Marklandsgatan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅS

Marklandsgatan

Inlägg av LÅS »

Man har ju hållit på ett tag att bygga vid hållplats Marklandsgatan, och nu har det tillkommit flera nya hållplatslägen för bussarna. Alltid en bra förbättring, kan ju vara rätt kaotiskt där under vissa tider på dygnet. Så jag tycker det var väl satsade pengar.

Till min fråga;
Trafikkontorets skylt anger att det tillkommer tre nya lägen. Jag kan dock bara hitta två stycken (vilket I-landsproblem för mig måste ni tänka, men jag blir ändå nyfiken... :mrgreen: );

Först har vi "läge D" där det gamla "läge C" blivit avlastat (där alla de mindre bussarna avgår, t.ex 64, 84, 95 osv).
Dessutom ett reservläge H invid spåren mot Linneplatsen/Sahlgrenska.
Det sista läget som nämns på Trafikkontorets skylt, finns det något sådant egentligen? Felskrivning? Jag kan då inte förstå hur man har tänkt. En annan fråga rör också det nya "läge D", se ovan. Hit har man bara valt att flytta bussarna 58 och 80 i riktning utåt från stan. Hur kommer detta sig, ni som åker där ofta kan nog hålla med om att det finns ytterligare en handfull bussar man skulle kunnat flytta. Halva C tänker jag mig nästan?
danneh

Re: Marklandsgatan

Inlägg av danneh »

Pendlar och byter där varje dag... De tredje läget som du pratar om, är ett "reservläge", placerat innan (det som innan hette) läge D i riktning mot centrum.
Men däremot så kan jag hålla med dig om att det inte riktigt gjort någon jätte skillnad inom "morgon-kaoset" på Marklandsgatan. Däremot har jag som resenär på 80 och 58 fått en bra förändring (båda på samma läge). Vet faktiskt inte varför man bara la om 58an från läge C. Men kanske beror det på att alla andra linjer på läge C vänder på Marklandsgatan och inte kan använda något annat läge, möjligtvis läge D då. Men att svänga in mot D (om man kommer från Högsbo vs.) kanske är lite för "tight"? Någon annan idé?
LÅS

Inlägg av LÅS »

Kul att höra lite tankar från dig, verkar som att vi har samma uppfattning om att flytta över fler busslinjer till det nybyggda läget. Jag förstår faktiskt fortfarande inte vart det tredje läget finns. De två jag känner till är alltså a) det vi pratat om en del där busslinjerna 58 och 80 stannar, och b) det reservläge för buss som finns mellan spårvagnshållplatserna och vändslingan "Slottsskogsvallen" där trean vänder. Har du lust att en gång till beskriva, fast lite mer detaljerat? :mrgreen:
danneh

Inlägg av danneh »

Om man kommer från högsbo, i riktning på stan. Så har man byggt en "reservhållplats" innan nuvarande läge F (tror jag det heter). Dvs innan hållplatsen där 16, 80, 58 och Blå stannar i riktning mot stan. Så det nya läget är placerat i riktning mot stan, innan det läget där L16, 80, 58 och Blå stannar i riktning mot stan. Används oftast av någon av bussarna som skall släppa av folk (de bussarna som använder läge C med andra ord) när någon annan buss står i vägen för läge C.
Tror nog fortfarande att anledningen till att inte fler linjer än 58 flyttades från läge C, är att det blir för trångt att sväng in mot läge D.
Men det är bara en gissning...
LÅS

Inlägg av LÅS »

Okej, då vet jag vart jag skall kolla nästa gång. Fast här har det väl alltid funnits möjlighet till avsläppning av passagerare, menar du ändå att någon form av ombyggnad skett för detta ändamål samtidigt som de övriga nya hållplatslägena kom till?
danneh

Inlägg av danneh »

Exakt så ja. Men skulle gissa på att de läget va en trottoar innan. Men man använde den för att släppa av folk också. Så det man gjort är att ta bort asfalten, och ersätta med gatsten. Som de andra lägena, och dessutom har man satt upp en skylt med namnet på läget (tror det heter läge H).
danneh

Inlägg av danneh »

Den hållplatsen jag trodde heter läge F idag, heter läge G. Sorry!
Skriv svar