"Boskapsvagnarna" tillbaka på Tub2?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

"Boskapsvagnarna" tillbaka på Tub2?

Inlägg av Lars Stegenius »

Men nu i ny design...

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Ommoblera ... -i-trafik/

... och tydligen fortfarande med Veolia Transport som operatör...

//Lars S
Användarens profilbild
bruse

Re: "Boskapsvagnarna" tillbaka på Tub2?

Inlägg av bruse »

Du begär väl inte att SL ska hålla koll på sin egen verksamhet?

Det lilla jag kan se på bilden, verkar lacken vara fin!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lars Stegenius

Man kan ju inte begära det omöjliga....

Inget fel på färgsättningen, egentligen, men om man tog bort "midjelinjen" skulle designen bli ännu mer mer spårvagnslik, om ni förstår. Kanske någon vänlig själ kan ta och dra bort den vita midjelinjen på en vagn och torka bort limresterna så kan vi för första gången få se en tunnelvagn i nästan gammal spårvagnsdesign. Omvänt kludderi, så att säga.

//Lars S
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Skall vi tro att detta beror på vagnbrist?, att ytterligare utreda vagnmöblering känns inte så spännande, det har gjorts tre genomgripande undersökningar av saken redan före C30 undersökningen, C1 mot C2 provet, inför vagnanskaffning till bana tre i början på 70-talet, och inför C20.

HS
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Färgsättningen känns väldigt...Sovjet.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Lars Stegenius

Men nu är vi ju bara så nära att få se en tunnelvagn i det traditionella spårvagnsutseendet... Blått med vitt fönsterparti.

Kan inte någon i Nybodadepån förbarma sig och dra bort det där vita midjebandet på en av vagnarna och tvätta bort limmet. Jag skulle kunna tänka mig att sponsra det lösningsmedel som behövs för att genomföra det hela!

Lite civil olydnad är allt som behövs!

//Lars S
Lars Stegenius

Henrik Schütz skrev:Skall vi tro att detta beror på vagnbrist?, att ytterligare utreda vagnmöblering känns inte så spännande, det har gjorts tre genomgripande undersökningar av saken redan före C30 undersökningen, C1 mot C2 provet, inför vagnanskaffning till bana tre i början på 70-talet, och inför C20.

HS

Vagnbrist?? Det torde normalt finnas ett ganska betydande vagnöverskott!

Men med de begränsade verkstadsplatsresurser som finns i NA är det kanske inte så otroligt.

FU måste ju gå först, mer svårlösta fall får man ställa undan i väntan på plats och tid. Och då kan det bli ett antal vagnar stående.

//Lars S (som jobbat en tid på Tågia SÄK)
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Samt det är väl TBT som sak fixa dekalen till sidan, så det står MTR där, inte SL
ännu en dag
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Stegenius skrev:Kan inte någon i Nybodadepån förbarma sig och dra bort det där vita midjebandet på en av vagnarna och tvätta bort limmet. Jag skulle kunna tänka mig att sponsra det lösningsmedel som behövs för att genomföra det hela!
Är inte den vita linjen målad?
Micke Asklander skrev:Samt det är väl TBT som sak fixa dekalen till sidan, så det står MTR där, inte SL
SL hade ju kunnat photoshoppa bort den på 10 s innan de lade ut bilden...
Lars Stegenius

Micke Asklander skrev:Samt det är väl TBT som sak fixa dekalen till sidan, så det står MTR där, inte SL
Under Tågia-tiden lärde jag mig att man bara utför beställda arbeten, arbeten beställda av den part som är behörig att beställa arbetet i fråga.

Det är säkert så att har TBT inte fått specifikt beställt att dekalen ska bytas ut av behörig beställare så byts den inte ut. Så enkelt är det! Det måste finnas någon som man kan fakturera för arbetet. Annars gör man det inte.

//Lars S
Lars Stegenius

daniel_s skrev:Är inte den vita linjen målad?
Tror att den är klistrad eftersom den ibland saknats delvis på en del vagnar.

