Driftskostnad Cityspårvägen etapp 1 ("Djurgårdslinjen")
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Driftskostnad Cityspårvägen etapp 1 ("Djurgårdslinjen")
I en tråd (http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=30970 har det utifrån en artikel i Svd (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sls-t ... 206627.svd) diskuterats huruvida tjänstemännen på Trafikkontoret är "spårvägsfientliga". Det är ju i och för sej en intressant fråga - men artiklen i SvD innehåller även ett par kostnadsuppgifter som inte kommenteras. Jag utgår därför tills vidare från att dom är korrekta, annars brukar alla sådana uppgifter bemötas med ramaskrin på detta forum och kommentarer som "vi får inte glömma bort att i denna kostnad ingår en massa annat, t ex pnya papperskorgar vid Skansen och och fem års förbrukning av skosnören till alla konduktörer" är legio...
Så här förhåller det sej enligt SvD:
Nybyggnad och upprustning: 288 miljoner
Årlig driftskostnad: "drygt" 80 miljoner (inkl hyra av vagnar)
Jag vill ogärna använda dessa siffror om det bland "spårvägsvännerna" råder tveksamhet om riktigheten, så jag ser fram emot era kommentarer och också eventuella korrigeringar!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jag vill ogärna använda dessa siffror om det bland "spårvägsvännerna" råder tveksamhet om riktigheten, så jag ser fram emot era kommentarer och också eventuella korrigeringar!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Driftskostnad Cityspårvägen etapp 1 ("Djurgårdslinjen")
Uppgifterna har ju diskuterats tidigare och de har ju legat i den storleksordningen, så det är väl fullt rimliga iaf. 288 är ju SL:s officiella beräkning som gäller för tillfället. Det sas att man fått hyran för spårvagnarna väsentligt billigare än förväntat och att man höll ramen för kostnaderna till SS. I sådana fall skulle driftkostnaderna vara något lägre, säkerligen har inte heller SVD haft tillgång till själva avtalet för spårvagnshyran. SL har ju tydligare sagt i sitt yttrande till revisorerna att man fått det avsevärt mycket billgare än budgeterat. Och det är klart att 7,5 miljoner per vagn och år låter i mesta laget.TKO skrev:I en tråd (http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=30970 har det utifrån en artikel i Svd (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sls-t ... 206627.svd) diskuterats huruvida tjänstemännen på Trafikkontoret är "spårvägsfientliga". Det är ju i och för sej en intressant fråga - men artiklen i SvD innehåller även ett par kostnadsuppgifter som inte kommenteras. Jag utgår därför tills vidare från att dom är korrekta, annars brukar alla sådana uppgifter bemötas med ramaskrin på detta forum och kommentarer som "vi får inte glömma bort att i denna kostnad ingår en massa annat, t ex pnya papperskorgar vid Skansen och och fem års förbrukning av skosnören till alla konduktörer" är legio...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Däremot är det väl väsentligt också att framhäva att det inte varit 288 miljoner för 400 meter eller vad vulgärpropagandan NU har sagt, utan att man gjort en hel del annat för pengarna också (plus upprustning av miljöer, handikappanpassningar etc), men det känner du ju till Samt förstås att busstrafiken också kostar en hel del per år (i dagens penningvärde kanske 20 miljoner).
Om man ska kunna svara ordentligt på det så måste man ju veta vad som är inräknat. Är det t.ex. avskrivning och underhåll av banan med?
Jag tittade lite på siffrorna för Göteborg. Årsredovisningen redovisar inte omsättning för de olika dotterbolagen i GS-koncernen, men om man fördelar koncernens omsättning i förhållande till antalet anställda och delar spårvagnsbolagets andel med producerade tågkm så får man en kostnad på cirka 57 kr per tågkm. I detta borde ingå drift av spårvagnstrafiken inkl. löpande fordonsunderhåll, kaptitalkostnader för revisioner av äldre spårvagnar samt löpande underhåll av banan. Vissa större banjobb ingår också, d.v.s. de där GS har vunnit upphandlingen. Kaptitalkostnader för bana och nyare vagnar ingår inte eftersom kommunen äger dem.
Jag gjorde i samband med diskussionen om "mördarmaskinen" ett överslag av produktionen på cityspårvägen och kom till cirka 150.000 km per år. En kostnad på 80 Mkr skulle bli cirka 530 kr per tågkm. Det verkar ju lite lurt även om den säkert är förhållandevis dyr i drift jämfört med Göteborg. Eftersom den är så kort blir regleringstiden vid ändstationerna en stor andel av den totala tiden. Därför blir både personalens och vagnarnas produktivitet låg.
Jag tittade lite på siffrorna för Göteborg. Årsredovisningen redovisar inte omsättning för de olika dotterbolagen i GS-koncernen, men om man fördelar koncernens omsättning i förhållande till antalet anställda och delar spårvagnsbolagets andel med producerade tågkm så får man en kostnad på cirka 57 kr per tågkm. I detta borde ingå drift av spårvagnstrafiken inkl. löpande fordonsunderhåll, kaptitalkostnader för revisioner av äldre spårvagnar samt löpande underhåll av banan. Vissa större banjobb ingår också, d.v.s. de där GS har vunnit upphandlingen. Kaptitalkostnader för bana och nyare vagnar ingår inte eftersom kommunen äger dem.
Jag gjorde i samband med diskussionen om "mördarmaskinen" ett överslag av produktionen på cityspårvägen och kom till cirka 150.000 km per år. En kostnad på 80 Mkr skulle bli cirka 530 kr per tågkm. Det verkar ju lite lurt även om den säkert är förhållandevis dyr i drift jämfört med Göteborg. Eftersom den är så kort blir regleringstiden vid ändstationerna en stor andel av den totala tiden. Därför blir både personalens och vagnarnas produktivitet låg.
Som lekman i ämnet måste jag säga att det låter som en kraftig underdrift...
Om man gör ett mycket förenklat och ovetenskapligt räkneexempel så får man i alla fall en fingervisning (obs jag har inte tillgång till tidtabeller och liknande)
80.000.000 / 365 dagar = 219.000 Kr/dag
En vanlig dag går det kanske fyra dagar som heldagstur (21 timmar) =84 vagntimmar och två turer som går delar av dagen 16 timmar(?) = 32 vagntimmar = 116 vagnstimmar /dag.
116 vagnstimmar är = 232 personaltimmar på åkande personal
Sen jobbar det säkert en trafikledare under hela trafikdygnet = 21 timmar
Och så kanske det jobbar två i depån under större delen av trafikdygnet och de kanske jobbar två skift? 32 timmar
Nu är vi uppe i 285 timmar per dygn.
Det kanske finns lite chefer och administratörer, lek med tanken på att det är fem heltidsanställda =200 timmar per vecka = 28 timmar per dag utslaget på en hel vecka.
Nu är vi uppe i 313 arbetstimmar på veckodag...
(219.000 Kr/dag) / (313 timmar/dag) = 699 Kr/h
Om vi räknar med att bruttokostnaden för en anställd är 400 Kr/h då har vi bara 199 Kr/timme över att betala vagnarna för... Det verkar billigt att hyra en vagn för 33 Kr/h...
Sen kanske det finnas fler saker som man vill köpa?
Reservdelar?
Uniformer?
Datorer?
Sen är det klart att det går åt färre omlopp på helger med mera... Men det är inte räknat med personal som har rast och dyl..
Eller är det så att jag har räknat helt åt skogen???
Om man gör ett mycket förenklat och ovetenskapligt räkneexempel så får man i alla fall en fingervisning (obs jag har inte tillgång till tidtabeller och liknande)
En vanlig dag går det kanske fyra dagar som heldagstur (21 timmar) =84 vagntimmar och två turer som går delar av dagen 16 timmar(?) = 32 vagntimmar = 116 vagnstimmar /dag.
Och så kanske det jobbar två i depån under större delen av trafikdygnet och de kanske jobbar två skift? 32 timmar
Det kanske finns lite chefer och administratörer, lek med tanken på att det är fem heltidsanställda =200 timmar per vecka = 28 timmar per dag utslaget på en hel vecka.
Om vi räknar med att bruttokostnaden för en anställd är 400 Kr/h då har vi bara 199 Kr/timme över att betala vagnarna för... Det verkar billigt att hyra en vagn för 33 Kr/h...
Reservdelar?
Uniformer?
Datorer?
Sen är det klart att det går åt färre omlopp på helger med mera... Men det är inte räknat med personal som har rast och dyl..
/Daniel
- Thomas Lange
Utbudet är snarare ca 300 000 km per år. Antagandet om förhållandevis låg produktivitet pga den korta banan och uppehåll/vändningar vid ändhållplatserna känns korrekt.Harald skrev: Jag gjorde i samband med diskussionen om "mördarmaskinen" ett överslag av produktionen på cityspårvägen och kom till cirka 150.000 km per år.
När samordningen med Lidingöbanan blir av (2014?) ändras förutsättningarna i kalkylen radikalt.
Ju förr dess bättre.
- Karsten
Inte helt, men du närmar dig skogsbrynet alltför fort.Daniel L skrev: Eller är det så att jag har räknat helt åt skogen???

Räkna på ca 75 vagnstimmar per vardag, och ca 70 per lördag/söndag.
Ok, där ser man... Det kanske var mitt önsketänkande att det skulle gå fler spårvagnar...Karsten skrev:Inte helt, men du närmar dig skogsbrynet alltför fort.Daniel L skrev: Eller är det så att jag har räknat helt åt skogen???![]()
Räkna på ca 75 vagnstimmar per vardag, och ca 70 per lördag/söndag.
