Skyltningen på de nya MAN-bussarna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Skyltningen på de nya MAN-bussarna
De nya MAN-bussarna som har rullat i innerstaden och på Lidingö (och säkert på fler ställen) ett tag nu har ju jättebra lysdiodsskyltar i orange färg. Dock har de ett stort problem: när destinationen måste skrivas på två rader (såsom Karolinska sjukhuset) som går texten i varandra och är knappast på två olika rader, utan snarare på samma rad! Det ser verkligen amatörmässigt ut och det är dessutom riktigt svårt att utläsa destinationen på vissa av bussarna (såsom Lidingö C via Torsvikssvängen). Jag antog att det bara var nån form av barnsjukdom, men nu har det varit så i många månader! När hade SL tänkte fixa det här?! 

Re: Skyltningen på de nya MAN-bussarna
Kan inte annat än hålla med dig.
De här skyltskåpen är mycket svårlästa med tvåradersdestination.
Det ser oerhört amatörmässigt ut - och eftersom ingenting har hänt
under så lång tid nu, så verkar SL (eller operatören?) inte tycka att
det här är någon viktig fråga.
Någon här som vet om det arbetas på problemet?
SL har inget med dessa skyltar att göra längre eftersom de är en beställarorganisation som gör en funktionsupphandling av trafiken och bussoperatören uppfyller kraven på att linjenummer och destination skall visas så de har inget intresse att lägga ner pengar eller resurser som dom ändå inte skulle få igen eftersom de skulle få stå för hela kostnaden själva.Lars K skrev:Kan inte annat än hålla med dig.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Frågan är om man kan säga att kravet på att destinationen visas är uppfylld när det är tämligen svårläst även för dem som vet vad där står. Jag anse inte det.Odd skrev:SL har inget med dessa skyltar att göra längre eftersom de är en beställarorganisation som gör en funktionsupphandling av trafiken och bussoperatören uppfyller kraven på att linjenummer och destination skall visas så de har inget intresse att lägga ner pengar eller resurser som dom ändå inte skulle få igen eftersom de skulle få stå för hela kostnaden själva.Lars K skrev:Kan inte annat än hålla med dig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag har sett ett antal exempel där det faktiskt är näst intill omöjligt att se vad där står. Ett exempel härom morgonen: Ropsten via Näset (linje 203) blev något som mest påminde om thailändska.LÅ1 skrev: Frågan är om man kan säga att kravet på att destinationen visas är uppfylld när det är tämligen svårläst även för dem som vet vad där står. Jag anse inte det.
76:ans skyltning (Norra Hammarbyhamnen, på två rader) blir inte heller lättläst.
Med dessa två exempel kan jag hålla med LÅ1 om att kravet på att visa destinationen, absolut inte uppfylls.
Är det någon som vet vem som levererar dessa destinationsskyltar? Den äldre skylttypen, på de treaxliga MAN-bussarna, har ju absolut inte detta problem. Borde inte leverantören av skyltarna ha något ansvar?
Jag såg en 76 med otydlig destination, men först tolkade jag linjenumret till 76N och blev lite fundersam tills jag insåg att N var första bokstaven i den i övrigt oläsbara destinationstexten, Norra Hammarbyhamnen.Lars K skrev:Jag har sett ett antal exempel där det faktiskt är näst intill omöjligt att se vad där står. Ett exempel härom morgonen: Ropsten via Näset (linje 203) blev något som mest påminde om thailändska.LÅ1 skrev: Frågan är om man kan säga att kravet på att destinationen visas är uppfylld när det är tämligen svårläst även för dem som vet vad där står. Jag anse inte det.
76:ans skyltning (Norra Hammarbyhamnen, på två rader) blir inte heller lättläst.
Med dessa två exempel kan jag hålla med LÅ1 om att kravet på att visa destinationen, absolut inte uppfylls.
Är det någon som vet vem som levererar dessa destinationsskyltar? Den äldre skylttypen, på de treaxliga MAN-bussarna, har ju absolut inte detta problem. Borde inte leverantören av skyltarna ha något ansvar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
- Hans Wibacke
Har ni missat att allt ska vara i 3D nuförtiden? På med brillorna så klarnar texten! 

Kanske läge att skicka iväg ett meddelande till SL och uppmärksamma de på det hela? Inte säkert att ansvariga hos SL känner till det hela. Tror nog det är större chans att något händer då.
Skicka i så fall med en typisk bild, så att det syns hur konstigt det ser ut. Tror att det uppskattas, fast jag vet inte om de kan ta emot bifogade filer hur som helst. Bäst är kanske om man kan skicka en länk till bilden.BSB101 skrev:Kanske läge att skicka iväg ett meddelande till SL och uppmärksamma de på det hela? Inte säkert att ansvariga hos SL känner till det hela. Tror nog det är större chans att något händer då.
Problemet är naturligt nog, känt hos båda parter, och otåligheten delas av fler än så. Såvitt jag vet har något gått galet redan i MAN-fabriken, och lösningen dröjer tyvärr.BSB101 skrev:Kanske läge att skicka iväg ett meddelande till SL och uppmärksamma de på det hela? Inte säkert att ansvariga hos SL känner till det hela. Tror nog det är större chans att något händer då.
/Ted
Det verkar som att det är fixat på de flesta bussarna på Lidingö nu! Jag har sett att man gjort om skyltningen till att ha väldigt tydliga, tjocka siffror och två rader som inte kolliderar med varandra.
Det ser riktigt bra ut faktiskt! De har dessutom ändrat om t.ex. "Elfvik via Centrum" till "Elfvik via Lidingö centrum", och även "Lidingö C via Torsvikssvängen" till "Lidingö centrum via Torsvikssvängen"! Det finns kanske lite mer plats på diodskyltarna.
Hur är det för innerstadsbussarna? Är det fixat där än?