SL drar i nödbromsen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- mamma Ulla
SL drar i nödbromsen
Enligt SvD
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sl-dr ... 889799.svd
I mina öron låter det klokt att göra om upphandlingen, om man inser att den håller på att braka åstad. Face the fact liksom.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sl-dr ... 889799.svd
I mina öron låter det klokt att göra om upphandlingen, om man inser att den håller på att braka åstad. Face the fact liksom.
We Are Really Worried About You
Re: SL drar i nödbromsen
Vad håller SL på med? Först ingen Saltsjöbana, förmodligen ingen Tvärbana till Slussen heller och nu inga nya tunnelbanevagnar heller! Märkligt, jag trodde att vi skulle satsa på spårtrafiken. Är det förbifarten som äter alla pengarna eller vad? Vad är nästa projekt som ska stryka på foten?
-
Mick Dundee
"Budgeten för de 27 nya tågen var cirka 2,65 miljarder kronor. När anbudsförfarandet nu är avslutat blir investeringskostnaden i stället närmare 4,6 miljarder. Räknas även driftskostnader och budgetreserv in spräcks de ursprungliga ramarna med 88 procent." (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sl-dr ... 889799.svd)JohanB skrev:Är det förbifarten som äter alla pengarna eller vad?
Vad har Västerleden med detta att göra?
Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
-
Henrik Schütz
Ingenting.
Hur naiva är SLs tjänstemän, Att få ett 135 meters tunnelbanetåg specialkonstruerat åt sl med komplicerad signalutrustning för under 100 MKr Dvs motsvarande 700 000 per meter, vilket skulle bli 21 MKr för en trettiometers spårvagn.
Varför skulle Tunnelbanevagnen vara så mycket billigare per meter än spårvagnen A35? Som kostade runt 900 000 per meter?
Jag tror i själva verket att pengarna behövs till Spårväg Syd och City!
HS
Hur naiva är SLs tjänstemän, Att få ett 135 meters tunnelbanetåg specialkonstruerat åt sl med komplicerad signalutrustning för under 100 MKr Dvs motsvarande 700 000 per meter, vilket skulle bli 21 MKr för en trettiometers spårvagn.
Varför skulle Tunnelbanevagnen vara så mycket billigare per meter än spårvagnen A35? Som kostade runt 900 000 per meter?
HS
Nja, problemet är ju att om man har en investeringsbudget på x antal miljarder, så kan man inte bara överskrida budget med en miljard. Det är väl det aktuta problemet. Däremot håller jag med om att serien är alldeles för liten för att få den till rimliga kostnader (oavsett vilka optioner som lagts in). Nu är det ju inte bara meterpriset som avgör förvisso - men ändå. Det finns ju bra med uppgifter från andra länder etc, men som sagt att få en ny tunnelbana i 27 enheter verkar mycket konstigt tänkt från början. Men eftersom SL inte tror att det behövs några fler tåg i framtiden förutom dessa (se SL:s plan till 2020), så är det ju inte så konstigt att man stannar vid dessa 27 tåg (antar att det rör sig om 40 c20 ekvivalenter). Och jag har ju själv reagerat på den beräknat låga kostnaden för nya tunnelbanan som man budgeterat för (om man ex.vis jämför med X60). Skulle man dock inte köra med dubbla signalsystem skulle väl folk annars senare gnälla över att man inte tänkt på detta (det brukar ju bli så)Henrik Schütz skrev:Ingenting.
HS
Samtdigt ser jag väl inte att detta inte ska kunna lösas på annat sätt. Man har ju ofta leasingavtal med tåg - och det bör man ju kunna ordna här också. I sådana fall blir det förstås en högre årskostnad - men sett till hur mycket tunnelbanan kostar per år i drift - är det ju ändå ingen oöverskådlig kostnad. Nu har man väl fått pengar för detta i Stockholmsöverenskommelsen och då får man väl också begära mer pengar därifrån (eller skjuta på något projekt).
Att backa nu vore ju dock inte rimligt. Man kan ju inte vänta till c20-vagnarnas livslängd är slut innan man börjar ersätta de äldre cx:arna, rimligtvis. Och då får man ju inte en mindre kostnad för att man väntar. Eftersom tunnelbanetåg är så pass anpassaade till respektive system, går det ju knappast att ta från något som är i produktion heller.
-
Henrik Schütz
Jag är nästan säker på att det rör sig om 27 fullängdståg dvs motsv 81 C20. Tunnelbanan kommer då att ha 117 tåg när alla Cx är borta, vilket känns rimligt om ytterligare nio tåg skall ut på röd linje.
HS
HS
Jag tror du har rätt till 50%. Du får själv avgöra i vilken del du har rätt...Henrik Schütz skrev:Ingenting.
HS
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Du har rätt i att det borde vara det, men i trafikplan 2020, som ju ändå bör vara ett slags styrdokument, står det 40 nya i C20-ekvivalenter. Samtidigt säger man att det inte ska gå några CX kvar på röda linjen...så jag förstår inte heller hur man får ihop det riktigt, men så brukar det ju kunna vara när det gäller SL. För som du säger, så kräver ju sträckan Mörby-Alby 9 fullängdståg. Så ca 4 fullängståg saknas då (om man inte snor dem från blå linjen.) Möjligen kanske man bara tänkt köra under maxtimmen (alltså totalt 6 turer) från Alby räknat, och då klarar man sig ju totalt med 42 tåg och då borde det väl räcka ganska exakt, utan att sno från blå linjen (fast det är klart - i sådana fall skulle man ju behöva ha vagnreserv i C20) Eller, vilket kanske är troligare, så har man helt enkelt inte klart för vad man har beställt riktigt, eller ännu troligare, de som skrivit trafikplan 2020 har inte riktigt haft klart för sig vad man beställt.Henrik Schütz skrev:Jag är nästan säker på att det rör sig om 27 fullängdståg dvs motsv 81 C20. Tunnelbanan kommer då att ha 117 tåg när alla Cx är borta, vilket känns rimligt om ytterligare nio tåg skall ut på röd linje.
