Här har jag en riktig goding, en flygplatsbussarnas gossen Ruda. Man kan fråga sej om de serieproduceras. De kanske finns på varenda mindre flygplats i galma Sovjetunionen? En tämligen enkel och säkerligen billig konstruktion. Undrar om man har de i Sibirien vanligt förekommande koleldningsplåtarna under motorn för att värma motorn när det är kallt.
Det står faktiskt Simferopol (Симферополь) på ukrainska på sidan av bussen. Det sista tecknet är bara ett tillägg som gör föregående bokstav mjuk.
lle.
Senast redigerad av Olle den fredag 31 oktober 2008 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
Olle skrev:Häromdagen hittade jag dessa roliga flygplatsbussar. Egentligen är de till för att transportera passagerare mellan terminalerna. Ungefär som de "flytande" bussarna på Narita flygplats, men dessa på Washington-Dulles flygplats (Virgina) går på hjul. Nästa år är deras saga all. De har funnits sedan 1962 när flygplatsen invigdes men nu ska de ersättas av en automatbana under jord mellan terminalerna. Så ta en tur med dem innan de försvinner!
Jag tror att man kommer att ha en del kvar t o m efter den nya automatbanan startar.
USAs tullverk vill att samtliga utrikespassagerare som ankommer till republiken körs direkt till passkontrollen och tullen utan att dessa blandas med andra personer, och av den orsak blir en del kvar.
Dessa mobile lounges har man, som sagt, haft vid Dulles sedan flygtrafiken startades. Eero Saarinen, som ritade Dulles, ville ha bullriga flygmaskinerna bort från terminalen, och det gjorde man med dessa "bussar."
Hur många Cobus finns det egentligen? Man hittar dem överallt, som här i Macau på den lustiga flygplatsen som byggts ute i havet. Visste ni att Macau har vänstertrafik, trots att man knappast har förbindelse landvägen med Hong Kong som också har vänstertrafik. Kina och Portugal, den gamla kolonialmakten till december 1999, har ju högertrafik.
Även Ryssland har moderniserats, och det se man på flygplatsen. Man bygger en ny terminal som ska ersätta den gamla öststatsaktiga Cheremetjevo 2 (1:an är inrikes och en del fd OSS-stater) och man har naturligtvis flygplatsbussar av modernt snitt.
Som vanligt när man ska flyga med ett tidigt plan så bussas man till flygplanet eftersom man inte kör fram sista planet föregående kväll till terminalen, även från det bussas man.
När vi kom till Siem Reap i Kambodja från Luang Prabang via Pakse i Laos, så hittade vi dessa två Volvo flygplatsbussar i ett hörn av flygplatsen. Är det någon som vet om de tillverkats i fler exemplar?
Lao Airlines har sex flygplan varav fyra Xian MA60 dvs kinesisktillverkade turboproppar (de övriga två är ATR72), och flygbolaget (som är statligt) har inte haft det bästa ryckte men nu med de nya maskinerna så har man faktiskt ryckt upp sej. Det funkade att flyga med dem.
Olle skrev:Flygplatsbussar kan vara av de mest skiftande modellerna. Ibland många meter breda med låga golv och många bra dörrar och ibland som de värsta öststatsbussarna med höga golv och en enda dörr att släpa väskorna igenom. Finns det någon som har koll på all världens flygplatsbussar på nätet?
lle.
München idag, Citarobussar....
Och till sist denna Cobus 3000 som ska ta oss till München-planet i Klagenfurt.
Även de mindre flygplatserna börjar köpa in dessa Cobus 3000 för att köra folk till planen en bit ut på fältet. Jag har pläderat för att man ska skaffa några sådana till Stockholms Hamn och köra mellan båtterminalerna på Stadsgården och Slussen. De bussar som man sätter in i dag är så opraktiska coh det tar så lång tid att komma ombord att staden borde skämas inför ankommande tutister. Synd att staden inte har kvar sin tusritbyrå i egen regi, med outsourcad verksamhet så blir det pangkaka av det. Vi får glädja oss åt alla praktiska flygplatsbussar runt om i världen istället.
Jag åkte för några hundringar till Sydpolen häromdagen, med det lila bolaget, och när vi skulle borda planet för hemresan fick vi åka 20 meter med en av flygplatsens nya bussar. Vi gick längre till fots till flygplanet på Skavsta. Men har man köpt nya flygplatsbussar så har man, och då ska det dj-ar i min lilla låda också åkas med dem. Och reklam hade de. Öl förstås, vi befinner oss inte i Sverige. Flygplatsen har för övrigt byggts till så pass nyligen att huset inte finns med på Googles kartor. Ett tips för er som ska till Europas största spårvägsnät av interurbantyp är att ta buss 85 till Bytom i stället för flygbussen till Katowice. Billigare och en långt mer spännande resa än motorvägsturen till Katowice. Och i Bytom tar man spårvagn linje 5 till Zabrze där man kan bo för några hundralappar natten på Ibis nya hotell som ligger vid spårvägarna 3 och 5 och nära torget i den otroligt charmiga staden. Här passerar även linjerna 1 och 4 som fram till nästa måndag trafikerar Glewice.
Vad sjutton är det där för någonting? Vad har den för kraftkälla? Ser ut som att föraren kör med något slags spårvagnsliknande vev, är den batteridriven? (Ja, jag vet att jag borde veta bättre än att gissa så dumt!) Hur svänger man?