MTR hotar varsla i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: MTR hotar varsla i tunnelbanan

Inlägg av Bussmicke »

Hur gjorde Connex/Veolia vid dito avstängningar?
Och
Hur många gånger ska den grenen upprustas?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Bussmicke skrev:Hur gjorde Connex/Veolia vid dito avstängningar?
Vid tidigare avstängningar har SL beställt trafikvärdar av T-baneoperatören. Jag anar att deras uppgift var att visa resenärer tillrätta så de kom med rätt buss. Och att svara på tusentals frågor.
Någon sådan beställning har inte SL lagt denna gång. Inte ännu i alla fall.

Detta har jag hört i dag från någon nyhetssändning, men vet inte om det var Radio Stockholm, ABC eller TV4:s regionala Stockholmsnyheter. Hittar det inte på nätet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Bussmicke skrev:
Hur många gånger ska den grenen upprustas?
En gång borde ju räcka de närmsta 50 åren.
morret

Inlägg av morret »

De kanske kan avskeda syndikalisterna?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

morret skrev:De kanske kan avskeda syndikalisterna?
Knappast. Det är inte förbjudet att vara syndikalist. Att avskeda någon på grund av facklig tillhörighet är däremot väldigt förbjudet.

Man kan säga upp de senast anställda på grund av arbetsbrist. Fast det börjar i så fall bli dags nu...
TUBFöraren

Inlägg av TUBFöraren »

Varför skulle de avskeda syndikalisterna? Bara för att vi vill ha en dräglig arbetsmiljö? Skulle du tycka det var ok att köra i tåg som inte är tillräckligt varma på vintern eller tillräckligt svala på sommaren (de flesta vagnar saknar ordentligt ventilationssystem) utan att varken SL eller MTR gör nåt åt saken, de har satt in kupévärmare i vissa vagnar, men inte alla! Eller köra i 6 timmar utan paus? Bara en del av de saker vi får stå ut med....

Att ett privat företag får gå in och sköta trafiken och dessutom gå med vinst, där 50% av vinsten är våra skattepengar är för mig oförståeligt. Kunde SS/Sl sköta trafiken själv förr kan de göra det nu med.
morret

Inlägg av morret »

För att jag inte respekterar syndikalisterna! Alla andra fackförbund kan jag ha överseende med men syndikalisterna utövar rena maffiametoder! I mina ögon är syndikalisterna skurkar... Finns ett otal exempel där de med rena mc-gängmetoder har fått företag att gå omkull!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Frågan är då hur och om man tänkt?

A) köra flera olika busslinjer och skaffa trafikvärdar annorstäders
B) köra flera olika busslinjer utan trafikvärdar
C) köra en enda långsam busslinje och därmed inte ha nåt behov av trafikvärdar
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

morret skrev:För att jag inte respekterar syndikalisterna! Alla andra fackförbund kan jag ha överseende med men syndikalisterna utövar rena maffiametoder! I mina ögon är syndikalisterna skurkar... Finns ett otal exempel där de med rena mc-gängmetoder har fått företag att gå omkull!
Det är din åsikt, å den får du ha. Men vi ska väl inte också agera skurkar och bryta mot lagen och avskeda folk utan grund?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
morret skrev:För att jag inte respekterar syndikalisterna! Alla andra fackförbund kan jag ha överseende med men syndikalisterna utövar rena maffiametoder! I mina ögon är syndikalisterna skurkar... Finns ett otal exempel där de med rena mc-gängmetoder har fått företag att gå omkull!
Det är din åsikt, å den får du ha. Men vi ska väl inte också agera skurkar och bryta mot lagen och avskeda folk utan grund?
Nej, det fick ett känt stort svenskt företag erfara när de först skrivit kollektivavtal med ett stort fack som kämpade för 80% av deras medlemmar och sket i 20% av dem, och senare vid neddragningar började med att sparka de i "stora facket skiter i dem"-kategorin som istället anslutit sig till ett annat fack som inte hade kollektivavtal med företaget...
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Men är det inte permitteringar det eventuellt blir? Att säga upp folk för ett halvår, det blir väl samma personer som får erbjudande om återanställning när banan öppnas igen.
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:Men är det inte permitteringar det eventuellt blir?
Permittering förekommer väl knappast numera, man kan lika gärna ge folk reservtjänst. De ska ju ändå ha betalt.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:
Sven Blomberg skrev:Men är det inte permitteringar det eventuellt blir?
Permittering förekommer väl knappast numera, man kan lika gärna ge folk reservtjänst. De ska ju ändå ha betalt.
Visst förekommer permiteringar. Fördelen för arbetstagaren är att han inte blivigt avskedad utan kan räkna med sin tjänst när banan öppnas igen. För arbetsgivaren så finns personalgruppen kvar och därmed det kapital de besitter i form av utbildning och erfarenheter. Är det så att arbetsgivaren vill passa på att minska personalstyrkan är detta ett tillfälle men jag hoppas verkligen att MTR återtar de som blir drabbade.

I andra brancher ex bygg är permiteringar rätt vanligt fortfarade just mellan två byggen. Fast idag är det ju brist på folk i byggbranchen så det förekommer inte så ofta av den anledningen.

Och A-kassa utgår även då man är permiterad i alla fall har det gjort det. skiljer kanske mellan olika avtal.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Visst förekommer permiteringar. Fördelen för arbetstagaren är att han inte blivigt avskedad utan kan räkna med sin tjänst när banan öppnas igen. För arbetsgivaren så finns personalgruppen kvar och därmed det kapital de besitter i form av utbildning och erfarenheter. Är det så att arbetsgivaren vill passa på att minska personalstyrkan är detta ett tillfälle men jag hoppas verkligen att MTR återtar de som blir drabbade.

I andra brancher ex bygg är permiteringar rätt vanligt fortfarade just mellan två byggen. Fast idag är det ju brist på folk i byggbranchen så det förekommer inte så ofta av den anledningen.

Och A-kassa utgår även då man är permiterad i alla fall har det gjort det. skiljer kanske mellan olika avtal.

/Stefan
Får man A-kassa måste man stå till arbetsmarknadens förfogande. Det borde betyda att man har noll dagars uppsägningstid under permissionen, och följaktligen är det ingen garanti att man har personalen kvar.
Åtminstone borde ovanstående gälla!

Vid uppsägning pga arbetsbrist så måste ju de uppsagda erbjudas jobb inom deras kompetens före nyanställning under en viss tid efter uppsägningen. Tror att det är lagstadgat och inte bara avtal för vissa grupper.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Man behöver ingen A-kassa när man är permitterad eftersom man får normal lön av arbetsgivaren, såvida inget annat överenskommits och så är inte fallet. (Jaja, det finns diverse specialfall, men dem behöver vi inte gå in på här.)
Skriv svar