Vagnsbrist i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
bark skrev:Enligt trafikinformationen i Radio Östergötland i morse har flera spårvangsturer idag ersatts med buss på grund av vagnsbrist.
Tja, i Stockholm har vi å andra sidan ersatt en hel busslinje med spårvagnar! :D
Vilken tänker du på då - kan det vara buss 130?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
bark skrev:Enligt trafikinformationen i Radio Östergötland i morse har flera spårvangsturer idag ersatts med buss på grund av vagnsbrist.
Tja, i Stockholm har vi å andra sidan ersatt en hel busslinje med spårvagnar! :D
Var det inte en halv busslinje? :?
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Harald »

TKO skrev:
daniel_s skrev:
bark skrev:Enligt trafikinformationen i Radio Östergötland i morse har flera spårvangsturer idag ersatts med buss på grund av vagnsbrist.
Tja, i Stockholm har vi å andra sidan ersatt en hel busslinje med spårvagnar! :D
Vilken tänker du på då - kan det vara buss 130?

/TKO
Linje 71 kanske? :wink:
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Willy Forsström »

Det verkar som de flesta av er gissar när det gäller vagnsbristen i Norrköping. Just idag 17/12 finns 2st M06, 1st M98, 8st M97 och 2 st M67-tåg tillgängliga för 16 omlopp. Mera utlåning till Hobbyspårvägen är totalt uteslutet. Varför inte försöka lösa problemen i Stockholm på ett kreativt sätt själva??????
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av TKO »

Willy Forsström skrev:Det verkar som de flesta av er gissar när det gäller vagnsbristen i Norrköping. Just idag 17/12 finns 2st M06, 1st M98, 8st M97 och 2 st M67-tåg tillgängliga för 16 omlopp. Mera utlåning till Hobbyspårvägen är totalt uteslutet. Varför inte försöka lösa problemen i Stockholm på ett kreativt sätt själva??????
Jag är faktiskt mer bekymrad över hur ni ska klara av situationen i Norrköping - det verkar fattas några vagnar...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

men snälla Willy, Hobbyspårvägen kör med begagnade Göteborgsvagnar, och äldre stockholmsvagnar, samt har ingen fordonsbrist, om giriga chefer i Norrköping hyrt ut sina spårvagnar , så är det inte till någon hobbyspårväg.

SL frågade om det gick bra att hyra vagnar, Norrköping, med dollartecken i ögonen, sa ja, och det är inte SLs fel att Norrköping inte kan hålla sina vagnar trafikdugliga, eller att de hyrde vagnar av er.

Så fråga dig själv vad du menade med ditt inlägg, det är i Norrköping ni har problem med vagnbrist, inte i stockholm, och detta beror på att ni inte klarar av att laga era vagnar, eller har ni bara tretton vagnar, så att dom tre som är i stockholm gör att det saknas tre vagnar?

Och vad fan menade du med Hobbyspårvägen?

Visst kan jag ösa invektiv över spårvägen i Norrköping, men varför? Inte påstår någon i stockholm att det är norrköpings fel att det är vagnbrist på djurgårdslinjen, tvärt om är vi glada att frankfurt och norrköping ställt upp med vagnar.

HS
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Willy Forsström skrev:Det verkar som de flesta av er gissar när det gäller vagnsbristen i Norrköping. Just idag 17/12 finns 2st M06, 1st M98, 8st M97 och 2 st M67-tåg tillgängliga för 16 omlopp. Mera utlåning är totalt uteslutet. Varför inte försöka lösa problemen i Stockholm på ett kreativt sätt själva??????
Men varför så upprörd? Har någon föreslagit utlåning av fler vagnar från Norrköping till Stockholm?
Medlem nr 266
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Eleganten »

Sven Blomberg skrev:
Willy Forsström skrev:Det verkar som de flesta av er gissar när det gäller vagnsbristen i Norrköping. Just idag 17/12 finns 2st M06, 1st M98, 8st M97 och 2 st M67-tåg tillgängliga för 16 omlopp. Mera utlåning är totalt uteslutet. Varför inte försöka lösa problemen i Stockholm på ett kreativt sätt själva??????
Men varför så upprörd? Har någon föreslagit utlåning av fler vagnar från Norrköping till Stockholm?
För Norrköpings del blev denna utlåning mycket olycklig i tiden. Det man skulle kunna göra är att fördela vagnparken annorlunda. Men sådant gissar jag att Östgötatrafiken motsätter sig.

