Vagn 33 har tagit av sig sin svarta kostym...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Vagn 33 har tagit av sig sin svarta kostym...

Inlägg av carltram »

Bild
... Idag den 11/12 2010 :lol:
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Re: Vagn 33 har tagit av sig sin svarta kostym...

Inlägg av Eos95 »

hemlängtan :P
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

i väntan på tejparen får en tjänstgöra lite......

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Trevligt. En stilla undran, tröttnar du aldrig på Djurgården?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Bussmicke skrev:Trevligt. En stilla undran, tröttnar du aldrig på Djurgården?
Nej,jag tröttnar inte på 7:an eftersom det är en innerstadsspårväg som jag bor i närheten av.
Användarens profilbild
HDWF

Inlägg av HDWF »

Det var bra att den visar färg. Ofta talas det om vikten av att lokaltrafiken är synlig. Asfaltsfärg är inte synlig. Synskadade ser inte vagnen lika lätt, färg ska kontastera och meddela en vad som ses. Visst står det en spårvagn inne på Elmuseét? Vad är det för en och vad har den för färg?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

HDWF skrev:Det var bra att den visar färg. Ofta talas det om vikten av att lokaltrafiken är synlig. Asfaltsfärg är inte synlig. Synskadade ser inte vagnen lika lätt, färg ska kontastera och meddela en vad som ses. Visst står det en spårvagn inne på Elmuseét? Vad är det för en och vad har den för färg?

Nu är det dags för dig att uppdatera dig i Sthlms museivärld. :D Elmuseet, inrymt i Tekniska museet, försvann för att antal år sedan vagnen,SSB 14, du refererar till finns på Spårvgsmuseet där den var utlånad ifrån. Färgen på den var svart som SSB hade i början. Redan efter ett par år så kom en ny färgsättning med en ljusare blå färg. SSB 182 har den om du söker i faktabasen här.

Återigen när det gäller färgsättnigen på A34 så är alla överens om att de borde vara mer synliga genom annan färgsättning. Min gissning är att det sker när de nya vagnarna kommer i höst. Även här finns det en annan tråd i detta ämne om du vill fortsätta diskussionen.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

carltram skrev:
Bussmicke skrev:Trevligt. En stilla undran, tröttnar du aldrig på Djurgården?
Nej,jag tröttnar inte på 7:an eftersom det är en innerstadsspårväg som jag bor i närheten av.
För sjutton, tröttna inte. Vi är många som uppskattar bilder från innerstadsspårvägen.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
HDWF

Inlägg av HDWF »

Stefan Widén skrev:vagnen,SSB 14, du refererar till finns på Spårvgsmuseet där den var utlånad ifrån. Färgen på den var svart som SSB hade i början.
Intressant må jag säga. Varifrån kom den svarta färgen, månntro? Ångspårvagnen eller hästspårvagnarna?
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Man kan ha delade meningar om färgsättningen. Det jag har mest förståelse för är synpunkter på synbarheten. Det är viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Däremot kan man inte säga, som många gör, att spårvagnar i Stockholm ska vara (ljus-)blå för det har "dom alltid varit" eller något sådant. Följer man den populära devisen "det var bättre förr - ju förr desto bättre" så är faktiskt svart helt rätt. Dessutom verkar det vara något av en modefärg. Man får nog gå tillbaka till 40-talet för att se så stor andel svarta bilar i stan. Hästspårvagnarna från 1877 var väldigt mörkt blå och de första elektriska vagnarna som sagt svarta. Även ångspårvagnarna var svarta. Men det är kanske mest praktiskt i det fallet. Ljusare toner verkar ha dykt upp på 10-talet.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

HDWF skrev:
Stefan Widén skrev:vagnen,SSB 14, du refererar till finns på Spårvgsmuseet där den var utlånad ifrån. Färgen på den var svart som SSB hade i början.
Intressant må jag säga. Varifrån kom den svarta färgen, månntro? Ångspårvagnen eller hästspårvagnarna?
Vi vet att när spårvagnarna infördes så var de öppna plattformarna ett sätt att likna dem vid hästdragna vagnar utan räls. Och som Anders skrev så var alla fordon vid den tiden svarta. Borsett från rena arbetsvagnar som troligen var omålade. De enda som kanske skiljde sig var Kungens vagnar och möjligen högre ståndets.

När det gäller trafiksäkerheten så gjorde vi ganska tydliga jämförande studier då SL var ute och inspekterade färgen i verkligheten. Ställde man en A 34 och ett Mustangtåg brevid varandra så kan att mustangen vart mer "synlig" i mörker.

Alltså så är det åt det hållet vagnarna ska se ut. Sen kan man givetvis göra lite variationer liksom Norrköping som Hottat upp sin gula färg (lite väl oranga tycker kanske en del men...)

Stefan
996

Inlägg av 996 »

Når man, sikkert av gode markedsføringsgrunner elle noe slikt, er så "dum" at man spør allmenheten og ekspertene hvordan det skal se ut og avholder en omröstning, så får man jo det som folk "gillar" og det er jo ikke ensbetydene med at det ser bra ut eller er lett synlig.
Mvh Bjørn
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Är det fel på mina ögon? Jag ser inga svarta vagnar på stan, bara bruna!
Och jag tycker de är snygga!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Rickardspårvagn

Inlägg av Rickardspårvagn »

hemlängtan i allra högsta grad! :D
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Har SL alls längre något som helst designprogram för sina fordon?

"Urspårningen" började enligt min mening med C20 (silver/blå/svart), fortsatte med A32 (vit/blå/svart), X60 (vit/blå) och nu senast A34 (brunsvart/reflex)...

Skulle inte spårfordonen vara blå med vit linje och bussarna röda med vit linje?

De s k "blåbussarna" (sic!) må möjligen vara förlåtna med tanke på dess idé om "tänk spårtrafik, kör buss"; de följer ju trots allt spårtrafikens designprogram.

Men är det i övrigt "hela havet stormar" som numera gäller designmässigt?
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

Joakim Runnedal skrev:Har SL alls längre något som helst designprogram för sina fordon?

"Urspårningen" började enligt min mening med C20 (silver/blå/svart), fortsatte med A32 (vit/blå/svart), X60 (vit/blå) och nu senast A34 (brunsvart/reflex)...

Skulle inte spårfordonen vara blå med vit linje och bussarna röda med vit linje?

De s k "blåbussarna" (sic!) må möjligen vara förlåtna med tanke på dess idé om "tänk spårtrafik, kör buss"; de följer ju trots allt spårtrafikens designprogram.

Men är det i övrigt "hela havet stormar" som numera gäller designmässigt?
håller med dig
jag har dyslexi
Rickardspårvagn

Inlägg av Rickardspårvagn »

Tacka vet jag Östgötatrafikens fordon!
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

Rickardspårvagn skrev:Tacka vet jag Östgötatrafikens fordon!
dom är duktiga att följa ett design tema,
och temat är snyggt är ju ett plus :D

sen får man se vilken färg det blir på saltsjöbannan när den har byggs om och nya fordon har tillkommit :|
jag har dyslexi
Skriv svar