Godstrafik på tunnelbanan!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G

Godstrafik på tunnelbanan!?

Inlägg av Jörgen_G »

Vänsterpartiet i Stockholms stad föreslår godstrafik i tunnelbanan. Kolla in notisen uppe till höger på förstasidan i dagens stockholmsupplaga av Metro:
http://www.metro.se/content/acrobat/sto ... _Metro.pdf

Hur ska godset komma till och och från själva tunnelbanan? Vad kostar de ombyggnader som krävs för att lasta och lossa godset? Var ska tågen stanna? Och så vidare...

Personligen tycker jag det verkar vara ett riktigt dumt förslag utan förankring i stockholmsverkligheten.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

kanske ytterligare ett argument för en innerstadsspårväg...
med utökad kapacitet för att kunna transportera gods (vilken röra skulle inte det bli :? )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Än en gång undrar jag vilka krav andra stockholmare ställer på de personer de väljer som sina representanter.

Tanken svindlar!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det här är enbart dumheter och visar tydligt att (v) vet väldigt lite om
T-banetrafik! Man schabblar bort de viktiga frågorna som skulle betyda en stor förbättring (tex spårvagnar på stomnätet) genom fäkta efter orealistiska drömmar. De som skriker "revolution nu" är pinsamt omedvetna om att det efter de flesta revolutioner oftast blivit etter värre!

Om nu (v) var inspirerade av Cargo-tram i Dresden så undrar man om de missat att den går ovan jord!?
Användarens profilbild
Stefan B

Vad är godstrafik

Inlägg av Stefan B »

Om revolutioner tänker jag inte skriva, jag tror för övrigt att många i dagens vänsterparti knappast var födda när dagens beslutsfattare i olika sammanhang (utan att nu medge det) hyllade Pol Pot och Castro...

Om godstransport i tunnelbanan däremot:

Förslagsställarna visar en i politiska sammanhang alltför vanlig brist på insikt om att "godstransporter" är tusentals olika transportbehov med sinsemellan helt olika förutsättningar. Allt från grus till byggen via mobiltelefoner till butiker till stålämnen till Sheffield klassas som "godstransport"...

Jag kan tänka mig att förslagsställarna tror sig lösa distributionsproblem i innerstaden via tunnelbanan. Att då jämföra med Volkswagentransporterna i Dresden, som är av typ "löpande band"-industri är totalt missvisande.

Även om tunnelbanan skulle kunna leverera varor till 10% av innerstadens butiker via uppgångarna utan behov av vidaretransport, skulle ju distributionen behöva ske med bil till 90% ändå. Varför skulle man då satsa på en dyr investering i tunnelbanegodståg????

Ett mer seriöst förslag fanns på 70-talet att transportera olja nattetid i tanktåg till värmeanläggningar i Botkyrka m.m. Det gick inte att räkna hem ens det.

Varutrafiken i Stockholms innerstad är INTE problemet för kollektivtrafiken eller stadsmiljön, det är de mångfalt flera privatbilarna. (v)-folket kanske kan motionera om att låta bilisterna åka i tunnelbanan i stället? I vagnar, i tåg liksom?

SB
Skriv svar