Linje 7 i Stockholm den 26/2 2011

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Linje 7 i Stockholm den 26/2 2011

Inlägg av carltram »

Här kommer ett par soliga vinterbilder från spårvagnstrafiken på linje 7 den 26/2 2011:
Bild
263:an inväntar avgångstiden vid Sergels Torg.
Bild
263:an sedd från Gallerians huvudentré.
Bild
263:an på Hamngatan.
Bild
263:an på Hamngatan.
Bild
33:an som fortfarande vill stoltsera med sina Norrköpingsrötter!
Bild
Frankfurtvagn sedd från NK:s fjärde våning.
Bild
34:an på Hamngatan.
Bild
262:an på Hamngatan.
Bild
262:an på Hamngatan.
Bild
262:an vid hållplats Kungsträdgården.
Bild
Till sist, en bild som visar rangeringen av museivagnarna.
TKO

Re: Linje 7 i Stockholm den 26/2 2011

Inlägg av TKO »

carltram skrev:Här kommer ett par soliga vinterbilder från spårvagnstrafiken på linje 7 den 26/2 2011:
Bild
263:an inväntar avgångstiden vid Sergels Torg.
Tack för fina bilder!

Några reflexioner:

1) Jag tycker den vita reklamvagnen är snyggare än dom svarta i ordinarie färgsättning!

2) Ovanstående bild visar med önskvärd tydlighet att det är fullt korrekt att beskriva hållplatsläget som Hamngatan/Malmskillnadsgatan!
(nu minns jag inte om det var här eller i det andra forumet det ansågs vara nedsättande att använda den geografiska bestämningen...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:2) Ovanstående bild visar med önskvärd tydlighet att det är fullt korrekt att beskriva hållplatsläget som Hamngatan/Malmskillnadsgatan!
(nu minns jag inte om det var här eller i det andra forumet det ansågs vara nedsättande att använda den geografiska bestämningen...)

/TKO

Nedsättande vet jag väl inte, däremot är det ju ganska ovanligt att uttrycka sig så när det gäller planskilda korsningar, ingen säger väl "Vasagatan/Klarabergsgatan" utan snarare säger man "Klarabergsviadukten". I det här fallet hade ju "Malmskillnadsgatsviadukten" varit ett tänkbart namn, men det tror jag lätt skulle förväxlas med viadukten över Kungsgatan ("Malmskillnadsbron").

Jag tycker att "Hamngatan/Sveavägen" är en bättre positionsbeskrivning i det här fallet!
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag tycker inte att det är fel att kalla hållplatsen Segels Torg. T-banestationen och busshållplatsen vid Ryssgården kallas ju för Slussen.
Medlem nr 266
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sven Blomberg skrev:Jag tycker inte att det är fel att kalla hållplatsen Segels Torg. T-banestationen och busshållplatsen vid Ryssgården kallas ju för Slussen.
Spårvägshållplatsen ligger Inte längre från Sergels Torg än 47:ans gamla hållplats i riktning mot Djurgården. Fast i andra änden av torget. Då ligger ju alla busshållplastser utanför Åhléns längre från torget som de har namn efter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars K

Inlägg av Lars K »

TKO skrev: 2) Ovanstående bild visar med önskvärd tydlighet att det är fullt korrekt att beskriva hållplatsläget som Hamngatan/Malmskillnadsgatan!

/TKO
Med ovanstående logik är det kanske dags att återuppväcka det gamla namnet Kungsgatan på nuvarande tunnelbanestation Hötorget. Kanske med tillägget Sveavägen. Kungsgatan/Sveavägen? Varför inte. Eller lite mer parisiskt: Kungs Svea.
Då kan vi lika gärna fortsätta med Svea Rådman. Timmerman Yxkull... Egentligen är det bara fantasin som sätter stopp.