Linje 2: 5 M97:or, 2 M06:or, 1 M67K-tåg (8 omlopp)
Linje 3: 4 M97:or, 1 M98, 1 M67K-tåg, 2 M67K enkla vagnar (8 omlopp)

Reserver: 1 M97, 3 M98:or, 2 M67K, 1 M97b nr 92 (borde kunna användas som nödreserv på linje 3) Sammanlagt 7 vagnar.

Nu finns det säkert de som sägar att det här går inte. Men jag skulle vilja säga att det skulle fungera utmärkt. Enkla M67:or har funkat utmärkt på 3:ans linje fram till 2000-talet. Och kör man ersättningsbuss är det sådana i normalstorlek. Och beträffande M67b nr 92 torde den fungera som nödreserv. Med det här upplägget skulle spårvägen ha 7 vagnar i reserv, vilket skulle underlätta för verkstaden att hinna med vagnfel och krockskadade vagnar. Nu behöver inte fördelningen av vagnar se ut exakt så här. Utan det var en liten fingervisning att man kan ha 16 vagnar i drift och 7 i reserv. Men för att nå dit kanske spårvagnstrafiken bör stängas av en vecka så man hinner få samtliga vagnar kördugliga.

P.S. Finns Cafévagnen kvar, då kan den vara den 8:e reservvagnen???
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

[quote="Eleganten] För Norrköpings del blev denna utlåning mycket olycklig i tiden. Det man skulle kunna göra är att fördela vagnparken annorlunda. Men sådant gissar jag att Östgötatrafiken motsätter sig.

Linje 2: 5 M97:or, 2 M06:or, 1 M67K-tåg (8 omlopp)
Linje 3: 4 M97:or, 1 M98, 1 M67K-tåg, 2 M67K enkla vagnar (8 omlopp)

Reserver: 1 M97, 3 M98:or, 2 M67K, 1 M97b nr 92 (borde kunna användas som nödreserv på linje 3) Sammanlagt 7 vagnar.

Nu finns det säkert de som sägar att det här går inte. Men jag skulle vilja säga att det skulle fungera utmärkt. Enkla M67:or har funkat utmärkt på 3:ans linje fram till 2000-talet. Och kör man ersättningsbuss är det sådana i normalstorlek. Och beträffande M67b nr 92 torde den fungera som nödreserv. Med det här upplägget skulle spårvägen ha 7 vagnar i reserv, vilket skulle underlätta för verkstaden att hinna med vagnfel och krockskadade vagnar. Nu behöver inte fördelningen av vagnar se ut exakt så här. Utan det var en liten fingervisning att man kan ha 16 vagnar i drift och 7 i reserv. Men för att nå dit kanske spårvagnstrafiken bör stängas av en vecka så man hinner få samtliga vagnar kördugliga.

P.S. Finns Cafévagnen kvar, då kan den vara den 8:e reservvagnen???[/quote]

Ingen har påstått att utlåningen av vagnar til Sthlm är spec. lyckligt justr nu, men man ska se de ur ett vidare perspektiv. Det gör ju såklart Willy också, även om man kan tyckas se en viss trötthet i inlägget. En trötthet som då främst är riktad mot alla "förståsigpåare" som skriver här, tyvärr i sitt eget oförstånd.

M67b 92, kan man nog tänka sig som en siste nödreserv, den lär vara "tillsynad" så att den ska kunna användas. Att använda M94 71, är däremot helt uteslutet, dels då den inte har inredning som passara alls och ej heller har alla dörrar i drift längre. Största problemet är dock, att väldigt få förare idag har utbildning på vagntypen, en vagntyp som inte är spec. svårkörd, men har sina egenheter, varför ublidning är nödvändigt (och dessutom ett krav från myndigheten).

Att köra enkla M67K går ju naturligtvis, men här är det så, att dessa nu är mer eller mindre permanent parkopplade, bl.a. biljettmaskinmässigt, varför man inte delar dessa tåg alls.
M98 22, är inte heller att räkna med längre, då den är avrustad och ska till Heningsdorf i Berlin för ombyggnad av elsystemet.
Trotts allt lär vi få leva med en del bussar på linjerna, men de tror jag kommer fungera.
Ötraf bör nog inte ha så mycket åsikter heller, dels för att kommunen avgör själv mycket i siste hand, då de tta är trafik kommunen beställt. Dessutom borde Ötraf ägna sin tid åt pendeltågstrasslet, som man själva orsakat med sin upphansdling och operatörsbyte (mer om det kan nog läsas på andra håll).
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Per Lind »

leifd skrev:
Thomas Lange skrev:M98 22-24 skulle kanske kunna uppgraderas till motsvarande elektronik som M06? vagnarna är väl i övrigt fullt funktionella?

Nr 21, som är rätt urspåringsbenägen, skulle förmodligena passa bäst som museivagn i Bremen, Det var väl ändå världens första hundraprocentiga låggolvsspårvagn och som sådan värd att bevara för speciella händelser och på ett förlåtande spår?
Nog väl tänkt där Thomas. För oss entusiaster, så är de naturligtvis roligare, om man uppgraderar M98.
Vad gäller 21, så tror jag nog att museivagn i Bremen, men som Norrköpingsvagn, skulle vara gångbart.
För de övriga kanske man kan hänga på det upprustningsprogram som München just inlett för sina P2.2 vagnar (motsv. M98).
Framför allt är de väl de äldre datorsystemen och kraftelektronik, som går ur tiden tyvärr.
Var inte det ett krav från Bremen när man sålde vagnen till Norrköping, att den skulle återbördas till Bremen när den inte längre behövdes i trafik?
Har för mig att jag läst detta i tysk fackpress.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Eleganten »

Det är ju klart kommer det krävas förutbildning på M94 nr 71 så kanske det inte är så intressant val som ersättningsvagn. Och är vagn 22 inte att räkna med så är det inte mycket att orda om. Då återstår M67K och valet mellan att dela dom eller inte. Det borde väl ändå vara en enkel åtgärd om det blir akut. Jag har också utgått från att det finns 8 M67K. Men visst finns det även en nioende vagn som vid behov kan göras trafikduglig. Eller är den bortom all räddning?

Och sedan finns vagn 92 som nödreserv. Hur många andra M67:or finns det därtill. Finns vagn 94 kvar eller är det skrotad? Är det tänkbart att göra 144:an till trafikvagn igen?
Mycket kommer att lösa sig vid nyleveranser. Men även då staden har 15 M06:or och 3-4 M98:or, så kommer det ändå krävas att M67K eller M97 behålls i någon omfattning. Vet man vilken vagntyp och hur många. Eller finns det andra alternativ som man utreder.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

Per Lind skrev:
leifd skrev:
Thomas Lange skrev:M98 22-24 skulle kanske kunna uppgraderas till motsvarande elektronik som M06? vagnarna är väl i övrigt fullt funktionella?

Nr 21, som är rätt urspåringsbenägen, skulle förmodligena passa bäst som museivagn i Bremen, Det var väl ändå världens första hundraprocentiga låggolvsspårvagn och som sådan värd att bevara för speciella händelser och på ett förlåtande spår?
Nog väl tänkt där Thomas. För oss entusiaster, så är de naturligtvis roligare, om man uppgraderar M98.
Vad gäller 21, så tror jag nog att museivagn i Bremen, men som Norrköpingsvagn, skulle vara gångbart.
För de övriga kanske man kan hänga på det upprustningsprogram som München just inlett för sina P2.2 vagnar (motsv. M98).
Framför allt är de väl de äldre datorsystemen och kraftelektronik, som går ur tiden tyvärr.
Var inte det ett krav från Bremen när man sålde vagnen till Norrköping, att den skulle återbördas till Bremen när den inte längre behövdes i trafik?
Har för mig att jag läst detta i tysk fackpress.
-Per
Jo, så är nog fallet, dock borde nog vagnen bevaras i Bremen, som Norrköpingsvagn, eftersom den ju varit i Norrköping störst del av sitt liv.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

Det var väl mest pratet om "Hobbyspårväg" som kändes främmande för debatten. Att Norrköping behöver de vagnar man en gång köpt känns rätt självklart.

