A25 436 står vid ändstation på Djurgården, regleringstiden räcker för att kondisen ska hinna läsa en stund.
A34 262 foto 10-08-22 vid f.d ändstationen för linje 7 under vänstertrafiken.
Det fanns ett stickspår förr där A25an står,togs det bort vid rivningen 67?,har för mej att en hel del spår låg kvar länge på Djurgården.
Tyskvagnen liknar en katafalkvagn,man skulle nog satsat på A-25 blå
Johan Eriksson skrev:Det försvunna stickspåret och den rätt stora hållplatsrefugen med väntkur är det enda som förändrats här, -Anders är sig lik gudskelov!
Njaej, det är mer grönska på den nedre bilden.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Stickspåret, med sin ouppvärmda spettväxel och allt, skottades över, det fanns/finns en stödmur i slänten ner mot spåret för att ge plats för allt, detfylldes senare upp så att det marken fick tillbaks den ursprungliga profilen i landskapet, men jag har för mig att stödmuren är kvar i marken, vi får väl gå och titta!
Bildsköne Bengtsson skrev:Vad användes stickspåret till ? Vad jag kommer ihåg så stod där ett tvåaxlat släp uppställt där en gång,tror det var 63-64
Det 2axliga släpet var troligen vagn 182 som pressvisades på det spåret när vagnen var nyrenoverad.
U-spåret användes någon enstaka gång för uppställning av Extratåg. Har kört där ifrån med ett extatåg A25+B25 som fick plats på U-spåret.
Spåret användes väl också i samband med Spårvägens dag?
Jag har för mig att jag på 1960-talet åkte öppen släpvagn som stannade där.
Hade det inte varit bra att återinföra det spåret?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Nog användes spåret mer om jag kommer ihåg rätt. Jag vill minnas att man ställde upp släpvagn 2 där när trafiken lungnade ner sig för att koppla på den igen när behovet återuppstod. Är det något jag har missuppfattat.
Sven Blomberg skrev:Nog användes spåret mer om jag kommer ihåg rätt. Jag vill minnas att man ställde upp släpvagn 2 där när trafiken lungnade ner sig för att koppla på den igen när behovet återuppstod. Är det något jag har missuppfattat.
Det har jag inget minne av, den enda släpvagnskoppling på linjen var linje 5 vid Östra station.
När 7 an gick med Jittebugg A4-A5 gick tågen oftast med V1+V2 och vid behov av V3 kopplades dessa till vid Eriksbergsplan
När 7 sedan fick mustanger så skulle det bara ha rymts 2 st B25 på U-spåret.
I Spårväg och Buss har jag läst en berättelse av en förare som skulle köra ut ett antal släpvagnar till Bellmansro för tillkoppling. För övrigt en ganska intressant berättelse som berör vikten av att ha ordentligt med sand i boxarna! Jag minns inte vilket år den var ifrån, men troligen från 50- eller 60-talet.
Har hört att linje 2 när den gick med gammelvagnar kopplades vid Djurgårdsbron av Norrhallen och släpvagnarna ställdes upp på krysspåret för linje 22 på Strandvägen. Norrlinje 2, liksom 5:an ovan nämnd, gick ju inte via Eriksbergsplan så dem fick man koppla på annat ställe och vad gäller linje 2 skall det alltså ha varit vid Djurgårdsbron. Det finns också historier om de långa släpvagnsfororna som gick Norrhallen till/från Djurgårdsbron för koppling.
Vad det gäller spåret vid Bellmansro så var väl det vanligaste att man ställde upp verkvagnar där?