Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Det är ju inte ovanligt att människor stiger på bussen först och börjar leta efter färdbeviset sedan. Och ibland har de inte en aning om var det kan finnas.
För någon månad sedan bevittnade jag detta vid två tillfällen under samma bussresa. När väl kortet var funnet så hade föraren stängt dörren och börjat köra. Då fungerar inte accessterminalen. Passagerarna fick vänta till nästa hållplats för att verifiera kortens giltighet. Enligt föraren så måste bussdörren vara öppen för att accessläsaren skall läsa korten.
Men senare har jag sett att läsarna fungerar även med stängd dörr.
Vad gäller? Finns det olika versioner?
När jag håller fram accesskortet på bussen så piper läsaren med ETT pip. Men jag hör att för en del passagerare så blir det ett dubbelpip. Varför?
För någon månad sedan bevittnade jag detta vid två tillfällen under samma bussresa. När väl kortet var funnet så hade föraren stängt dörren och börjat köra. Då fungerar inte accessterminalen. Passagerarna fick vänta till nästa hållplats för att verifiera kortens giltighet. Enligt föraren så måste bussdörren vara öppen för att accessläsaren skall läsa korten.
Men senare har jag sett att läsarna fungerar även med stängd dörr.
Vad gäller? Finns det olika versioner?
När jag håller fram accesskortet på bussen så piper läsaren med ETT pip. Men jag hör att för en del passagerare så blir det ett dubbelpip. Varför?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
LÅ1 skrev:När jag håller fram accesskortet på bussen så piper läsaren med ETT pip. Men jag hör att för en del passagerare så blir det ett dubbelpip. Varför?
Hej!
Ett pip = helt pris och två pip = reducerat pris.
Övriga frågor överlåter jag till någon annan mer kunnig.
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Jag har fått för mig att det är någon slags tidsfördröjning, dvs att efter ett visst antal sekunder efter att dörren stängts eller bussen startat så inaktiveras access-apparaten, och den aktiveras först igen när dörren öppnas... Men det är bara min egen gissning.LÅ1 skrev:Det är ju inte ovanligt att människor stiger på bussen först och börjar leta efter färdbeviset sedan. Och ibland har de inte en aning om var det kan finnas.
För någon månad sedan bevittnade jag detta vid två tillfällen under samma bussresa. När väl kortet var funnet så hade föraren stängt dörren och börjat köra. Då fungerar inte accessterminalen. Passagerarna fick vänta till nästa hållplats för att verifiera kortens giltighet. Enligt föraren så måste bussdörren vara öppen för att accessläsaren skall läsa korten.
Men senare har jag sett att läsarna fungerar även med stängd dörr.
Vad gäller? Finns det olika versioner?
Ett pip = helt pris. Två pip = reducerat pris.LÅ1 skrev:När jag håller fram accesskortet på bussen så piper läsaren med ETT pip. Men jag hör att för en del passagerare så blir det ett dubbelpip. Varför?
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/S ... -med-buss/
EDIT: Fråga 2 hann tydligen bli besvarad innan jag hann trycka på "skicka"...
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Tack!
Svaret om pip resp. pip-pip fanns visst inom räckhåll. Jag funderade i dag på om det kunde vara något sådant, men då stod jag långt bak i bussen och hade svårt att kolla om det verkade rimligt.
En fråga till: Ser föraren någon info på den stora läsarens display när man visar kortet på den lilla läsaren, eller måste han eller hon vara alert på ljudet?
Svaret om pip resp. pip-pip fanns visst inom räckhåll. Jag funderade i dag på om det kunde vara något sådant, men då stod jag långt bak i bussen och hade svårt att kolla om det verkade rimligt.
En fråga till: Ser föraren någon info på den stora läsarens display när man visar kortet på den lilla läsaren, eller måste han eller hon vara alert på ljudet?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Jag har en studentbiljett laddad på mitt Accesskort och den piper två gånger. Ser föraren vad jag har för biljett nånstans? Annars skulle han kunna tro att jag fuskar och åker på reducerat trots att jag är för gammal...
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Men en studenbiljett har väl reducerat pris?Traesk skrev:Jag har en studentbiljett laddad på mitt Accesskort och den piper två gånger. Ser föraren vad jag har för biljett nånstans? Annars skulle han kunna tro att jag fuskar och åker på reducerat trots att jag är för gammal...
