Ändrade linjesträckningar efter Munkebäckslänken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ändrade linjesträckningar efter Munkebäckslänken
Vilka förändringar i spårvägslinjernas sträckningar kan vara aktuella när Munkebäckslänken är färdigställd? Att 5:an dras vidare från Torp till Östra sjukhuset är väl det mest uppenbara, men kommer 3:an fortfarande gå till Kålltorp?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
- Gbgcyklaren
Re: Ändrade linjesträckningar efter Munkebäckslänken
Hej! Det här är nog mitt första inlägg i det här forumet.
Det hade varit bra om man från Töpelsgatan på Delsjövägen hade byggt spårväg upp till Delsjön, antingen halvvägs (till kolonistugorna), eller enda upp till badet (till parkeringsplatserna). Då hade 3:ans spårvagn under sommarhalvåret kunnat fortsätta förbi Kålltorp och vänt uppe vid Delsjön. Nu är jag visserligen inte så kunnig inom det spårvagnstekniska. Kanske backen upp mot Delsjön både är för smal och för brant.
Förresten - jag har försökt hitta nån detaljplan med karta över hur Munkebäckslänken ska se ut, men inte hittat. Nån som vet var man kan se? (Jag har läst att det skulle ha funnits något visuellt förslag i Ringliniens tidning nr 3, 2007.)
Det hade varit bra om man från Töpelsgatan på Delsjövägen hade byggt spårväg upp till Delsjön, antingen halvvägs (till kolonistugorna), eller enda upp till badet (till parkeringsplatserna). Då hade 3:ans spårvagn under sommarhalvåret kunnat fortsätta förbi Kålltorp och vänt uppe vid Delsjön. Nu är jag visserligen inte så kunnig inom det spårvagnstekniska. Kanske backen upp mot Delsjön både är för smal och för brant.
Förresten - jag har försökt hitta nån detaljplan med karta över hur Munkebäckslänken ska se ut, men inte hittat. Nån som vet var man kan se? (Jag har läst att det skulle ha funnits något visuellt förslag i Ringliniens tidning nr 3, 2007.)
@gbgcyklaren
För några år sedan gjorde jag en skiss på ett flygfoto över platsen, där en möjlig utformning av Munkebäckslänken.
- Gbgcyklaren
Tack! 
Vad tyckte du om idén med spårväg upp till Delsjön då?
Kanske det skulle locka upp fler människor till Delsjön... Men samtidigt kanske det skulle innebära för stort intrång i detta område med bland annat oljud. Och kanske för oekonomiskt / för liten nytta?

Kanske det skulle locka upp fler människor till Delsjön... Men samtidigt kanske det skulle innebära för stort intrång i detta område med bland annat oljud. Och kanske för oekonomiskt / för liten nytta?
@gbgcyklaren
- Erik Sandblom
Jag tycker det är en kul idé!Micki skrev:Tack!
En annan idé är att bygga en linbana upp till Delsjön. Det går lite tystare och man slipper markarbeten, så den kan gå rätt genom skogen och golfbanorna om man vill. Förmodligen billigare. För att förbättra med treans spårvagn kan man dra trean till slingan vid St Sigfrids Plan. Jag misstänker att den slingan är "baklänges" men det går ju att fixa!
Utan att vara någon som helst expert på spårtrafik, så är jag tämligen säker på att spårvagnar aldrig kommer gå upp till Delsjön såvida inte området bebyggs med relativt tät bebyggelse. Annars är resandeunderlaget alldeles för lågt och säsongsbetonat.Micki skrev:Tack!
Ser verkligen fram mot denna omtalade triangel. Den som lever får väl se när den dyker upp!
På tal om spårvagn till Delsjön kanske det vore mer realistiskt att förlänga och utöka trafiken på linje 161 till parkeringen ovanför Delsjöbadet. Som det är nu vänder den linjen vid Kolonistugorna en bra bit från badet. Dessutom trafikeras den bara med två turer per dag. En tur från kolonistugorna på förmiddagen. Och en tur till kolonistugorna på eftermiddagen...
Hade den gått en gång i timman upp till badet så hade säkert antalt passagerare ökat med minst 100%. (De tre gånger jag körde linjen förra sommaren var antalet passagerare 0...)
En liten bild kan jag väl bjuda på också:

På tal om spårvagn till Delsjön kanske det vore mer realistiskt att förlänga och utöka trafiken på linje 161 till parkeringen ovanför Delsjöbadet. Som det är nu vänder den linjen vid Kolonistugorna en bra bit från badet. Dessutom trafikeras den bara med två turer per dag. En tur från kolonistugorna på förmiddagen. Och en tur till kolonistugorna på eftermiddagen...
Hade den gått en gång i timman upp till badet så hade säkert antalt passagerare ökat med minst 100%. (De tre gånger jag körde linjen förra sommaren var antalet passagerare 0...)
En liten bild kan jag väl bjuda på också:

Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
- Gbgcyklaren
Inför kommunvalet i dag har Göteborgs-Posten ställt ett antal frågor till politiker i Göteborg. De frågade bland annat om de visste vilken spårvagn som går till Östra Sjukhuset. Citat:
Vilken spårvagn går till Östra sjukhuset?
Kan det var femman, gissade Jan Hallberg (M). Icke - men Hallberg var inte ensam om att missa denna fråga i GP:s miniquiz till Göteborgs åtta ledande politiker.
Så här svarade Kia Andréasson (MP):
- Jag tror att femman går till Östra sjukhuset ... sedan finns det en till men den kan jag inte komma på ...
Med andra ord: Det är inte konstigt att en utbyggnad av spårvägstringeln i Munkebäck (så att femman kan gå till Östra sjukhuset) dröjer och inte blivit av. Varför bygga triangeln när man (läs politikerna) redan tror att femman går till Östra sjukhuset.
Bifogat är förresten en ny (icke-officiell) bild på Munkebäckslänken (triangeln):

Vilken spårvagn går till Östra sjukhuset?
Kan det var femman, gissade Jan Hallberg (M). Icke - men Hallberg var inte ensam om att missa denna fråga i GP:s miniquiz till Göteborgs åtta ledande politiker.
Så här svarade Kia Andréasson (MP):
- Jag tror att femman går till Östra sjukhuset ... sedan finns det en till men den kan jag inte komma på ...
Med andra ord: Det är inte konstigt att en utbyggnad av spårvägstringeln i Munkebäck (så att femman kan gå till Östra sjukhuset) dröjer och inte blivit av. Varför bygga triangeln när man (läs politikerna) redan tror att femman går till Östra sjukhuset.
Bifogat är förresten en ny (icke-officiell) bild på Munkebäckslänken (triangeln):

