Dålig samordning på tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Dålig samordning på tunnelbana

Inlägg av BosseW »

Jag har i tre år irriterat mig på en liten sak. I stort sett varje fredag ska jag åka från Midsommarkransen till Odenplan och åker då med röda linjen 23:40 eller 23:55 för att byta till gröna linjen vid Slussen. Det som händer nio gånger av tio är att när vi kommer in till Slussen så står gröna linjen på andra sidan plattformen. Och precis när våra dörrar öppnas så stängs de på gröna linjen och tåget åker iväg och vi får vänta nästan tio minuter på nästa. Den tionde gången är gröna linjen något försenad - det räcker med några sekunder - och bytet går smärtfritt.

Jag förstår att det inte går att lägga en tidtabell så att det klaffar på varje station, men nog borde man kunna anstränga sig så att det fungerar på naturliga knutpunkter som Slussen.

Jag är visserligen lekman men tycker att en av följande punkter borde kunna gå att genomföra:
  • * Röda linjen startar en minut tidigare från Fruängen
  • * Gröna linjen startar en minut senare från sin ändhållplats
  • * Man låter dörrarna vara öppna 10-15 sekunder längre på gröna linjen vid Slussen. Det är faktiskt inte längre tid som behövs
Så frågan är varför man låter det vara som det är.
Användarens profilbild
kungsholmen

Re: Dålig samordning på tunnelbana

Inlägg av kungsholmen »

Brukar inte röda och gröna linjen invänta varandra vid SLU och ibland även TCE (dock motsatt riktning) just för att underlätta denna "manöver"...?
Ordningsvakt i kollektivtrafiken.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

I nattrafiken (från "sista" tåget och framåt) väntar tågen planmässigt in varandra (såvida det skulle bli orimligt lång väntan) vid Slussen norrut, men i kvällstrafiken gör man inte det. Däremot brukar man så långt som möjligt tillämpa "spontan anslutning" men vad som är "möjligt" varierar ju lite från gång till gång...

Det har givetvis kommit synpunkter på det där i alla år, ofta formulerade ungefär som din: varför kan ni inte ändra lite på trafiken så att det passar bättre för just mig? Innan du skickar din synpunkt till SL så ska du kanske fundera lite på symmetrin: det är ju faktiskt inte bara folk som byter från röda till gröna linjen utan även tvärtom.

Jag vet inte hur det är nu, men tidigare var det så att körtiderna på kvällstid, och i synnerhet på fredagkvällar, var så snävt tilltagna att man i princip alltid var försenad och var man det inte förr, så blev man det vid färden över Södermalm. Att ett tåg av tio skulle vara några sekunder försenat vid Slussen norrut på en fredagkväll låter som en invers av verkligheten, som snarare var att nio av tio tåg var några minuter försenade. Under sådana omständigheter väntade man knappast in passagerare om det fanns möjlighet att köra ifrån dem. Men nu tror jag att körtiderna är bättre så i princip skulle man kanske kunna ändra på det där...
Senast redigerad av daniel_s den tisdag 18 januari 2011 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Min erfarenhet är faktiskt att de brukar vänta på varandra och låta folk byta över plattformen mellan tågen, men då menar jag när det är mitt i natten på helger och tågen går i halvtimmestrafik. Det kanske är så att man inte inväntar varandra förrän kl 01 när trafiken glesas ut?

Edit: Medan jag skrev satt visst daniel_s på svaret ;)
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

daniel_s skrev: Det har givetvis kommit synpunkter på det där i alla år, ofta formulerade ungefär som din: varför kan ni inte ändra lite på trafiken så att det passar bättre för just mig? Innan du skickar din synpunkt till SL så ska du kanske fundera lite på symmetrin: det är ju faktiskt inte bara folk som byter från röda till gröna linjen utan även tvärtom.
Jag ska väl vara ärlig och säga att jag inte tänkte på det vilket innebär att mina två första förslag faller, men jag tycker fortfarande att det tredje borde kunna genomföras. Som det är idag är det normalt inga problem att byta från gröna linjen till röda, och hade man låtit dörrarna vara öppna några sekunder till på gröna linjen så hade det även fungerat tvärtom.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

För att bedöma vad som är bäst, att göra så att man alltid har övergång åt ena hållet (ena linjen kör lite före den andra), åt andra hållet (vice versa), ingen garanterad övergång (tidtabellslagt att köra samtidigt men inväntar inte varandra) eller övergång åt båda hållen (linjerna invändar varandra) så får man väl titta på hur många resenärer som får förbättringar/försämringar av de olika alternativen, och också titta på hur stor förbättringen/försämringen är. Dessutom får man såklart kolla på kostnaderna.