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Jo visst, jag säger inget om att det är konstigt att den piper två gånger. Jag funderade mest på om föraren skulle kunna säga "är du verkligen under 20?" eftersom han hörde två pip och inte ett!kildor skrev:Men en studenbiljett har väl reducerat pris?Traesk skrev:Jag har en studentbiljett laddad på mitt Accesskort och den piper två gånger. Ser föraren vad jag har för biljett nånstans? Annars skulle han kunna tro att jag fuskar och åker på reducerat trots att jag är för gammal...
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Föraren skulle väl behövas säga "är du under 20, över 65, studen och/eller har aktivitets/sjukersättning (f.d. förtidspension)", en ganska lång harrang...Traesk skrev:Jo visst, jag säger inget om att det är konstigt att den piper två gånger. Jag funderade mest på om föraren skulle kunna säga "är du verkligen under 20?" eftersom han hörde två pip och inte ett!kildor skrev:Men en studenbiljett har väl reducerat pris?Traesk skrev:Jag har en studentbiljett laddad på mitt Accesskort och den piper två gånger. Ser föraren vad jag har för biljett nånstans? Annars skulle han kunna tro att jag fuskar och åker på reducerat trots att jag är för gammal...
Undrar vad som händer om nån anmäler SL för diskriminering genom att de hänger ut att en del resenärer sannolikt har något funktionshinder när det dubbelpiper av någon som uppenbart är under 65 men ändå relativt gammal och i folks ögon inte "ser ut som" en student (hur nu studenter "ser ut")?
Varför avaktiveras läsarna strax efter att dörrarna stängts? Är det för att på nåt sätt kunna "sätta dit" plankare som försöker stämpla enkelrese-laddade accesskort ("stämpelremsa-accesskort") när kontrollanter har knallat ombord? I så fall är det väl bättre att stänga av läsarna bara när kontrollanter faktiskt har knallat ombord?
Eller hade man bara otur när man tänkte?

Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Det jag menar är ju förstås att "reducerat" pris (enligt SL:s definition) och studentpris inte är samma sak, även om studentpris också är ett reducerat pris. Därför är det ju bra om föraren vet om jag åker på en studentbiljett och således inte behöver fråga om jag är under 20, utan snarare om jag har giltigt studentlegitimation (om föraren mot förmodan skulle få för sig att fråga).
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Föraren kan aktivera läsaren/läsarna även efter att dörrarna stängs med knappen längst upp till vänster på förarens maskin.
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
När jag kör så bryr jag mig väldigt lite om själva Access-maskinen. För mig är pipet viktigt när jag (eller eg maskinen) kollar biljetter. Om dom lägger på den övre läsaren kan man också se att det tänds en grön lampa (gul om kortet snart går ut). Står ingenting i displayen vad jag har sett.
Som tidigare konstaterats så gäller dubbelpipet alla typer av reducerade priser. Dem som reser med sitt färdtjänstkort får dock bara ett pip så att inte hela bussen ska veta vilka som har funktionshinder.
Ibland undrar man ju vad orsaken till att någon reser på reducerat pris är. Men man bör vara väldigt försiktig med att ifrågasätta sådant. Dels tar det (som alltid) tid, men det finns ju ungdomar som tycker det är jobbigt att man ser ut att vara betydligt äldre än vad man är (jag var själv sådan, kändes knäppt när jag var 16 år och behövde visa legg för att visa att jag var yngre än 26). Vad gäller förtidspension och dylikt så kan ju också skälen vara många. Biljettkontrollanterna genomför dock mer noggranna kontroller, men dom dyker ju förvisso aldrig upp på bussen.
Man kan se vad någon har på sitt kort genom att trycka på en knapp och sedan lägga på kortet. Men just nu åker de flesta på periodkort och håller god koll på vad dem har för kort, så dom lägger på korten och går på. Spar tid!
Som tidigare konstaterats så gäller dubbelpipet alla typer av reducerade priser. Dem som reser med sitt färdtjänstkort får dock bara ett pip så att inte hela bussen ska veta vilka som har funktionshinder.
