Tjänstemännen på trafikkontoret fortfarande emot!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Re: Tjänstemännen på trafikkontoret fortfarande emot!

Inlägg av Björn Ehnberg »

Henrik Schütz skrev:Om man gör delarna som berör spårvägen först så borde de bli klara om cirka fyra år, till en litem merkostnad.

HS
Det vore ju intressant att veta hur du kommit fram till den slutsatsen?
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Henrik Schütz skrev:Om man gör delarna som berör spårvägen först så borde de bli klara om cirka fyra år, till en litem merkostnad.

HS
Jag läste om LR55-metoden som diskuteras i en annan tråd. Efter att ha pinat mig igenom powerpoint-presentationerna på www.lr55.com och plockat ut följande russin:

Rapid installation (500 m/week)

drar jag slutsatsen att förlängningen till Centralen kanske kan stå klar redan till det stundande valet! :cheesygrin:

EDIT:

Gosh! Det går ännu fortare om man får tro sammanfattningen på http://www.trampower.co.uk/track.html

Rapid installation (more than 100m per 8 hr possession).

Konvertera hela stombusslinjenätet fram till nästa val? :D
Senast redigerad av Hans Wibacke den söndag 29 augusti 2010 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

lr55 görs med förbockade kurvor i tolv meters radie. Björn, vi är slagna,

HS
stefan k

Tjm ofta negativa - samma i Gbg och Malmö!

Inlägg av stefan k »

Intressant debatt. Det framkommer ofta att just tjänstemän är negativa till spårväg, även om många politiker är positiva. Så har det varit i Göteborg på 1990-talet och i Malmö tills för nyligen.
Politiskt skiljer sig det också sig något; i Malmö är (M) inte så positiva till spårväg medan i Stockholm är det ju (M) som är positiva.
Hur som helst så är det ju så att de ankommer inte på tjänstemän eller för den delen konsulter att utrycka sig negativt utan att i så fall ha goda grunder till detta. Jmf som sagt med Lidingöbron, som en egendomlig historia.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Björn Ehnberg skrev:

HS
Det vore ju intressant att veta hur du kommit fram till den slutsatsen?

Eftersom Tjänstemännen uppenbarligen har lagt på både hängslen och livremmar när de beskriver tidsåtgången så blir det så långa tider. Magkänslan säger att 5-8 år gäller hela ytan mellan Regeringsgatan och Drottninggatan. Alla inser att det inte går att ta hela ytan på en gång för då stannar trafiken helt. Om man då börjar med det som skall bli spårfilerna och gör klart dem så kan man acceptera en viss blandtrafik under resterande tid. Då bör man komma ner på en rimlig tidsåtgång. Skanstullsbron renoverades på samma sätt på två år med enkelspårtrafik undersommarmånaderna. Även här kan man ju, för att påskynda tiden, fundera på att åtminstånde köra tvåskift och då minska byggtiden väsentligt.

Som sagt detta är bara min känsla men det brukar stämma när man får facit.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Henrik Schütz skrev:2006 ville sittande regimen börja bygga spårväg över Sergelstorg, Gatukontoret kontrade med att dom måste täta torget först, det kan nu vara klart 2024, enligt tjänstemännen, det är bara 18 år inte 20!

Jämförelse med Lidingöbron var bara ett exempel på "som man ropar får man svar" Jag vill även påpeka att
Sl i mitten av nittiotalet undersökte möjligheten att köra spårvagn över Västerbron ,det var i samband med att det undersöktes om tvärbanan kunde "gena" Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska, det var tyvär inte tekniskt möjligt, dom som kollat saken erkände visserligen att det tidigare gått spårvagnar över Västerbron, men dessa hade varit smalspåriga, och därför inte jämförbara med en nybyggd spårväg, Obs sant!

Vill man inte så går det inte, Gör om och gör rätt!

HS
Var gamla 4:ans spårvagn smalspårig? Det visste jag inte. När man tittar på gamla 10:ans spår på Högalidsgatan idag ser det ut som normalspårvidd. Alla spår i innerstaden var av samma bredd som jag förstår.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Hur mycket skulle det underlätta om 7:an gick i Kungsgatan, är station Hötorget i korsningen Sveavägen-Kungsgatan i samma dåliga skick?

I övrigt vore det bara positivt, inga korsningar före Kungsgatan och där är det en simpel fyrvägskorsning, sedan i princip kolektivfält till Vasagatan, ytterligare en fyrvägskorsning och man är på Flemminggatan utan konstiga omvägar.

Korsningen Vasagatan- Kungsgatan har lika mycket kontakt med det som kallas centralen, Järvabanorna, den nya pendelstationen, Arlandabanan och bussterminalen ligger närmare.

Och Kungsgatan är, förutom namnet en av våra viktigaste affärs och kulturgator och har minst lika bra anknytning till Sergel-området.

NK-stumpen kan väl användas av Djurgårdslinjen!

Och hur har man tänkt att Lidingö-Västra Kungsholmen skall kunna trafikeras via Djurgården och Hamngats/Sergel-kaoset?

/Göran
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

hgsldf skrev:Hur mycket skulle det underlätta om 7:an gick i Kungsgatan, är station Hötorget i korsningen Sveavägen-Kungsgatan i samma dåliga skick?

I övrigt vore det bara positivt, inga korsningar före Kungsgatan och där är det en simpel fyrvägskorsning, sedan i princip kolektivfält till Vasagatan, ytterligare en fyrvägskorsning och man är på Flemminggatan utan konstiga omvägar.

Korsningen Vasagatan- Kungsgatan har lika mycket kontakt med det som kallas centralen, Järvabanorna, den nya pendelstationen, Arlandabanan och bussterminalen ligger närmare.

Och Kungsgatan är, förutom namnet en av våra viktigaste affärs och kulturgator och har minst lika bra anknytning till Sergel-området.

NK-stumpen kan väl användas av Djurgårdslinjen!

Och hur har man tänkt att Lidingö-Västra Kungsholmen skall kunna trafikeras via Djurgården och Hamngats/Sergel-kaoset?

/Göran
Håller med om att Kungsgatan kanske är en bättre idé. Det blir raka vägen till Fleminggatan i sådana fall där Spårväg City ska fortsätta. Dessutom tror jag att Djurgårdskapaciteten mår bra av ytterligare en gren på linjen som servar Kungsholmen. Däremot borde 7:ans stump till Sergels Torg bli en separat linje för T-Centralens trafikanter. Gör en ny linje istället (linje 8 från Hornsberg till Djurgården) som tänkt i andra trådar här. Ropstengrenen kan få en annat linjenummer, kanske linje 9 från Fridhemsplan eller Hornsberg? Eller 7S till Sergels torg och 7 till Hornsberg och 8 till Ropsten om det blir mindre förvirrande...
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Om ni kikar på SLs sida så finns kungsgatsförslaget med i någon utredning. Jag håller med om att det vore kanske det bästa förslaget då man, som sagts, når samtliga T-banefärger osv fast på olika platser. Nere vid Vasagatan och kvarteren intill lägger man en en slinga som man kan vända i från båda håll så får man en möjlighet att köra extravagnar.

Det ända kryxet är att kungsgatan mellan svavägen och Birger Jarsgatan är ganska starkt trafikerade och det är inte lätt att hitta nya vägar för den trafiken.

Ett annat krux är ju att körtiden blir längre än mot att gå hamngatan.

Summa sumarium så håller jag nog en slant på att Hamngatsvarianten är lite bättre, underförutsättning att vi får en slinga vid centralen.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

SouthernCross88au skrev:Var gamla 4:ans spårvagn smalspårig? Det visste jag inte. När man tittar på gamla 10:ans spår på Högalidsgatan idag ser det ut som normalspårvidd. Alla spår i innerstaden var av samma bredd som jag förstår.
Linje 4 var normalspårig, precis som alla andra spårvägar i Stockholm. Uppgiften om smalspårigheten är en felaktig uppgift som kom från någon tjänsteman i Stockholms stad eller dennes konsult.
Björn Ehnberg skrev:PS. Uppgifterna om Tvärbanans ev. dragning över Västerbron är nya för mig. Källhänvisning, tack! Det nämns i alla fall inte i Thomas Johanssons tvärbanebok. Själv är jag :evil: -ligt tacksam att Tvärbanan inte fick den sträckningen.
Jag kommer ihåg både förslaget och det fatala tjänstemannauttalandet. Det jag kommer ihåg nu, är att det fanns som förslag i den utredning som någon (miljö?)organisation med förslag nytt innerstadsnät som Björn Sylvén var aktiv i under 90-talet. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad utredningen hette eller om den finns på Nätet. Jag vet också att förslaget diskuterades. Har emellertid ingen klar minnesbild av hur aktuellt det egentligen var.

