Spårvagnar i Milano

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
vec

Spårvagnar i Milano

Inlägg av vec »

Det finns säkert någon på forumet som uppskattar bilder som dessa. (från mitten av oktober 2010)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
alex87

Re: Spårvagnar i Milano

Inlägg av alex87 »

Fina bilder!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 0:30, redigerad totalt 1 gånger.
996

Inlägg av 996 »

Tenk på at snaut 20 år seinere dukket mustangene opp, de forsvant 40 år seinere i Stockholm og 50 år seinere i Göteborg og over 70 år seinere rasler og går det "ventotto" ennå...
I en storby, og ikke bare for turistenes skyld.

Mvh Bjørn
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Johan Eriksson skrev:På det här forumet förekommer det kommentar i stil med "spårvagnar är inte en samhällsekonomisk motiverad satsning" etc på tunga stomlinjer men när vi tittar på Peter Witt-vagnarna ovan från 20-talet så undrar man bara hur många generationer bussar inkl dess skattefinansierade hade behövts sedan 20-talet om man istället valt busstrafik? -resonemanget gäller delvis också Lidingöbanan men det slående Milanos fall är att det gäller fler linjer i mitten av en storstad.
Kommer dagens A32:or och A34:or att vara fullt användbara om nästan 100 år?
Det är svåt att ha en uppfattning om hur världen och Stockholm ser ut så lågt in i framtiden. Och det tråkigaste är att jag aldrig kommer att få uppleva hur det är då! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Johan Eriksson

Men det är en intressant teknisk fråga LÅ1:

-Upplever de som sköter och underhåller moderna ledvagnar i hela Norden att de har någon vidare lång livslängd? Att så inte är fallet med SM95 i Oslo och att Helsingfors Variotram inte var något vidare att satsa på vet vi men vad säger man i Norrköping och på Djurgården, -verkar ledvagnarna kvalitativt rejäla och långsiktigt slitstarka?
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Johan Eriksson skrev:[...] vad säger man i Norrköping och på Djurgården, -verkar ledvagnarna kvalitativt rejäla och långsiktigt slitstarka?
Tja, M98 verkar inte vara speciellt stabila.
996

Inlägg av 996 »

Sån rent teoretisk; ville det være mulig å bygge en sporvogn i dag med som tilfredstiller universell tilgjengelighet, og med samme skal vi si livslengde og enkelhet som "ventotto"?

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bark skrev:
Johan Eriksson skrev:[...] vad säger man i Norrköping och på Djurgården, -verkar ledvagnarna kvalitativt rejäla och långsiktigt slitstarka?
Tja, M98 verkar inte vara speciellt stabila.
Brukar prototyper vara det?

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

vec skrev:Det finns säkert någon på forumet som uppskattar bilder som dessa. (från mitten av oktober 2010)

Bild
Jo, visst uppaskattas de. Kul att se att även 4600-vagnarna får ny färgsättning.

:D lle.
:-)lle
vec

Inlägg av vec »

Jag hittade att jag också hade fyra bilder från samma tillfälle i stående format som jag inte laddade upp förra gången.

Bild

Bild

Bild

Bild
Johan Eriksson

Woaw vec -mycket stämningsfullt! :D
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

vec skrev:Bild
Det som på engelska kallas Interlaced Tracks (sammanflätade spår), när man inte har plats för två spår i bredd men ändå inte vill ha växlar och ett spår. Var i Milano hittade du dem? Mest känt är väl det som linje 24 gick på under den gamla romerska akveadukten. Det finns fler fast jag inte kommer på dem just nu.

:-)lle
vec

Inlägg av vec »

Olle skrev: Det som på engelska kallas Interlaced Tracks (sammanflätade spår), när man inte har plats för två spår i bredd men ändå inte vill ha växlar och ett spår. Var i Milano hittade du dem? Mest känt är väl det som linje 24 gick på under den gamla romerska akveadukten. Det finns fler fast jag inte kommer på dem just nu.

Denna bilden tog jag på Ripa di Porta Ticinese, vid kanalen inte långt ifrån järnvägsstationen Porta Genova.
Skriv svar