Avstängningen på Mörbygrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Avstängningen på Mörbygrenen
Under några helger i februari kommer tunnelbanan att vara avstängd mellan Tekniska högskolan och Mörby centrum p.g.a. bygget av Norra länken. Det står ingenstans på SL:s hemsida om vilka helger det är eller hur ersättningstrafiken kommer att se ut, men om man söker på reseplaneraren ser man att det är den 5/6:e, 12/13:e och 19/20:e, men den 26/27:e är utanför den sökbara perioden.
Trafikupplägget verkar vara dåligt genomtänkt. Varje tåg ersätts av en buss som stannar på alla stationer. Det är inte svårt att föreställa sig att det kommer att bli stor trängsel. Om det istället blir flera bussar som går samtidigt hade det väl varit bättre om vissa bussar bara stannar vid vissa stationer? Drar till minnes hösten 1996, då tunnelbanan var avstängd mellan Tekniska högskolan och Mörby centrum vissa helger p.g.a. bygget av Norra länken (redan då!). Då var det flera linjer som stannade vid olika stationer vilket innebar kortare restid.
Av någon anledning kommer de att dra ner på lördagstrafiken under avstängningarna, så att tunnelbanan bara får 10-minuterstrafik. Bussarna kommer däremot att gå var 5:e minut! Den naturliga följden blir att varannan buss går fullpackad och varannan buss halvtom, åtminstone i riktning mot Mörby centrum. Varför ska tunnelbanan gå i 10-minuterstrafik? Om det är absolut omöjligt att vända vid Tekniska högskolan var 10:e minut, så kan väl insatstågen gå till Ropsten istället?
Trafikupplägget verkar vara dåligt genomtänkt. Varje tåg ersätts av en buss som stannar på alla stationer. Det är inte svårt att föreställa sig att det kommer att bli stor trängsel. Om det istället blir flera bussar som går samtidigt hade det väl varit bättre om vissa bussar bara stannar vid vissa stationer? Drar till minnes hösten 1996, då tunnelbanan var avstängd mellan Tekniska högskolan och Mörby centrum vissa helger p.g.a. bygget av Norra länken (redan då!). Då var det flera linjer som stannade vid olika stationer vilket innebar kortare restid.
Av någon anledning kommer de att dra ner på lördagstrafiken under avstängningarna, så att tunnelbanan bara får 10-minuterstrafik. Bussarna kommer däremot att gå var 5:e minut! Den naturliga följden blir att varannan buss går fullpackad och varannan buss halvtom, åtminstone i riktning mot Mörby centrum. Varför ska tunnelbanan gå i 10-minuterstrafik? Om det är absolut omöjligt att vända vid Tekniska högskolan var 10:e minut, så kan väl insatstågen gå till Ropsten istället?
Re: Avstängningen på Mörbygrenen
Avstängningen gäller alla fyra veckosluten i februari.
Utglesningen av tunnelbanetrafiken på lördagar var inte känd vid planeringen av ersättningstrafiken (och är ännu inte bekräftad).
Ett enkelt trafikupplägg innebär att man slipper "sortera" resenärer efter destination, något som kräver stor personalinsats och är tidskrävande. Risken med felåkare och därpå följande missnöje undviks också. Under fyra vecksolut hinner inte något invecklat resmönster läras in.
/Ted
Utglesningen av tunnelbanetrafiken på lördagar var inte känd vid planeringen av ersättningstrafiken (och är ännu inte bekräftad).
Ett enkelt trafikupplägg innebär att man slipper "sortera" resenärer efter destination, något som kräver stor personalinsats och är tidskrävande. Risken med felåkare och därpå följande missnöje undviks också. Under fyra vecksolut hinner inte något invecklat resmönster läras in.
/Ted
Sträckan Tekniska Högskolan - Mörby Centrum via alla hållplatser är ju ganska enkel att köra med buss. Man följer i princip samma väg hela tiden. Det är inte som sträckan Gullmarsplan - Hagsätra som ju innebär att man måste in och köra på massa småvägar.
Man får väl anta att Roslagsbanan kommer få ett ökat resande de aktuella helgerna. Blir det långa tåg där?
Man får väl anta att Roslagsbanan kommer få ett ökat resande de aktuella helgerna. Blir det långa tåg där?
- Karsten
Jag får hålla med Ted i frågan om ersättningsbussarnas väg, det är en ganska enkel ersättningsväg att köra utan en massa omvägar. Och visst borde inte Södermalmsborna straffas av en avstängning i norr med indragna extratåg, kör tågen till Ropsten eller vänd dem vid Östermalmstorg. Vad gäller långa tåg på RB ber jag att få återkomma när frågan diskuterats med SL.
Hur tät trafik klarar Roslagsbanan på den här sträckan? Det är väl dubbelspår hela vägen, och dessutom går det förhoppningsvis att "få loss" fler tåg eftersom man inte har någon vardagsrusning på helgerna. (Å andra sidan kan tågen vara bokade för underhåll på helgerna...). Vore det inte en rätt bra idé att hänvisa så många resenärer som möjligt till roslagsbanan och köra extra mycket ersättningstrafik åtminstone Roslagsbanan-Mörby - Danderyds Sjunkhus - Mörby Centrum?
Alla (eller åtminstone de flesta) bussar som idag trafikerar Danderyds sjukhus borde väl lämpligtvis förlängas till Roslagsbanan-Mörby?
Alla (eller åtminstone de flesta) bussar som idag trafikerar Danderyds sjukhus borde väl lämpligtvis förlängas till Roslagsbanan-Mörby?
-
- Kontakt:
Största resgrupp som får ökad restid under denna avstängning är nog de som ska byta till buss vid Danderyd på helgnätter (efter midnatt) och möjligen de sista tunnelbaneavgångar på vardagsnätter. Då är det alltså halvtimmestrafik på tunnelbanan och bussarnas (6XX-linjerna) avgångstider är helt anpassade efter tunnelbanans ankomsttid vid Danderyd sjh. Jag tror knappast att omstigningstiden vid Tekniska + bussarnas körtid Tekniska-Danderyd kommer att klara det på 8min varför en hel del (där jag tillhör gruppen) kommer att få stå och vänta typ 26-28min (eller 56-58min) på nästa buss.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/

Dom yrkesskadade:
Jag tror möjligen att nattbussarna väntar på ersättningsbussarna, just för att det blir så snett. Hoppas på det i alla fall. Alla som åker nattbussarna har ju åkt tunnelbana/ersättningsbussar, så då får inte bara ett fåtal utan i stort sett alla vänta länge annars.yujin skrev:Största resgrupp som får ökad restid under denna avstängning är nog de som ska byta till buss vid Danderyd på helgnätter (efter midnatt) och möjligen de sista tunnelbaneavgångar på vardagsnätter. Då är det alltså halvtimmestrafik på tunnelbanan och bussarnas (6XX-linjerna) avgångstider är helt anpassade efter tunnelbanans ankomsttid vid Danderyd sjh. Jag tror knappast att omstigningstiden vid Tekniska + bussarnas körtid Tekniska-Danderyd kommer att klara det på 8min varför en hel del (där jag tillhör gruppen) kommer att få stå och vänta typ 26-28min (eller 56-58min) på nästa buss.
Professionell tyckare
Tänk om man kunde klura ut det så fiffigt att de där nattbussarna började gå ända ner till tekniska högskolan...
Det vore ännu smartare 'ståss.M_M skrev:Tänk om man kunde klura ut det så fiffigt att de där nattbussarna började gå ända ner till tekniska högskolan...
Professionell tyckare
- Karsten
Jag antar att du menar att de borde förlängas dit under de nätter då tunnelbanan ersätts med buss. Annars kan man ju fråga sig varför de ska ner dit och göra, och varför bara nattbussarna i så fall?M_M skrev:Tänk om man kunde klura ut det så fiffigt att de där nattbussarna började gå ända ner till tekniska högskolan...
Frågan är väl om omloppen räcker till för det? Det blir ju säkerligen omkring 10-minuters senare avgång på alla nattbussar i sådana fall. Och vid exempelvis Rosengården/pilotvägen finns ju 0l/1 minuters regleringstid på natten - det ingår ju inte heller i avtalet att vänta längre än bytestiden för nattbussarna i Danderyd.Kantorn skrev:Jag tror möjligen att nattbussarna väntar på ersättningsbussarna, just för att det blir så snett. Hoppas på det i alla fall. Alla som åker nattbussarna har ju åkt tunnelbana/ersättningsbussar, så då får inte bara ett fåtal utan i stort sett alla vänta länge annars.yujin skrev:Största resgrupp som får ökad restid under denna avstängning är nog de som ska byta till buss vid Danderyd på helgnätter (efter midnatt) och möjligen de sista tunnelbaneavgångar på vardagsnätter. Då är det alltså halvtimmestrafik på tunnelbanan och bussarnas (6XX-linjerna) avgångstider är helt anpassade efter tunnelbanans ankomsttid vid Danderyd sjh. Jag tror knappast att omstigningstiden vid Tekniska + bussarnas körtid Tekniska-Danderyd kommer att klara det på 8min varför en hel del (där jag tillhör gruppen) kommer att få stå och vänta typ 26-28min (eller 56-58min) på nästa buss.
Även om det förstås skulle krävas lite mer insats för att få folk att hitta rätt buss - borde man kanske ändå ha en x-pressbuss mellan Danderyds sjukhus och Tekniska Högskolan - resandet är så stort att man ändå måste ha så pass många bussar per tåg som ersätter (ca 4-5 dagtid per tåg och 2-3 i natttrafiken). Att dra upp 25-30 bussar i timmen dagtid i vardera riktning till Bergshamra verkar vara något överdrivet - och känns nog som en rätt knölig omväg.
Att folk ska hitta rätt buss är däremot förstås ett dilemma. Men det handlar ju om att samordna informationen. Om bussförarna som kör på ordinarie linje informerar om att det går bussersättning och direktbussen från Danderyd till Tekniska heter 14X, och varifrån bussen avgår, ja då vet ju folk det också när man är på väg hem (vilket ju inte hindrar att tunnelbaneförarna också ger den informationen vid Tekniska) Om sedan förarna på ersättningsbussarna också informerar om detta ska det väl inte vara något problem för någon att hitta rätt buss, kan man tycka.
-
- Kontakt:
Tycker vi är lite för ambitiösa om saker ska gå till som du skrev i sista stycke. Alla som har varit med sådana ersättningar i SL-trafiken vet ju ungefär hur resenär samt förare brukar bete sig de första dagarna.spårlasse skrev:Frågan är väl om omloppen räcker till för det? Det blir ju säkerligen omkring 10-minuters senare avgång på alla nattbussar i sådana fall. Och vid exempelvis Rosengården/pilotvägen finns ju 0l/1 minuters regleringstid på natten - det ingår ju inte heller i avtalet att vänta längre än bytestiden för nattbussarna i Danderyd.Kantorn skrev:Jag tror möjligen att nattbussarna väntar på ersättningsbussarna, just för att det blir så snett. Hoppas på det i alla fall. Alla som åker nattbussarna har ju åkt tunnelbana/ersättningsbussar, så då får inte bara ett fåtal utan i stort sett alla vänta länge annars.yujin skrev:Största resgrupp som får ökad restid under denna avstängning är nog de som ska byta till buss vid Danderyd på helgnätter (efter midnatt) och möjligen de sista tunnelbaneavgångar på vardagsnätter. Då är det alltså halvtimmestrafik på tunnelbanan och bussarnas (6XX-linjerna) avgångstider är helt anpassade efter tunnelbanans ankomsttid vid Danderyd sjh. Jag tror knappast att omstigningstiden vid Tekniska + bussarnas körtid Tekniska-Danderyd kommer att klara det på 8min varför en hel del (där jag tillhör gruppen) kommer att få stå och vänta typ 26-28min (eller 56-58min) på nästa buss.
Även om det förstås skulle krävas lite mer insats för att få folk att hitta rätt buss - borde man kanske ändå ha en x-pressbuss mellan Danderyds sjukhus och Tekniska Högskolan - resandet är så stort att man ändå måste ha så pass många bussar per tåg som ersätter (ca 4-5 dagtid per tåg och 2-3 i natttrafiken). Att dra upp 25-30 bussar i timmen dagtid i vardera riktning till Bergshamra verkar vara något överdrivet - och känns nog som en rätt knölig omväg.
Att folk ska hitta rätt buss är däremot förstås ett dilemma. Men det handlar ju om att samordna informationen. Om bussförarna som kör på ordinarie linje informerar om att det går bussersättning och direktbussen från Danderyd till Tekniska heter 14X, och varifrån bussen avgår, ja då vet ju folk det också när man är på väg hem (vilket ju inte hindrar att tunnelbaneförarna också ger den informationen vid Tekniska) Om sedan förarna på ersättningsbussarna också informerar om detta ska det väl inte vara något problem för någon att hitta rätt buss, kan man tycka.

