Koppling av C20 på TUB1

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Koppling av C20 på TUB1

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Raljera på du men kolla verkligheten. I Kärrtorp stannar tvåvagnarstågen mot stan inte så nära utgången som möjligt. De stannar ca en halv vagn bort. Varvid folk får springa ikapp.
Det har en enkel förklaring: hållmärket sitter sex gamla vagnslängder (105 m) in på plattformen. Två C20 är dock bara 93 m. Det blir 12 m extra att springa jämfört med ett sexvagnståg.
bruse skrev:Och står man i dess norra ände, så finns där inge diodskylt. Då kan ingen där veta hur många vagnar det är. Förrän tåget stannar en halv vagnslängd bort. Och det är ju så säkert och enkelt att springa i snömodden.
Jo, men om man har ställt sig så långt bort så är man ju en av de där som jag häcklade i förra inlägget. Så mitt tips till folk är: Ansträng er lagom, gå en bit bort på plattformen så att ni inte står i vägen för andra människor men gå inte hela vägen bort för då blir man bara besviken!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Raljera på du men kolla verkligheten. I Kärrtorp stannar tvåvagnarstågen mot stan inte så nära utgången som möjligt. De stannar ca en halv vagn bort. Varvid folk får springa ikapp.
Det har en enkel förklaring: hållmärket sitter sex gamla vagnslängder (105 m) in på plattformen. Två C20 är dock bara 93 m. Det blir 12 m extra att springa jämfört med ett sexvagnståg.
bruse skrev:Och står man i dess norra ände, så finns där inge diodskylt. Då kan ingen där veta hur många vagnar det är. Förrän tåget stannar en halv vagnslängd bort. Och det är ju så säkert och enkelt att springa i snömodden.
Jo, men om man har ställt sig så långt bort så är man ju en av de där som jag häcklade i förra inlägget. Så mitt tips till folk är: Ansträng er lagom, gå en bit bort på plattformen så att ni inte står i vägen för andra människor men gå inte hela vägen bort för då blir man bara besviken!
I ena stunden gnäller du att folk klungar ihop sig. Sen när de sprider ut sig över plattformen är inte det bra heller.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:I ena stunden gnäller du att folk klungar ihop sig. Sen när de sprider ut sig över plattformen är inte det bra heller.
Nej nu förstod du fel, det är bra att sprida ut sig. Däremot är det dåligt att stå i ändarna av plattformen, för det leder till att folk anhopas i ändarna av tåget.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:Äh! Två vagnar räcker utmärkt på kvällarna. Mycket svammel men lite verklighetskoppling. Större delen av upplevelsen härrör från passagerarnas placering på plattformarna, mycket litet sammanhänger med den egentliga belastningen; mittersta vagnen är typ tom större delen av trafikdygnet och kunde lika gärna ersättas med en lång stång med multipelkablar.
Jaha, åkte i går vid 22.30 tiden, det var tack och lov trevagnarståg, men när det kom in vid T-centralen på väg västerut var alla tre vagnar fulla till bristningsgränsen...Jo, jag vet att det varit förseningar under dagen och det är mycket möjligt att det varit så här också, men problemet är ju att det alltid är stora förseningar på kvällarna på gröna linjen. På röda och blå fungerar det dock utmärkt med korta tåg på kvällar (även om det blir många stående). Däremot håller jag fullständigt med om att det knappast är det mest effektiva sättet att bedriva trafik på - snarare är ju problemet den stora snedfördelningen mellan de olika turerna. Men den som tror att man vinner över kollektivtrafikresenärer om man får stå packade som sillar i ca tjugominuter om man åker efter klockan 22.00 måndag-torsdag, ja då har man nog missförstått vad som krävs av kollektivtrafiken för att attrahera nya målgrupper.

Åkte för några veckor sedan vid 21.50-tiden, då var det ett tvåvagnarståg och många passagerare fick lämnas kvar på plattformen. Det är inte så lätt att springa 70-80-meter när tåget står inne för att kunna komma med tåget överhuvudtaget och inte så kul att vänta en kvart på nästa tåg.