mvh /Jörgen G
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Stefan Widén skrev:Om ni kikar på SLs sida så finns kungsgatsförslaget med i någon utredning. Jag håller med om att det vore kanske det bästa förslaget då man, som sagts, når samtliga T-banefärger osv fast på olika platser. Nere vid Vasagatan och kvarteren intill lägger man en en slinga som man kan vända i från båda håll så får man en möjlighet att köra extravagnar.

Det ända kryxet är att kungsgatan mellan svavägen och Birger Jarsgatan är ganska starkt trafikerade och det är inte lätt att hitta nya vägar för den trafiken.

Ett annat krux är ju att körtiden blir längre än mot att gå hamngatan.

Summa sumarium så håller jag nog en slant på att Hamngatsvarianten är lite bättre, underförutsättning att vi får en slinga vid centralen.

Stefan
Det är just körtiden som jag är övertygad om blir mycket kortare med Kungsgatan-alternativet, en bråkdel så många korsningar, mindre trafik, inga rondeller och raka spåret till Flemminggatan.

/Göran
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag har också funderat rätt mycket på Kungsgatsvarianten under åren. Ett tag talades det om att en uppgång från nya pendeltågsstationen City skulle komma vid Hötorget (Kungsgatan/Drottningatan). Då skulle man ju nå tub 1 och pendeln vid Hötorget, tub 2 vid Stureplan (Östermalmstorg, uppgången mot Birger Jarlsgatan), tub 3 vid Fridhemsplan. Cst med Arlandatåg skulle kunna nås från Kungsgatsviadukten. Kungsgatan har planskilda korsningar med både Regeringsgatan och Malmskillnadsgatan. Däremot blir det plankorsning med Vasagatan, så det kanske jämnar ut sig. Dragningen skulle däremot bli mycket rakare; man skulle slippa problemet med att komma runt "superellipsen" (protester från konstvärlden angående stolpar som skymmer glasobelisken etc) och också mycket av de här "betongproblemen" om nu är på tapeten.

Nu är dock sträckan i Hamngatan byggd, så "lagt kort ligger". Att riva den efter några år och säga att man räknat fel låter sig knappast göras. En sådan kapitalförstöring har vi inte råd med. Är det tänkbart att bygga ett "Kungsgatsspår" nu, när "Hamngatsspåret" redan finns? En linje kan ju fortsatt vända vid Gallerian, medan andra går Kungsgatan.

Ett problem är att "övrig trafik" måste maka på sig på Kungsgatan också, och så många gator finns det inte i den riktningen som kan ta över den. Då måste man säkerligen bygga en biltunnel i Olof Palmes Gatas förlängning norrut och då stöter vi på andra och ännu större problem.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Det är inte så konstigt att man bör vara skeptisk till TKs rapporter när de tvärsäkert påstår att Västerbron f n inte håller när de själva inte ens vet hur det såg före 1967!
mapem

Inlägg av mapem »

Jörgen_G skrev:
Björn Ehnberg skrev:PS. Uppgifterna om Tvärbanans ev. dragning över Västerbron är nya för mig. Källhänvisning, tack! Det nämns i alla fall inte i Thomas Johanssons tvärbanebok. Själv är jag :evil: -ligt tacksam att Tvärbanan inte fick den sträckningen.
Jag kommer ihåg både förslaget och det fatala tjänstemannauttalandet. Det jag kommer ihåg nu, är att det fanns som förslag i den utredning som någon (miljö?)organisation med förslag nytt innerstadsnät som Björn Sylvén var aktiv i under 90-talet. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad utredningen hette eller om den finns på Nätet. Jag vet också att förslaget diskuterades. Har emellertid ingen klar minnesbild av hur aktuellt det egentligen var.

mvh /Jörgen G
Det var, om jag minns rätt, Folkpartiet som drev frågan att Tvärbanan skulle gå över Västerbron i stället för över Essingen, och inte någon miljöorganisation.