Ang M_Ms förslag om att förlänga bussarna till Tekniska,
Då får man göra om typ 15-20 tjänster tror jag och eventuellt lägga till ett extra omlopp eller två. Detta för att de flesta tjänsterna nattid på helger brukar innebär "ha samma vagn hela kvällen" med paus (alt rast) i Danderyd, vilket kommer att spricka om man tar extra körningen till Tekniska.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Dom yrkesskadade:

Dom yrkesskadade:
Jo, har funderat på den aspekten. Vet ju hur svårt det var förut bara att få förare att ropa ut hållplatsnanen - innan det digitala systemet. Och faktiskt tror jag att man måste gå den vägen även när det gäller den här typen av information (plötsliga förändringar är förstås inte möjliga att lägga in). Det vill säga att det kommer upp meddelande på displayen om vilka ersättningsbussar som går etc och också ett intalat meddelande om spelar upp om vad som gäller. Då gäller det förstås att det är lätt att lägga in sådan tillfällig information i systemet - rent tekniskt borde det dock iaf gå hur lätt som helst.yujin skrev:[Tycker vi är lite för ambitiösa om saker ska gå till som du skrev i sista stycke. Alla som har varit med sådana ersättningar i SL-trafiken vet ju ungefär hur resenär samt förare brukar bete sig de första dagarna.![]()
Jag tror problemet alltid kommer att finnas när det gäller kollektivtrafik med kommunikation. Det är många personer inblandade och flera olika bolag, samt också en organisation där kommunikationen från ledning till den enskilde medarbetaren kanske inte varit så frekvent. Med dagens informationsteknik tycker man dock att den här typen av information lättare borde kunna kommuniceras.
Vid akuta trafikstörningar är mitt förslag när det gäller bussar att trafikledningen kan sända ut trafikantmeddelanden till bussen. Föraren kan ju bara koppla om där framme så att meddelandet då går ut till alla i bussen. En enkel åtgärd och de förare som inte törs prata i mikrofonen slipper. Dessutom blir det samma information till alla trafikanter - vilket ju inte är helt fel. Varje steg i en förmedlingskedja ger ju upphov till missförstånd.
-
Måste man verkligen göra om tjänsterna? Kan man inte ha avlösning i Danderyd och låta "ersättningsbussförarna" köra mellan Danderyd och Tekniska?yujin skrev: Ang M_Ms förslag om att förlänga bussarna till Tekniska,
Då får man göra om typ 15-20 tjänster tror jag och eventuellt lägga till ett extra omlopp eller två. Detta för att de flesta tjänsterna nattid på helger brukar innebär "ha samma vagn hela kvällen" med paus (alt rast) i Danderyd, vilket kommer att spricka om man tar extra körningen till Tekniska.
Man måste ju iaf ut med en ny tjänstespec så att förarna vet vilken buss man ska avlösa till/från. Turera är ju i regel rätt optimerade vilket gör att förarna har sitt måltidsuppehåll och paus, men annars bara tidsreglering som understiger körtiden Tekn-Dand och omvänt. Turerna innehåller ju dessutom tomkörningar etc. Det går nog alltså inte (jag har förstås inte studerat just det här upplägget i detalj) att låta samma buss gå Tekniska/Danderyd och ansluta till samma förartjänst - då han redan är ute på någon annan tur. Men i princip borde det väl dock gå att behålla själva tjänsteupplägget - men istället för att köra samma tur hela natten får föraren då hoppa mellan olika turer. Det är väl den lösning som innebär minst arbete för att göra trafikupplägget - å andra sidan skulle det antagligen bli effektivare att lägga in tjänsterna till Tekniska tillsammans med de andra ordinarie tjänsterna.AdrianLangemar skrev:Måste man verkligen göra om tjänsterna? Kan man inte ha avlösning i Danderyd och låta "ersättningsbussförarna" köra mellan Danderyd och Tekniska?yujin skrev: Ang M_Ms förslag om att förlänga bussarna till Tekniska,
Sedan skulle det förstås bli en väldigt dyr lösning - tre/fyra linjer i halvtimmestrafik från Tekniska utan optimering, blir nog minst 5-6 tjänster om det ska fungera! Fast sådant behöver ju inte vi bry oss om (annat än som skatebetalare möjligtvis)
(Att jag skrev nattbussar beror på att jag tolkade det som att det endast är för nattbussarna det kommer bli ett större problem med att kopplingen mellan ordinarie nattbuss - ersättningsbuss - tunnelbana kommer fungera. Givetvis vore det bäst om även dagbussarna kopplas).
Jag förvånas verkligen att det tydligen är uppbyggt så att det blir dyrt och omständigt att göra en omläggning så att resenärerna slipper byta...
