Olycka Taxi-Spårvagn på Djurgården idag (8/1)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Bobjörk

Olycka Taxi-Spårvagn på Djurgården idag (8/1)

Inlägg av Bobjörk »

En taxi misslyckades idag då han skulle svänga vänster vid Hazelusporten. För just som han korsade spåren kom A34 264 åkande.
Och strax därefter kom jag i A34 33. Jag klev av vid Nordiska och gick mot platsen.
Bild
En mjuk snöhög kan man alltid parkera i.

Bild
20 121 (Släck- & Räddningsbil Östermalm) anländer.

Bild
Taxin måste ha haft lite fart, så när spårvagnen knuffade den så åkte den i sidled och sen framåt.

Bild
Spårvagnen fick mindre skador i fronten.

Bild
Taxin fick lite större skador i sidan.

Bild
Putte har anlänt. 121 har parkerat sig mitt i korsningen på sant räddningstjänstvis.

Bild
131-9130 / 8 1060, befälsbil från Citypolisen, parkerade sig bakom den spårvagn som blev stående bakom 264.

Bild
332-9110 / 20 904, Ambulans, Falck, Farsta anlände men ingen var skadad.¨

Efter detta fortsatte jag mot andra mål.

Observera att regnummer är maskerat.
Senast redigerad av Bobjörk den söndag 09 januari 2011 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse

Re: Olycka Taxi-Spårvagn på Djurgården idag

Inlägg av bruse »

Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Taxi... =Klant
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

bruse skrev:Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.
Det här är nog det bästa du skrivit på bra länge Bruse :shock: , man kan väl lägga till en del budbilar och mer eller mindre suspekta åkerier i stan på listan.
/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Bussmicke skrev:Taxi... =Klant
Ja, det är lätt att generalisera. Men Taxikurir utmärker sig ofta.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

A32 skrev:
bruse skrev:Taxichaufförer lider av samma åkomma som mödrar med barnvagn. De har förtvinade nackmuskler och är oförmögna att vrida på huvudet. De kastar sig gärna ut i trafiken utan att se sig för. en del ska varken ha körkort eller vara fertila.
Det här är nog det bästa du skrivit på bra länge Bruse :shock: , man kan väl lägga till en del budbilar och mer eller mindre suspekta åkerier i stan på listan.
Å bussförare i Örebro, åtminstone för några år sen...
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

M_M skrev:
A32 skrev:
Å bussförare i Örebro, åtminstone för några år sen...
Dock krockade de nog inte med speciellt mycket spårvagnar :)
Bantekniker
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Tur för taxiföraren att han inte kom ytterligare någon meter fram. Märkligt att just de inte kollar bakåt, det gör man ju alltid vid vänstersväng, det står skyltar och de om några borde veta att det är kollektivkörfält där.
Obs, detta är ju inte spårvägsspecifikt, jag var med om både kollision och närahändelser med 47:orna också.
Det är lätt att - för oss många här - man braverar, men detta är ju bara ren slarvig körning, som ofta taxi överallt i stan.
Det var mycket vanligt med exakt likadana olyckor i Sjöstaden när Tvärbanan var ny, nu hör man inte mycket om det.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

A32 skrev:
Då har du inte läst mycket av det jag skriver.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Istället kanske det var så att under parallellkörningen så fanns det ingen vagn i backspegeln, en så kallad död vinkel.
När taxiföraren sedan ser spårvagnen och bromsar så glider han/hon ut framför vagnen med nosen då det är lite mörkare hjulspår ut i spåret samt när bilen tvingas i sidled och roterar.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Grovsnus skrev:Istället kanske det var så att under parallellkörningen så fanns det ingen vagn i backspegeln, en så kallad död vinkel.
När taxiföraren sedan ser spårvagnen och bromsar så glider han/hon ut framför vagnen med nosen då det är lite mörkare hjulspår ut i spåret samt när bilen tvingas i sidled och roterar.
Betänk också att taxin efter att ha snurrat har åkt några meter framåt och hamnat ovanpå en snödriva. Så den lär ju inte varit nästan stillastående vid smällen.
Observera också hjulspåren i början av svängen på första bilden...
Bantekniker
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Om man spårar ! bakåt tycker jag mig se att taxin genat duktigt över mötande körfält för att tvärnita när han/hon såg spårvagnen. Gäller den generella hastighetsbegränsningen på 30 km/h på Djurgården även spårvagn? (vilken taxin knappast kan ha hållit) ?

