Filmernas film om trafikstockholm!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
218

Filmernas film om trafikstockholm!

Inlägg av 218 »

Hur många poäng ger ni för den här filmen då?
Själv ger jag ungefär 25 poäng av 10 möjliga! OBS V3-tågen på T Grön bl.a!
Och allt i färg!

218

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movi ... lm%26j%3dj
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Re: Filmernas film om trafikstockholm!

Inlägg av Micke Asklander »

Något ditåt ger jag också, vilken underbar film
ännu en dag
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

218 skrev:Hur många poäng ger ni för den här filmen då?
Själv ger jag ungefär 25 poäng av 10 möjliga! OBS V3-tågen på T Grön bl.a!
Och allt i färg!

218

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movi ... lm%26j%3dj
Bästa på riktigt länge! Fantastisk film!

Observera dock att man "glömmer" nämna spårvagnen i Stockholm som ett färdmedel att välja, trots att filmen är från långt före '67. Ack, tidsandan...
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Ja det va nåt det!

Och inte enbart Stockholm - Göteborg, Malmö och Norrköping fanns med. Och huset där jag bor...

:D /Jörgen G
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Den här 6-minutersrullen om linje 2: Fredhäll-Karlaplan med buggtåg 1960 är inte så pjåkig heller:
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movi ... 26page%3d2
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Jag tycker det ser ut som under Skanstullsbron, på väg ut på Skansbron. Stämmer med sammanhanget också.

Någon som har koll på 33, gick den till södra hammarbyhamnen? Eller -höjden kanske?

Fantastiskt fynd 218! Tack!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

33an svänger nordöst från Södergatan in på Brännkyrkagatan österut mot Slussen. Filmen är från -57 och gatuarbetet i förgrundet har att göra med kommande Centralbron som öppnade sommaren 1959. Till höger syns Gatukontorets arbetsbarack ovanpå järnvägstunneln som just utanför höger bildkant kommer ut på sin bro över Söder Mälarstrand. Bron ovanför är Hornsgatan där det även passerar spårvagnar och i övre högra hörnet skymtar husgavlar på Ragvaldsgatan som revs senare samma år.

Det är alltså ungefär samma plats som tunnelmynningen på Söderledstunneln mot Centralbron fast alltihopa är sedan 1983 överdäckat med kontor och hotell i kvarteret Överkikaren och ser idag ut så här: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... n_2008.jpg
Hans W

Re: Filmernas film om trafikstockholm! Fråga om busskonduktö

Inlägg av Hans W »

Oj, oj, flämt, vilken film.
En fråga dock: vid 8:49 i filmen ser vi en (snygg) konduktrissa ta upp betalning i en buss, men det ser ut som en Capitol på bakfönstren. Hade sådana konduktör?
Notera f.ö. att flickan som fått biljett niger som tack - när såg vi senast något sådant?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Cirka hundra Capitol (H22) hade konduktörsplats bakom framdörrarna på samma sätt som GS M25. Jag har aldrig sett någon konduktör på den platsen i verkligheten, så det var kul att få se det på film i alla fall. Även de 20 H20 (Volvo med mittmotor och Hägglundskaross) hade konduktörsplats.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Där blev man slagen på fingrarna ja! Rätt så, nu när jag pausar ordentligt ser jag ju att bron inte stämmer alls.

Bra att andra har koll!
218

Re: Filmernas film om trafikstockholm! Fråga om busskonduktö

Inlägg av 218 »

Hans Wicklund skrev:Oj, oj, flämt, vilken film.
En fråga dock: vid 8:49 i filmen ser vi en (snygg) konduktrissa ta upp betalning i en buss, men det ser ut som en Capitol på bakfönstren. Hade sådana konduktör?
Notera f.ö. att flickan som fått biljett niger som tack - när såg vi senast något sådant?
Ja visst är filmen brabrabra! :D :D :D
101 av totalt 181 SS 50-talscapitoler levererades som litt H22 med konduktörsplats.
Dessa byggdes sedemera om till litt H21 varvid konduktörsplatsen togs bort och de två
stolarna som var riktade framåt och bakåt bakom föraren (för att möjliggöra plattform för kön
till konduktören) ersattes med långbänk modell H21.

218
Jan Långström

Inlägg av Jan Långström »

Ååååh!! Nästan så man gråter. Och bilen i Rålambshovsparken som jag rattade som liten (vid 8:10)!! Nåt sånt skulle aldrig kunna förekomma idag.

På tal om lekplatser och spårvagnar, har jag ett diffust minne av att det stod en eller ett par spårvagnar uppställda på Gärdet som jag lekte i en gång, möjligen 1949. (De kanske inte var avsedda för lek). Någon som känner till något om detta?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Trevagnståg på T-bana 1. Pfft, det åker man ju varje dag :cheesygrin:
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Lysande!

"Man kallar den rusningstrafik..."
48130

Inlägg av 48130 »

Sommaren 1961 jobbade jag som kondis hos SS. En vardagkväll hade jag 7:ans nattvagn som då gick till Norrmalmstorg . Pga växelbyte ersattes spårvagnen med buss. Så jag har jobbat som kondis på H22 - en ganska udda upplevelse ! När jag själv körde H22 nästa sommar (var extra bussförare från våren -62) har jag inget minne av att kondisplatsen fanns kvar. Däremot fanns kondisplatsen kvar på Volvobussen H 20 hela trafiklivet (en ganska ruggig upplevelse köra nedför en backe och samtidigt bromsa och styra - inte mycket servo att tala om)
Skriv svar