//Lars S
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Stegenius skrev:

//Lars S
Det har jag bara sett på C14, vagn 1314 och en bit uppåt som var blå från början. Har du även sett C6:or som tappat linjen?
Lars Stegenius

daniel_s skrev:
Lars Stegenius skrev:

//Lars S
Det har jag bara sett på C14, vagn 1314 och en bit uppåt som var blå från början. Har du även sett C6:or som tappat linjen?
Jodå, jag har sett fler vagnar men be mig inte om vagnsnummer. Dessutom har jag ibland sett förarhytts- och trafikantdörrar som saknat linjen.

Så jag är rätt övertygad om att den är klistrad, inte målad. Men givetvis kan jag ha fel.

EDIT: Min teori är att linjen lossnar vid kluddsanering och att man då river bort den helt. Ibland ser man ju att siffrorna i vagnsnumren lossnat men då finns siffrorna ofta kvar i svart då skit fastnat i det kvarvarande limmet.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den tisdag 14 december 2010 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Enligt SL hemsida var det inställda tåg för vagnbrist på Gröna linjen idag, I tunnelbanan är vagnbristen kronisk, och beror inte på antalet fordon...

HS
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Henrik Schütz skrev:Enligt SL hemsida var det inställda tåg för vagnbrist på Gröna linjen idag, I tunnelbanan är vagnbristen kronisk, och beror inte på antalet fordon...

HS
Det beror på kronisk brist helt enkelt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lars Stegenius

Henrik Schütz skrev:Enligt SL hemsida var det inställda tåg för vagnbrist på Gröna linjen idag, I tunnelbanan är vagnbristen kronisk, och beror inte på antalet fordon...

HS
Och den aktuella vagntypen, C6H, får/kan över huvud taget inte trafikera Tub1. Men fyra C6H skulle ju kunna frigöra en C20 att föra över till Tub1. Alltid något.

//Lars S
Lars Stegenius

bruse skrev:

HS
Det beror på kronisk brist helt enkelt.
Problemet är ju att det finns ett kroniskt vagnöverskott i antal fordon räknat men inte i antal trafikdugliga fordon räknat.

När jag jobbade på Tågia 2005 fanns det t.ex. alltid ett antal fordon (oftast = C20) avställda med kollisionsskador. Någon som i media hört något om kollisioner i T-banan, det borde ju vara stora nyheter? Inte ett ljud eftersom det hänt i depåerna. Ibland rejäla smällar, dessutom. Trots att sådant är omöjligt om man följer TRI Tub och lokal skyltning.

Dessutom ett antal vagnar (oftast =C20) som gick i trafik med restriktioner. Varför? Kollisionsskador. Den månatliga rapporten över fordonens tillstånd var ibland en förvånande läsning.

EDIT: En C6H blev så illa skadad efter att ha blivit påkörd av en C20 i NA att den gick till skrot. Men nu är ju NA ett väldigt speciellt ställe, trångt och bökigt och inget extra utrymme att vifta på.

//Lars S
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Lars Stegenius skrev:EDIT: En C6H blev så illa skadad efter att ha blivit påkörd av en C20 i NA att den gick till skrot. Men nu är ju NA ett väldigt speciellt ställe, trångt och bökigt och inget extra utrymme att vifta på.

//Lars S
Då kan man ifrågasätta varför man överhuvudtaget placerade C20 i NA, om det nu är så himla trångt? En f d spårvägsdepå (Brännkyrkahallen)är väl egentligen inte det optimala för tunnelbanan?

Kan det vara av denna orsak man diskuterar en ny depå för Röda Linjen?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr

Inlägg av twr »

roggek skrev:
Då kan man ifrågasätta varför man överhuvudtaget placerade C20 i NA, om det nu är så himla trångt? En f d spårvägsdepå (Brännkyrkahallen)är väl egentligen inte det optimala för tunnelbanan?

Kan det vara av denna orsak man diskuterar en ny depå för Röda Linjen?
När Röda linjen får nytt signalsystem 2013 kan man köra tätare trafik. För det behöver man fler tåg. De ska inhysas i den nya Norsborgsdepån. Så Nyboda blir kvar, vad jag förstår. Det blir tre linjer på Röda linjen, en tillkommande Norsborg - Mörby centrum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Lite off-topic men, Alby - Mörby centrum skulle det väl bli vad jag har förstått? Nån som vet om denna linjen bara ska gå i rusning eller hur det är tänkt?
Skriv svar