Bevis på att spårvagnar gick på Västerbron fram till 1967 finns förutom i mitt eget minne av att ha åkt spårvagn där i Beppe Wolgers text .."på Västerbron, i den himmelska ron, en spårvagn går ensam och tom..." oförglömligt sjungen av Monica Z.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

mapem skrev:
Jörgen_G skrev:

mvh /Jörgen G
Det var, om jag minns rätt, Folkpartiet som drev frågan att Tvärbanan skulle gå över Västerbron i stället för över Essingen, och inte någon miljöorganisation.

Bevis på att spårvagnar gick på Västerbron fram till 1967 finns förutom i mitt eget minne av att ha åkt spårvagn där i Beppe Wolgers text .."på Västerbron, i den himmelska ron, en spårvagn går ensam och tom..." oförglömligt sjungen av Monica Z.
Det där är nog bara önskedrömmar som inspirerat Cornelius och alla "bildbevis" som finns med spårvagnar på bron är bara manipulerade i datorn. :lol:
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

mapem skrev:Det var, om jag minns rätt, Folkpartiet som drev frågan att Tvärbanan skulle gå över Västerbron i stället för över Essingen, och inte någon miljöorganisation./.../
Det är möjligt att Folkpartiet drev att Tvärbanan skulle gå över Västerbron, det kommer jag inte ihåg. Det var utredningen med spårvägsförslaget som kom från någon (miljö?)organistaion.

mvh/Jörgen G
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Om förlängningen till centralen byggts redan 1991, dvs ihop med resten av djurgårdslinjen, hade en tätskiktsrenovering 2014 ansetts förhindra bygget?

Tydligen är det inget akut fel på Sergels torg, en föreslagen lösning har varit att sätta hängrännor under skarvarna i butikerna, och dölja dessa under innertak, och sedan låta det läcka ytterligare några år.

Vi lappar i tjugo år,på befintlig konstruktion, och bygger spårvägen nu. Sedan utarbetar vi en metod att renovera med spåren intakta och öppna för trafik. Det måste finnas massvis med referensobjekt utomlands att jämföra med. Har någon annan spårväg stängts i ett decennium för tätningsarbeten?

HS
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Henrik Schütz skrev:Om förlängningen till centralen byggts redan 1991, dvs ihop med resten av djurgårdslinjen, hade en tätskiktsrenovering 2014 ansetts förhindra bygget?

Tydligen är det inget akut fel på Sergels torg, en föreslagen lösning har varit att sätta hängrännor under skarvarna i butikerna, och dölja dessa under innertak, och sedan låta det läcka ytterligare några år.

Vi lappar i tjugo år,på befintlig konstruktion, och bygger spårvägen nu. Sedan utarbetar vi en metod att renovera med spåren intakta och öppna för trafik. Det måste finnas massvis med referensobjekt utomlands att jämföra med. Har någon annan spårväg stängts i ett decennium för tätningsarbeten?

HS
SL vill stänga Tvärbanan för att förlänga hållplatserna några meter.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
mapem

Inlägg av mapem »

Det där med den dåliga passningen opch därmed läckaget mellan betongplattorna vid Sergelstorg är något man känt till väldigt länge på trafikkontoret. Det blev, enligt vad jag hört, fel redan från början nämligen. Det brukar man skoja om mellan skål och vägg. Och peka ut den skyldige, som fortfarande är i livet. Jag kan dock inte bedöma om det är sant eller bara en intern myt som frodas.

Men den där betongen tycks inte ha några allvarliga brister. Den river inte sig själv som betongen vid Slussen. Kan man vänta tio år med att reparera kan man väl köra spårvagn ovanpå under tiden.

En annan sak jag hört by the way är att det inte finns plats för räls med underbyggnad mellan betong och körbaneytans nivå. I så fall kan man väl göra som jag sett i Amsterdam. Spåren går lite högre än körbanan i övrigt på en liten vall så att säga. Inte värre än att taxi kan köra uppepå vallen (det gör dom), förmodligen bussar också.

Obs detta är på intet sätt vetenskapligt underbyggt utan bygger bara på hörsägen (och egna iakttagelser i A-m)!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Vi kanske kan sammanfatta denna tråd i dessa två påståenden:
Vill man så kan man. Vill man inte så kan man inte.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar