M11 i Norrköping

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

Tycker de är dax för en tråd om denna vagntyp nu, även om de finns mycke i den gamla "Vagnbrist i Norrköping"

Var en sväng til Vagnhallen Stohagsgatan igår för att kolla allt som händer där....
Blandade bilder, som börjar med en bild på T6A2 i originalutförande i Berlin.
Som synes sker också stora om och tillbygnadsarbeten i och på vagnhallen.

Bild
Tatra T6A2 i Berlin, 1991-11-03. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Vagnhallsbilder Stohagsgatan Norrköping, 2011-02-03. Foto Leif D.
Senast redigerad av leifd den fredag 04 februari 2011 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av roggek »

leifd skrev: Bild
Bild
Man avser väl att sätta hjulskydd på vaganrna, eller?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Trevliga bilder. I "Vagnhallen" står det att M94 nr 71 skulle vara skrotad 1999, är det en annan 71 än den som finns på bilderna?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:Trevliga bilder. I "Vagnhallen" står det att M94 nr 71 skulle vara skrotad 1999, är det en annan 71 än den som finns på bilderna?
Jepp, de torde vara den vagnskorg som ses på denna dåliga bild... Till vänster syns f.ö. den vagn som idag är 71, men i orenoverat skick.
Bild
M94 71 (nåja) i vagnhallen, ca 1998-99. Foto Leif D.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av bark »

Mycket uppskattat och diggabelt. Tackar! :)
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Varför finns inte nuvarande vagn 71 i "Vagnhallen"?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:Varför finns inte nuvarande vagn 71 i "Vagnhallen"?
Jadu, de ska du nog inte fråga mej om... men ska försöka förklara.
Eftersom de är rejält svårt att följa Norrköpings Düwag-vagnars liv, i text, så äre nog lite mycke begärt att "Vagnmästaren" ska ha järnkoll på allt det. Det finns nog bara en, säger en, som varkligen har denna järnkoll och detta är Willy Forsström.
Ska allt där bli rätt, så måste nog "Vagnmästaren" låta Willy skriva direkt, men så funkar de inte nu tyvärr. Bara hoppas på ändring.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Ska allt där bli rätt, så måste nog "Vagnmästaren" låta Willy skriva direkt, men så funkar de inte nu tyvärr. Bara hoppas på ändring.
Kan man gissa att vagnhallen uppdateras genom att skriva direkt i SQL-databasen eller liknande "enkelt att skapa, jobbigare att använda" eftersom det ändå enbart är Bruse som gör uppdateringarna?
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Bussmicke »

Trevliga bilder, man skulle varit med.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

Bussmicke skrev:Trevliga bilder, man skulle varit med.
Tack BM ! Ja du är med när du har tid !
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Johan A »

Jag åkte såna i Berlin de gick mycket bra . Men de surrade konnstigt . Varför kan de visa tusentals nummer ? Så många linjer finns ju inte .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

Johan A skrev:Jag åkte såna i Berlin de gick mycket bra . Men de surrade konnstigt . Varför kan de visa tusentals nummer ? Så många linjer finns ju inte .
Om du åkte sånan i Berlin, så skedde det 2007 eller tidigare. Idag går endast KT4D i trafik i Berlin, alltså ledvagnar.
Bild
Tatra KT4D i Berlin, 2006-10-10. Foto Leif D.

Bild
Tatra T6A2 i Berlin (Köpenick), 2006-10-09. Foto Leif D.

I Berlin gör man som på många andra ställen, skyltar fordonsnummer i skyltarna då vagnarna är uppställda...
Bild
Uppställda vagnar vid Betribshof Lichtenberg, 2006-10-10. Foto Leif D.

... att dessa vagnar har dessa siffror här o nu, är nog bara för att någon roat sig lite.
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Johan A »

Jag det var en sådan led jag åkte med .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av stockholm79 »

Har jag uppfattat det rätt - Sverige ska få sina första Tatravagnar?
Dessutom av klassisk modell... :)

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

stockholm79 skrev:Har jag uppfattat det rätt - Sverige ska få sina första Tatravagnar?
Dessutom av klassisk modell... :)

/or
Nja....
Sveriges första Tatra har funnits i många år i Göteborg nu, ses här
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... php?id=200

Klassiska Tatra-modellen, de är nog mer denna...
Bild
Tatra T3 i Prag, 2009-07-18. Foto Leif D.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Johan Eriksson »

Nej stockholm79 mfl, missuppfattningarna om Tatra och Tatra i Sverige var så många i den långa tråden om "Vagnbrist i Norrköping" att jag först som sist och innan jag svarar starkt vill påminna er framför allt yngre att läsa på lite mer och inte bara kasta ur er första flygande tanke som bara visar att ni har varit för lata för att ens googla eller söka i några databaser, tex SSS som finns här -skärpning ungdomar!

