Göta Älv-bron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Göta Älv-bron
I 1955 var min far og mor i Göteborg, og da de kom hjem fortalte de, at der var en stor bro, som man ikke måtte gå over, og hvor de derfor måtte benytte sporvogn.
Jeg mener, at der nu er fortov (gångbana) på Göta Älv-bron, men har det tidligere ikke været tilladt at gå over broen? Eller har mine forædre taget fejl?
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Jeg mener, at der nu er fortov (gångbana) på Göta Älv-bron, men har det tidligere ikke været tilladt at gå over broen? Eller har mine forædre taget fejl?
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Re: Göta Älv-bron
Hei Svend,
dina föräldrar minns faktiskt rätt! Göta Älv-bron öppnades 1939 som en fyrafilig bro, men breddades sedan mellan 1955 till 1958 till sex filer + gång- och cykelbana. Innan dess kunde man alltså inte gå över.
Mer om detta kan man läsa på Wikipedia, dels på sidan om Göta Älv-bron (http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ta_%C3%A4lvbron) men faktiskt även på sidan om den gamla Hisingsbron. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hisingsbron)
Med venlig hilsen,
Mattias
dina föräldrar minns faktiskt rätt! Göta Älv-bron öppnades 1939 som en fyrafilig bro, men breddades sedan mellan 1955 till 1958 till sex filer + gång- och cykelbana. Innan dess kunde man alltså inte gå över.
Mer om detta kan man läsa på Wikipedia, dels på sidan om Göta Älv-bron (http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ta_%C3%A4lvbron) men faktiskt även på sidan om den gamla Hisingsbron. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hisingsbron)
Med venlig hilsen,
Mattias
Re: Göta Älv-bron
Nej det har du missuppfattat. Göta älv-bron har alltid haft gång- och cykelbanor, men 1958 breddades bron genom att nya gång- och cykelbanor hängdes på utsidan och de gamla gjordes om till körfält. Se sidorna 8 och 12 i denna rapport: http://www5.goteborg.se/prod/fastighets ... penElementM skrev:Hei Svend,
dina föräldrar minns faktiskt rätt! Göta Älv-bron öppnades 1939 som en fyrafilig bro, men breddades sedan mellan 1955 till 1958 till sex filer + gång- och cykelbana. Innan dess kunde man alltså inte gå över.
Mer om detta kan man läsa på Wikipedia, dels på sidan om Göta Älv-bron (http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ta_%C3%A4lvbron) men faktiskt även på sidan om den gamla Hisingsbron. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hisingsbron)
Med venlig hilsen,
Mattias
Men det kan ju tänkas att det under någon tid medan arbetena pågick, inte gick att gå över bron.
Re: Göta Älv-bron
Jaså? Jag som var så fullständigt övertygad om att jag hade rätt! Man lär så länge man lever. Min far har ofta berättat om att de fick ta trikken över när han var ung, men å andra sidan var han ung just 55-58 då ombyggnationen pågick och möjligen är det så att det är från den tiden hans minnen stammar, om det nu stämmer att man inte kunde ta sig över till fots just då. Ska fråga honom vid tillfälle. Ursäkta mig Svend!
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: Göta Älv-bron
Det va precis et sådant vykort, som min far købte i Göteborg og tog med hjem.
Hilsen
Svend Christensen
Hilsen
Svend Christensen
Re: Göta Älv-bron
Nu hittade jag en bild från mitten av 50-talet i Zeppelinare, limpor och mustanger som visar ett arbete på Göta älv-bron där man har stängt av gångbanan. Dock var det inte så att man inte kunde gå och cykla till Hisingen då. Den gamla Hisingsbron fanns ju kvar till 1968.
Re: Göta Älv-bron
Hur bra/dålig var informationen på den här tiden?
Mitt intryck är att det är relativt nyligen som det - generellt sett på flera orter i landet - har över huvud taget satsats på skyltning riktad till andra än de som åker med motorfordon. Om jag inte minns fel så var det för bara ett par år sen minst sagt uselt skyltat hur man skulle gå eller cykla mellan centrum och "södra älvstranden öster om Göta Älvbron".
(Den som mestadels/bara går och cyklar (eller åker kollektivt) förvånas när det framkommer att vägverket i sina förarprov kräver att man ska kunna följa skyltning till olika mål - fotgängaren och cyklisten frågar sig "vilken skyltning då?"...)
Mitt intryck är att det är relativt nyligen som det - generellt sett på flera orter i landet - har över huvud taget satsats på skyltning riktad till andra än de som åker med motorfordon. Om jag inte minns fel så var det för bara ett par år sen minst sagt uselt skyltat hur man skulle gå eller cykla mellan centrum och "södra älvstranden öster om Göta Älvbron".
(Den som mestadels/bara går och cyklar (eller åker kollektivt) förvånas när det framkommer att vägverket i sina förarprov kräver att man ska kunna följa skyltning till olika mål - fotgängaren och cyklisten frågar sig "vilken skyltning då?"...)
Re: Göta Älv-bron
Jag letade efter bilder på Skansbron i Stockholm och hittade då hos Spårvägsmuséet en bild som de påstår föreställer denna bro. En uppmärksam göteborgare ser dock att den i själva verket visar Göta älv-bron innan den breddades. Eftersom gångbanorna syns bra på bilden så länkar jag till den: http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet ... 1-3355.jpg
Re: Göta Älv-bron
Man behöver inte ens vara uppmärksam göteborgare för att se det! Spårvagnstypen är ju väldigt "ostockhomsk".Harald skrev:Jag letade efter bilder på Skansbron i Stockholm och hittade då hos Spårvägsmuséet en bild som de påstår föreställer denna bro. En uppmärksam göteborgare ser dock att den i själva verket visar Göta älv-bron innan den breddades. Eftersom gångbanorna syns bra på bilden så länkar jag till den: http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet ... 1-3355.jpg