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

Eleganten skrev:Det är ju klart kommer det krävas förutbildning på M94 nr 71 så kanske det inte är så intressant val som ersättningsvagn. Och är vagn 22 inte att räkna med så är det inte mycket att orda om. Då återstår M67K och valet mellan att dela dom eller inte. Det borde väl ändå vara en enkel åtgärd om det blir akut. Jag har också utgått från att det finns 8 M67K. Men visst finns det även en nioende vagn som vid behov kan göras trafikduglig. Eller är den bortom all räddning?
22 ska alltså till upprustning, kommer få elektronik motsvarande M06, vilket senare troligen kommer gälla 23 och 24. Ev. blir det även byte av dörrar, enligt koncept som München nu utför på serievagnar.
De fyra M67K som går som M2 är förarplatsen inbyggd och igenlåst på, går naturligtvis att ta bort detta, men tar ju en stund såklart. Dessutom saknar de ju biljettförsäljningsmaskin. M67K 85, finns kvar, krockskadad, men inte jättemycke jobb på den. Risk den fått låna ut delar också.
Eleganten skrev:Och sedan finns vagn 92 som nödreserv. Hur många andra M67:or finns det därtill. Finns vagn 94 kvar eller är det skrotad? Är det tänkbart att göra 144:an till trafikvagn igen?
92 finns, liksom 94, 131 och 144. Alla är tekniskt kompletta vagnar, 131 och 144 kaan köras direkt, men utan biljettutrustning och annat sådant. 131 har ju dessutom ingen riktig inredning, mer längsgående träbänkar. 144 är återställd i orgialskick, 94 kräver en hel del insatser, tekniskt.
Eleganten skrev:Mycket kommer att lösa sig vid nyleveranser. Men även då staden har 15 M06:or och 3-4 M98:or, så kommer det ändå krävas att M67K eller M97 behålls i någon omfattning. Vet man vilken vagntyp och hur många. Eller finns det andra alternativ som man utreder.
Minst 2 kanske 4 M97 är tänkta att sparas, 61, 67, 70 och någon till i så fall. Dessa kommer då att få upprustning motsvarande den 61 redan fått.
M67K kommer ej att överleva, i vart fall inte på sikt, dock kan det ju bli som i Göteborg, att man måste utöka trafikeringen, pga mycket resande, vilket då kan göra att dessa vagnar kan få någon nåda tid ytterligare.
Då, Spårväg City får sina spanska 2, 65 breda vagnar, som ska utgöra den riktiga vagnparken, så blir det ju 6 st A34N över i Stockholm, dessa är väl då lämpligt att de spårsätts i Norrköping.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

Det vore det mest logiska, och jag lovar att inte muttra att Norrköping borde lösa sina problem själva, istället för att ta våra vagnar från stockholm, Norrköping har köpt vagnar från SS förut... :D

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:Det vore det mest logiska, och jag lovar att inte muttra att Norrköping borde lösa sina problem själva, istället för att ta våra vagnar från stockholm, Norrköping har köpt vagnar från SS förut... :D