Nu är det också så att det är stor skillnad var (alltså i vilken geografisk riktning) man åker med tunnelbanan. Vissa linjer har en extrem snedfördelning. Tunnelbanan till Mörby Centrum har definitivt den problematiken medan det är betydligt jämnare fördelning mot Norsborg. Södertäljegrenen har lite av det problemet medan Märsta har det i mycket större omfattning. Bålsta-grenen däremot är betydligt jämnare fördelad. Västerort har lite större tyngd längst fram i riktning västerut. Att mittersta vagnen skulle vara tom större delen av trafikdygnet håller jag däremot verkligen inte med om - det där är en grov överdrift.Snarare är fördelningen rätt jämn med ett visst överskott (förstås) på tågets första och sista vagnpar. Och även om alla har sittplats i mellanvagnen, så blir det ändå 60 personer till per vagn (jämt fördelat) om man kör med två vagnar. Och då blir det förstås kaos.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Du har kanske glömt vad som stod på dessa skyltar? Nånting med "i lågtrafik stannar tåget mellan dessa markeringar". Inte ens jag med ett öga ahde svårt att se båda skyltarna. Om någon inte kan se båda skyltarna, har de nog färdtjänst.

Under dessa skyltar var det målat ett sträck på plattformen och pilar åt vilket håll tåget skulle stå. Plättlätt. Då alltså.
Vi kanske tänker på olika skyltar, de jag tänker på finns kanske kvar än idag? De har/hade bara texten "kort tåg" och dessa pilar.

Jag hävdar fortfarande att det inte på nåt sätt framgår om pilarna pekar på var tåget börjar eller om de pekar på var tåget slutar. Markeringen på plattformen bestod om jag inte minns fel av två pilar i bredd som pekade på en tjock linje. För den som har läst mekaniska ritningar nån gång då och då så är det nog lätt att tolka det som att tåget kommer att stanna på "pil-sidan" av strecket. För den som däremot inte läst mekaniska ritningar men läst vägbeskrivningar så är det nog lätt att tro att pilarna pekar på åt vilket håll man ska gå, d.v.s. tvärt emot ritningsläsartolkningen.

Jag har minnen av att det bara funnits en skylt i takhöjd, och om det är en del folk på plattformen så lär man ju inte se någon eventuell markering på plattformen långt bort.

daniel_s skrev:När man kommer fram till plattformen på en station med ingång bara i ena änden så ska man vara bra snurrig för att tro att tågen stannar vid plattformens allra bortersta del. Det är knappast okunniga trafikanter som ställer sig fel, det är snarare vaneresenärer som försöker vara smartare än de klarar av för att spara femton sekunder när de kommer fram.
... eller så har man ingen koll på hur tågtrafik körs? Jämför med om det står en busshållplatsstolpe 20 meter "framåt" (i bussens körriktning) från utgången på en station, bussen lär stanna med framdörren vid stolpen oavsett om det är en kort eller lång buss, trots att det blir kortast gångväg om alla bussar oavsett längd stannar med bakänden på samma ställe. (Nu lever jag i vad som SL betraktar som framtiden, att man får stiga på genom valfri dörr).

Man kan ju också ha vana från att åka "järnvägs"-tåg, på t.ex. Örebro C är det standard att tåg som använder spår 1 oftast stannar så långt från stationshuset som möjligt. Tanken bakom detta är att spåret är delat på 1A och 1B och längst från stationshuset har man kortast gångväg för byte mellan tåg och buss, men man envisas med att alltid stanna längst bort oavsett hur långt tåget är...
daniel_s skrev:Normal plattformslängd är för övrigt 150 m och 93 m in på plattformen är då 18/75 = 24 % av sträckan bortom plattformens mitt. På T-bana 3 med 180 m plattformar är ju alla tåg i någon mening korta, men det brukar inte vara några större problem. Vid Fridhemsplan norrut brukar det bli lite spring men det är ju å andra sidan bra att folk får motion. :wink:
Ja jösses, undrar var jag fick fel längder från :wink: Jag måste ha blandat ihop C20's 46½ meter med 36 meter :shock: :oops:

93 meter in är väl å andra sidan bara tre meter från mitten av en 180m-plattform, så på bana 3 så är det med andra ord inte alls självklart var korta tåg stannar, och åtminstone på dessa stationer stämmer mitt resonemang även om jag fick de faktiskta siffrorna helt om bakfoten.

daniel_s skrev:
C20 har ju inte funnits så många år, så SL har säkert inte hunnit sätta upp nya "U-tavlor" anpassade för C20.

