Bergen's nye arbeidsvogn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bergen's nye arbeidsvogn
Med navnet sliping beauty er på plass i Bergen
«Sliping Beauty» på jomfrutur
Vognen skal vistnok ha opphav i en vanlig leddvogn fra en eller annen tysk by, noen som klarer å identifisere vognen?
Andreas
«Sliping Beauty» på jomfrutur
Vognen skal vistnok ha opphav i en vanlig leddvogn fra en eller annen tysk by, noen som klarer å identifisere vognen?
Andreas
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Bergen's nye arbeidsvogn
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 0:25, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bergen's nye arbeidsvogn
Det ser så ut: http://urbanrail.fotopic.net/c342396.htmlJohan Eriksson skrev:ex-Hannover?
Re: Bergen's nye arbeidsvogn

Kanske kan det vara den här vagnen som har blivit arbetsvagn i Bergen? Här ses den i Leipzig i juni 2009. Antagligen användes den i Hannover innan den kom till Leipzig!
Re: Bergen's nye arbeidsvogn
Sliping beauty, har de lånat Göteborgare att skriva rubriken?
Rent teoretiskt kan vagnen ha köpts från Budapest som i sin tur köpt sånadär Hannovervagnar. Jag skulle dock inte tro att Budapest sålt av någon sådan vagn...

Rent teoretiskt kan vagnen ha köpts från Budapest som i sin tur köpt sånadär Hannovervagnar. Jag skulle dock inte tro att Budapest sålt av någon sådan vagn...
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: Bergen's nye arbeidsvogn
Har nogen spurgt sporvejsselskabet i Bergen, hvor man har købt vognen?
Jeg tror ikke, at vognen er erhvervet brugt fra Hannover. Jeg var med på SHS-rejsen til Hannover og besøgte ÛSTRA så sent som torsdag den 4. november 2010. Hannovers egene arbejdsvogne er generelt betydeligt ældre, og nogle er ombyggede gods-motorvogne fra 1920tallet. Man ville næppe sælge en så moderne vogn.
Der står et betydeligt antal vogne hensat til afsendelse til Budapest, herunder også vogne, der har kørt i Haag i Holland. Selv om arbejdsvognen i Bergen ligner Hannovers ældre trafikvogne, ved jeg at LHB, der har leveret de seneste af disse vogne, også har bygget en helt ny arbejdsvogn til Braunschweig (1100 mm spor), der ser ud ligesom vognen på billedet. Den kan både rydde sne, slibe og rense spor og forskelligt andet. (Den kan dog ikke flyve
). LHB kan udmærket have bygget tilsvarende vogne til andre sporveje, bl.a. Leipzig (1558 mm spor). Leipzig har dog også fået ombygget en eller flere trafikvogne (Tatra T4) til slibevogn. Dette arbejde er udført af sporvejene i Gera, der udfører meget arbejde for fremmede sporvejsselskaber (også for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm).
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Jeg tror ikke, at vognen er erhvervet brugt fra Hannover. Jeg var med på SHS-rejsen til Hannover og besøgte ÛSTRA så sent som torsdag den 4. november 2010. Hannovers egene arbejdsvogne er generelt betydeligt ældre, og nogle er ombyggede gods-motorvogne fra 1920tallet. Man ville næppe sælge en så moderne vogn.
Der står et betydeligt antal vogne hensat til afsendelse til Budapest, herunder også vogne, der har kørt i Haag i Holland. Selv om arbejdsvognen i Bergen ligner Hannovers ældre trafikvogne, ved jeg at LHB, der har leveret de seneste af disse vogne, også har bygget en helt ny arbejdsvogn til Braunschweig (1100 mm spor), der ser ud ligesom vognen på billedet. Den kan både rydde sne, slibe og rense spor og forskelligt andet. (Den kan dog ikke flyve

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Re: Bergen's nye arbeidsvogn
Dette er ex-Leipzig 5090, vognen ble hovedrevidert av Iftec i Leipzig før leveranse til Bergen. Den har fått ny chopper-styring fra Cegelec med cruise-control, nye strømavtakere, rustsanering, lakkarbeid og nye "felger" tilpasset 1435mm sporvidde for å nevne noe.
I Bergen blir vognen modifisert med snøploger i hver ende, med avtakbare sideskjær for å kunne brøyte i hele profilets bredde. Bergen er et 2,65m - system mens vognen er 2,4 meter bred, altså mangler det litt. Til info opererer Leipzig med 2,3 meter bredde, en av grunnene til at byen fikk bygget en annen slipevogn og solgte denne til oss. Av andre tilpasninger lokalt er muligheten til å kjøre med to strømavtakere oppe for å skrape is, samt at vi vurderer å installere glykolbasert avisingsutstyr samt kaffetrakter.
Jimmy S.
Bybanen AS
Re: Bergen's nye arbeidsvogn
Hei
Takk for info om denne vogna. Du skriver "overveier kaffetrakter" Ærlig talt,- det er vel standardutstyr
mvh
Arne L
Takk for info om denne vogna. Du skriver "overveier kaffetrakter" Ærlig talt,- det er vel standardutstyr

mvh
Arne L