"Boskapsvagnarna" tillbaka på Tub2?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Micke Asklander
- Kontakt:
Re: "Boskapsvagnarna" tillbaka på Tub2?
Ja, det har det gjort.
"kristallnatten" bland annat.
Hände innan nya signalsystemet mellan Hötorget - T-Centralen, förvisso en "lättare" ihopkoppling till 16 vagnar, men hänt, det har det.
Micke
"kristallnatten" bland annat.
Hände innan nya signalsystemet mellan Hötorget - T-Centralen, förvisso en "lättare" ihopkoppling till 16 vagnar, men hänt, det har det.
Micke
ännu en dag
"Kristallnatten" kände jag till men den är inte relevant tycker jag. Om inte bromsarna tar så hjälper det ju inte vad man har för säkerhetssystem. Återstår alltså en mindre incident på 60 år.
Det är väl i och för sig visst relevant vilket säkerhetssystem man har... Om inte bromsarna tar är det väl just säkerhetssystemet som förhoppningsvis har sett till att tågen är så pass långt ifrån varandra att smällen blir mycket lindrigare eller inte sker alls!Harald skrev:"Kristallnatten" kände jag till men den är inte relevant tycker jag. Om inte bromsarna tar så hjälper det ju inte vad man har för säkerhetssystem. Återstår alltså en mindre incident på 60 år.
-
Krillan en vinter före C20-tiden. Ett tåg stod vid Krillan p.g.a. dörrfel när tåget bakom från Alvik dammade in i det med låg hastighet. Det var samma vinter som en förare hade bråttom in för att fika i Bagarmossen...
Vi körde ju med 90 sec mellanrum mellan tågen på 70-talet med gamla systemet utan problem, omöjligt idag enligt SL och nya systemet.
On topic - varför skall alltid SL upfinna hjulet om och om igen?
Vi körde ju med 90 sec mellanrum mellan tågen på 70-talet med gamla systemet utan problem, omöjligt idag enligt SL och nya systemet.
On topic - varför skall alltid SL upfinna hjulet om och om igen?
Minns när man skulle introducera nytt signalsystem på tub 1. Det utlovades i media både tätare trafik OCH att restiden på sikt skulle minska när det bara rullade nya tåg i trafik! Ingenting av detta har infriats. Nya signalsystemet för Tvärbanan skall vi inte tala om med dess oändliga problem och förseningar. När sedan allt väl är på plats skall hela systemet med några fåtal år på nacken bytas ut igen 2012. Till stora kostnader och avstängd bana i ett halvår som följd.
Det är synd att den bristande kompetensen som råder vid teknisk specifikation och upphandlingar av signalsystemen inte ifrågasätts mer. De ansvariga verkar sitta i orubbat bo, utan att infria löften om en bättre trafik. Man fortsätter att leka med skattemedel och inkompetensen genererar mängder av problem.
Det är synd att den bristande kompetensen som råder vid teknisk specifikation och upphandlingar av signalsystemen inte ifrågasätts mer. De ansvariga verkar sitta i orubbat bo, utan att infria löften om en bättre trafik. Man fortsätter att leka med skattemedel och inkompetensen genererar mängder av problem.
Suck! Nej, ett säkerhetssystem med tågkontroll arbetar just genom att bromsa tåget så att det inte kommer för nära framförvarande tåg. Hur skulle det gå till om inte bromsarna fungerar, menar du? Tänk först och skriv senTraesk skrev:Det är väl i och för sig visst relevant vilket säkerhetssystem man har... Om inte bromsarna tar är det väl just säkerhetssystemet som förhoppningsvis har sett till att tågen är så pass långt ifrån varandra att smällen blir mycket lindrigare eller inte sker alls!Harald skrev:"Kristallnatten" kände jag till men den är inte relevant tycker jag. Om inte bromsarna tar så hjälper det ju inte vad man har för säkerhetssystem. Återstår alltså en mindre incident på 60 år.

Vad har alla de senaste inläggen med boskapsvagnarna att göra?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jag menar ju förstås att avståndet skulle varit större från början...daniel_s skrev:Suck! Nej, ett säkerhetssystem med tågkontroll arbetar just genom att bromsa tåget så att det inte kommer för nära framförvarande tåg. Hur skulle det gå till om inte bromsarna fungerar, menar du? Tänk först och skriv senTraesk skrev:Det är väl i och för sig visst relevant vilket säkerhetssystem man har... Om inte bromsarna tar är det väl just säkerhetssystemet som förhoppningsvis har sett till att tågen är så pass långt ifrån varandra att smällen blir mycket lindrigare eller inte sker alls!Harald skrev:"Kristallnatten" kände jag till men den är inte relevant tycker jag. Om inte bromsarna tar så hjälper det ju inte vad man har för säkerhetssystem. Återstår alltså en mindre incident på 60 år.
