skrotade vagnars genomgångsdörrar kommer att användas till Saltsjbanans C10-C11

Och Tim: C16 finns inte på SB längre...
Bantekniker
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Aha, då hänger jag med.
Misstolkade tyvärr ditt inlägg.

Hoppas någon vet nåt om kvarvarande Cx vagnar upp till C13
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jonas M. Bobjörk skrev:Och Tim: C16 finns inte på SB längre...
Tack, ska uppdatera min hemsida då. (Såg du inte det när du tittade på min hemsida? ;-) )

Mvh Tim
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

TimK skrev:
Jonas M. Bobjörk skrev:Och Tim: C16 finns inte på SB längre...
Tack, ska uppdatera min hemsida då. (Såg du inte det när du tittade på min hemsida? ;-) )

Mvh Tim
Nej... missade nog det...´var stod/står det? På http://www.saltsjobanan.tk kan man se när C16 2919 försvinner för att bli arbetsvagn (?) i tuben...
Bussmicke skrev:Aha, då hänger jag med.
Misstolkade tyvärr ditt inlägg.

Hoppas någon vet nåt om kvarvarande Cx vagnar upp till C13
MN
Det är lugnt... jag var lite otydlig också...
Bantekniker
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jonas M. Bobjörk skrev:
TimK skrev:
Jonas M. Bobjörk skrev:Och Tim: C16 finns inte på SB längre...
Tack, ska uppdatera min hemsida då. (Såg du inte det när du tittade på min hemsida? ;-) )

Mvh Tim
Nej... missade nog det...´var stod/står det? På http://www.saltsjobanan.tk kan man se när C16 2919 försvinner för att bli arbetsvagn (?) i tuben...
Inte hundra på det, men jag tror att jag nämner vagntyperna någonstans under avdelningen Saltis och då nämner även C16. Ska rätta det vid nästa uppdatering, där jag också tänker lägga in en länk till http://www.saltsjobanan.tk, tack för adressen!

Mvh Tim
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

TimK skrev: ...
Ska rätta det vid nästa uppdatering, där jag också tänker lägga in en länk till http://www.saltsjobanan.tk, tack för adressen!

Mvh Tim
Den tillhör i alla fall Wansölin...
Bantekniker
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Någon som vet nå´t om C16-vagnarna? Om och när de blir arbetsvagnar. Kanske ett projekt som får vänta medan utskrotning av Cx pågår.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Kvarvarande C10,C11

Inlägg av Bobjörk »

Ja just det... detta är ju en summering av kvarvarande Cx-vagnar...

Så, här har vi Saltsjöbanans...

C10: 2819, 2821, 2883, 2885, 2887, 2889, 2891, 2893, 2895, 2897, 2899, 2909, 2911, 2913, 2915
C11: 2820, 2822, 2884, 2886, 2888, 2890, 2892, 2894, 2896, 2898, 2900, 2910, 2912, 2914, 2916

Observera att 2819-22 är ombyggda från C8:or... dessa måste väl ändå ha haft motorer i båda vagnarna, varför tog man bort dom i 2820 och 22?
Bantekniker
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Re: Kvarvarande C10,C11

Inlägg av Jan Bengtsson »

Jonas M. Bobjörk skrev:Ja just det... detta är ju en summering av kvarvarande Cx-vagnar...

Så, här har vi Saltsjöbanans...

C10: 2819, 2821, 2883, 2885, 2887, 2889, 2891, 2893, 2895, 2897, 2899, 2909, 2911, 2913, 2915
C11: 2820, 2822, 2884, 2886, 2888, 2890, 2892, 2894, 2896, 2898, 2900, 2910, 2912, 2914, 2916

Observera att 2819-22 är ombyggda från C8:or... dessa måste väl ändå ha haft motorer i båda vagnarna, varför tog man bort dom i 2820 och 22?
Glöm inte att också övriga vagnar är "ombyggda" C8, även om de aldrig fick vara C8 ;-)
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Dom var väl aldrig C8:or?

Inlägg av Bobjörk »

Dom hann väl aldrig vara C8, alltså kan de inte vara ombyggda C8:or... dom gick ju aldrig i tunnelbanan, vilket 2819-22 fick...
Men min fråga var varför... beror det på att det redan nu är svårt att köra sexvagnståg (= 3 motorvagnar), beroende på den dåliga matningen?
Bantekniker
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Kvarvarande C10,C11

Inlägg av Mr. Burns »

Jonas M. Bobjörk skrev:Observera att 2819-22 är ombyggda från C8:or... dessa måste väl ändå ha haft motorer i båda vagnarna, varför tog man bort dom i 2820 och 22?
Varför skulle man haft kvar dem :?: Uppenbarligen räcker dragkraften från en motorvagns motorer för att driva två vagnar på Saltsjöbanan. Behållna motorer hade kanske gett dessa tåg bättre acceleration, men till vilket pris? Dessutom hade man kanske användning av dessa motorer som reservdelsförråd till andra vagnar?


/Michael
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jonas M. Bobjörk skrev:Dom hann väl aldrig vara C8, alltså kan de inte vara ombyggda C8:or... dom gick ju aldrig i tunnelbanan, vilket 2819-22 fick...
Var det inte så att man beställde för många C8?
Man kanske hade tänkt sig en trafik men som sen ändrats efter beställning gjort och då kommit på; Vi kan ju använda dessa på Saltis så får vi användning för dessa ändå!?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Bussmicke skrev:
Var det inte så att man beställde för många C8?
Man kanske hade tänkt sig en trafik men som sen ändrats efter beställning gjort och då kommit på; Vi kan ju använda dessa på Saltis så får vi användning för dessa ändå!?
Så kan det ju vara... sen kom jag på: Att ha motorer i alla på ett sexvagnståg, borde får linjespänningen att gå ner i 0 direkt... den går ju ner i 400 och sen 0 med ett sexvagnståg med en turbo... eller om två tåg drar på in mot Duvnäs...
Men: 4 vagnar och en trasig motorvagn = segt!
Bantekniker
Gunnar Eriksson

kort liv

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Var det inte så att man beställde för många C8?
Man kanske hade tänkt sig en trafik men som sen ändrats efter beställning gjort och då kommit på; Vi kan ju använda dessa på Saltis så får vi användning för dessa ändå!?
I det gamla saligen avsomnade forumet skrev jag långa utläggningar om alla turer kring dessa vagnar. Men så är det med inlägg i olika forum. De lever ett kort liv, sedan är de bortglömda och ingen kommer längre ihåg vad som skrevs, inte ens flitiga forumläsare. Jag orkar inte skriva allt igen, men för att göra en lång historia kort: Det gick åt färre vagnar än man beräknat för att köra trafiken på röda linjen ut till Botkyrka. Sedan ledde detta till en lång kedja av olika händelser och rockader med vagnar som utmynnnade i detta. Det får räcka med att jag skrivit om detta en gång i forum.

Hälsningar

Gunnar Eriksson
Skriv svar