HS
Helt rätt Henrik, men de finns en och annan bakomliggande orsak i de hela också, som vi kan ta på annat sätt, i personalrum eller nått.
Dock kan man nog se hela den här "affären" som en helhet och inte en massa lösryckta delar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av M_M »

leifd skrev:M98 22, är inte heller att räkna med längre, då den är avrustad och ska till Heningsdorf i Berlin för ombyggnad av elsystemet.
Det kanske bara var ett rent skrivfel, men ett tips är att orten heter Hennigsdorf, alltså båda N'en mellan E och I, och inget N efter I. Jag har själv fått stavningen om bakfoten förr och undrade varför det var så svårt att få några bra träffar i sökmotorerna...
(Ytterligare en ren petitess: Hennigsdorf ligger fomellt sett precis utanför Berlin, vilket t.ex. betyder taxezon C om man åker på periodkort i Berlintrakten, och det betyder också att Hennigsdorf låg i DDR. Jag utgår för övrigt från att det är AEG-fabriken som vagnarna skickas till, den fabriken hette LEW (Lokomotivbau Elektrotechnische Werke) på DDR-tiden).
leifd skrev:22 ska alltså till upprustning, kommer få elektronik motsvarande M06, vilket senare troligen kommer gälla 23 och 24. Ev. blir det även byte av dörrar, enligt koncept som München nu utför på serievagnar.
Intressant! Det måste vara en riktigt bra idé för då lär ju reservdelar bli utbytbara.
leifd skrev:De fyra M67K som går som M2 är förarplatsen inbyggd och igenlåst på, går naturligtvis att ta bort detta, men tar ju en stund såklart.
Hur ser detta ut egentligen? Jag har nog inte sett bilder på detta...

I Göteborg är ju förarplatserna inbyggda på alla spårvagnar, fast med stängbara öppningar för att kunna prata med föraren och tidigare för biljettförsäljning.
leifd skrev:Dessutom saknar de ju biljettförsäljningsmaskin.
Är det maskin för att sälja enkelbiljett det gäller? Jag förstår att man inte är så sugen på att reguljärt tursätta vagnar utan maskin, då får man ju i princip bjuda på resan. De som bor längs linjen och ser vagnarna kan ju till och med titta ut genom fönstret och se när en av de vagnarna rullar förbi åt ena hållet och räkna ut ungefär när den kommer åt andra hållet, och passa på att åka gratis då. Om de då gör ett ärende på stan så kan de nog också räkna ut när samma fordon troligtvis går tillbaka hem. Ingen höjdare med andra ord...

Är det ens teoretiskt tänkbart att köra med konduktör på dessa vagnar? Jag antar att då blir det bra mycket dyrare än att sätta in bussar...
leifd skrev:M67K kommer ej att överleva, i vart fall inte på sikt, dock kan det ju bli som i Göteborg, att man måste utöka trafikeringen, pga mycket resande, vilket då kan göra att dessa vagnar kan få någon nåda tid ytterligare.
Vi får väl hoppas på att trafiken utvecklas åt det hållet.

Även om gamla vagnar ofta är dyrare per kilometer att köra med så ska det vara riktigt stor skillnad för att det ska löna sig att byta till nyare för de vagnar som bara behövs i högtrafiken.
leifd skrev:Då, Spårväg City får sina spanska 2, 65 breda vagnar, som ska utgöra den riktiga vagnparken, så blir det ju 6 st A34N över i Stockholm, dessa är väl då lämpligt att de spårsätts i Norrköping.
Ja. Enda alternativet som åtminstone är teoretiskt möjligt men inte så sannolikt är att någon nyblivande spårvägstad, t.ex. Lund eller Malmö, väljer denna smalare vagnbredd. En kvalificerad gissning är väl annars att de väljer 2.65m, det finns väl egentligen ingen direkt anledning till att välja något annat om man startar ett nytt system.

En intressant fråga är för övrigt om det vore en bra eller dålig idé om Transitio eller ett nybildat liknande bolag skulle sköta gemensamma inköp och ägande av spårvagnar, ungefär som man gör med t.ex. X60/X61 och Reginamotorvagnarna?
zeke2
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 17 juni 2009 18:59

Re: Vagnsbrist i Norrköping och M11

Inlägg av zeke2 »

Kommunen har ansökt hos Trafikverket att få använda M11. Detta är väl vagnar som ska hyras från ???.
Hur många vagnar är aktuella?
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Willy Forsström »

När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare. :?:
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

M11 är väl en vagntyp levererad/ombyggd 2011 kanske, om man skall följa samma som tidigare i Norrköping
Medlem nr 266
Skriv svar