En variant skulle vara att varannat tåg på respektive linje inväntar den andra linjen, så att varannan avgång på respektive linje alltså har "garanterat" byte till den andra linjen. Det förutsätter antagligen (men inte säkert) att man förskjuter tidtabellen för ena eller båda linjerna så att varannan avgång går en minut förskjutet mot idag, alltså om det är 10-min-trafik så skulle det alltså t.ex. bli avgångar 00, 11,20,31,40,51...
(Det ses säkert inte som nåt problem med tanke på de diskussioner om tidtabeller och annonserade v.s. faktiska avgångstider o.s.v. som varit, där det framförts åsikten att tidtabellerna inte är bättre än frasen "vi kör tåg lite då och då från morgon till kväll" eller nåt sånt :wink: )
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

På gröna T-banesystemet går tre linjer, på det röda två. Ordnar man goda bytesmöjlighet till/från tåget från Fruängen så kommer väl tåget från Norsborg alltid att komma mellan två gröna avgångar?
Ur psykologiskt synpunkt kanske man skulle försöka se till att tågen aldrig står vid plattformarna samtidigt vid gles trafik. Då slipper resenärerna se att de blev frånåkta med så liten marginal.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Problemet just nu med att ändra på körtiderna är helt enkelt att vändmarginalerna är så korta. Det innebär att ändrar man en minut på linje 19, så måste man ändra en minut i andra riktningen också (då man definierat 4 minuter som lägsta vändtid - om man inte ska ha ett omlopp mer ute i trafik - och ändrar man 19 kan man behöva ändra turerna på 17 och 18 också (man kör inte med helt jämn 5-minuterstrafik idag - men det behöver ju inte bli sämre). Däremot kunde man förstås justera så att något tåg har samma avgångstid - eller vad som faktiskt skulle kunna fungera - ha hålltid även vid Slussen. Det skulle antagligen dock bara fungera i en riktning.

Personligen tycker jag dock (jo, jag vet att det är dyrt), att man skulle köra med 10-minuterstrafik som minst hela dagen på grenarna med undantag för den rena nattrafiken och något ensaka första/sista tåg. Även om det blir en ökad kostnad med fler vagnar ute är det ju bara knappt 3-timmar det handlar om på vardagar och 6 på helger. Men framförallt slipper man då tänka på tiderna överhuvudtaget i tunnelbanan för trafikanterna - väntetiden blir ändå aldrig över 5-minuter på de gemensamma sträckorna (förutom ren nattrafik förstås) Den ökade vagnanvändningen kan man rätt lätt kompensera för om man skulle vilja genom att justera tidtabellen andra tider (om det dock i regel innebär fler tjänster om man vill ha samma standard)

Men framförallt är det en vinst i att bussarna inte behöver ha passning till tunnelbanan (med något undantag har ju bussarna endast t-passning vid 15-minuters- och nattrafik). De antalet bussar man alltså skulle kunna spara in på detta, skulle iaf kompensera en del av kostnadsökningen). Det är också ytterst sällsynt att tunnelbanor går så pass sällan om man ser internationellt - hela vitsen med tunnelbana ska ju vara att man inte behöver någon tidtabell.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Frågan är varför man överhuvudtaget har lagt tidtabellen så att båda tågen går samtidigt mellan Slussen och T-centralen. Som det är nu kan man aldrig vara säker på att hinna byta och därför måste man räkna med 7/8 minuters bytestid. Om tågen däremot gick mitt emellan varandra skulle man bara behöva räkna med 3/4 minuters bytestid, och därmed skulle bytesresenärerna tjäna 3-4 minuter.

