Vagnsbrist i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:M11 är väl en vagntyp levererad/ombyggd 2011 kanske, om man skall följa samma som tidigare i Norrköping
Nja, principen är väl en vagntyp som tas i bruk för första gången på stadens spårväg (dock ger man inte littera till inlånade vagnar ännu allafall).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:
Sven Blomberg skrev:M11 är väl en vagntyp levererad/ombyggd 2011 kanske, om man skall följa samma som tidigare i Norrköping
Nja, principen är väl en vagntyp som tas i bruk för första gången på stadens spårväg (dock ger man inte littera till inlånade vagnar ännu allafall).
Dubbelnja, det där blev en cirkeldefinition. För att förstå din förklaring av hur man sätter en typbeteckning, så måste man förstå vad en vagntyp är, men en vagntyp definieras ju av sin typbeteckning, så det blev man inte klokare på. (Jodå, sådana cirklar förekommer även i trafiksäkerhetsinstruktioner) :D

Så här tror jag att du menar: Om det tillkommer flera exemplar av en redan befintlig vagntyp, så hänförs de tillkommande exemplaren till den vagntypen (och får därmed samma typbeteckning, oavsett vilket år de levereras).
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

daniel_s skrev:
bark skrev:Enligt trafikinformationen i Radio Östergötland i morse har flera spårvangsturer idag ersatts med buss på grund av vagnsbrist.
Tja, i Stockholm har vi å andra sidan ersatt en hel busslinje med spårvagnar! :D
Halv på sin höjd, inte hela 47:an
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bussmicke skrev:
daniel_s skrev:
bark skrev:Enligt trafikinformationen i Radio Östergötland i morse har flera spårvangsturer idag ersatts med buss på grund av vagnsbrist.
Tja, i Stockholm har vi å andra sidan ersatt en hel busslinje med spårvagnar! :D
Aha, du tycker med andra ord ungefär likadant som Harald gjorde fre 2010-12-17 9.48:59? :cheesygrin:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bussmicke skrev:
daniel_s skrev:
Ersatte inte Tvärbanan en busslinje, i så fall är det 1½.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre

Inlägg av Thomas Lange »

Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare. :?:
OK, du bad om det! :)

Jag gissar att det för första gången sedan 1991 kommer att rulla goda Tatra-vagnar på svenska spår-
För enkelhets skull söker man redan gula vagnar. Berlin lär ha några över ...

http://www.flickr.com/photos/sludgeulper/5037291884/
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Thomas Lange skrev:
Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare. :?:

Jag gissar att det för första gången sedan 1991 kommer att rulla goda Tatra-vagnar på svenska spår-

Om man köper in ett gäng sånadär - utan att komplettera med nån loggolvdel - så lär det väl bli liv i luckan :wink:

Men menar du att den Tatra-vagn som Ringlinien disponerar inte är "god"? Tja, eftersom den drabbats av diverse strul så är den kanske inte så god?
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vi ... .asp?id=57
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

M_M skrev:Men menar du att den Tatra-vagn som Ringlinien disponerar inte är "god"? Tja, eftersom den drabbats av diverse strul så är den kanske inte så god?
Jag menar det jag skrev. Det fanns ingen värdering om den första Tatra-vagnen på svenska spår.

Mitt minne av när vi körde den på Djurgårdslinjen 1991 var den definitivt god. Vännerna i Göteborg kan kanske utveckla beskrivningen av den aktuella problematiken till att gälla mer ålderdomlig elektronik än spårvagnsmekanik?

Generellt har jag uppfattningen att Tatra alltid byggt driftsäkra spårvagnar med hög tillförlitlighet. Satsar Norrköping på sådana under tiden man har vagnbrist finns det säkert en eftermarknad för dem.
Senast redigerad av Thomas Lange den onsdag 05 januari 2011 18:51, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Även om vagnen nu är avställd så har den rullat i Göteborg efter 1991, så om vagnen är god blir väl förklaringen att spåren i Göteborg inte är svenska. :?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Thomas Lange skrev:

Det rullar Tatravagnar varje vecka på svenska spår - i alla fall en. http://www.mixmegapol.se/on-air/morrong ... dagsvagnen
//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Thomas Lange skrev:
UV-vagnar! De har både rätt bredd och rätt färger! :lol:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:
Thomas Lange skrev:

Det rullar Tatravagnar varje vecka på svenska spår - i alla fall en. http://www.mixmegapol.se/on-air/morrong ... dagsvagnen
//T
Se där ja! Då är ringlinien.org tydligen inte riktigt uppdaterad för där står det att vagnen just nu är avställd.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

bark skrev:
Thomas Lange skrev:
UV-vagnar! De har både rätt bredd och rätt färger! :lol:
Vad är UV-vagnar för något?
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Harald skrev:
bark skrev:UV-vagnar! De har både rätt bredd och rätt färger! :lol:
Vad är UV-vagnar för något?
De ungerska hembyggena som länge rullade i Budapest.
CS

Inlägg av CS »

Thomas Lange skrev:
M_M skrev:Men menar du att den Tatra-vagn som Ringlinien disponerar inte är "god"? Tja, eftersom den drabbats av diverse strul så är den kanske inte så god?
Jag menar det jag skrev. Det fanns ingen värdering om den första Tatra-vagnen på svenska spår.

