x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
I början ser man t.ex. på dörrarna på en spårvagn att man dumt nog nånstans har kört signalen via färg-kompositvideo eftersom det är "randig slips -> missfärgningar"-problem...
Jag trodde att man hade tillgång till svartvit kamera och körde den via svartvit ingång (t.ex. luminanssignalen på en s-video-ingång) på digitaliseringsutrustningen när man pysslade med sånthär? Då hade man dessutom fått "rent" svartvitt utan nån viss toning på vitbalansen vilket jag tycker man kan ana här.
En detalj jag undrar mer över är varför man inte brakar på lite starkare kontrast för att få bilden att se mer verklighetstrogen ut?
Jag trodde att man hade tillgång till svartvit kamera och körde den via svartvit ingång (t.ex. luminanssignalen på en s-video-ingång) på digitaliseringsutrustningen när man pysslade med sånthär? Då hade man dessutom fått "rent" svartvitt utan nån viss toning på vitbalansen vilket jag tycker man kan ana här.
En detalj jag undrar mer över är varför man inte brakar på lite starkare kontrast för att få bilden att se mer verklighetstrogen ut?
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Johan: Tack för ett mycket trevligt länktips! En nostalgitripp i gammal stockholmsk dialekt, numera i stort sett utdöd.
Professionell tyckare
En mycket digabel film. Ni såg väl Ängbyvagnarna på linje 17.Johan Eriksson skrev:En och annan spårvagn eller två finns med här när den nya kompletterande Liljeholmsbron öppnade 1954,
mustangtåget på linje 4 i början av filmen är inte i reguljär trafik utan på väg till Brännkyrkahallen
-detta var före Söderhallen som stod klar 1956.
Njut!: http://www.stockholmskallan.se/index.ph ... iaId=25097
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
I slutet av filmen syns en H19 Metropol med linjenummer 64 på bron söderut! Om jag inte är helt kalkig så har väl 64:an alltid gått från Skanstull?
Torbjörn Jansson
När filmen togs gick den Skanstull-Långsjö-Hornstull. Senare förlängdes den till Fridhemsplan.Torbjörn skrev:I slutet av filmen syns en H19 Metropol med linjenummer 64 på bron söderut! Om jag inte är helt kalkig så har väl 64:an alltid gått från Skanstull?
-
Som 17AGR märkte, Ängbytåg på linje 17!!! Jag har aldrig sett det förut. Kanske en indikation på att man inte alls väntade på linje 14:s tillkomst med att införa A24/B23/B24 på Västertorpslinjen. Det är en förklaring och vederläggning av problemet med att många Ängbyvagnar skulle ha varit overksamma kring 1952-1954. Det har vi diskuterat i andra trådar för något år sedan. Mycket diggabelt
//henrik i Ålsten

//henrik i Ålsten
Hej! På http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... A30972.JPG kan du oxå skåda en annat Ängbytåg. Den bilden är tagen på invigningsdan och det var det enda tåget med B23 den dagen, det vet jag, för det är jag på cykeln som blir omkörd.
-
Hej HDWF!
Mycket trevligt med en ny debattör och deltagare i diskussionen om Ängbyvagnarnas underbara öden!!!
Superkul om du berättar mer om dina minnen från tidigt 50-tal om när A24/B23/b24 dök upp i Sydväst
.
För A23 har du inte sett där, de tilldelades väl "pensionärstjänst" på den stympade 12:an redan 1952? Vet du något om 398-branden 1958? Mina slustatser om A23:orna är annars att 396 skrotades i leveransutförande (utan revision, med originallack!) 1964. 395, 397 och 399 fick revision en gång före SS-groteskens införande 1955, medan 394 var relativt nyreviderad med de små vagnsnumren när den passerade sista växeln... Och vad kan du om B23:orna som verkade fräscha ända in på 1964...?
//Henrik
Mycket trevligt med en ny debattör och deltagare i diskussionen om Ängbyvagnarnas underbara öden!!!
Superkul om du berättar mer om dina minnen från tidigt 50-tal om när A24/B23/b24 dök upp i Sydväst

För A23 har du inte sett där, de tilldelades väl "pensionärstjänst" på den stympade 12:an redan 1952? Vet du något om 398-branden 1958? Mina slustatser om A23:orna är annars att 396 skrotades i leveransutförande (utan revision, med originallack!) 1964. 395, 397 och 399 fick revision en gång före SS-groteskens införande 1955, medan 394 var relativt nyreviderad med de små vagnsnumren när den passerade sista växeln... Och vad kan du om B23:orna som verkade fräscha ända in på 1964...?
//Henrik
- Leif Steen
Men när flyttades spåren på bron? På senare tid låg spåren inte i bromitt utan förskjutna mot "mellanrummet".
Mvh Leif
Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"