På julafton var det 30-minuterstrafik precis som i nattrafiken. Själv åkte jag då linje 19 norrut till T-centralen. När jag kom till Slussen stängde föraren på mitt tåg dörrarna precis innan tåget på linje 13 mot Ropsten öppnade dörrarna. Ja, föraren rent av uppmanade resenärerna att skynda sig vid av- och påstigningen! De som skulle byta från linje 13 till linje 19 fick vänta i 30 minuter om de skulle längre än till Alvik. Vid Gamla stan väntade däremot mitt tåg in tåget på linje 13, så de som bytte där tjänade 30 minuter!
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

AdrianLangemar skrev:Frågan är varför man överhuvudtaget har lagt tidtabellen så att båda tågen går samtidigt mellan Slussen och T-centralen. Som det är nu kan man aldrig vara säker på att hinna byta och därför måste man räkna med 7/8 minuters bytestid. Om tågen däremot gick mitt emellan varandra skulle man bara behöva räkna med 3/4 minuters bytestid, och därmed skulle bytesresenärerna tjäna 3-4 minuter.

På julafton var det 30-minuterstrafik precis som i nattrafiken. Själv åkte jag då linje 19 norrut till T-centralen. När jag kom till Slussen stängde föraren på mitt tåg dörrarna precis innan tåget på linje 13 mot Ropsten öppnade dörrarna. Ja, föraren rent av uppmanade resenärerna att skynda sig vid av- och påstigningen! De som skulle byta från linje 13 till linje 19 fick vänta i 30 minuter om de skulle längre än till Alvik. Vid Gamla stan väntade däremot mitt tåg in tåget på linje 13, så de som bytte där tjänade 30 minuter!
För att hela grundtanken med tidtabellen är att tågen ska vänta på varandra vid Slussen! Det är ju hela idén med att tidtabellen ser ut som den gör i tunnelbanan. Vid t-centralen ska byte kunna ske 08 23 38 53 mellan gröna (västerifrån/västerut) och röda linjen (norrut/norrifrån), samtidigt som blåa linjen avgår 00 15 30 45 för att passning ska fungera dit, samt att tågen söderut på röda/gröna linjen ska ha passning vid Slussen 12 27 42 57 söderut, respektive 04 19 34 49 norrut/västerut. Tyvärr arbetar inte SL med passningsinformation gentemot passagerare längre och jag vet inte heller om tanken kanaliseras ut till de anställda ordentligt (eller ens om det är ett krav i avtalet att passning ska ske).

På julafton var det ju nästan omöjligt att få veta hur tågen gick överhuvud taget (inte helt lätt då man har haft ett annat upplägg tidigare år än nattrafiken (då ju linje 18 förlängs till Hässelby på natten men inte enligt tradition på julafton). Enligt reseplaneraren finns ju inte heller någon passning vid Slussen. Minns 1980-talet när det var en ordentlig passning (omstigning utsatt i tidtabellen för nattrafiken vid Slussen). Idag är det väl lika många som går av vid Gamla stan och inte vet att iaf tanken är att byte ska ske vid Slussen. Men det är ju i stort sett lika svårt för någon att få klarhet i vilka regler som gäller för passning med buss etc. Genom att SL lägger ut allt detta till entreprenörerna att ha hand om och de tydligen inte har tillräckligt bra kontakt med varandra så blir det ju rätt rörigt (minst sagt). Hur ska ex.vis trafikutövarna av busstrafiken kunna anspassa tidtabellen till tunnelbanan när det knappt går att få fram när tågen ska komma in till stationen. tunnelbanan bedrivs som om man har tät trafik och att det inte behövs kundtidtabeller, tyvärr har man dock inte anpassat turtätheten efter det.
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Åk vidare till Gamla stan istället. Bana 1 har en hastighetsbegränsning infart GAS som gör att bana 2 många gånger kommer ikapp där. Det är inte mycket, men kanske det som behövs... :D
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