Mitt minne av när vi körde den på Djurgårdslinjen 1991 var den definitivt god. Vännerna i Göteborg kan kanske utveckla beskrivningen av den aktuella problematiken till att gälla mer ålderdomlig elektronik än spårvagnsmekanik?

Generellt har jag uppfattningen att Tatra alltid byggt driftsäkra spårvagnar med hög tillförlitlighet. Satsar Norrköping på sådana under tiden man har vagnbrist finns det säkert en eftermarknad för dem.
Kan man få dem i tvåriktningsutförande ökar eftermarknadens storlek
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Harald skrev:Vad är UV-vagnar för något?
UV-vagnar....
Bild
Bild
Bild
Bild
UV-vagnar vid Budafok, Városház tér to, Budapest. Foto 2007-07-07, Leif D.

Fast de finns ju såna här också....
Bild
T5C5 4000+4017 Szent Gellert rkp, Budapest. Foto 2007-07-10, Leif D.

UV-vagnarna är borta ur trafiken sen 2007, men Tatrorna finns i stor mängd. Nu har ju BKV vagnbrist, så de lär nog inte avvara några.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag har inte lyckats finna någon uppgift om att det byggts tatravagnar efter T3 generationen som varit med förarhytt i båda ändar. Vet någon mer?

HS
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

M_M skrev:
Thomas Lange skrev:

Om man köper in ett gäng sånadär - utan att komplettera med nån loggolvdel - så lär det väl bli liv i luckan :wink:

Men menar du att den Tatra-vagn som Ringlinien disponerar inte är "god"? Tja, eftersom den drabbats av diverse strul så är den kanske inte så god?
Jag tror inte Norrköpingsborna bryr sig längre. För de flesta är spårvagnstrafiken förknippat med problem och antika vagnar som skramlar och stör omgivningen. Det är ingen seriös kollektivtrafik Norrköping bedriver just nu. Man håller på och lappar och lagar på ett system med anor från 1904. Ett trafiksystem som är cirka 40 till 50 år efterbliven i utvecklingen. Man kan snart inte begära att någon ska betala över 500 kronor för ett månadskort :roll: :evil:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fler UV-vagn-bilder här :)

Nog har det tillverkat Tatravagnar med två hyttar efter T3-generationen...

Här är en bild på prototypvagnen som först kördes i New Orleans ett tag för att till slut hamna på spårvägen i Strausberg strax öster om Berlin (vid S-bahn's östra ände, kan man säga):

Bild
IMG_1129 by muppfoto, on Flickr
De andra Tatravagnarna i Strausberg är också tvåriktningsvagnar, fast de är kanske "gamla"?

Eller har jag missuppfattat vad som är "T3-generationen"?

Om det är begagnade vagnar från Berlin så lär det väl vara den här modellen:
Bild
IMG_0588 by muppfoto, on Flickr
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Nog har det tillverkat Tatravagnar med två hyttar efter T3-generationen...

Eller har jag missuppfattat vad som är "T3-generationen"?
Detta torde väl vara T3-genarationen...
Bild
Tatra T3 i Prag, 2009-07-19. Foto Leif D.

Finns ju relativt nya Tatra med hytt i båda ändar, som dessa två KT8 i Prag...
Bild
KT8D5 9014 och KT8D5RN2P 9079 i Prag, 2009-07-20. Foto Leif D.
M_M skrev:Om det är begagnade vagnar från Berlin så lär det väl vara den här modellen:
Bild
IMG_0588 by muppfoto, on Flickr
Förvisso vill ju Berlin göra sig av med sina Tatra KT4D, men innan man får nya vagnar i mängd, så lär nog dessa behövas för trafiken.
Däremot lär man väl ha 50-75 st Tatra T6A2 stående avställda sen några år. Samtliga 118 + 64 släp ställdes av 2007 efter att på slutet mest använts på smålinjer främst i Köpenick. En del vagnar är sålda till andra spårvägsstäder.
Bild
Bild
Bild
Tatra T6A2 i Berlin/Köpenick, 2006-10-09. Foto Leif D.
Skriv svar