Frågor om förarjobb (Tvärbanan)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Re: Frågor om förarjobb (Tvärbanan)

Inlägg av Hans Wibacke »

latelo skrev:Jag förstår. Går det inte att få en fast tjänst så man bara kör Nockebybanan? Den verkar mycket fridfullare.
Nej, det går inte. Men misströsta ej! Jag tycker att det blivit oskäligt mycket fokus på de få negativa sidorna av jobbet i den här tråden. Jag älskar att köra på Tvärbanan och det kommer du nog också att göra om du tar dig hit. Lycka till! :D
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Håller med dig Hans, men man får inte heller blunda för verkligheten som den egentligen är.
Jobbet är varierande, ibland väldigt givande men kan även vara tråkigt och stökigt, säkert som en del andra jobb i samma bransch.

Sök nästa gång Veolia behöver folk så får du hoppas att du klarar testerna och förarkursen.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
latelo

Inlägg av latelo »

Hans Wibacke skrev:
latelo skrev:Jag förstår. Går det inte att få en fast tjänst så man bara kör Nockebybanan? Den verkar mycket fridfullare.
Nej, det går inte. Men misströsta ej! Jag tycker att det blivit oskäligt mycket fokus på de få negativa sidorna av jobbet i den här tråden. Jag älskar att köra på Tvärbanan och det kommer du nog också att göra om du tar dig hit. Lycka till! :D
Glöm det. Jag är helt desillusionerad efter denna tråd. Att köra Tvärbanan är inget annat än förstadiet till helvetet...:-(
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Då rekommenderar jag dig att söka till Tunnelbanan i stället, helst T-bana 3 (blå linjen) som brukar fungera som ett urverk året runt med ett minimum av störningar. Inga felparkerade bilar, inga väderproblem (peppar, peppar) och ingenting annat att reta upp sig på, kort sagt: rena drömjobbet för den som tycker att det är lite småjobbigt med andra människor. :wink:
Utacka

Inlägg av Utacka »

daniel_s skrev:Då rekommenderar jag dig att söka till Tunnelbanan i stället, helst T-bana 3 (blå linjen) som brukar fungera som ett urverk året runt med ett minimum av störningar. Inga felparkerade bilar, inga väderproblem (peppar, peppar) och ingenting annat att reta upp sig på, kort sagt: rena drömjobbet för den som tycker att det är lite småjobbigt med andra människor. :wink:
Eller Lidingöbanan :ppppp
latelo

Inlägg av latelo »

Utacka skrev:
daniel_s skrev:Då rekommenderar jag dig att söka till Tunnelbanan i stället, helst T-bana 3 (blå linjen) som brukar fungera som ett urverk året runt med ett minimum av störningar. Inga felparkerade bilar, inga väderproblem (peppar, peppar) och ingenting annat att reta upp sig på, kort sagt: rena drömjobbet för den som tycker att det är lite småjobbigt med andra människor. :wink:
Jag ringde för några år sen och hörde mig för om de sökte förare på Lidingöbanan. Men då sa de att de inte hade några rena förartjänster där, utan det var bara kombitjänster förare/konduktör som gällde.
Utacka

Inlägg av Utacka »

latelo skrev:
Utacka skrev:
Jag ringde för några år sen och hörde mig för om de sökte förare på Lidingöbanan. Men då sa de att de inte hade några rena förartjänster där, utan det var bara kombitjänster förare/konduktör som gällde.
Alla nya förare är utbildad och ska kunna jobba som konduktör. Men tjänstepaketen är delad i 2 parter, konduktörs och förarbit. Men som deltidare så får man ju inte fasta tjänster så det varierar hur mycket man får köra o gå konduktör efter behov :)
Johan A

Inlägg av Johan A »

Jag vill gärna köra på Tvär banan . Men inget körkort . Kan Veolea ordna körkort ? Om man måste ha det för bil ? Finns någon här som körpå Roslags banan ? Behöfs körkort därmed ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
jkl

Inlägg av jkl »

Du måste ha körkort för att köra Tvärbanan. Tror du måste ha haft det i minst två år dessutom.
jkl

Inlägg av jkl »

Brukar det vara hård konkurrens (många sökande per plats) när förartjänster på Tvärbanan utlyses?
latelo