Och hur ska vi hantera station Östermalmstorg? Så urbota felvisande om man nu väljer uppgången mot Birger Jarlsgatan/Grev Turegatan.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

För att inte tala om... tja, de flesta stationerna på T-bana 3!
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

Intressant att så många hängt upp sig på just hållplatsen vid Sergels torg. Personligen tycker jag att det är helt rätt namn på hållplatsen. Över gatan och ner för rulltrappan bara. Men gissar att många andra inte vill hålla med om det.
Men ingen verkar ha reagerat över namnen på övriga hållplatser?
Plockade fram enirokartor och mätte lite gångavstånd.

Hpl Sergels torg - ca 60 meter till sergels torg.
Hpl Styrmansgatan - Ligger ju faktiskt på Strandvägen.
Hpl Djurgårdsbron - ca 70 meter från hållplatsen (norrspår) till bron.
Hpl Nordiska-/Vasa museet - ca 60 meter till Nordiska, ca 300 meter till Vasa.
Hpl Liljevalchs/Gröna lund - Ca 70 meter till gröna lunds entré, ca 120 meter till Liljevachs entré.
Hpl Skansen - ca 100 meter till Skansens huvudentré.
Hpl Djurgårdsskolan - ca 100 meter till skolan.
Hpl Waldemarsudde - Vet inte vart man ska säga att udden börjar men det är en liten promenad dit med.

Helt okej avstånd tycker jag. Jämför gärna med vissa andra banor.
Ex linje 22 hpl Globen - ca 400 meter från plattform till byggnaden.
Man kan inte alltid köra folk enda fram till dörren men jag är bara lite nyfiken, vart går gränsen? :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Reptilia skrev:Intressant att så många hängt upp sig på just hållplatsen vid Sergels torg. Personligen tycker jag att det är helt rätt namn på hållplatsen. Över gatan och ner för rulltrappan bara. Men gissar att många andra inte vill hålla med om det.
det är väl inte ens så långt. Själva rondellen är en del av Sergels Torg, så jag vill säga att Sergels Torg finns på andra sidan stoppbocken när tåget stannar. Alltså två eller tre meter.
TKO

Inlägg av TKO »

Det är väldigt känsligt det här va? Att spårvagnhållplatsen ligger under Malmskillnadsgatans viadukt...

Hoppas det kommer fler inlägg som förklarar hur det egentligen är - min favorit är det som säger att det är nyttigt att röra på sej och det därför är bra att det blivit längre gångväg för bytesresenärer!

/TKO

PS: Fast kan vi inte diskutera om det är snyggare med vita spårvagnar än med svarta? det är ju åtminstone intressant...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Det är väldigt känsligt det här va? Att spårvagnhållplatsen ligger under Malmskillnadsgatans viadukt...

Hoppas det kommer fler inlägg som förklarar hur det egentligen är - min favorit är det som säger att det är nyttigt att röra på sej och det därför är bra att det blivit längre gångväg för bytesresenärer!

/TKO

PS: Fast kan vi inte diskutera om det är snyggare med vita spårvagnar än med svarta? det är ju åtminstone intressant...
För mig är det inte känsligt alls! Jag har bara påpekat att namnet Sergels Torg är det mest naturlliga och vad avståndet beträffar så finns det flera hållplatslägen med samma namn som ligger betydligt längre från Sergels Torg. Och om det bara är avståndet till torget det handlar om så låg inte gamla hållplatsen för 47:an i riktning Djurgården närmare Sergels torg en dagens 7:a.

MEN det är inte bra att hållplatsen ligger där den ligger. Och ännu sämre att den tycks bli kvar där under flera år utan att man ens ser att de arbetar för en flyttning närmare T-banan och Centralen. Det bara är så, och det är ett problem, men vad är det som är så känsligt med det? Verkar som om hela spårvägens existens är mer känsligt för somliga!

Angående färgen så tycker jag att den bruna färgen är snygg, även om jag rent principiellt tycker att de borde vara en blå kulör som på alla andra spårfordon i SL-trafiken. Och helst en helt annan färg än blå för stombussar, så länge de inte går på spår!
Skriv svar