Ju större avstånd, desto färre bromsfel leder till kollisioner.
-
För att återgå till trådrubriken beror inte trängseln på att vi har väldigt kort rusningstid morgon p.g.a. att alla börjar samtidigt - skolor samt kontor. Mycket har ju blivit bättre med möjligheten att flexa. Pratade just med en f.d. arbetskompis från SL som sade att uppehållet vid T-Centralen söderut beräknades till 100 sekunder. Vad jag kommer ihåg från när jag körde var att när man såg bakljusen på tåget före när man lämnade Rådmansgatan tog man det lugnt ner till T-Centralen, det var sällan man fick L då. Sen kan det också vara att när man ropade "Dörrarna stängs" så stängde man då. Utomlands är det vanligare med längsgående säten för att kunna packa in mera passagerare då. Hur är det med T-banan i Oslo resp. Metron i Helsingfors? Var över 30 år sedan jag åkte med dom..
Som tunnelbaneresenär tycker jag det är alldeles utmärkt att man inför vagnar med större utrymme för passagerare. Om man med "boskapstransport" menar att passagerarna står tätt packade är det just så det ser ut i exempelvis C20. Svårt att få passagerare att fortsätta in i de ganska trånga gångarna, där det inte finns stora möjligheter att hålla sig fast utan att genera sittande trafikanter. Och innanför dörrarna är det ganska få fasthållningsmöjligheter. Ja, jag vet att man med tanke på buller undvikit hållstänger mellan golv och tak, men det borde gå att ordna fler takmonterade stänger eller stroppar. Nu är lösningen ofta att vagnarna är så fullpackade att man inte riskerar att falla när tåget tvärbromsar eller kränger genom en växel. Så rymliga vagnar med många handtag och stroppar vore toppen!
När det gäller signalsystemets påverkan på kapaciteten har jag en känsla av att tågen numera stoppar ute på linjen i större utsträckning än förut. Med det gamla systemet på tunnelbana I kunde, som nämndes i annat inlägg, ett tåg rulla i sakta mak fram mot föregående tåg som gjorde uppehåll vid plattform. Och när första tåget rullade iväg kunde efterföljande tåg utan onödig fördröjning köra in på stationen. Numera blir jag väldigt förvånad om tåget vid mina resor från Gullmarsplan till arbetsplatsen vid Odenplan inte stannar åtminstone tre -fyra gånger mellan stationerna. Och efter ett sådant stopp tar det tid att få upp farten - mycket effektivare att rulla långsamt. Före växlar och korsande rörelsevägar är det däremot bra med ett ATC-system som stoppar tåget när vägen inte är fri. De - fåtaliga - olyckor som inträffade på tunnelbana I innan signalsystemet byttes handlade nästan alltid om att tåg körde förbi röd signal och genom en växel som t ex inte var i kontroll. Sammanstötningar med framförvarande tåg eller stoppbock (Bagarmossen) som nämndes i annat inlägg berodde ju på otillräcklig bromsverkan. Och när det i början av 1950-talet inträffade en påkörning av stillastående tåg vid Hökarängen fanns ännu inget blocksystem eller tågkontroll på sträckan - man körde på sikt.
När det gäller signalsystemets påverkan på kapaciteten har jag en känsla av att tågen numera stoppar ute på linjen i större utsträckning än förut. Med det gamla systemet på tunnelbana I kunde, som nämndes i annat inlägg, ett tåg rulla i sakta mak fram mot föregående tåg som gjorde uppehåll vid plattform. Och när första tåget rullade iväg kunde efterföljande tåg utan onödig fördröjning köra in på stationen. Numera blir jag väldigt förvånad om tåget vid mina resor från Gullmarsplan till arbetsplatsen vid Odenplan inte stannar åtminstone tre -fyra gånger mellan stationerna. Och efter ett sådant stopp tar det tid att få upp farten - mycket effektivare att rulla långsamt. Före växlar och korsande rörelsevägar är det däremot bra med ett ATC-system som stoppar tåget när vägen inte är fri. De - fåtaliga - olyckor som inträffade på tunnelbana I innan signalsystemet byttes handlade nästan alltid om att tåg körde förbi röd signal och genom en växel som t ex inte var i kontroll. Sammanstötningar med framförvarande tåg eller stoppbock (Bagarmossen) som nämndes i annat inlägg berodde ju på otillräcklig bromsverkan. Och när det i början av 1950-talet inträffade en påkörning av stillastående tåg vid Hökarängen fanns ännu inget blocksystem eller tågkontroll på sträckan - man körde på sikt.
/Gunnar Ekeving
Måste hålla med, C20-utformningen är ju urursel för att egentligen trafikera folk i högtrafik. Det "roliga" med vagnmodellen är ju att den inte är planerad för annat än ett fåtal stående. Man har ju inget att hålla i sig i i gångarna och tyvärr är ju Stockholms tunnelbanevagnar något för smala också - för att fungera med 4-sittbås på bägge sidor och stående i gångarna. I början hade man ju inte något alls att hålla sig i där - det var ju först efter något år SL började inse att det kanske blev trång i tunnelbanan ibland... Dessutom tar in- och utpassage alldeles för lång tid, då dörrarna är alldeles för smala etc. Men Cx är ju egentligen ännu värre, eftersom det blir sådan koncentration tiil första och sista vagnen.gek skrev:Som tunnelbaneresenär tycker jag det är alldeles utmärkt att man inför vagnar med större utrymme för passagerare. Om man med "boskapstransport" menar att passagerarna står tätt packade är det just så det ser ut i exempelvis C20. Svårt att få passagerare att fortsätta in i de ganska trånga gångarna, där det inte finns stora möjligheter att hålla sig fast utan att genera sittande trafikanter. Och innanför dörrarna är det ganska få fasthållningsmöjligheter. Ja, jag vet att man med tanke på buller undvikit hållstänger mellan golv och tak, men det borde gå att ordna fler takmonterade stänger eller stroppar. Nu är lösningen ofta att vagnarna är så fullpackade att man inte riskerar att falla när tåget tvärbromsar eller kränger genom en växel. Så rymliga vagnar med många handtag och stroppar vore toppen!
Men en förutsättnng för att det ska vara acceptabelt och inte till nackdel för resenärerna är ju att man då anpassar trafiken så att alla får sittplats i lågtrafik och att man i högtrafik kör fler tåg längre ut på linjen, så att stående resenärer kan koncentreras just till en kortare sträcka. Både SL:s bedömning och vad folk verkar tycka, så är det inget problem att stå i normal trängsel ca 10 minuter - därefter börjar börjar det dock bli tveksamt.
-
Men snälla rara!! Trodde man verkligen att man skulle kunna spåra på vagnen på det där sättet? Märkligt att ingen vettig människa satte stopp för det här äventyret, det blev ju bara värre och värre skador, inte bara på vagnen utan på omgivningen! Omdömeslöst är bara förnamnet!Bobban skrev:Hittade en kul film på youtube. Där ser man lite av vad Lars S menade med att den går åt skogen rejält ibland.
http://www.youtube.com/watch?v=Phbf0qO2eKk
EDIT: 2005 gjorde jag faktiskt en ganska snabb säkerhetssyn (en dag) i VY på uppmaning av den dåvarande depåchefen. Trots attt depån är fullskiten med fritexttavlor och de flesta andra tavlor man kan hitta i TRI Tub hade man en tendens att köra på varandra. (Kanske var mängden av tavlor problemet). Det blev en A4-sida med synpunkter på trafiksäkerhetsbrister. Efter det var jag med på ett personalmöte med rangerarna där jag framförde en del synpunkter. Efter det hände inget onormalt på en månad. Depåchefen var överlycklig. Men sedan började det igen.....
//Lars S
"Proffsig" hantering av urspårningen på filmen...
Vad gäller "boskapsvagnar" v.s. vanliga vagnar så vore det väl vettigast med en kompromiss (vi är ju trots allt svenskar...
). Vad sägs om att ha "boskapsinredningen" i närheten av dörrarna, och *EN* motsittningsgrupp mitt emellan varje dörrpar? Givetvis bör det vara gott om möjligheter för stående att hålla fast sig i, och om golvet fortfarande är halt så bör man åtgärda det...

Vad gäller "boskapsvagnar" v.s. vanliga vagnar så vore det väl vettigast med en kompromiss (vi är ju trots allt svenskar...

Inte konstigt det är vagnsbrist eller att de inte får ut vagnarna på morgonen. Är det sån där lekstuga jämt i depåerna?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
På mitt jobb skulle motsvarande rendera i åtal (vårdslöshet i trafik alt. tjänstefel). Förmannen - han i röda jackan (?) verkar inte bry sig, eller vart ringer han? Ngn av herrarna borde kanske börja om som spärrvakt?Lars Stegenius skrev:Men snälla rara!! Trodde man verkligen att man skulle kunna spåra på vagnen på det där sättet? Märkligt att ingen vettig människa satte stopp för det här äventyret, det blev ju bara värre och värre skador, inte bara på vagnen utan på omgivningen! Omdömeslöst är bara förnamnet!Bobban skrev:Hittade en kul film på youtube. Där ser man lite av vad Lars S menade med att den går åt skogen rejält ibland.
http://www.youtube.com/watch?v=Phbf0qO2eKk
EDIT: 2005 gjorde jag faktiskt en ganska snabb säkerhetssyn (en dag) i VY på uppmaning av den dåvarande depåchefen. Trots attt depån är fullskiten med fritexttavlor och de flesta andra tavlor man kan hitta i TRI Tub hade man en tendens att köra på varandra. (Kanske var mängden av tavlor problemet). Det blev en A4-sida med synpunkter på trafiksäkerhetsbrister. Efter det var jag med på ett personalmöte med rangerarna där jag framförde en del synpunkter. Efter det hände inget onormalt på en månad. Depåchefen var överlycklig. Men sedan började det igen.....
//Lars S
Ge spårtrafik företräde!
Dessutom verkar de inte bry sig om den personliga säkerheten nåt nämnvärt. Springa under en vältande stolpe mellan en vagn som är på väg mot ett betongfundament. SAMTIDIGT som han är koncentrerad på att prata i telefon och inte ser vad som händer.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nu är jag kanske inte rätt person att svara på varför man gjorde som man gjorde. Men det jag fått höra är att man inte kunde lyfta vagnen på plats, utan var tvungen att flytta den frammåt för att kranen skulle kunna komma åt. Om det var någon väg som saknades dit eller om det var något (typ bron) som hängde i vägen?
Såg asienvagnarna ute på stan igår. Trevligt att se dessa vita vagnar rulla. Själv gillar jag mest den typen som inte har längsgående säten. Känns lite mer "normalt" att kunna sitta och prata med personen framför mig utan att behöva få nackspärr för att kunna prata med den som sitter brevid.
Är det någon som vet vad man fick ut av testet när vagnarna var nyombyggda? Vilken typ av inredning gillade Stockholmarna bäst?
Såg asienvagnarna ute på stan igår. Trevligt att se dessa vita vagnar rulla. Själv gillar jag mest den typen som inte har längsgående säten. Känns lite mer "normalt" att kunna sitta och prata med personen framför mig utan att behöva få nackspärr för att kunna prata med den som sitter brevid.
Är det någon som vet vad man fick ut av testet när vagnarna var nyombyggda? Vilken typ av inredning gillade Stockholmarna bäst?
Den vita linjen är målad. Har själv sett det med egna ögon när jag jobbade i HY och vagnarna lackerades om.Lars Stegenius skrev:Tror att den är klistrad eftersom den ibland saknats delvis på en del vagnar.daniel_s skrev:Är inte den vita linjen målad?
//Lars S
Däremot så var hela C4 2484 stripad, gick man riktigt nära så kunde man se att hela vagnen såg ut som reklamvagnarna.
Vad är det för fel med att göra ett studiebesök i några städer runt om i Europa? Berlin och Prag är bara 1-1,5 timme bort. Men SL måste ju uppfinna hjulet på nytt, det går ju inte att göra som i andra länder. Är det typiskt svenskt eller? 
Föressten varför klagas det så mycket på dessa vagnar? Är det några vagnar som är boskapsvagnar så är det ju C20, alla står i vestibulerna och trängs... Vad är det för fel med att vagnarna rymmer mer folk? Sen att man får stå en bit gör väl ingenting. Men det är klart vi är ju rätt bortskämda...

Föressten varför klagas det så mycket på dessa vagnar? Är det några vagnar som är boskapsvagnar så är det ju C20, alla står i vestibulerna och trängs... Vad är det för fel med att vagnarna rymmer mer folk? Sen att man får stå en bit gör väl ingenting. Men det är klart vi är ju rätt bortskämda...
Men herregud, man kan väl inte förlita sig enbart på mobilkranar. Det finns många ställen där det inte går att komma åt med sådana. Har man inte domkrafter, ispåringsräler m.m?Bobban skrev:Nu är jag kanske inte rätt person att svara på varför man gjorde som man gjorde. Men det jag fått höra är att man inte kunde lyfta vagnen på plats, utan var tvungen att flytta den frammåt för att kranen skulle kunna komma åt. Om det var någon väg som saknades dit eller om det var något (typ bron) som hängde i vägen?