HS
Edit: Har kontrollerat med säkrare källa och som vanligt är det SL strategiska dokument som har helt fel uppgifter (ett sämre styrdokument får man väl leta efter - det är inte precis det enda felet). Det ska vara 54 tåg á 72 meter, vilket ju också låter mer rimligt, med option på ytterligare 78 fordon. (alltså 39 hellängdståg), alltså låg man på 684 000 metern i budget, vilket är i minsta laget. Man borde väl iaf ha räknat med 1 miljon metern - alltså 3,8 miljarder (även det något under anbuden - men då får man väl räkna med lite kostnadstillägg för dubbla signalsystem etc).
Edit2: ska mildra kritiken mot trafikplan 2020 något - man anger det utökade behovet till 40 CX-ekvivalenter, vilket alltså inte har något med tåg som ska beställas, utan inkluderar de som går till återvinning (eller vad man nu gör med de gamla cx-arna)
Senast redigerad av spårlasse den tisdag 25 januari 2011 14:18, redigerad totalt 2 gång.
-
Henrik Schütz
Fast det troligaste är att tågen köps i Euro, då har priset minskat avsevärt senaste två åren!
HS
HS
Det beror på hur upphandlingen är utformad! Står det i upphandlingen att priset skall lämnas i SEK så gäller det. Det här handlar i så fall om var upphandlande enhet vill lägga sin valutarisk.Henrik Schütz skrev:Fast det troligaste är att tågen köps i Euro, då har priset minskat avsevärt senaste två åren!
HS
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Om man väljer att avbryta upphandlingen och starta en måste det betyda att SL anser att något som blev dyrt i den avbrutna upphandlingen kan upphandlas billigare i den nya eller slopas helt. Skulle vara intressant att veta vad detta är för något.
-
AdrianLangemar
Var inte tanken att all trafik på Röda linjen skulle gå med C30? I så fall är ju 27 tåg alldeles för lite.
-
Henrik Schütz
Det är kanske läge att renovera upp Cx-vagnarna en vända till?
Om man skulle installera ny fräsch inredning och allmänt piffa upp dem så skulle de antagligen uppskattas mer av resenärerna dessutom...
Om man skulle installera ny fräsch inredning och allmänt piffa upp dem så skulle de antagligen uppskattas mer av resenärerna dessutom...
Ytterst tveksamt. Många C6:or på röda linjen är mycket mycket fina men folk gnäller ändå.M_M skrev:Det är kanske läge att renovera upp Cx-vagnarna en vända till?
I så fall så får SL bygga om de lite mer så att folk verkligen ser att det har hänt något, i stil med de ombyggda C6:orna. Det skulle innebära att mer folk får plats dessutom.
Med att piffa upp så avser jag sånt som att måla om,byta färg på klädseln och kanske byta hela sätena o.s.v. snarare än att bara ha vagnarna i gott skick.
Jag erkänner att jag inte har jättebra koll på hur de Cx som är i trafik idag ser ut färgmässigt, men alla jag faktiskt upplevt genom åren har väl inte precis haft nån vidare inredning, det ger ett "fattigt" intryck...
Jag erkänner att jag inte har jättebra koll på hur de Cx som är i trafik idag ser ut färgmässigt, men alla jag faktiskt upplevt genom åren har väl inte precis haft nån vidare inredning, det ger ett "fattigt" intryck...
Hallå, det är förlusttrafik vi talar om! Vagnarna SKA ge ett billigt intryck! Varma färger, orange och brunt (C14, C15) tycker jag är det hittills mest lyckade i inredningsväg, men den varianten finns inte kvar längre utan bara den ljusare 90-talsinredningen. C20 och X60 ska vi inte tala om, snacka om operationssal!M_M skrev:Jag erkänner att jag inte har jättebra koll på hur de Cx som är i trafik idag ser ut färgmässigt, men alla jag faktiskt upplevt genom åren har väl inte precis haft nån vidare inredning, det ger ett "fattigt" intryck...
C20 och X60 tycker jag ser fräscha ut!daniel_s skrev:Hallå, det är förlusttrafik vi talar om! Vagnarna SKA ge ett billigt intryck! Varma färger, orange och brunt (C14, C15) tycker jag är det hittills mest lyckade i inredningsväg, men den varianten finns inte kvar längre utan bara den ljusare 90-talsinredningen. C20 och X60 ska vi inte tala om, snacka om operationssal!M_M skrev:Jag erkänner att jag inte har jättebra koll på hur de Cx som är i trafik idag ser ut färgmässigt, men alla jag faktiskt upplevt genom åren har väl inte precis haft nån vidare inredning, det ger ett "fattigt" intryck...
Orange kan vara okej men inte brunt, då är den där blek-gröna färgen som GS har på sätena i ett gäng spårvagnar bättre...
De vagnar hos SL som jag anser vara trevligast att åka med är utan tvekan A32. Det enda jag stör mig på är att dörrarna har en stickig gul färg (som skär sig mot den mildare gula nyans som väggarna har) samt halvmånarna som är helt onödiga (utom i designfunktion). Färgen på dörrarna (på insidan) borde vara något som bryter mer mot de gula väggfälten, kanske skulle de vara grå? Sen hade det varit bättre med 4 dörrpar per sida. Annars tycker jag att A32 har en varm och trevlig interiör till skillnad från X60 som är äggvit och nästan påminner om en operationssal. Allt är vitt och lysrören är väldigt vita, måste vara 4000-6500 kelvin på dem.