Tenk på at snaut 20 år seinere dukket mustangene opp, de forsvant 40 år seinere i Stockholm og 50 år seinere i Göteborg og over 70 år seinere rasler og går det "ventotto" ennå...
I en storby, og ikke bare for turistenes skyld.
Johan Eriksson skrev:På det här forumet förekommer det kommentar i stil med "spårvagnar är inte en samhällsekonomisk motiverad satsning" etc på tunga stomlinjer men när vi tittar på Peter Witt-vagnarna ovan från 20-talet så undrar man bara hur många generationer bussar inkl dess skattefinansierade hade behövts sedan 20-talet om man istället valt busstrafik? -resonemanget gäller delvis också Lidingöbanan men det slående Milanos fall är att det gäller fler linjer i mitten av en storstad.
Kommer dagens A32:or och A34:or att vara fullt användbara om nästan 100 år?
Det är svåt att ha en uppfattning om hur världen och Stockholm ser ut så lågt in i framtiden. Och det tråkigaste är att jag aldrig kommer att få uppleva hur det är då!
-Upplever de som sköter och underhåller moderna ledvagnar i hela Norden att de har någon vidare lång livslängd? Att så inte är fallet med SM95 i Oslo och att Helsingfors Variotram inte var något vidare att satsa på vet vi men vad säger man i Norrköping och på Djurgården, -verkar ledvagnarna kvalitativt rejäla och långsiktigt slitstarka?
Sån rent teoretisk; ville det være mulig å bygge en sporvogn i dag med som tilfredstiller universell tilgjengelighet, og med samme skal vi si livslengde og enkelhet som "ventotto"?
Det som på engelska kallas Interlaced Tracks (sammanflätade spår), när man inte har plats för två spår i bredd men ändå inte vill ha växlar och ett spår. Var i Milano hittade du dem? Mest känt är väl det som linje 24 gick på under den gamla romerska akveadukten. Det finns fler fast jag inte kommer på dem just nu.
Olle skrev:
Det som på engelska kallas Interlaced Tracks (sammanflätade spår), när man inte har plats för två spår i bredd men ändå inte vill ha växlar och ett spår. Var i Milano hittade du dem? Mest känt är väl det som linje 24 gick på under den gamla romerska akveadukten. Det finns fler fast jag inte kommer på dem just nu.
lle.
Denna bilden tog jag på Ripa di Porta Ticinese, vid kanalen inte långt ifrån järnvägsstationen Porta Genova.