Inlägg av latelo »

jkl skrev:Brukar det vara hård konkurrens (många sökande per plats) när förartjänster på Tvärbanan utlyses?
Typ några hundra sökanden till 4-5 platser.
latelo

Inlägg av latelo »

Läste senaste platsannonsen för förare av Tvär- och Nockebybanan. (Den låg kvar på nätet fast den var inaktuell.) Där stod det bl a att "vi förutsätter att du har tillgång till bil och att du med lätthet kan ta dig till vår depå och platskontor i Alvik."
Är det en förutsättning att man har bil alltså? Borde väl vara upp till en själv hur man tar sig till jobbet, bara man är där i tid och utför sitt arbete. Går ju nattbussar till och från Alvik.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

latelo skrev:Läste senaste platsannonsen för förare av Tvär- och Nockebybanan. (Den låg kvar på nätet fast den var inaktuell.) Där stod det bl a att "vi förutsätter att du har tillgång till bil och att du med lätthet kan ta dig till vår depå och platskontor i Alvik."
Är det en förutsättning att man har bil alltså? Borde väl vara upp till en själv hur man tar sig till jobbet, bara man är där i tid och utför sitt arbete. Går ju nattbussar till och från Alvik.
2012/2013 så kommer ju Brommahallen att börja avvecklas och den nya Ulvsundahallen kommer att börja tas i drift, tänkt trafikstart Alvik-Solna är ju enligt SL sommaren 2013.
Att ta sig till Ulvsundahallen blir definitivt inte lika enkelt som till Alvik/Brommahallen, området saknar i dag nattrafik, det närmaste är väl Norrbyvägen?
Så att ha en egen bil kan vara att rekommendera både till tidig UT tjänst och sen IN tjänst ibland.
En del i personalen kanske inte heller bor nästgårds utan har 2 - 3 byten av nattbussar kanske innan han eller hon är på jobbet, en miss och man missar sitt jobb.

PS. kanske man vill att personalen ska köra resenärer i egen bil utifall SL stänger ner tvärbanan för alla kommande ombyggnader :?: :lol: :wink:

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
latelo

Inlägg av latelo »

Ok, då är det väl lika bra att jag köper en rejäl van då...
lirdo

Inlägg av lirdo »

Jag förstår att man emellanåt kan bli lite uttråkad. Får man lyssna på musik eller ljudböcker när man kör? Eller måste det vara tyst i förarhytten?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

latelo skrev:Läste senaste platsannonsen för förare av Tvär- och Nockebybanan. (Den låg kvar på nätet fast den var inaktuell.) Där stod det bl a att "vi förutsätter att du har tillgång till bil och att du med lätthet kan ta dig till vår depå och platskontor i Alvik."
Verkar lite onödigt att ha bil ifall man bor granne med depån, fast den som bor så skulle ju kunna äga nån skrotbil som står hos släktingar i knäckebrödhult :cheesygrin: :wink:
latelo

Inlägg av latelo »

lirdo skrev:Jag förstår att man emellanåt kan bli lite uttråkad. Får man lyssna på musik eller ljudböcker när man kör? Eller måste det vara tyst i förarhytten?
Jag vet att t-baneförare inte får lyssna på musik eller radio när de kör. Tror att samma sak gäller för förare av Tvärbanan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

latelo skrev:
lirdo skrev:Jag förstår att man emellanåt kan bli lite uttråkad. Får man lyssna på musik eller ljudböcker när man kör? Eller måste det vara tyst i förarhytten?
Jag vet att t-baneförare inte får lyssna på musik eller radio när de kör. Tror att samma sak gäller för förare av Tvärbanan.
Aha, men då borde talböcker gå bra eftersom de varken är musik eller radio? :mrgreen: :wink:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Verkar lite onödigt att ha bil ifall man bor granne med depån, fast den som bor så skulle ju kunna äga nån skrotbil som står hos släktingar i knäckebrödhult :cheesygrin: :wink:
Men om den står i Knäckebröhult så har man väl inte tillgång till den?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
Men om den står i Knäckebröhult så har man väl inte tillgång till den?
Det beror väl på hur man definerar "tillgång till"?
Skriv svar