Hjulfel på SJ:s vagnar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Hjulfel på SJ:s vagnar
Det visade sig vara sprickor på hjulen som orsakade urspårning vid Skotterud 1 oktober.
Två veckor(?) efteråt insåg man att alla hjul av samma sort måste kontrolleras, och att alla okontrollerade vagnar med den hjultypen måste tas ur trafik. Med vagnsbrist som följd.
Vi som åker med diverse andra järnvägsfordon undrar ju förstås hur kontrollen ser ut på dessa. (X2000 hade ju också hjulproblem för en del år sedan.)
Hur är det med X1 och X10 samt X12, X14 och vad de heter? Kontrolleras hjulen rutinmässigt?
Och spårvagnarna, hur är det med dem? Visserliggen är väl inte konsekvenserna lika allvarliga vid ett eventuellt haveri, men förstås allvarligt nog för att man vill undvika det.
Tommy Hammarström, som skriver krönika från "Värmlandsskogarna" på Expressens ledarsida varannan måndag, skriver om SJ:s Oslotåg som passerar hans närområde: Urspårat SJ
Två veckor(?) efteråt insåg man att alla hjul av samma sort måste kontrolleras, och att alla okontrollerade vagnar med den hjultypen måste tas ur trafik. Med vagnsbrist som följd.
Vi som åker med diverse andra järnvägsfordon undrar ju förstås hur kontrollen ser ut på dessa. (X2000 hade ju också hjulproblem för en del år sedan.)
Hur är det med X1 och X10 samt X12, X14 och vad de heter? Kontrolleras hjulen rutinmässigt?
Och spårvagnarna, hur är det med dem? Visserliggen är väl inte konsekvenserna lika allvarliga vid ett eventuellt haveri, men förstås allvarligt nog för att man vill undvika det.
Tommy Hammarström, som skriver krönika från "Värmlandsskogarna" på Expressens ledarsida varannan måndag, skriver om SJ:s Oslotåg som passerar hans närområde: Urspårat SJ
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hjulfel på SJ:s vagnar
Vart tog de personer som innan tågen lämnade stationen gick runt med en lite hammare och knackade på hjulen? För visst var det deras uppgift att kolla om hjulen var OK! 

Re: Hjulfel på SJ:s vagnar
Mycket svammel i den krönikan.
"Vagnar från 40-talet", SJ har väl inte ens 60-talsvagnar kvar längre.
" för det andra måste banverket återupprättas - när det försvann in i transportstyrelsen försvann också mycken kunskap om spår och banor", tror han att personalen gick upp i rök när man organiserade om.
Typisk journalistprodukt. Med utgångspunkt från en enstaka händelse skriver man okunnigt och generaliserande.
Vad gäller hjul på andra fordon så har ju konstruktionen med en hjulstomme och påkrympta hjulringar funnits i åtskilliga decennier utan att de nu upptäckta problemen (utmattning av stommen) har uppstått. Det är väl troligt att de ökade hastigheterna på järnvägen ligger bakom, så att så länge vi inte kör 160 km/h med spårvagnar och tunnelbanor klarar vi oss nog. Frågan är väl också om hjulstommarna blir så gamla hos lokaltrafikföretagen. Järnvägsaxlar är ju tämligen standardiserade så att även en ganska ny vagn kan nog ha axlar som har många decennier på nacken. För tunnelbanevagnarna så förmodar jag att Cx-vagnarnas axlar inte passar till C20, så att när Cx skrotas så försvinner axlarna också. De äldsta spårvagnarna i Göteborg har en helt annan hjulkonstruktion med gummifjädrade hjul. M31 har en konstruktion som är mera lik järnvägshjulen fast hjulringen är inte påkrympt utan fastskruvad och det finns ett mellanlägg av gummi. Men som sagt de hjulen har aldrig varit utsatta för sådana krafter som SJ:s hjul och dessutom är de ju bara 20-25 år gamla.
"Vagnar från 40-talet", SJ har väl inte ens 60-talsvagnar kvar längre.
" för det andra måste banverket återupprättas - när det försvann in i transportstyrelsen försvann också mycken kunskap om spår och banor", tror han att personalen gick upp i rök när man organiserade om.
Typisk journalistprodukt. Med utgångspunkt från en enstaka händelse skriver man okunnigt och generaliserande.
Vad gäller hjul på andra fordon så har ju konstruktionen med en hjulstomme och påkrympta hjulringar funnits i åtskilliga decennier utan att de nu upptäckta problemen (utmattning av stommen) har uppstått. Det är väl troligt att de ökade hastigheterna på järnvägen ligger bakom, så att så länge vi inte kör 160 km/h med spårvagnar och tunnelbanor klarar vi oss nog. Frågan är väl också om hjulstommarna blir så gamla hos lokaltrafikföretagen. Järnvägsaxlar är ju tämligen standardiserade så att även en ganska ny vagn kan nog ha axlar som har många decennier på nacken. För tunnelbanevagnarna så förmodar jag att Cx-vagnarnas axlar inte passar till C20, så att när Cx skrotas så försvinner axlarna också. De äldsta spårvagnarna i Göteborg har en helt annan hjulkonstruktion med gummifjädrade hjul. M31 har en konstruktion som är mera lik järnvägshjulen fast hjulringen är inte påkrympt utan fastskruvad och det finns ett mellanlägg av gummi. Men som sagt de hjulen har aldrig varit utsatta för sådana krafter som SJ:s hjul och dessutom är de ju bara 20-25 år gamla.
Re: Hjulfel på SJ:s vagnar
Genom att knacka kan man möjligen hitta lösa hjulringar, men det som nu är problemet är mikrosprickor i hjulstommen. Dem hittar man inte genom att knacka på hjulen. Det fordras speciell mätutrustning som hanteras av specialutbildad personal som kan tolka mätresultaten.Patrick skrev:Vart tog de personer som innan tågen lämnade stationen gick runt med en lite hammare och knackade på hjulen? För visst var det deras uppgift att kolla om hjulen var OK!
Re: Hjulfel på SJ:s vagnar
Man blir bara trött - och bedrövad - av den journalistiska kvalitén.Harald skrev:Mycket svammel i den krönikan.
"Vagnar från 40-talet", SJ har väl inte ens 60-talsvagnar kvar längre.
" för det andra måste banverket återupprättas - när det försvann in i transportstyrelsen försvann också mycken kunskap om spår och banor", tror han att personalen gick upp i rök när man organiserade om.
Typisk journalistprodukt. Med utgångspunkt från en enstaka händelse skriver man okunnigt och generaliserande.
SJ, t.ex. som han så okunnigt raljerar om, har ju trots allt någon form av kundgaranti, kallas restidsgaranti.
Tänk om Expressen och Snaskonbladet blev tvungna att ha en sanningsgaranti på sina skriverier - då skulle dom båda snart gå i KK (vilket vore en välgärning)

Re: Hjulfel på SJ:s vagnar
Du anar inte vad nära sanningen han är...Harald skrev:Mycket svammel i den krönikan.
"Vagnar från 40-talet", SJ har väl inte ens 60-talsvagnar kvar längre.
" för det andra måste banverket återupprättas - när det försvann in i transportstyrelsen försvann också mycken kunskap om spår och banor", tror han att personalen gick upp i rök när man organiserade om.
Dessutum uppgick Bv i TrV, inte Transportstyrelsen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Hjulfel på SJ:s vagnar
SJ själv anger i Kupé att vagnarna i intercitytågen är byggda 1942-1995.Harald skrev:"Vagnar från 40-talet", SJ har väl inte ens 60-talsvagnar kvar längre.
" för det andra måste banverket återupprättas - när det försvann in i transportstyrelsen försvann också mycken kunskap om spår och banor", tror han att personalen gick upp i rök när man organiserade om.
Kupé finns att tillgå från SJ:s hemsida.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Hjulfel på SJ:s vagnar
Intercity och nattåg nämns. Kan nog stämma. Det verkar som att några BC2:or har sitt ursprung från 1940-talet, dock kraftigt ombyggda. I övrigt finns WL1 (60-talet) och WL 5 (50-talet). SJ har inga sittvagnar från 60-talet eller äldre.TonyM skrev:SJ själv anger i Kupé att vagnarna i intercitytågen är byggda 1942-1995.
Nu är det så att SJ kör idag 2 dagtåg i vardera riktningen om dagen förbi Åmotfors (som inte har uppehåll där för övrigt). Inga natttåg går denna väg. Resten av trafiken körs av Tågkompaniet för Värmlandstrafik. Så, tyvärr, det där med fyrtiotalet har ingen som helst sanningshalt. Äldsta vagnar lär vara 80-talsvagnar.
Men i sitt sammanghang är årtalet av mindre vikt, budskapet är att gammalt = slitet = farligt. Men det finns det ingen automatik i. Syftet med formuleringen är att läsaren ska "förstå" hur det ligger till, hur farligt det är.
Som sagt, inför sanningsgaranti.Tommy Hammarström på Expressen skrev:Och det är inte så konstigt. På sträckan Oslo-Stockholm kör SJ med gamla och slitna grejer. En del vagnar är från fyrtiotalet, avslöjade en konduktör för min hustru när hon i somras reste till Stockholm med ett, som vanligt, kraftigt försenat tåg.

Re: Hjulfel på SJ:s vagnar
Vagnar synas enligt ett löpande schema. Vagnar som rullar till Norge får inför varje avgång en separat syning, där görs visuella kontroller samt att slitage mäts med löpmått. Dessutom knackas det på sammansatta hjul för att kolla att de sitter ihop som de ska. De skador som hittats nu har enbart kunna hittas med hjälp av ultraljud och mer avancerad utrustning.
Men efter att det kommit fram att det fanns en risk att fler hjul var drabbade så har man tagit in vagnar på löpande band varje dag, ett jävla växlande med in och urtagningar konstant för att få vagnar kontrollerade. Det är ÅF som blandannat kikar på hjulen.
Men efter att det kommit fram att det fanns en risk att fler hjul var drabbade så har man tagit in vagnar på löpande band varje dag, ett jävla växlande med in och urtagningar konstant för att få vagnar kontrollerade. Det är ÅF som blandannat kikar på hjulen.
Pentax for life!