Man kan inbilla sig att räls eller hjul är räfflade.
Vad beror detta på

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Problematiken finns i Norrköping med... orsaken är inte utredd ännu, men sysselsätter expertisen.LÅ1 skrev:Jag har vid några tillfällen observerat ett oljud och vibrationer på kortare sträckor när jag åkt med 7:an.
Vad beror detta på
Jag har nog bara råkat åka svenska vagnar de senaste gångerna, så det är på Norrköpingsvagnarna jag observerat det. Och jag är lite osäker, men tror att det varit på olika sträckor.leifd skrev:Problematiken finns i Norrköping med... orsaken är inte utredd ännu, men sysselsätter expertisen.LÅ1 skrev:Jag har vid några tillfällen observerat ett oljud och vibrationer på kortare sträckor när jag åkt med 7:an.
Vad beror detta på
Vore bra att få veta om de är på alla 6 vagnarna eller bara de som är från Norrköping.
Men är det verkligen omsvarvning av hjulen som behövs? Ljudet finns där ju inte ständigt?Thomas Lange skrev:Samtliga vagnar har påverkats negativt sedan december 2010, tyvärr även vagn 33 som fick nya boggier nyligen. Starkt misstänkt orsak till problemet är det mycket grova grus (flis/kross) som Djurgårdsförvaltningen använder eftersom man inte vill salta på Djurgården. Vibrationerna från hjulen fortplantar sig upp i vagnkorgarna. Snabbutredningar pågår och kontakter tas för att finna hjulsvarvningslösningar (tyvärr är kapaciteten för detta begränsad i landet för vagntypen och hjulprofilen – Frankfurt-vagnarna och Norrköpingsvagnarna har f.ö. inte samma hjulprofil).
Fast grus dammar väl inte, det är väl finkornigare sand (typ sanden som spårfordon kan släppa ut)?bruse skrev:Detta grus som hälls ut överallt! Plogas vägarna direkt vid snöfall, behövs varken grus eller salt. Gruset tränger in överallt, och sätter igen lager, förstör drivning och när det sedan ligger på våren förorsakar det halkolyckor samt dammar så bedrövligt att flera tusen drabbas av astma.
Är det bara en kostnadsfråga eller är det också en fråga om allmänhetens vilja/ovilja att dra ett pyttelitet strå till stacken?bruse skrev:Var i Åre i julas, var inte sandat eller plogat nånstans, däremot väldigt bra plogat. Ingen som ramlade och slog sig eller bilar i diket.
Skilj på sand och grus!TKO skrev:Jag tror det är en jättebra idé att tala om för allmänheten att spårvagnstrafik bedrivs bäst om man slutar sanda.
Vi måste skilja på vad som är vad.TKO skrev:Jag tror det är en jättebra idé att tala om för allmänheten att spårvagnstrafik bedrivs bäst om man slutar sanda.
/TKO
Exakt! Vi kan se vad som fungerar i Åre och vad som _inte_ fungerar i Stockholm.TonyM skrev: Det som fungerar på en plats fungerar inte nödvändigtvis på andra platser på grund av miljöbetingelser. Dvs; snöröjare från Åre kan sitt på sin hemgata men de skulle förmodligen misslyckas katastrofalt i Stockholms innerstad.