(Jag vet inte om det är tillåtet att ha olika hållmärken för olika fordonstyper hos SL. Om inte så är det direkt dumt. Hos trafikverket är det i alla fall tillåtet, på Malmö C var det olika U-tavlor för Rc respektive X2 (och nån sån lyx som motsvarande för X31K/Et tror jag man inte lyxade till, eller så minns jag fel)...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Du och din skruvade logik! Det fanns både skyltar i takhöjd och markeringar på plattformen. Det stod "Vid lågtrafik korta tåg mellan markeringarna" på skyltarna och det fanns två för varje spår, med 70 m emellan, så det var rätt uppenbart att man skulle stå mellan skyltarna och inte utanför! Pilarna var dessutom riktade åt det håll vagnarna fanns, alltså åt det håll man skulle gå.

Allting var klockrent, men sedan kom 90-talet, upphandlingar och besparingar och till råga på allt nåt slags "mjuka linjen-policy", det ansågs omodernt med skyltar i allmänhet och i stället för att uppdatera skyltarna med det nya typsnittet skruvade man ned dem. Pilarna på plattformarna underhölls inte heller, men finns kvar här och var fortfarande. Under dessa år sabbade man en massa som man byggt upp under årens lopp, och började blicka framåt i stället. Det gör man fortfarande, varje gång man nämner ett fysiskt fel på en verklig skylt för SL så handlar svaret om vad bra information det ska bli i framtiden...

Beträffande hållmärken för C20, så har man på T-bana 1 flyttat hållmärkena till "rätt" plats där så kan ske. Vissa stationer har dock ITV-anläggning och då sitter hållmärket vanligen kvar på sin gamla plats, annars måste även skärmarna flyttas. (Sen finns det ett par ställen där hållmärkena verkar mer eller mindre slumpmässigt utplacerade också...)
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Ett trafikupplägg med långa tåg på linje 18 och 19 men korta tåg på linje 17, betyder alltså att var tredje tåg i innerstan är kort men resten långa. Det lär inte bli lätt att lära trafikanterna var på plattformen man kan stå.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:C20 har ju inte funnits så många år, så SL har säkert inte hunnit sätta upp nya "U-tavlor" anpassade för C20.

(Jag vet inte om det är tillåtet att ha olika hållmärken för olika fordonstyper hos SL. Om inte så är det direkt dumt. Hos trafikverket är det i alla fall tillåtet, på Malmö C var det olika U-tavlor för Rc respektive X2 (och nån sån lyx som motsvarande för X31K/Et tror jag man inte lyxade till, eller så minns jag fel)...
"U-tavlor" är väll något som finns på "riktiga" järnvägar. (Har alltid undrat vad bokstaven U står för.)
På T-banan finns små skyltar med siffror placerade på strömskenans skyddsbräda. Gula skyltar med svarta siffror (4, 6 resp. 8 ) för Cx-tåg och vita skyltar (1, 2 resp3) för C20-tåg. (Vet inte om 1-skyltarna finns. Tror dessutom att de vita skyltarna har röd ram?) Om alla tåg av en viss typ skall stanna vid samma läge saknar skyltarna siffra.
Det finns skyltar som är delade diagonalt så att ena halvan är Cx-skylt och den andra halvan är C20-skylt. Kommer inte ihåg om denna variant finns med siffror eller bara för de generella, sifferlösa, skyltarna.
Två skyltar sitter aldrig i bredd eller över varandra, utan med uppskattningsvis minst två meters avstånd. (Eller förekommer det att de sitter i bredd? Blev plötsligt osäker.)

Ovanstående bygger helt och hållet på observationer i verkligheten och egen slutledningsförmåga. Så allt kanske inte är 100% korrekt! Ser också i annat inlägg att skyltarna kallas hållmärken.

Med lite sökande hittade jag detta dokument. på sid 41 handlar det om hållmärken. Bilden visar bl.a. hållmärken för 2 resp. 3 vagnar. Men finns det över huvud taget gula skyltar med dessa siffror?

EDIT:
Upptäckte först nu att det dokument jag länkade till handlar om Roslagsbanan, inte T-banan!
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 18 december 2010 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

djth skrev:Ett trafikupplägg med långa tåg på linje 18 och 19 men korta tåg på linje 17, betyder alltså att var tredje tåg i innerstan är kort men resten långa. Det lär inte bli lätt att lära trafikanterna var på plattformen man kan stå.
Det var lättare förr! Mitt på dagen samt efter kvällsrusningen fram till midnatt, 4 vagnar. Övrig tid 8 vagnar!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:"U-tavlor" är väll något som finns på "riktiga" järnvägar. (Har alltid undrat vad bokstaven U står för.)
U som i uppehåll.
LÅ1 skrev:På T-banan finns små skyltar med siffror placerade på strömskenans skyddsbräda. Gula skyltar med svarta siffror (4, 6 resp. 8 ) för Cx-tåg och vita skyltar (1, 2 resp3) för C20-tåg. (Vet inte om 1-skyltarna finns. Tror dessutom att de vita skyltarna har röd ram?) Om alla tåg av en viss typ skall stanna vid samma läge saknar skyltarna siffra.
Det finns skyltar som är delade diagonalt så att ena halvan är Cx-skylt och den andra halvan är C20-skylt. Kommer inte ihåg om denna variant finns med siffror eller bara för de generella, sifferlösa, skyltarna.
Två skyltar sitter aldrig i bredd eller över varandra, utan med uppskattningsvis minst två meters avstånd. (Eller förekommer det att de sitter i bredd? Blev plötsligt osäker.)
Stämmer bra alltihop. Hållmärken för 1 vagn finns det gott om, dock är de i flera fall överflödiga. Som det nu är sitter det gärna en 1:a en meter framför 2:an så att man hinner bli osäker på om var man ska stanna med tvåvagnståg, men så behöver det inte längre vara - om en- och tvåvagnståg skall stanna på samma ställe behöver det bara finnas ett 2-vagnsmärke. Kanske har inte skyltdetaljen hunnit upptäcka denna finess i Tri Tub.

Det finns också hållmärken med blå kant, som används vid evenemangstrafik på order av trafikledaren.
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Dom två stackars skyltarna vid Solna Centrum
ännu en dag
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Du och din skruvade logik! Det fanns både skyltar i takhöjd och markeringar på plattformen. Det stod "Vid lågtrafik korta tåg mellan markeringarna" på skyltarna och det fanns två för varje spår, med 70 m emellan, så det var rätt uppenbart att man skulle stå mellan skyltarna och inte utanför! Pilarna var dessutom riktade åt det håll vagnarna fanns, alltså åt det håll man skulle gå.

Allting var klockrent, men sedan kom 90-talet, upphandlingar och besparingar och till råga på allt nåt slags "mjuka linjen-policy", det ansågs omodernt med skyltar i allmänhet och i stället för att uppdatera skyltarna med det nya typsnittet skruvade man ned dem. Pilarna på plattformarna underhölls inte heller, men finns kvar här och var fortfarande. Under dessa år sabbade man en massa som man byggt upp under årens lopp, och började blicka framåt i stället. Det gör man fortfarande, varje gång man nämner ett fysiskt fel på en verklig skylt för SL så handlar svaret om vad bra information det ska bli i framtiden...
Klart att logiken ska vara skruvad :wink:
Seriöst så finns det en stor poäng i att krångla till det när man funderar på hur ett budskap kan tolkas - om man hittar alternativa tolkningar så bör man se över budskapets utformning. Just de här pilarna på plattformen som pekar mot ett streck kan mycket väl tolkas som att pilarna indikerar "hit men inte längre".

Jag insåg inte förrän du skrev ovanstående inlägg att diskussionen gäller vad som fanns så långt bak i tiden som 80-talet, jag trodde det var ändringar mer nyligen, och refererade därför till vad jag sett under de senaste kanske 10-15 åren.
daniel_s skrev:Beträffande hållmärken för C20, så har man på T-bana 1 flyttat hållmärkena till "rätt" plats där så kan ske. Vissa stationer har dock ITV-anläggning och då sitter hållmärket vanligen kvar på sin gamla plats, annars måste även skärmarna flyttas. (Sen finns det ett par ställen där hållmärkena verkar mer eller mindre slumpmässigt utplacerade också...)
Aha!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Seriöst så finns det en stor poäng i att krångla till det när man funderar på hur ett budskap kan tolkas - om man hittar alternativa tolkningar så bör man se över budskapets utformning. Just de här pilarna på plattformen som pekar mot ett streck kan mycket väl tolkas som att pilarna indikerar "hit men inte längre".
De pekar från strecket :D
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Seriöst så finns det en stor poäng i att krångla till det när man funderar på hur ett budskap kan tolkas - om man hittar alternativa tolkningar så bör man se över budskapets utformning. Just de här pilarna på plattformen som pekar mot ett streck kan mycket väl tolkas som att pilarna indikerar "hit men inte längre".
De pekar från strecket :D
Så här, nämligen: http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_pho ... ecid=97842
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Aha! Men sådär ser det väl ut än idag på vissa platser?

Pilarna på plattformen är alltså helt rätt. Pilarna på skylten är däremot i mitt tycke felvända (jämför t.ex. hur skyltar ser ut som förkunnar huruvida ett vägmärke gäller till och med eller från och med märkets plats). Jag minns att jag har tyckt att det varit svårbegripligt vilket också bekräftar det där med pilarna.

Utan något tåg på plats så upplever jag alltså en konflikt mellan skylten och pilarna på plattformen, och om tåget väl är på plats så känns skyltningen lite överflödig, jag har inga större problem att avgöra var ett stillastående tåg vid plattform jag är på befinner sig. :wink:
superpin

Inlägg av superpin »

Det stora problemet med korta tåg på blå linje är att så många förare struntar i att de kör ett kort tåg och glatt rullar fram till slutet av perrongen oavsett. Alltså är det ingen ide som passagerare att försöka vara förutseende...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

superpin skrev:Det stora problemet med korta tåg på blå linje är att så många förare struntar i att de kör ett kort tåg och glatt rullar fram till slutet av perrongen oavsett. Alltså är det ingen ide som passagerare att försöka vara förutseende...
Nja, det är nog inte så ofta förarens fel utan snarare hållmärkena som sitter på konstiga ställen på en del stationer. Om vissa tåg förefaller att stanna på ett "bättre" ställe så är det nog snarare dessa tåg som stannar på fel ställe, kolla nästa gång var hållmärket sitter!
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:
superpin skrev:Det stora problemet med korta tåg på blå linje är att så många förare struntar i att de kör ett kort tåg och glatt rullar fram till slutet av perrongen oavsett. Alltså är det ingen ide som passagerare att försöka vara förutseende...
Nja, det är nog inte så ofta förarens fel utan snarare hållmärkena som sitter på konstiga ställen på en del stationer. Om vissa tåg förefaller att stanna på ett "bättre" ställe så är det nog snarare dessa tåg som stannar på fel ställe, kolla nästa gång var hållmärket sitter!
Ja, det finns ju några sådana absurda exempel på blå linjen och antagligen har det väl att göra med var monitorerna sitter, eller bara att man satt märkena fel. Det blir ju ännu värre av att det är längre plattformar. Fast där ska det ju fungera med CX-tågen också förstås. Men det finns ju några sådana exempel på gröna linjen också, fast i motsatt hänseende, där tågen istället borde stanna vid fullängdstågmärket. Exempelvis vid Cenralen och Fridhemsplan, eftersom de flesta resenärer både ska vara längst fram i tåget och kommer från uppgång Sergels torg/Fridhemsplan. Med en sådan enkel åtgärd skulle man säkert få en betydligt jämnare belastning när man kör med korta tåg - helt enkelt för att fler resenärer skulle hinna till vagn nr 2. Lastningen skulle ju också gå fortare.
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

spårlasse skrev: Ja, det finns ju några sådana absurda exempel på blå linjen och antagligen har det väl att göra med var monitorerna sitter, eller bara att man satt märkena fel.
Blåa linjen har inga monitorer, men på linje 10 har 2-vagnsmärkena tagits bort helt norr om Värsta skogen, förklaringen jag har fått är att man vill minimera risken för att förarna skulle stanna vid fel hållmärke med fullängdståg. På linje 11 föreligger dock ingen sådan risk.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

DrMerkwurdigliebe skrev:
spårlasse skrev: Ja, det finns ju några sådana absurda exempel på blå linjen och antagligen har det väl att göra med var monitorerna sitter, eller bara att man satt märkena fel.
Blåa linjen har inga monitorer, men på linje 10 har 2-vagnsmärkena tagits bort helt norr om Värsta skogen, förklaringen jag har fått är att man vill minimera risken för att förarna skulle stanna vid fel hållmärke med fullängdståg. På linje 11 föreligger dock ingen sådan risk.
Om det är en risk så vore det väl bättre om nån display i hytten på C20 blinkar en enormt stor siffra med vagnlängden eller nåt? :wink:
Skriv svar