Hur man än vänder på steken så ska de ordinare bussturerna köras och ersättningsbussturer istället för tunnelbanan ska också köras. Det blir lika många körda meter hur man än gör, och det tar troligtvis bara längre tid att inte koppla turerna eftersom det då går åt tid för att alla ska byta buss vid Danderyds Sjukhus...
Jag har svårt att begripa hur det kan bli mer än en försumbar kostnadsökning eller nackdel för "bussarna" att koppla ordinarie turer med ersättningstrafiken. Jag inser att det är rätt troligt att fordon har bytt plats med varandra när helgen tar slut, och att förare kan ha bytt plats med varandra när deras pass är över, men nog borde det gå att ordna till sådant så att det blir en lägre samhällsekonomisk kostnad än om resenärerna ska behöva vänta 20 minuter på 30-min-trafik?
Hur stor skillnad är det på de olika inblandade fordonen? D.v.s. hur stor roll spelar det om en kort röd buss byter plats med en lång blå buss på helgen?
Vad gäller information o.s.v. så borde det inte behöva vara så jättekrångligt. Tydliga skyltar och dela ut broschyrer i förväg på aktuella platser, d.v.s. framförallt ombord på bussarna som normalt går till Danderyds sjukhus men även på tunnelbanestationerna norr om Tekniska Högskolan. Rejät tydlig information om var man ska gå direkt när man kommer upp från stationen vid Tekniska högskolan, skriven på ett sätt som inte kan misstolkas (d.v.s. förutom "här går bussen till knäckebrödhult" så kan man också ha information i stil med att "om du ska till byhåla så måste du istället gå vidare till plats X", med bra kartor o.s.v....
I riktning in mot stan är det ju inga större problem, det är bara att bussarna skyltas "Tekniska Högskolan via Danderyds Sjukhus" och man strax före Danderyds sjukhus ropar ut att man ska sitta kvar om man vill åka tunnelbana söder om Tekniska Högskolan, och sen kör bussarna non-stop till Tekniska Högskolan eller nåt sånt...
Just vad gäller gles trafik på natten så ser jag två eventuella lösningar. Den ena är att köra hela "roslagsnätet" förskjutet en stund för att passa ersättningsbussarnas extra körtid, det andra är att sätta in fler tunnelbanetåg på nätterna. Visst, de extra tunnelbanetågen som ihop med ersättningsbussarna ger koppling till ordinarie turer från Danderyds sjukhus kommer i sin tur inte lyckas ha så bra koppling på alla andra stationer söder om Tekniska Högskolan, men det ger åtminstone goda resor för de som reser mellan en röd-linje-station och "roslagsbussarna"...
Jag förvånas verkligen att det tydligen är uppbyggt så att det blir dyrt och omständigt att göra en omläggning så att resenärerna slipper byta...
Hur man än vänder på steken så ska de ordinare bussturerna köras och ersättningsbussturer istället för tunnelbanan ska också köras. Det blir lika många körda meter hur man än gör, och det tar troligtvis bara längre tid att inte koppla turerna eftersom det då går åt tid för att alla ska byta buss vid Danderyds Sjukhus...
Jag har svårt att begripa hur det kan bli mer än en försumbar kostnadsökning eller nackdel för "bussarna" att koppla ordinarie turer med ersättningstrafiken. Jag inser att det är rätt troligt att fordon har bytt plats med varandra när helgen tar slut, och att förare kan ha bytt plats med varandra när deras pass är över, men nog borde det gå att ordna till sådant så att det blir en lägre samhällsekonomisk kostnad än om resenärerna ska behöva vänta 20 minuter på 30-min-trafik?
Hur stor skillnad är det på de olika inblandade fordonen? D.v.s. hur stor roll spelar det om en kort röd buss byter plats med en lång blå buss på helgen?
Vad gäller information o.s.v. så borde det inte behöva vara så jättekrångligt. Tydliga skyltar och dela ut broschyrer i förväg på aktuella platser, d.v.s. framförallt ombord på bussarna som normalt går till Danderyds sjukhus men även på tunnelbanestationerna norr om Tekniska Högskolan. Rejät tydlig information om var man ska gå direkt när man kommer upp från stationen vid Tekniska högskolan, skriven på ett sätt som inte kan misstolkas (d.v.s. förutom "här går bussen till knäckebrödhult" så kan man också ha information i stil med att "om du ska till byhåla så måste du istället gå vidare till plats X", med bra kartor o.s.v....