Ibland undrar man ju vad orsaken till att någon reser på reducerat pris är. Men man bör vara väldigt försiktig med att ifrågasätta sådant. Dels tar det (som alltid) tid, men det finns ju ungdomar som tycker det är jobbigt att man ser ut att vara betydligt äldre än vad man är (jag var själv sådan, kändes knäppt när jag var 16 år och behövde visa legg för att visa att jag var yngre än 26). Vad gäller förtidspension och dylikt så kan ju också skälen vara många. Biljettkontrollanterna genomför dock mer noggranna kontroller, men dom dyker ju förvisso aldrig upp på bussen.
Man kan se vad någon har på sitt kort genom att trycka på en knapp och sedan lägga på kortet. Men just nu åker de flesta på periodkort och håller god koll på vad dem har för kort, så dom lägger på korten och går på. Spar tid!
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Intressant att man tydligen gör skillnad på färdtjänstkort och andra funktionshinder. Diskrimiering i försöket att inte vara diskriminerande?
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Färdtjänstkortet är ju "gratis", det är inte förknippat med någon rabatt från SL. En helt annan sak är det med färdbevis som SL själva tillhandahåller till rabatterat pris, där behövs det något som signalerar att rätten att använda rabatten kan behöva kontrolleras. Numera är ju dessutom korten opersonliga, så det går inte att koda på själva kortet att innehavaren har rätt att resa till reducerat pris, det kan ju ha olika innehavare vid olika tillfällen.M_M skrev:Intressant att man tydligen gör skillnad på färdtjänstkort och andra funktionshinder. Diskrimiering i försöket att inte vara diskriminerande?
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Jag hänger inte med på logiken.daniel_s skrev:Färdtjänstkortet är ju "gratis", det är inte förknippat med någon rabatt från SL. En helt annan sak är det med färdbevis som SL själva tillhandahåller till rabatterat pris, där behövs det något som signalerar att rätten att använda rabatten kan behöva kontrolleras. Numera är ju dessutom korten opersonliga, så det går inte att koda på själva kortet att innehavaren har rätt att resa till reducerat pris, det kan ju ha olika innehavare vid olika tillfällen.M_M skrev:Intressant att man tydligen gör skillnad på färdtjänstkort och andra funktionshinder. Diskrimiering i försöket att inte vara diskriminerande?
Behovet att kontrollera att någon har rätt att åka till reducerat pris är väl samma som behovet att kontrollera att någon har rätt att åka på färdtjänstkort, eller?
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Nej. Färdtjänstkortet är personligt, det är i sig ett bevis på att man får åka på det.M_M skrev:Jag hänger inte med på logiken.
Behovet att kontrollera att någon har rätt att åka till reducerat pris är väl samma som behovet att kontrollera att någon har rätt att åka på färdtjänstkort, eller?
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Eftersom det tydligen är väldigt få som vet vad dubbelpip betyder (till och med i ett kollektivtrafikforum), känns det lite långsökt att påstå att man blivit uthängd på grund av ett sådant dubbelpip.M_M skrev:Undrar vad som händer om nån anmäler SL för diskriminering genom att de hänger ut att en del resenärer sannolikt har något funktionshinder när det dubbelpiper av någon som uppenbart är under 65 men ändå relativt gammal och i folks ögon inte "ser ut som" en student (hur nu studenter "ser ut")?

Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Fast då föreligger istället ett behov att kontrollera att rätt person använder det personliga färdtjänstkortet, d.v.s. ett behov att kontrollera att någon har rätt att åka på kortet på samma sätt som reducerat pris...daniel_s skrev:Nej. Färdtjänstkortet är personligt, det är i sig ett bevis på att man får åka på det.M_M skrev:Jag hänger inte med på logiken.
Behovet att kontrollera att någon har rätt att åka till reducerat pris är väl samma som behovet att kontrollera att någon har rätt att åka på färdtjänstkort, eller?
Re: Frågor om SL:s läsare för Acesskorten
Det kan man oftast (obs) göra genom att kolla om personen som håller i kortet påminner om personen som det föreställerM_M skrev:Fast då föreligger istället ett behov att kontrollera att rätt person använder det personliga färdtjänstkortet, d.v.s. ett behov att kontrollera att någon har rätt att åka på kortet på samma sätt som reducerat pris...daniel_s skrev:Nej. Färdtjänstkortet är personligt, det är i sig ett bevis på att man får åka på det.M_M skrev:Jag hänger inte med på logiken.
Behovet att kontrollera att någon har rätt att åka till reducerat pris är väl samma som behovet att kontrollera att någon har rätt att åka på färdtjänstkort, eller?