(Korrigerat 2 stavfel av mig) :mrgreen:
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 09 januari 2011 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

C12C3C3C12 skrev:Gäller den generella hastighetsbegränsingen på 30 km/h på Djugården även spårvagn?
Ja.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Jag sitter inte och försvarar någon part, betänkt dock att det finns en till sida av myntet, ingen av oss var där då olyckan skedde.
Ta istället fram lite empati och ödmjukhet, en olycka sker oftast inte bara av en händelse i olycksförloppet utan av flera.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

För att fortsätta lite i grovsnus spår blir nästa fråga har spårvagnarna färdskrivare? Har själv erfarenhet av en olycka när jag körde på 12:an. Stod vid Nockeby Torg mot Nockeby med mitt A24-B24 set när jag observerade vid trafikantutbytet en WV komma mot korsningen. Startade försiktigt med ett öga riktat mot bilen samtidigt som jag signalerade upprepade gånger. Bilen bara fortsatte, sekunden innan smällen tänkte jag - hon stannar ju inte samt nödade. Min bromssträcka var 2 meter. När polisen anlände till platsen sade föraren "Jag såg inte spårvagnen"...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tyvärr äre nog så, att såna där små stjärnsmällar hör till rutin, om man driver spårvägs eller busstrafik i större städer idag. Egentligen inget att hetsa upp sig för. Har ju själv gjort en 3-4 stycken under de år jag körde spårvagn i Norrköping, o inget jag skäms för de minsta.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Visst tillhör olyckor av detta slag något som vi få leva med så länge korsningarna inte är reglerade eller att det finns varningsljus eller annat som uppmärksammar att det kommer en spårvagn. Vi har även i denna fråga diskuterat vad som kan göras mm för att om möjligen förhindra eller minska antalet olyckor. Vi vet att om man gör förändringar så kan man t o m får bort olyckorna helt. Ett ex är ombyggnaden av spåret in till Nmt som med nuvarande utformning minskar risken för att den utsvängade bakvagnen på vänter sida tar i bilar som ligger parallellt. Utan att va helt 100 men kan inte komma på att vi haft en olycka där efter ombyggnaden.

Vid Hazeliusporten är det den berömda vänstersvängen och bilisterna missar att stanna i tid för att vara hinderfria om de missar att se vagnen. Om man inte vill signalregera så är ett gupp eller motsvaranden en åtgärd som kanske kan hjälpa. Vi vet även att Kungliga Djurgårdsförvaltningen (KDF) har planer för en omdaning av hela Djurgårdsvägen och då får man givetvis titta på dessa frågor.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:För att fortsätta lite i grovsnus spår blir nästa fråga har spårvagnarna färdskrivare? Har själv erfarenhet av en olycka när jag körde på 12:an. Stod vid Nockeby Torg mot Nockeby med mitt A24-B24 set när jag observerade vid trafikantutbytet en WV komma mot korsningen. Startade försiktigt med ett öga riktat mot bilen samtidigt som jag signalerade upprepade gånger. Bilen bara fortsatte, sekunden innan smällen tänkte jag - hon stannar ju inte samt nödade. Min bromssträcka var 2 meter. När polisen anlände till platsen sade föraren "Jag såg inte spårvagnen"...
Tja, inte hjälpte det att du såg bilen heller... :roll:

Ja, de har färdskrivare. Dock brukar det inte vara någon större tvekan om hur spårvagnen har framförts utan det är snarare bilförarens historia som man gärna skulle vilja ha en "second opinion" om...
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:För att fortsätta lite i grovsnus spår blir nästa fråga har spårvagnarna färdskrivare? Har själv erfarenhet av en olycka när jag körde på 12:an. Stod vid Nockeby Torg mot Nockeby med mitt A24-B24 set när jag observerade vid trafikantutbytet en WV komma mot korsningen. Startade försiktigt med ett öga riktat mot bilen samtidigt som jag signalerade upprepade gånger. Bilen bara fortsatte, sekunden innan smällen tänkte jag - hon stannar ju inte samt nödade. Min bromssträcka var 2 meter. När polisen anlände till platsen sade föraren "Jag såg inte spårvagnen"...
Tja, inte hjälpte det att du såg bilen heller... :roll:

Ja, de har färdskrivare. Dock brukar det inte vara någon större tvekan om hur spårvagnen har framförts utan det är snarare bilförarens historia som man gärna skulle vilja ha en "second opinion" om...
Som en polisman (från befälsbil) sa då en Chrysler svängt in i kollektivkörfältet på Strandvägen, framför "min" vagn (373):
"Ja, hur du har kört ser vi ju" och så tittade han på gaturälen. Så då återstod bara att fråga bilisten vad han skulle in i det körfältet å göra.
Bantekniker
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Läste någon notis om kollision med spårvagn inblandad på Djurgården i går eller förgår också. (Kan ha varit på sl.se)
Hur vanligt är det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar