Är det så klokt? Ortsbefolkningen har nog oftast lättare att förstå rikssvenska än vad "långväga utsocknes" har att förstå den lokala dialekten? Jag vet inte om detta stämmer i just Västra Götaland, men nog lär det stämma i andra delar av landet.olasand skrev:Man har varit kloka nog att försöka få till hyfsat lokala dialekter har jag läst.
Ny iTid röst!?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ny iTid röst!?
Skövde och Trollhättan/Vänersborg har samma person.Zawaq skrev:Skövde och Trollhättan har samma röst?alex87 skrev:Jag får det till fyraAnti skrev:Om nu västtrafik har hand om rösterna varför har man då tre olika röster? En i Göteborg, en i Skövde och Trollhättan och en i Borås.
Fast på vissa bussar i Göteborg är den gamla rösten kvar.

Nu ligger ju västsvenska dialeketer trots allt ganska nära rikssvenska så det ska nog inte vara några problem. Men om det finns ett lokalt uttal av något och högtalarrösten inte har detta uttal så kommer ett antal lokalpatrioter höra av sig till Västtrafik och kräva ändring. Rambergsvallen ska tex uttalas med kort a.M_M skrev:Är det så klokt? Ortsbefolkningen har nog oftast lättare att förstå rikssvenska än vad "långväga utsocknes" har att förstå den lokala dialekten? Jag vet inte om detta stämmer i just Västra Götaland, men nog lär det stämma i andra delar av landet.olasand skrev:Man har varit kloka nog att försöka få till hyfsat lokala dialekter har jag läst.
Om detta är en syntetisk röst, så är det sensatione att de har klarat av en klart
göteborgsk / västsvensk satsmelodi! Visserligen säger rösten knepigheter som t ex "Ecke-dal" (med nästan norsk melodi)
och "Allme-dal" (vi e la inte på Gotland, änna), "Ostindiegatan" med betoning på "ost", "Geere-backa" istället för uttalet "Jerrebacka" osv osv.
Sedan tetiga nasala diftonger a la snobb-göteborgska; "Kuosh-uäägen" - det heter "Kossvägen" !
Å detta med volymen som är helt åt helskotta - det skallrar och skongrar i högtalarna på vagnarnas utsida. Från kvart i sju på morran! Ett vanligt missförstånd är att om man höjer så låter inspelningar tydligare - det är inte volymen det handlar om utan klangfärg (diskant-mellan och bas: högtalarna har för möcke mellanregister, ljudet blir plåtigt, bullrigt.)
Och ibland kör förare med högsta volym även inne i vagnarna. Jag säger ofta till, och förarna hör la inte, instängda i sina burar som de e´...fast allt som allt, f*n så möcke bättre än den förre reklamradiorösten från Sthlm!! "Styggbäärjs-tåårjet"
Tack till Västtrafik som lyssnade på oss som önskade ny röst! Denna får la duga..
göteborgsk / västsvensk satsmelodi! Visserligen säger rösten knepigheter som t ex "Ecke-dal" (med nästan norsk melodi)
och "Allme-dal" (vi e la inte på Gotland, änna), "Ostindiegatan" med betoning på "ost", "Geere-backa" istället för uttalet "Jerrebacka" osv osv.
Sedan tetiga nasala diftonger a la snobb-göteborgska; "Kuosh-uäägen" - det heter "Kossvägen" !
Å detta med volymen som är helt åt helskotta - det skallrar och skongrar i högtalarna på vagnarnas utsida. Från kvart i sju på morran! Ett vanligt missförstånd är att om man höjer så låter inspelningar tydligare - det är inte volymen det handlar om utan klangfärg (diskant-mellan och bas: högtalarna har för möcke mellanregister, ljudet blir plåtigt, bullrigt.)
Och ibland kör förare med högsta volym även inne i vagnarna. Jag säger ofta till, och förarna hör la inte, instängda i sina burar som de e´...fast allt som allt, f*n så möcke bättre än den förre reklamradiorösten från Sthlm!! "Styggbäärjs-tåårjet"
Tack till Västtrafik som lyssnade på oss som önskade ny röst! Denna får la duga..
...förarna sänker både ute och inne men vips, höjning har skett utan förarens påverkan.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Första inspelade rösten var ju Peter Sipen om jag inte är helt felunderättad, vem som pratar idag har jag ingen aning om. Det första systemet byggde på digtaliserat ljud ala Thoreb men man har övergått till inspelat med de nya fordonsdatorerna. Betoningsmässigt kunde man vara mer precis men det var väl denna röst och betoning som handikapporganisationerna har valt.brunnsbo skrev:Om detta är en syntetisk röst, så är det sensatione att de har klarat av en klart
Vi förare försöker på bästa mån justera volymen under färd, men som Grovsnus sa så justerar den sig själv ibland och har du då en m32 med fungerande fm-radio, det är inte många, så hör du inte utropet i hytten.
Men att den säger Mjällbo istället för Hjällbo och ibland vrålar ut fel linje är bara pinsamt.
Hade aldrig gissat på Peter Siepens röst...den första inspelade rösten på gamla vagnarna lät i mitt minne mycket äldre, sävligare än den hurtige Siepen! Sedan har det även ett tag funnits en röst i M32:orna som liknar den inspelade som hörs på Älvsnabben. Väldigt tydlig och med visslande "s"..
"Mjällbo" hö hö, hade inte hört den! Underligt system med volym som ändras av sig själv..
"Mjällbo" hö hö, hade inte hört den! Underligt system med volym som ändras av sig själv..
Näe tack, det är just såntdär uttal du önskar som gör att hållplatsutropen blir oanvändbara för besökare...brunnsbo skrev:Om detta är en syntetisk röst, så är det sensatione att de har klarat av en klart
Jag köper att man t.ex. uttalar Mölndal "Mönndal" (med bly-L dessutom, tror jag det ska vara), men uttalet behöver inte vara så överdrivet göteborgskt att det låter som nån slags göteborg-parodi...
Men visst, göteborgskan kan kanske aldrig bli "påfrestande" som en del andra dialekter kan bli...
Fast den förra "skrik-och-gapa"-rösten hade ändå klart bättre taluppfattbarhet än förr-förra rösten...brunnsbo skrev:Å detta med volymen som är helt åt helskotta - det skallrar och skongrar i högtalarna på vagnarnas utsida. Från kvart i sju på morran! Ett vanligt missförstånd är att om man höjer så låter inspelningar tydligare - det är inte volymen det handlar om utan klangfärg (diskant-mellan och bas: högtalarna har för möcke mellanregister, ljudet blir plåtigt, bullrigt.)
Jag gissar att man nu faktiskt sett till att ha en riktigt bra mikrofonanläggning då man talat in rösten och dessutom kanske kompenserat inspelningarna för vagnens akustik och högtalaranläggningens frekvensgång o.s.v., dessutom verkar man ha en klart högre maxfrekvens till skillnad från den gamla av "telefonkvalité"...
Ljudkvalitén får i alla fall högt betyg av mig

Som icke-stockholmare och dessutom som halvnyligen inflyttad så måste jag erkänna att jag aldrig hört det där felet.brunnsbo skrev:Och ibland kör förare med högsta volym även inne i vagnarna. Jag säger ofta till, och förarna hör la inte, instängda i sina burar som de e´...fast allt som allt, f*n så möcke bättre än den förre reklamradiorösten från Sthlm!! "Styggbäärjs-tåårjet"
Är svenskar verkligen så mycket dummare än norrmän? Norge har en betydligt större dialektvariation är Sverige, men de klarar av att prata med varandra ändå. Skulle man inte förstå "Kossvägen" bara för att man inte är från Göteborg? Är man så mentalt förstenad bör man nog hålla sig hemma.
Jag har ingen kännedom om hur man gör i Norge. De kanske faktiskt sänder (och genom tiderna har sänt) radio- och TV-program där de medverkande i icke försumbar utsträckning pratar landets olika dialekter?
Jämför begreppet "P1-skånska" där skåningar som medverkar i radio/TV kämpat sig till ett slags överdrivet rikssvenskt R-ljud men i övrigt har skånsk betoning, ett typiskt tecken på att dialekterna inte "släpps fram" ordentligt i ljudmedia... Mitt intryck är att dialekter var mycket ovanligare förr än nu i radio-tv.
Det är antagligen lättare att raljera om taluppfattningsförmåga v.s. dialekter om man bott länge eller till och med är uppväxt i trakter där dialekten skiljer sig mycket från den rikssvenska som radio-TV basunerar och har basunerat ut. (Jag tänker på intet sätt påstå att dialekten i mina uppväxttrakter - kring Arboga - är särskilt nära rikssvenskan, men allt sådant som hur (kombinationer av) konsonanter ska uttalas o.s.v. är vad jag vet identiskt med rikssvenskan, skillnaden ligger i satsmelodin, "hårdheten" och kanske en gnutta i hur volkalerna uttalas).
Tänk också på att utropen bör i så stor utsträckning som möjligt vara uppfattbara för de som över huvud taget inte kan svenska (t.ex. turister), och då är det helt klart en nackdel om uttalet avviker mer än nödvändigt från de uttalsregler som förhoppningsvis finns med i guideböcker och liknande.
Om man är så mentalt förstenad att man insinuerar att de med dålig taluppfattningsförmåga är mentalt förstenade så bör man nog hålla sig borta från nätforum. Om frekvensen av den typen av utfall har en korrelation med huruvida en helg pågår / är i antågande eller inte bör man nog avstå från kombinationen av forumskrivande och vad man nu utsätter sig för på helger.
Jämför begreppet "P1-skånska" där skåningar som medverkar i radio/TV kämpat sig till ett slags överdrivet rikssvenskt R-ljud men i övrigt har skånsk betoning, ett typiskt tecken på att dialekterna inte "släpps fram" ordentligt i ljudmedia... Mitt intryck är att dialekter var mycket ovanligare förr än nu i radio-tv.
Det är antagligen lättare att raljera om taluppfattningsförmåga v.s. dialekter om man bott länge eller till och med är uppväxt i trakter där dialekten skiljer sig mycket från den rikssvenska som radio-TV basunerar och har basunerat ut. (Jag tänker på intet sätt påstå att dialekten i mina uppväxttrakter - kring Arboga - är särskilt nära rikssvenskan, men allt sådant som hur (kombinationer av) konsonanter ska uttalas o.s.v. är vad jag vet identiskt med rikssvenskan, skillnaden ligger i satsmelodin, "hårdheten" och kanske en gnutta i hur volkalerna uttalas).
Tänk också på att utropen bör i så stor utsträckning som möjligt vara uppfattbara för de som över huvud taget inte kan svenska (t.ex. turister), och då är det helt klart en nackdel om uttalet avviker mer än nödvändigt från de uttalsregler som förhoppningsvis finns med i guideböcker och liknande.
Om man är så mentalt förstenad att man insinuerar att de med dålig taluppfattningsförmåga är mentalt förstenade så bör man nog hålla sig borta från nätforum. Om frekvensen av den typen av utfall har en korrelation med huruvida en helg pågår / är i antågande eller inte bör man nog avstå från kombinationen av forumskrivande och vad man nu utsätter sig för på helger.
Ja, ja. Det finns ju platser för dem som vill resa bort men ha det som hemma. Sunwing tror jag de heter. Men det kan vi ju inte ha i Göteborg. Rainwing kanske? 

Nu har ni gjort mig nyfiken. Äldre dam i målbrottet låter exotiskt. Jag är själv synskadad om än inte från Göteborg, men finns det ett videoklipp med den nya rösten som man kan höra hiskeligheten? 

Har inget videoklipp tillgängligt just nu, men kan kanske ordna ett vid tillfälle...jobro skrev:Nu har ni gjort mig nyfiken. Äldre dam i målbrottet låter exotiskt. Jag är själv synskadad om än inte från Göteborg, men finns det ett videoklipp med den nya rösten som man kan höra hiskeligheten?
Skall tillägga att rösten som ropar ut högtalarna är tämligen stabilt feminin, dock verkar det vara en annan röst som säger "Detta är ett test av högtalarna" när jag trycker på test-knappen... Det är den som kan beskrivas som "äldre dam i målbrottet"...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Jag har fått höra att den test grejen låter som mig...vet inte hur jag ska tolka det riktigt. Däremot kan jag inte påstå att "vanliga" rösten varken är kvinna eller man, nått mellanting, android?olasand skrev:Har inget videoklipp tillgängligt just nu, men kan kanske ordna ett vid tillfälle...jobro skrev:Nu har ni gjort mig nyfiken. Äldre dam i målbrottet låter exotiskt. Jag är själv synskadad om än inte från Göteborg, men finns det ett videoklipp med den nya rösten som man kan höra hiskeligheten?
Skall tillägga att rösten som ropar ut högtalarna är tämligen stabilt feminin, dock verkar det vara en annan röst som säger "Detta är ett test av högtalarna" när jag trycker på test-knappen... Det är den som kan beskrivas som "äldre dam i målbrottet"...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
FInns bara ett sätt att tolka det på: Du låter som en medelålders kvinna i målbrottet!alex87 skrev:Jag har fått höra att den test grejen låter som mig...vet inte hur jag ska tolka det riktigt.

Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
En dag när jag reste med linje 3 (som jag för övrigt hade kört i 5 timmar och vad var lagom nöjd eftersom den "brötade" lite väl mycket..) till Centralen för att ha rast, passade jag på att spela in hur rösten låter. Dock fick jag bara med när den ropar "Nästa" och inte "Stannar Vid". Störningen som ni hör i högtalarna vid utropet är endast på vissa på M28/M29, varför vet jag inte.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Jag har också spelat in en liten film med iTid-rösten. Fast jag filmade medan jag gick igenom vagnen på en ändhållplats (gissa vilken!). Tycker det är speciellt test-rösten som låter som en medelålders kvinna i målbrottet. Lyssna själva:
http://www.youtube.com/watch?v=H77C_R6tlNo
Bruset som hörs mellan testutropen är något som tillkom helt nyligen. Tydligen för att man skall kunna testa ljudkvaliteten på elektronisk väg...
Bruset som hörs mellan testutropen är något som tillkom helt nyligen. Tydligen för att man skall kunna testa ljudkvaliteten på elektronisk väg...
Den morgonen när bruset kom till trodde jag först det var nåt fel - tills jag läste ett trafikmeddelande om detolasand skrev:Jag har också spelat in en liten film med iTid-rösten. Fast jag filmade medan jag gick igenom vagnen på en ändhållplats (gissa vilken!). Tycker det är speciellt test-rösten som låter som en medelålders kvinna i målbrottet. Lyssna själva:

Däremot synd att de inte kan få bort den störningen som är på vissa m28/29
Vad är det avsett för? För att provlyssna att frekvensgången låter okej på de olika högtalarna, eller?alex87 skrev:Den morgonen när bruset kom till trodde jag först det var nåt fel - tills jag läste ett trafikmeddelande om det
Förr använde man brus för att verkligen mäta frekvensgång, idag är det en "plupp"-ljud (en spik) och FFT-analys som "gäller" eftersom digitaltekniken idag inte kostar nämnvärda pengar...
Tips: anlita nån slags "senior deluxe bilstereo-übergud", det lär ju vara nån form av jordslinga och/eller störning i matningsspänningen eller liknande, d.v.s. samma problem som man råkar ut för i just bilstereoinstallationer och för den delen installationer i andra "likspänningsmatning + metallchassie"-sammanhang...alex87 skrev:Däremot synd att de inte kan få bort den störningen som är på vissa m28/29
- lovespårvagn
Kungssten såklartolasand skrev:Jag har också spelat in en liten film med iTid-rösten. Fast jag filmade medan jag gick igenom vagnen på en ändhållplats (gissa vilken!). Tycker det är speciellt test-rösten som låter som en medelålders kvinna i målbrottet. Lyssna själva:

/Adam B