/Daniel
Läste just SL:s ärenden till mötet som var i förra veckan (finns på www.sl.se/press som vanligt), och där tror man att den nya bussterminalen vid Jakobsbergs station beräknas kosta 195 miljoner. Tänkte bara som ett sätt att se på vad man får för pengar idag. Plötsligt känns inte en ny cityspårväg för 288 som något kolossalt högt belopp... även om vintern och lite andra saker gjorde den något dyrare. Bland annat ingår ju även en rätt stor byggnation vid Djurgården i priset...
Ja, det stämmer ju när jag gör om överslagsberäkningen. Jag måtte ha räknat med bara ena riktningen i hastigheten.Thomas Lange skrev:Utbudet är snarare ca 300 000 km per år. Antagandet om förhållandevis låg produktivitet pga den korta banan och uppehåll/vändningar vid ändhållplatserna känns korrekt.Harald skrev: Jag gjorde i samband med diskussionen om "mördarmaskinen" ett överslag av produktionen på cityspårvägen och kom till cirka 150.000 km per år.
När samordningen med Lidingöbanan blir av (2014?) ändras förutsättningarna i kalkylen radikalt.

Jo det gick naturligtvis inte att undvika detta påpekande förstår jag...spårlasse skrev: ---klipp---
Däremot är det väl väsentligt också att framhäva att det inte varit 288 miljoner för 400 meter eller vad vulgärpropagandan NU har sagt, utan att man gjort en hel del annat för pengarna också (plus upprustning av miljöer, handikappanpassningar etc), men det känner du ju till Samt förstås att busstrafiken också kostar en hel del per år (i dagens penningvärde kanske 20 miljoner).
En kort replik kan vara på sin plats:
I PLAN-rapport 2007:4 räknade SL med att uppgradering av befintligt linje Djurgården-Nybroplan skulle kosta 10 milj samt att ny linje Nybroplan - Centralen skulle kosta 220 milj kronor, alltså sammanlagt 230 miljoner kronor för en spårväg ända till Centralen. Nu blev kostnaden 288 milj och man kom inte riktigt ända fram. Fördelningen mellan uppgradering och nybyggnad känner åtminstone inte jag till, men om vi bara för skoj skull antar att uppgraderingen blev FYRA gånger dyrare än man trodde 2007 så har nybygget kostat 248 miljoner, och då fick vi 0,6 km ny linje istället för 1,2 km som då var tänkt. 413 milj kr/km får jag det till... men det är bara en gissning så länge det anses olämpligt att redovisa vad om- resp. nybyggnaden har kostat!
För övrigt: Tack till alla för alla svar, det är inte så lätt att få grepp om sådana här kostnader!
/TKO
- Thomas Lange
Kanske detta faktum också ska anses höra till saken?
SL köpte den befintliga Djurgådslinjesträckningen, dvs sträckan Norrmalmstorg-Waldemarsudde för 10 miljoner år 2005.
Om man lägger de tio miljonerna till de 288 får man 298 miljoner för 6,6 km spårväg inkl vagnhall. Är det bra eller dåligt?
SL köpte den befintliga Djurgådslinjesträckningen, dvs sträckan Norrmalmstorg-Waldemarsudde för 10 miljoner år 2005.
Om man lägger de tio miljonerna till de 288 får man 298 miljoner för 6,6 km spårväg inkl vagnhall. Är det bra eller dåligt?

Ju förr dess bättre.
Det är jättebra!Thomas Lange skrev:Kanske detta faktum också ska anses höra till saken?
Synd att det inte finns mer spårväg att köpa...
(För att förtydliga bilden skall vi också konstatera att det lags ner betydlig mer än 10 miljoner på Djurgårdslinjens infrastruktur fram till 2005. Pengar som inte kom från SL, men ändå huvudsakligen från skattebetalarna.)
/TKO
- Thomas Lange
Så är det. Den ursprungliga Djurgårdslinjen byggdes för 40 mkr, varav 20 kom från staden och 20 från landstinget. Vidare kostade den första vagnhallen 8 mkr. Pengarna till detta lånades av JM och amorterades med 1 à 2 miljoner om året. God OSP-lösning innan begreppet var uppfunnet....TKO skrev:Det är jättebra!Thomas Lange skrev:Kanske detta faktum också ska anses höra till saken?
Synd att det inte finns mer spårväg att köpa...
(För att förtydliga bilden skall vi också konstatera att det lags ner betydlig mer än 10 miljoner på Djurgårdslinjens infrastruktur fram till 2005. Pengar som inte kom från SL, men ändå huvudsakligen från skattebetalarna.)
/TKO
Ju förr dess bättre.
Ett räknefel som jag tycker du gjort är att du räknar de därr 199 kr per timme för spårvagnen. Den gick ju inte 313 timmar enligt din beräkning, utan 116 (vilket i och för sig visade sig vara fel, men jag ville påtala räknefelet också). 199*313/116=537 vilket ger 89,50 per timme och vagn. Tänk på det när du gör en ny beräkning med rätta siffrorDaniel L skrev:Som lekman i ämnet måste jag säga att det låter som en kraftig underdrift...
Reservdelar?
Uniformer?
Datorer?

Professionell tyckare