Så har gummihjulisterna varit framme igen!
http://www.gt.se/article.asp?id=126055
En kille som tyckte att det gick för många spårvagnar till Mölndalsbro ställde sin bil på tvären framför en på väg dit.
/Tony
Stopp mot mölndal!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stopp mot mölndal!
Senast redigerad av 2763 den onsdag 16 oktober 2002 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Kjente greier
Hei!
Dette problemet høres kjent ut, mon tro det ikke har skjedd i Oslo tidligere........
Er det mye av sånne kolisjoner i Göteborg?
Andreas
Dette problemet høres kjent ut, mon tro det ikke har skjedd i Oslo tidligere........
Er det mye av sånne kolisjoner i Göteborg?
Andreas
Re: Kjente greier
Andreas, jag hoppas inte att du missuppfattade mig - min text skulle läsas med ett stort uns hopplöst ingivande.Andy skrev:Hei!
Dette problemet høres kjent ut, mon tro det ikke har skjedd i Oslo tidligere........
Er det mye av sånne kolisjoner i Göteborg?
Andreas
Killen har självklart inte kört så med vilje, man offrar inte sin bil och riskerar inte två barns liv på det sättet.
Oaktsamhet finns det visst problem med - speciellt vid vänstersvängar. Hur vanligt det är vet jag inte.
/Tony
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Hej,
Tyvärr är detta beteende alldeles för vanligt bland bilister. Det är den stora orsaken till att vi inte hinner få upp "fläskläppen" i den takt som de går åt. "Fläskläppen" är tänkt att förhindra fotgängare att komma in under vagnen, genom att träffa lågt (under knähöjd ) först och sedan föra personen åt sidan. Utan bulben kommer en person att träffas högt, slås omkull på marken framför vagnen och eftersom vagnen normalt inte stannar på två meter kommer denna person att hamna under vagnen. Detta är tanken bakom den s.k. "fläskläppen" som det har raljerats så mycket om här i forumet. Nästa kommentar blir väl "varför är ni så rädda för att personer skall sugas in bakifrån under vagnen". Nej det var ett stillsamt försök att få vagnens sidoprofil lite mer symetrisk när även automatkopplet bak ersattes av ett vikbart koppel. Jag tror de flesta av forumdeltagarna kan hålla med om att behålla automatkopplet bak hade inte varit någon intelligent lösning (men hade kanske speglat vår kunskapsnivå
)
Tyvärr är detta beteende alldeles för vanligt bland bilister. Det är den stora orsaken till att vi inte hinner få upp "fläskläppen" i den takt som de går åt. "Fläskläppen" är tänkt att förhindra fotgängare att komma in under vagnen, genom att träffa lågt (under knähöjd ) först och sedan föra personen åt sidan. Utan bulben kommer en person att träffas högt, slås omkull på marken framför vagnen och eftersom vagnen normalt inte stannar på två meter kommer denna person att hamna under vagnen. Detta är tanken bakom den s.k. "fläskläppen" som det har raljerats så mycket om här i forumet. Nästa kommentar blir väl "varför är ni så rädda för att personer skall sugas in bakifrån under vagnen". Nej det var ett stillsamt försök att få vagnens sidoprofil lite mer symetrisk när även automatkopplet bak ersattes av ett vikbart koppel. Jag tror de flesta av forumdeltagarna kan hålla med om att behålla automatkopplet bak hade inte varit någon intelligent lösning (men hade kanske speglat vår kunskapsnivå

Re: Kjente greier
Hei!TonyM skrev: Andreas, jag hoppas inte att du missuppfattade mig - min text skulle läsas med ett stort uns hopplöst ingivande.
Killen har självklart inte kört så med vilje, man offrar inte sin bil och riskerar inte två barns liv på det sättet.
Oaktsamhet finns det visst problem med - speciellt vid vänstersvängar. Hur vanligt det är vet jag inte.
/Tony
/Tony
Selvsagt er det ikke gjort med vilje, ikke i dette tilfellet ihvertfall!
Situasjonen er uansett en klassisk gjennganger, ihvertfall her i Oslo, både det at bilføreren ikke tenker seg om, og kansje at bilførerer skal tulle med trikkeføreren får å få denne til å måtte ta en bråstopp, men at bilføreren ikke tenker på at en sporvogn veier fra 20 tonn og oppover, og at man dermed bruker lenger strekning på å bremse, spessielt hvis det er glatt på strekningen!
Andreas