När Djurgårdslinjen invigdes 1991 var det en blåmålad Tatra T7B5 här som till utseendet är identisk med M11orna men har tekniska skillnader. Det var en prototyp och den hamnade senare i både Oslo och Göteborg där den finns kvar som "partvagn". Hela historien inkl bilder på Ringliniens hemsida: http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vi ... .asp?id=57
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Johan Eriksson »

Vill tillägga att jag inte delar det baktalande och den misstänklighet kring Tatras kvalité som florerade starkt i den nu lite väl långa tråden om "Vagnbrist i Norrköping" där inte ens de (äldre) som borde veta bättre och framför allt mer inte ens motsäger fördomarna om en "östprodukt" med lite mer hard-core facts!

Tatra fick licens från USA 1947 att bygga Pcc-vagnar med egen designad vagnskorg och 1951 kom den första varianten T1. Senare under 50-talet följde T2 men ingen spårvagn i världen har byggts i 13.900 ex som T3an (se Leifs bild ovan). 1973 kom den första Kt4-prototypen och flera varianter av den har senare tillkommit bland annat som den nu aktuella T6-varianten som Nörrköping nu införskaffar.

Nästan alla de typer som Tatra byggde (utom deras misslyckade låggolvsvagn Rt6N 1991) är av god och slitstark kvalité och står tex pall för klimatet i Sibirien dit de bl a exporterades. T3orna från 60-talet rullar fortfarande lite här och var liksom ännu fler av de efterkommande modellerna. Visst var de spartanska och enkla i utförandet och de behövde säkert rostsaneras därför att de senare modellerna (som jag uppfattat det?) inte var lika bra men faktum kvarstår: Tatra är bra kvalitétsvagnar som visst behöver en ansiktslyftning etc men som hållit och håller länge och just därför nu säljs second-hand till bl Norrköping, eller tror ni att merparten av de otroligt många städerna med Tatravagnar i trafik i hela centraleuropa och delar av f d Sovjetunionen bara körde runt med rent skräp?

Mitt stalltips: Läs på först, skriv sen!

Översikt över alla Tatramodeller m m, kika runt lite på den här sidan: http://www.strassenbahnen-online.de/tat ... index.html
Wikipedia om T3: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3
Wikipedia om T6: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_T6A5
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

Johan Eriksson skrev:Vill tillägga att jag inte delar det baktalande och den misstänklighet kring Tatras kvalité som florerade starkt i den nu lite väl långa tråden om "Vagnbrist i Norrköping" där inte ens de (äldre) som borde veta bättre och framför allt mer inte ens motsäger fördomarna om en "östprodukt" med lite mer hard-core facts!

Tatra fick licens från USA 1947 att bygga Pcc-vagnar med egen designad vagnskorg och 1951 kom den första varianten T1. Senare under 50-talet följde T2 men ingen spårvagn i världen har byggts i 13.900 ex som T3an (se Leifs bild ovan). 1973 kom den första Kt4-prototypen och flera varianter av den har senare tillkommit bland annat som den nu aktuella T6-varianten som Nörrköping nu införskaffar.

Nästan alla de typer som Tatra byggde (utom deras misslyckade låggolvsvagn Rt6N 1991) är av god och slitstark kvalité och står tex pall för klimatet i Sibirien dit de bl a exporterades. T3orna från 60-talet rullar fortfarande lite här och var liksom ännu fler av de efterkommande modellerna. Visst var de spartanska och enkla i utförandet och de behövde säkert rostsaneras därför att de senare modellerna (som jag uppfattat det?) inte var lika bra men faktum kvarstår: Tatra är bra kvalitétsvagnar som visst behöver en ansiktslyftning etc men som hållit och håller länge och just därför nu säljs second-hand till bl Norrköping, eller tror ni att merparten av de otroligt många städerna med Tatravagnar i trafik i hela centraleuropa och delar av f d Sovjetunionen bara körde runt med rent skräp?

Mitt stalltips: Läs på först, skriv sen!

Översikt över alla Tatramodeller m m, kika runt lite på den här sidan: http://www.strassenbahnen-online.de/tat ... index.html
Wikipedia om T3: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3
Wikipedia om T6: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_T6A5
Mycket kloka ord... helt sant dessutom.
Att Tatra fått dåligt rykte på vissa håll, beror säkert mest på okunnighet. Dock är det väl så, att vissa av främst T6-modellen som har kvar orginalelektronik, ställs av i stor mängd. Främst då för att de inte längre går att uppbringa ersättningskomponenter till dessa vagnars elektronik.
samtidigt få betydligt äldre vagnar, många med PCC-snurror stället fortsätta att rulla, då det är enkelt skaffa dela till dessa.
Nu är ju faktiskt inte detta alls unikt på något vis...
Betydlig yngre vagnar i värden står stilla pga att det inte går att hitta delar till elektroniken. Norrköpings M98:or är exempel på detta. Nu är ju dessa prototyper, men även för serievagnarna i München finns samma problematik, liksom för motsvarande ännu nyare vagnar i Bremen.
Alla dessa tre exemplifierade vagntyper, får nu ny elektronik, enligt några olika koncept. M98 får samma elektronik som M06 har, för att man ska kunna spara ha gemensamt lager bl.a.
För att då återgå till de betydligt äldre Tatra som ställs av, så är ju dessa som sagt äldre och dessutom normalgolvsvagnar. Detta bidrar då till att man troligen inte kommer att göra annat än skrota vagnarna.
I Berlin tog man alltså in sina T6A2 och B4D för ombyggnad/totalrenovering, med utbyta av i princip allt, 1994, då vagnarna var ca 15 år och gått i trafik ca 13 år. Nu har det gått 15 år till och vagnarna har gått i ytterligare 12 år. Men de är i väldigt gott skick.

Här ser vi en mängd avställda T6A2 i Leipzig, och släp B6A2, 28-tåg, tveksamt om dessa kommer rulla mer...
Bild
T6A2+B6A2 vid Betribshof Paunsdorf i Leipzig, 2009-07-22. Foto Leif D.

EDIT: B4D ändrat till de riktiga B6A2 !
Senast redigerad av leifd den måndag 07 februari 2011 20:05, redigerad totalt 2 gång.
Incentro
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 07 februari 2011 11:12

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Incentro »

Please don't mix up the different types of Tatra Waggons: The trailers of the T6A2 (motorcars) are called B6A2!

In eastern Germany (former GDR) there were mainly four different types of Tatra tramcars:

1.) T3D (stands for "tramway, 3rd generation, release for GDR") & B3D (stands for "beiwagen, 3rd generation, release for GDR") - all T3/B3 have a width of 2,50 meters.
Bild
T3 in Košice

2.) T4D (stands for "tramway, 4th generation, release for GDR") & B4D (stands for "beiwagen, 4th generation, release for GDR") - all T4/B4 have a width of 2,20 meters. The T4-generation was built on request by GDR, where tramcars with a width of 2,50m (as the T3-generation) were useable only in a few cities (like Chemnitz & Schwerin).
Bild
T4D-MT (modernized) in Dresden

3.) KT4D (stands for "kloubova tramway, 4axles, release for GDR") - all KT4 have a width of 2,20 meters.
Bild
KT4DM (modernized) in Berlin

4.) T6A2 (stands for "tramway, 6th generation, A = short version single ended, 2,20m") & B6A2 (stands for "beiwagen, 6th generation, A = short version single ended, 2,20m") As the GDR was the main customer for that type of Tatra tramcar the "D" was unnecessary.
Bild
Bild
"Großzug" T6+T6+B6 in Magdeburg and a close up of a B6A2 tramcar.

As you can imagine there were other versions than the T6A2 in the 6th generation. Other quite popular versions were the T6A5 (A = short version single ended, 2,50m") and the T6B5 (B = long version single ended, 2,50m"):
Bild
T6A5 in Praha

Bild
T6B5 in Riga

Chris
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

Incentro skrev:Please don't mix up the different types of Tatra Waggons: The trailers of the T6A2 (motorcars) are called B6A2!
Chris
Thanks Chris! I took the course data for Lepizig from Strassenbahnatlas 2005, but see now that there actually are other trailers in the list there.
Of course, they are not to mix irresistible. But now I've changed.

/Leif
Skriv svar