I riktning in mot stan är det ju inga större problem, det är bara att bussarna skyltas "Tekniska Högskolan via Danderyds Sjukhus" och man strax före Danderyds sjukhus ropar ut att man ska sitta kvar om man vill åka tunnelbana söder om Tekniska Högskolan, och sen kör bussarna non-stop till Tekniska Högskolan eller nåt sånt...
Just vad gäller gles trafik på natten så ser jag två eventuella lösningar. Den ena är att köra hela "roslagsnätet" förskjutet en stund för att passa ersättningsbussarnas extra körtid, det andra är att sätta in fler tunnelbanetåg på nätterna. Visst, de extra tunnelbanetågen som ihop med ersättningsbussarna ger koppling till ordinarie turer från Danderyds sjukhus kommer i sin tur inte lyckas ha så bra koppling på alla andra stationer söder om Tekniska Högskolan, men det ger åtminstone goda resor för de som reser mellan en röd-linje-station och "roslagsbussarna"...
Visst, allt går om man vill. Skriva avtal med aktuella operatörer, lägga om tjänstepaket, förhandla med personalen, allt detta gör man flera gånger om året ändå. Men det kostar en slant varje gång, och skapar en massa nya problem som det tar ett par dagar att reda ut. Att man har tidtabeller överhuvudtaget, och inte bara ett väldigt avancerat realtidssystem, är ju för att förenkla för människor (i kompromiss mellan dem som beslutar och dem som skall använda produkten), och det gäller även i det här fallet.
Alltså det där med att skriva avtal och förhandla med personalen borde man i stort sett ha kunna gjort i förväg, alltså i princip lagt in sånthär som en slags "ramavtal" o.s.v....
Om 50 pers får vänta 20 minuter extra på en buss som går i 30-min-trafik så har det slösats bort lika många minuter som det finns på två arbetsdagar...
Om samhällsekonomisk lönsamhet ska styra investeringar så bör det också styra den dagliga verksamheten...
Kostnaden för ett par arbetsdagar för enstaka personer bör jämföras med att köra dubbelt så många tåg på nätterna, det kräver noll planering och ger en försämringslindring som åtminstone närmar sig den att lägga om bussarna...
Om 50 pers får vänta 20 minuter extra på en buss som går i 30-min-trafik så har det slösats bort lika många minuter som det finns på två arbetsdagar...
Om samhällsekonomisk lönsamhet ska styra investeringar så bör det också styra den dagliga verksamheten...
Kostnaden för ett par arbetsdagar för enstaka personer bör jämföras med att köra dubbelt så många tåg på nätterna, det kräver noll planering och ger en försämringslindring som åtminstone närmar sig den att lägga om bussarna...
Om man avslutar ALLA sina meningar med "punkt punkt punkt" så tyder det på att man inte tänker efter riktigt ordentligt innan man skriver, utan mest flummar...
Ramavtal för ersättningstrafik, mellan operatörer och beställare, tror jag redan att det finns. Men det skulle nog bli dyrt att vända upp och ned på hela norrortstrafiken med den taxan! Beträffande personalen så ska förhandling ske varje gång man hittar på något nytt i fråga om arbetstider och liknande. Det tar egentligen inte så mycket tid, men det är i alla fall en sak som ska göras. Och den samhällsekonomiska lönsamheten är nog egentligen något som bara riktigt höga chefer (och folk som vill imponera på sådana) vågar yra om - de som organiserar ersättningstrafik har kanske lite svårt att få in ett sådant språkbruk i en redovisning med tusenlappsnoggrannhet

Ramavtal för ersättningstrafik, mellan operatörer och beställare, tror jag redan att det finns. Men det skulle nog bli dyrt att vända upp och ned på hela norrortstrafiken med den taxan! Beträffande personalen så ska förhandling ske varje gång man hittar på något nytt i fråga om arbetstider och liknande. Det tar egentligen inte så mycket tid, men det är i alla fall en sak som ska göras. Och den samhällsekonomiska lönsamheten är nog egentligen något som bara riktigt höga chefer (och folk som vill imponera på sådana) vågar yra om - de som organiserar ersättningstrafik har kanske lite svårt att få in ett sådant språkbruk i en redovisning med tusenlappsnoggrannhet

Men alltså hela det här måste väl ersättas av "Norra Länken"-projektet, då är det väl upp till dem att optimera kostnaden för en fullgod lösning.
Smakar det att bygga bilvägar så kostar det också!
Smakar det att bygga bilvägar så kostar det också!