Tycker det lät som en väldigt bra beskrivning av hela befolkningen i Göteborg...bruse skrev:Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.
Olycka Taxi-Spårvagn på Djurgården idag (8/1)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Olycka Taxi-Spårvagn på Djurgården idag
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
-
Igår stod det en notis om kollision. Och det är denna som tråden handlar om.LÅ1 skrev:Läste någon notis om kollision med spårvagn inblandad på Djurgården i går eller förgår också. (Kan ha varit på sl.se)
Hur vanligt är det?
Bantekniker
Miss av mig! Tyckte tråden var ny i dag, och det står att olyckan skedde "i dag".Bobjörk skrev:Igår stod det en notis om kollision. Och det är denna som tråden handlar om.LÅ1 skrev:Läste någon notis om kollision med spårvagn inblandad på Djurgården i går eller förgår också. (Kan ha varit på sl.se)
Hur vanligt är det?
Jag har kollat "Visa nya inlägg" både sent i går kväll och i dag på förmiddagen. Så det är konstigt att jag inte fått upp denna tråd för än nu i kväll.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Hur ser det ut på platsen, finns det hinder för att fortsätta köra sakta och samtidigt undvika att svänga? (Antagligen är det rejält spårigt om det är speciell svänga-vänster-fil)...Grovsnus skrev:Istället kanske det var så att under parallellkörningen så fanns det ingen vagn i backspegeln, en så kallad död vinkel.
När taxiföraren sedan ser spårvagnen och bromsar så glider han/hon ut framför vagnen med nosen då det är lite mörkare hjulspår ut i spåret samt när bilen tvingas i sidled och roterar.
Re: Olycka Taxi-Spårvagn på Djurgården idag (8/1)
Är inte alls insatt i infrastrukturen i Stockholm mer än på turistnivå, Göteborgare. 

Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Det fanns en svänga vänster-fil tidigare. Några hjulspår har jag aldrig lagt märke till, däremot kunde vänstersvängande uppleva en psykologisk förkörsrätt eftersom det fanns en bom som vissa tider spärrade vägen för den som ville köra rakt fram och saknade särskilt tillstånd. Det var inte ovanligt att folk gjorde vänstersvängar i ganska hög fart utan att alls se sig för. (Dessutom ställde sig folk gärna först i högerfilen, för att sedan bli besvikna och göra ogenomtänkta manövrer när de blev nekade inpassage...) Bommen är numera borttagen, liksom det särskilda körfältet för vänstersväng, men det finns naturligtvis fortfarande vänstersvängande trafik.M_M skrev:Hur ser det ut på platsen, finns det hinder för att fortsätta köra sakta och samtidigt undvika att svänga? (Antagligen är det rejält spårigt om det är speciell svänga-vänster-fil)...
Men så är det så här också: De två vanligaste personbilsförarna på Djurgården är en utsocknes som (typ) letar efter parkeringsplats, och en taxiförare som letar efter jobb. Detta vet man liksom redan. Så egentligen finns det ingen större anledning att vara förvånad över hur bilarna kör, man kan lugnt utgå från att de kommer att göra vissa klassiska misstag.
Tycker det ser ut som kungens pojkar numer parkerar bättre än Stockholms finest...Bobjörk skrev:En taxi misslyckades idag då han skulle svänga vänster vid Hazelusporten. För just som han korsade spåren kom A34 264 åkande.
Och strax därefter kom jag i A34 33. Jag klev av vid Nordiska och gick mot platsen.
En mjuk snöhög kan man alltid parkera i.
20 121 (Släck- & Räddningsbil Östermalm) anländer.
Taxin måste ha haft lite fart, så när spårvagnen knuffade den så åkte den i sidled och sen framåt.
Spårvagnen fick mindre skador i fronten.
Taxin fick lite större skador i sidan.
Putte har anlänt. 121 har parkerat sig mitt i korsningen på sant räddningstjänstvis.
131-9130 / 8 1060, befälsbil från Citypolisen, parkerade sig bakom den spårvagn som blev stående bakom 264.
332-9110 / 20 904, Ambulans, Falck, Farsta anlände men ingen var skadad.¨
Efter detta fortsatte jag mot andra mål.
Observera att regnummer är maskerat.
Ge spårtrafik företräde!
-
Vilka är vilka?`Är Kungens pojkar dina kollegor? För polisbilen är ju bättre parkerad är rtj? (Fast vid trafikolyckor brukar ju RTJ parkera så de skyddar olyckasplatsen. Fast i det här fallet var det kanske inte nödvändigt.Cyclocop skrev:Tycker det ser ut som kungens pojkar numer parkerar bättre än Stockholms finest...
Senast redigerad av Bobjörk den tisdag 11 januari 2011 17:43, redigerad totalt 1 gånger.
Bantekniker
Kungens pojkar = gammal slang för farbror blå från forntiden då det åktes Valiant.
Efter lite internt tjat så har förhoppningsvis poliser i yttre tjänst i Sthlm lärt sig att inte blockera spåreten i onödan...
Efter lite internt tjat så har förhoppningsvis poliser i yttre tjänst i Sthlm lärt sig att inte blockera spåreten i onödan...
Ge spårtrafik företräde!
-
Låter bra. Och bilen på bilden hindrar ju bara redan blockerade spår.Cyclocop skrev:Kungens pojkar = gammal slang för farbror blå från forntiden då det åktes Valiant.
Bantekniker
Följdfrågan blir då givetvis vad "Stockholms Finest" syftar på? Anglofierad som jag är har jag alltid associerat "finest" med ordningsmakten - oavsett vad tramsiga Stureplansbloggare vill säga om saken.Cyclocop skrev:Kungens pojkar = gammal slang för farbror blå från forntiden då det åktes Valiant.
- Thomas Lange
Uteslutningsmetoden torde väl ge "Räddningstjänstens mannar"?yako skrev:Följdfrågan blir då givetvis vad "Stockholms Finest" syftar på? Anglofierad som jag är har jag alltid associerat "finest" med ordningsmakten - oavsett vad tramsiga Stureplansbloggare vill säga om saken.Cyclocop skrev:Kungens pojkar = gammal slang för farbror blå från forntiden då det åktes Valiant.
Ju förr dess bättre.
Samt cyklister, har jag tyvärr märkt. En del av dem verkar dessutom ha knäppt ihop västen med gylfen...bruse skrev:Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det är taxichaffisar so blitt av med körkortetOdd skrev:Samt cyklister, har jag tyvärr märkt. En del av dem verkar dessutom ha knäppt ihop västen med gylfen...bruse skrev:Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sagt av en person som inte gillar att man drar alla cyklister över en kam...bruse skrev:Det är taxichaffisar so blitt av med körkortetOdd skrev:Samt cyklister, har jag tyvärr märkt. En del av dem verkar dessutom ha knäppt ihop västen med gylfen...bruse skrev:Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.