@gbgcyklaren
Jag förstår fortfarande inte varför denna är så proriterad?
Det finns många andra delar som borde vara betydligt mer prioritet på, exempelvis spv till Norra Älvstranden och Vallhamra Torg
Det finns många andra delar som borde vara betydligt mer prioritet på, exempelvis spv till Norra Älvstranden och Vallhamra Torg
Fram för spår mot framtiden...
Det ger efter Munkebäckslänkens genomförande fler möjliga färdvägar från Östra sjukhuset, som idag endast trafikeras av en linje. Dubbel turtäthet och färre byten för de som reser till/från Östra. Vidare tror jag att Munkebäckslänken är en förutsättning för vidaredragning av spårvägen mot Vallhammra torg. I Munkebäcks-projektet har jag för mig att det pratats om att bygga om slingan vid Östra till en dubbelslinga ( som vid Komettorget, Aprilgatan, Opaltorget och Varmfrontsgatan) för att härbärgera två vändande linjer samtidigt.Michael skrev:Jag förstår fortfarande inte varför denna är så proriterad?
Vallhamra torg är betydligt mindre intressant än till exempel Munkebäckslänken, men icke destomindre är den kanske en viktig pusselbit.Michael skrev:Jag förstår fortfarande inte varför denna är så proriterad?
Norra Älvstranden har avvaktat ett beslut om hur ersättningen av Göta Älvbron skall se ut - det är ju dumt att bygga en dyr infrastruktur som sen inte kan användas.
Munkebäckslänken är ett förhållandevis litet projekt (nåja, det är visst en massa jord som skall flyttas på förstås och det är inte helt billigt) som går att genomföra enkelt.
I övrigt är det mest intressanta områdena att bygga ut belägna på Hisingen.
//T
Med reservation för tyckfel.
En fråga:
Om man framöver lyckas få fram pengar för att göra spårväg av östra änden av stombuss 17, kommer då munkebäcklänken på något sätt att vara förberedd?
Behövs ens någon egentlig förberedelse?
Om 17 spårvägifieras så är det väl i princip självklart att göra en sammankoppling vid Östra Sjukhuset. Då räcker det kanske att man kan köra den nuvarande 17-vägen, alltså från Redbergsplatsen upp mot Björkekärr, men kanske inte kunna köra från Torp direkt upp mot Björkekärr.
(Om det, i den här framtidsspekulationen, blir stopp t.ex. vid Svingeln så är det kanske enklare att trafikera Björkekärr genom att låta "femman" (vad nu den kan tänkas heta) fortsätta över Björkekärr och antingen backvända vid Härlanda eller vända på något annat fiffigt sätt, till exempel en ombyggd Redbergsplats).
Jag inser att spårväg av linje 17 troligtvis ligger ganska långt bort i framtiden (om det ens är rimligt att köra spårvagnar i vad som troligtvis då blir blandtrafik i backarna i Björkekärr), men det är nog en bra idé att åtminstone ägna detta en liten tanke då ombyggnad av Munkebäcktorget görs.
Om man framöver lyckas få fram pengar för att göra spårväg av östra änden av stombuss 17, kommer då munkebäcklänken på något sätt att vara förberedd?
Behövs ens någon egentlig förberedelse?
Om 17 spårvägifieras så är det väl i princip självklart att göra en sammankoppling vid Östra Sjukhuset. Då räcker det kanske att man kan köra den nuvarande 17-vägen, alltså från Redbergsplatsen upp mot Björkekärr, men kanske inte kunna köra från Torp direkt upp mot Björkekärr.
(Om det, i den här framtidsspekulationen, blir stopp t.ex. vid Svingeln så är det kanske enklare att trafikera Björkekärr genom att låta "femman" (vad nu den kan tänkas heta) fortsätta över Björkekärr och antingen backvända vid Härlanda eller vända på något annat fiffigt sätt, till exempel en ombyggd Redbergsplats).
Jag inser att spårväg av linje 17 troligtvis ligger ganska långt bort i framtiden (om det ens är rimligt att köra spårvagnar i vad som troligtvis då blir blandtrafik i backarna i Björkekärr), men det är nog en bra idé att åtminstone ägna detta en liten tanke då ombyggnad av Munkebäcktorget görs.
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 5:45, redigerad totalt 1 gånger.
SL har ju återgått till 'vanlig' karta över innerstaden.
Det verkar vara standard i vissa länder/städer att alla kartor, alltså stadskartor man köper i bokhandeln/kiosken, har alla kollektivtrafiklinjer utsatta (kanske utan nummer på bussarna, det ska jag låta vara osagt). Jag har åtminstone sett det i Berlin och Budapest. (Tumme ner dock för att tillfälliga om än långa spårarbeten var med på budapest-kartan i form av att linjer helt enkelt saknades. Det hade väl varit bra om alla köpt en ny karta varje år och upplagan verkligen tagit slut på ett år, men i praktiken så verkar kartorna ligga i lager längre än så.
Det verkar vara standard i vissa länder/städer att alla kartor, alltså stadskartor man köper i bokhandeln/kiosken, har alla kollektivtrafiklinjer utsatta (kanske utan nummer på bussarna, det ska jag låta vara osagt). Jag har åtminstone sett det i Berlin och Budapest. (Tumme ner dock för att tillfälliga om än långa spårarbeten var med på budapest-kartan i form av att linjer helt enkelt saknades. Det hade väl varit bra om alla köpt en ny karta varje år och upplagan verkligen tagit slut på ett år, men i praktiken så verkar kartorna ligga i lager längre än så.
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 5:46, redigerad totalt 1 gånger.
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 5:46, redigerad totalt 1 gånger.
BudapestkartaJohan Eriksson skrev:Man ska inte behöva åka till resp stad och köpa en papperskarta när internet finns!
(siten finns på engelska också om man vill).
Tyvärr så har PDF'en inte bättre kvalité än jpg-bilden oavsett hur mycket man zoomar.
Berlinkarta (det var inte jättelättnavigerat för att nå den, siten är rörig eftersom undermenyer alltid nås i vänstermenyn, men vissa undermenyer nås i "mittentexten" då man valt överordnad sida, varpå man kan tro att det inte finns fler undermenyer än de som nämns i "mittentexten").
Karttjänsten fungerar inte som man är van vid från t.ex. eniro/hitta/google maps...
Jag håller med om att det är dåligt att det inte finns sådana kartor för alla städer...
Spårvagnskarta, så tillvida att man ser var det går spår, finns väl på alla kartor / karttjänster?Johan Eriksson skrev:Spårvägs- och busslinjekarta över Göteborg någon?