AdrianLangemar skrev: På julafton var det 30-minuterstrafik precis som i nattrafiken. Själv åkte jag då linje 19 norrut till T-centralen. När jag kom till Slussen stängde föraren på mitt tåg dörrarna precis innan tåget på linje 13 mot Ropsten öppnade dörrarna. Ja, föraren rent av uppmanade resenärerna att skynda sig vid av- och påstigningen! De som skulle byta från linje 13 till linje 19 fick vänta i 30 minuter om de skulle längre än till Alvik. Vid Gamla stan väntade däremot mitt tåg in tåget på linje 13, så de som bytte där tjänade 30 minuter!
Samtrafiken ligger numera vid gamla stan så det kan ju vara en förklaring till detta.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

DrMerkwurdigliebe skrev:Samtrafiken ligger numera vid gamla stan så det kan ju vara en förklaring till detta.
Det var ju också en lösning. Noterar dock att SL:s reseplanerare tycker att man ska byta vid Slussen samt att någon samtrafik inte föreligger, man får resealternativ som de här:

Kod: Markera allt

02:03 - 02:19 tunnelbanans gröna linje 18 från Hökarängen mot Hässelby strand. Kliv av vid Slussen.  
02:49 - 03:02 tunnelbanans röda linje 13 från Slussen mot Ropsten. Kliv av vid Ropsten. 

02:14 - 02:34 tunnelbanans gröna linje 19 från Hagsätra mot Alvik. Kliv av vid Slussen.  
03:04 - 03:24 tunnelbanans röda linje 14 från Slussen mot Mörby centrum. Kliv av vid Mörby centrum. 
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:
DrMerkwurdigliebe skrev:Samtrafiken ligger numera vid gamla stan så det kan ju vara en förklaring till detta.
Det var ju också en lösning. Noterar dock att SL:s reseplanerare tycker att man ska byta vid Slussen samt att någon samtrafik inte föreligger, man får resealternativ som de här:

Kod: Markera allt

02:03 - 02:19 tunnelbanans gröna linje 18 från Hökarängen mot Hässelby strand. Kliv av vid Slussen. 
02:49 - 03:02 tunnelbanans röda linje 13 från Slussen mot Ropsten. Kliv av vid Ropsten. 

02:14 - 02:34 tunnelbanans gröna linje 19 från Hagsätra mot Alvik. Kliv av vid Slussen. 
03:04 - 03:24 tunnelbanans röda linje 14 från Slussen mot Mörby centrum. Kliv av vid Mörby centrum. 
Precis detsamma som jag fick fram när jag sökte. Och detta understryker väl bara det jag skrev ovan. Ingen har riktigt "koll" på sådant här längre. Är detta ändrat, så har nog MTR gjort det på eget bevåg. Och eftersom det ändå inte annonseras ut så vet ju inte resenärerna ändå inte hur man ska göra. Däremot är det förstås rimligt (och det vore ju en postiv förbättring) att tågen söderut redan väntar in varandra vid Gamla stan och kör samtrafik vid bägge stationerna. Tacka vet jag 80-talet, då stod det tydligt vad som gällde och 13 hade t.o.m. ankomst respektive avgångstid angiven för Slussen! (på den tid bara en linje per bana gick genom stan i 30 minuters nattrafik)
AdrianLangemar

När jag sökte på resor mellan Skarpnäck och stan på julafton förstod inte reseplaneraren att det var samtrafik vid Gullmarsplan, utan föreslog resor med 16 minuters bytestid. När jag kom till Gullmarsplan från Skarpnäcksgrenen blev folk förvånade att det bara var 1 min kvar till Hässelbytåget, och när jag var påväg hem igen hade de flesta resenärerna tagit tåget som gjorde att de fick vänta 16 minuter! Alltså tjänade man i genomsnitt på att inte ta reda på tiderna i förväg!
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