Professionell tyckare
Som cyklist så måste man ju köra med tricket att snegla i ögonvrån så att andra förare inte ser att man faktiskt tittat, annars så kan man ge sig på att nån som egentligen har väjningsplikt tycker sig "hinna före"...Odd skrev:Samt cyklister, har jag tyvärr märkt. En del av dem verkar dessutom ha knäppt ihop västen med gylfen...bruse skrev:Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.

Det tricket kan man använda även som bilförare!M_M skrev:Som cyklist så måste man ju köra med tricket att snegla i ögonvrån så att andra förare inte ser att man faktiskt tittat, annars så kan man ge sig på att nån som egentligen har väjningsplikt tycker sig "hinna före"...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Man kan använda det även när man själv har väjningspliktLÅ1 skrev:Det tricket kan man använda även som bilförare!M_M skrev:Som cyklist så måste man ju köra med tricket att snegla i ögonvrån så att andra förare inte ser att man faktiskt tittat, annars så kan man ge sig på att nån som egentligen har väjningsplikt tycker sig "hinna före"...

Funkar mycket bra om man har mörka solglasögon.daniel_s skrev:Man kan använda det även när man själv har väjningspliktLÅ1 skrev:Det tricket kan man använda även som bilförare!M_M skrev:Som cyklist så måste man ju köra med tricket att snegla i ögonvrån så att andra förare inte ser att man faktiskt tittat, annars så kan man ge sig på att nån som egentligen har väjningsplikt tycker sig "hinna före"...

Men det förklarar ju inte att;M_M skrev:Som cyklist så måste man ju köra med tricket att snegla i ögonvrån så att andra förare inte ser att man faktiskt tittat, annars så kan man ge sig på att nån som egentligen har väjningsplikt tycker sig "hinna före"...Odd skrev:Samt cyklister, har jag tyvärr märkt. En del av dem verkar dessutom ha knäppt ihop västen med gylfen...bruse skrev:Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.
1) Jag ser cyklister som svänger ut framför mig så att jag måste tvärnita.
2) En cyklist har kört på mig.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.