http://kartor.eniro.se/m/INxME
Titta på kartan; jag har markerat ut en sträcka på 1km längs Sommarvädersgatan. På sina håll är det ju uppenbart; Broarna är byggda som om man räknade med ytterligare vägfiler, berget är sprängt 15 m från vägkanten, och det är helt plant på ytan mellan berg och nuvarande väg.
Det som framstår som svårbegripligt är att samma breddarbete inte verkar vara gjort mellan Norra och Södra Biskopsgården, där vägen ansluter mot större leder.
Samma sak gäller ju den sista biten av Sommarvädersgatan ner mot Björlandavägen, där är det inte heller breddat för något mer.
Så...om någon vet något hade det varit intressant att få höra historien kring att man på de breda sträckorna utan problem hade kunnat dubbla motorledens kapacitet.
Tänkte man sig en stor motorled förbi Länsmansgården?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Tänkte man sig en stor motorled förbi Länsmansgården?
Satsa på Spårvägarna
Re: Tänkte man sig en stor motorled förbi Länsmansgården?
Åtminstone gång&cykelbron kan kanske vara byggt sådär just för att slippa få branta lutningar?
Det breda utrymmet ner mot Björlandavägen skulle kanske kunna vara en bra plats att dra om spårvägen på, så att man får ändhållplats med smidigt byte mot t.ex. busslinje 25.
Den nuvarande ändhållplatsen känns väldigt 50-60-70-tal på så vis att den (ungefär som Stockholms tunnelbana) har en ändstation ett stenkast före en möjlig bytespunkt. Jämför alla Stockholms tunnelbanegrenar som slutar "ett stationsavstånd" från t.ex. järnvägsstationer eller liknande (båda norra ändstationerna på Blåa linjen, och för den delen är det väl inte så långt från gröna linjens västligaste ändstation-trakter och den senare nedlagda Lövstajärnvägen, likaså har man ingen bra bytespunkt mellan Mörby-tunnelbanan och roslagsbanan norr om Universitetet (nu, och förr Östra), det saknas bytesstation mellan Nynäsbanan och Hagsätragrenen, både Fruängengrenen och Hagsätragrenen skulle rätt enkelt kunna förbindas med varandra eller dras till Älvsjö, och dessutom är byte vid Farsta Strand minst sagt uselt)...
Ursäkta att jag "kapade" din tråd lite här...
Det breda utrymmet ner mot Björlandavägen skulle kanske kunna vara en bra plats att dra om spårvägen på, så att man får ändhållplats med smidigt byte mot t.ex. busslinje 25.
Den nuvarande ändhållplatsen känns väldigt 50-60-70-tal på så vis att den (ungefär som Stockholms tunnelbana) har en ändstation ett stenkast före en möjlig bytespunkt. Jämför alla Stockholms tunnelbanegrenar som slutar "ett stationsavstånd" från t.ex. järnvägsstationer eller liknande (båda norra ändstationerna på Blåa linjen, och för den delen är det väl inte så långt från gröna linjens västligaste ändstation-trakter och den senare nedlagda Lövstajärnvägen, likaså har man ingen bra bytespunkt mellan Mörby-tunnelbanan och roslagsbanan norr om Universitetet (nu, och förr Östra), det saknas bytesstation mellan Nynäsbanan och Hagsätragrenen, både Fruängengrenen och Hagsätragrenen skulle rätt enkelt kunna förbindas med varandra eller dras till Älvsjö, och dessutom är byte vid Farsta Strand minst sagt uselt)...
Ursäkta att jag "kapade" din tråd lite här...
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Tänkte man sig en stor motorled förbi Länsmansgården?
Jag är väl en sådan där tidsreseromantiker, skulle vilja stått vid Sommarvädersgatan på 60-talet när hela Biskopgård-Länsmansgårdskomplexet byggdes upp i sina första beståndsdelar.
Mina tankegångar var lite att kanske man precis som man vid den tiden tänkte sig en direkt spårvägssträckning mellan Eketrägatan och Kungssten över älven, kanske hade vidlyftiga planer för det nya området väster om Lundby också. T.ex. att ifärdigställa en helt ny stor billed från Kungssten, över den nya Älvsborgsbron, vidare norrut genom Biskopsgården och Länsmansgården, för att sedan kanske gå via Tuve och Säve för att ansluta E6 nära Nordre Älvsbron.
http://kartor.eniro.se/m/INKXX
Se på kartan, det hade varit en motorled, större och betydligt rakare än för dagens resenärer som åker mellan Kungssten och Säve. Den hade väl också fungerat som ett bättre alternativ för alla som skall från Frölunda, Långedrag, Tynnered, Järnbrott till sommarstugan i Bohuslän eller Dalsland....
Mina tankegångar var lite att kanske man precis som man vid den tiden tänkte sig en direkt spårvägssträckning mellan Eketrägatan och Kungssten över älven, kanske hade vidlyftiga planer för det nya området väster om Lundby också. T.ex. att ifärdigställa en helt ny stor billed från Kungssten, över den nya Älvsborgsbron, vidare norrut genom Biskopsgården och Länsmansgården, för att sedan kanske gå via Tuve och Säve för att ansluta E6 nära Nordre Älvsbron.
http://kartor.eniro.se/m/INKXX
Se på kartan, det hade varit en motorled, större och betydligt rakare än för dagens resenärer som åker mellan Kungssten och Säve. Den hade väl också fungerat som ett bättre alternativ för alla som skall från Frölunda, Långedrag, Tynnered, Järnbrott till sommarstugan i Bohuslän eller Dalsland....
Satsa på Spårvägarna