Fehmarnbältförbindelsen

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Fehmarnbältförbindelsen

Inlägg av LÅ1 »

I dagens Dokument-artikel i Expressen så skriver man om Fehmarnbältförbindelsen.
Bro eller tunnel blir genväg till Tyskland

Naturligtvis hoppas jag på bro-alternativet! Den relativt korta tidshorisonten var det som förvånade mig mest. En bro skulle kunna öppnas 2018! Om åtta år alltså!
Fast egentligen gillar jag ju färjningen, men förbindelsen blir ju snabbare och förmodligen tätare med bro (eller tunnel).
Den här kommer nog att ha större betydelse för Öresundsregionen än vad många inser i dag!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Re: Fehmarnbältförbindelsen

Inlägg av Svend Christensen »

6 - 7 år! Det er vel ikke særskilt kort tid. Der har jo været talt længe om forbindelsen, men nu er der vedtaget en anlægs-lov i Foltetinget. Så der er jo ikke yderligere snak, der kan forsinke forbindelsen (bare eventuelle tekniske problemer).

Med venlig hilsen
Svend Christensen
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Fehmarnbältförbindelsen

Inlägg av LÅ1 »

Svend Christensen skrev:6 - 7 år! Det er vel ikke særskilt kort tid. Der har jo været talt længe om forbindelsen, men nu er der vedtaget en anlægs-lov i Foltetinget. Så der er jo ikke yderligere snak, der kan forsinke forbindelsen (bare eventuelle tekniske problemer).

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Jag blev i alla fall överraskad av årtalet 2018. Trodde det var mycket kvar innan man kunde börja med konkret planering. Och man tycks ju inte ens ha bestämt om det skall bli bro eller tunnel, så en hel del "skrivbordsarbete" måste ju återstå. Och det är en lång sträcka som skall byggas. Men sådana här byggen brukar gå rätt fort när man väl börjat med själva bygget, det är sant!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar