"Prata med din pappa"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: "Prata med din pappa"

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: Om det står en polisbil parkerad på cykelbanan, ska jag då cykla över den?
En bra regel, är att vi alla följer samma regler och lagar, även poliser. Egenpåhittade lagar fungerar inte bra i rätten.
Alltså, även du Bruse, skall cykla på cykelbanan med mindre målet för din färd gör det olämpligt.

Cykelbanor markeras med påbudstavla vilket är en omvänd förbudstavla. Det som står på en påbudstavla skall följas.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Just cykelbanor är väl ett specialfall gällande påbudstavlor?

Finns det några andra påbudstavlor som på samma sätt påverkar andra filer eller närliggande vägar? (Jag minns inte säkert men det finns kanske en "häst"/ridning-påbudsskylt också som fungerar som cykel / G&C-påbudet?)
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

M_M skrev:Just cykelbanor är väl ett specialfall gällande påbudstavlor?

Finns det några andra påbudstavlor som på samma sätt påverkar andra filer eller närliggande vägar? (Jag minns inte säkert men det finns kanske en "häst"/ridning-påbudsskylt också som fungerar som cykel / G&C-påbudet?)
Jadå, märke D8 (och även för terrängfordon, märke D9):
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... udsmarken/

Jag trodde de flesta kunde sina vägmärken jag..., men ack så fel jag hade!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:Cykelbanor markeras med påbudstavla vilket är en omvänd förbudstavla. Det som står på en påbudstavla skall följas.
Jag kommer ihåg när man byggde om korsningen vid Hornstull så att det bara var en fil från Liljeholmsbron in på Hornsgatan. Övriga filer hade påbjuden färdriktning rakt fram, mot Västerbron. Men många bilister körde i den högra av dessa filer och svängde höger in på Hornsgatan i alla fall. Man bytte till högersväng förbjuden-skylt. Om jag mins rätt var detta för att man då hade större möjlighet att bötfälla de som bröt mot reglerna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:
TonyM skrev:Cykelbanor markeras med påbudstavla vilket är en omvänd förbudstavla. Det som står på en påbudstavla skall följas.
Jag kommer ihåg när man byggde om korsningen vid Hornstull så att det bara var en fil från Liljeholmsbron in på Hornsgatan. Övriga filer hade påbjuden färdriktning rakt fram, mot Västerbron. Men många bilister körde i den högra av dessa filer och svängde höger in på Hornsgatan i alla fall. Man bytte till högersväng förbjuden-skylt. Om jag mins rätt var detta för att man då hade större möjlighet att bötfälla de som bröt mot reglerna.
Det är sällan påföljdsmöjligheten som styr sådant utan det är helt enkelt mer praktiskt eftersom gemene trafikant har större respekt för en förbudstavla än en påbudstavla. Syftet med trafikanordningar är ju att skapa en trafiksäker miljö, inte att dra in så mycket böter som möjligt.

Då uppenbarar sig en annan fråga, om nu gemene man inte förstår vägskyltarnas innebörd - är systemet egentligen för krångligt? Är ett system som är för krångligt lämpligt att arbeta med ur trafiksäkerhetssynpunkt?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

TonyM skrev:Då uppenbarar sig en annan fråga, om nu gemene man inte förstår vägskyltarnas innebörd - är systemet egentligen för krångligt? Är ett system som är för krångligt lämpligt att arbeta med ur trafiksäkerhetssynpunkt?

//Tony
Definitivt JA på den frågan, vi har alldeles för "mycket" trafikskyltar, och även "onödiga" sådana, ta t ex skyltarna vägarbete kontra vägarbetsområde. Eftersom denna funktion dessutom verkar användas lite hipp som happ, så räcker det med ett vägmärke; vägarbete

Fru Gårman är ett annat feministiskt exempel på byråkrati, kostar bara skattebetalarna massa pengar... Kul grej!

Sedan finns det ju en fasligt massa onödiga vägmärken också t ex den här
Handelsområde, mina amerikanska vänner trodde det var "varning för baglady" :D

Nä rensa ut och gör om!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Fru Gårman är ett annat feministiskt exempel på byråkrati
Jaha, vilket var det första?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

roggek skrev:Fru Gårman är ett annat feministiskt exempel på byråkrati, kostar bara skattebetalarna massa pengar... Kul grej!
Ja, om man tycker att lösningen är problemet så kan man ju skriva sådär...
Skriv svar