daniel_s skrev: Att ett tåg av tio skulle vara några sekunder försenat vid Slussen norrut på en fredagkväll låter som en invers av verkligheten, som snarare var att nio av tio tåg var några minuter försenade.
Jag har inte lusläst tidtabellerna utan detta är ett antagande från min sida. Så här har jag tänkt:
  • * Jag har kunnat konstatera att röda linjen från Midsommarkransen nästan alltid håller tiden. Nämnas kan att jag har ett radiokontrollerat armbandsur som går exakt på sekunden (någonting för SL att köpa in till sina förare kanske?) så detta är jag säker på.
  • * Jag ser ingen anledning till att gröna linjen skulle vara sämre på att hålla tiden.
  • * När jag kommit av på Slussen brukar displayen visa att det är åtta minuter tills gröna linjen ska gå. Det räknas sedan ner och tåget kommer oftast i tid. Jag ser inte heller här någon rimlig anledning till att föregående tur skulle vara sämre i detta avseende.
Eftersom jag uppskattar att jag ungefär en gång av tio kan byta tåg utan problem så antar jag att detta måste bero på att gröna linjen vid dessa tillfällen varit något försenad.
AdrianLangemar

BosseW skrev:
daniel_s skrev: Att ett tåg av tio skulle vara några sekunder försenat vid Slussen norrut på en fredagkväll låter som en invers av verkligheten, som snarare var att nio av tio tåg var några minuter försenade.
Jag har inte lusläst tidtabellerna utan detta är ett antagande från min sida. Så här har jag tänkt:
  • * Jag har kunnat konstatera att röda linjen från Midsommarkransen nästan alltid håller tiden. Nämnas kan att jag har ett radiokontrollerat armbandsur som går exakt på sekunden (någonting för SL att köpa in till sina förare kanske?) så detta är jag säker på.
  • * Jag ser ingen anledning till att gröna linjen skulle vara sämre på att hålla tiden.
  • * När jag kommit av på Slussen brukar displayen visa att det är åtta minuter tills gröna linjen ska gå. Det räknas sedan ner och tåget kommer oftast i tid. Jag ser inte heller här någon rimlig anledning till att föregående tur skulle vara sämre i detta avseende.
Eftersom jag uppskattar att jag ungefär en gång av tio kan byta tåg utan problem så antar jag att detta måste bero på att gröna linjen vid dessa tillfällen varit något försenad.

Röda linjen har 6 minuters körtid från Liljeholmen till Slussen. I verkligheten tar det ungefär sex och en halv minut. Gröna linjen har 5 minuters körtid från Gullmarsplan till Slussen. I verkligheten tar det ofta något mindre än 5 minuter. Därför går oftast Gröna linjen först. Ytterligare en anledning är att det tar lite mer än 2 minuter från Midsommarkransen till Liljeholmen, så om tåget går exakt i tid från Midsommarkransen är det ungefär en halv minut försenat vid Liljeholmen. Gröna linjen har däremot gott om körtid och tågen får oftast vänta in tiden vid Gullmarsplan i lågtrafik.
ragge

Inlägg av ragge »

Jag vet inte hur det är nu, men förr var det ganska vanligt att om det ena tåget precis stänger dörrarna när det andra rullar in och föraren upptäcker detta så kunde denne ibland välja att vänta in det andra tåget på nästa station. Det kan i ditt fall alltså vara idé att åka med till Gamla Stan och se om det funkar att byta där istället.

Inga garantier dock!

/ragge s
AdrianLangemar

ragge skrev:Jag vet inte hur det är nu, men förr var det ganska vanligt att om det ena tåget precis stänger dörrarna när det andra rullar in och föraren upptäcker detta så kunde denne ibland välja att vänta in det andra tåget på nästa station. Det kan i ditt fall alltså vara idé att åka med till Gamla Stan och se om det funkar att byta där istället.

Inga garantier dock!

/ragge s
Ja, och ibland kan det till och med vara så att den enda stationen man hinner byta vid är T-Centralen. Där är det hålltid och tåget på Gröna linjen brukar oftast vänta någon minut.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Fast just i det här fallet kan man ju också fråga sig varför 19 börjar gå i halvtimmestrafik mycket tidigare en 17 och 18 på fredagskvällar? Detta gör ju att det just vid bytet från linje 14, blir ett glapp på 10 minuter. Naturligtvis är underlaget för lite just för det resandeutbudet att sätta in en till avgång, men jag kan tänka mig att linje 19 med två vagnar i halvtimmestrafik till Hässelby före 24 på fredagskvällar kan innebära en avsevärd trängsel. Troligen har det väl med någon omloppslösning att göra - men det känns ju inte som någon riktigt bra idé.
Skriv svar